Jump to content

Nakrętki/śruby kół - smarować?


Recommended Posts

Ostatnio wymieniłem cztery opony na nowe i wulkanizator przy zakładaniu miał problemy z zakręceniem nakrętek na śruby. Stwierdził, że nakrętki są do wymiany i posmarował śruby jakimś mazidłem (mydło, smar?).

Do rzeczy.

Po tygodniu od zmiany, postanowiłem zrobić serwis hamulców i mocno się zdziwiłem, że te posmarowane nakrętki (tylko przednie koła) odkręcałem prawie bez użycia siły. Po zrobieniu hamulców ponownie założyłem koła i dokręciłem tymi samymi nakrętkami bez najmniejszego problemu. Jednak myśl, że mogą ponownie się tak lekko odkręcać nie daje mi spokoju.

Z jednej strony jestem przekonany, że nie powinno się używać żadnego "poślizgu" na te śruby, ale z drugiej, łatwość z jaką je odkręcałem była miła...

Nie chciałbym jednak, żeby koło mnie wyprzedziło przy szybszej autostradowej jeździe...

Co o tym sądzicie?

Już zmieniać nakrętki i czyścić jakimś zmywaczem śruby w piaście?

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Pan Dziedzic napisał:

A dokręcił po opuszczeniu auta, czy nie widziałeś ?

Byłem przy wymianie i dokręcał kluczem udarowym, potem dynamometrycznym. Nie wiem, jaki moment miał na dynamometrycznym, ale dokręcał wszystkie koła.

Nie pamiętam, czy samochód był już opuszczony, czy nie... Nie wydaje mi się jednak, że używał dynamometrycznego na wiszącym w powietrzu.

O ile tylne (obie nowe piasty ze szpilkami) odkręcałem z dużym trudem kluczem ręcznym do kół, o tyle przednie odkręciłem tym samym kluczem prawie bez użycia siły.

Był to mój pierwszy raz, kiedy miałem posmarowane śruby i pierwszy raz, kiedy tak lekko się odkręcały nakrętki.

Link to post
Share on other sites

W obu moich wozach zawsze delikatnie maznę po gwincie i nigdy nie miałem problemu aby nakrętka sama sie poluzowała.

Za to płynnie sie odkręca.

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
52 minuty temu, Pan Dziedzic napisał:

maznę po gwincie

Miedzianym?

Link to post
Share on other sites

Zawsze można użyć smaru dedykowanego do gwintów. Unikamy zapieczenia, a jednocześnie "kleją" gwint więc nakrętka sama się nie odkręci.

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Tomasz_555 napisał:

smaru dedykowanego do gwintów

Jakaś konkretna nazwa?

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, WOJO napisał:

Jakaś konkretna nazwa?

Loctite, ale musiał byś się upewnić jaki ma zakres temperatury. Jednak felga i piasta trochę się nagrzewają w czasie jazdy.

Link to post
Share on other sites

Chyba jednak smaru nie należy używać do smarowania szpilek.Jeśli już to czysty grafit w postaci....ołówka stolarskiego. Naostrzyć ołówek i przelecieć cześcią grafitową po gwincie szpilki i to wszystko.

Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Tomasz_555 napisał:

Loctite, ale musiał byś się upewnić jaki ma zakres temperatury. Jednak felga i piasta trochę się nagrzewają w czasie jazdy.


Loctite do śrub kół? I tak przy każdym montażu (z czyszczeniem gwintu i ew. aktywacją chemiczną bo inaczej nie zadziała)?

 

Można najwyżej lekko posmarować gwint szpilki. Ale i tego się nie zaleca bo śruba ma wtedy mniejszy opór przy dokręcaniu i jest ryzyko przeciągnięcia kluczem (nawet dynamometrycznym). W praktyce najlepiej prysnąć sprayem ceramicznym pod felgę (coś zawsze spadnie na szpilki) i tyle.

Natomiast absolutnie nie należy smarować stożka na nakrętce bo to może spowodować jej odkręcenie!

Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Knurek1111 napisał:

Loctite do śrub kół? I tak przy każdym montażu (z czyszczeniem gwintu i ew. aktywacją chemiczną bo inaczej nie zadziała)?

Nie napisałem, że używam, ale jak już ktoś ma obawy o odkręcenie samoczynne to moim zdaniem tylko takie coś. Smarowanie smarem miedzianym czy grafitowym to niestety też konieczność oczyszczenia gwintów przy kolejnym odkręceniu. 

Sam nie smaruję gwintów. Jedyne co robię to oczyszczam gwint penetratorem albo odrobiną benzyny. Dokręcenie odpowiednim momentem załatwia temat. A jeżeli występują problemy z nakrętką to należy ją wymienić. 

Link to post
Share on other sites

Może ktoś się wypowie z własnych doświadczeń,bo nigdy mi się nie zdarzyło aby prawidłowo dokręcona nakrętka,na prawidłowym gwincie samoczynnie się poluzowała.Lekko przesmarowany gwint nic tu nie zmienia. 

Co do produktów Loctite,jest ich tyle że można dobrać odpowiedni np.Loctite LB 8151

A klucze dynamometrycze w zastosowaniach profesjonalnych są kalibrowane kontrolne ( w użytku domowym raczej nikt tego nie robi )

Link to post
Share on other sites

Informuję, że używam do kół klucza ze znanym błędem (pomiar na maszynie pokazał, że rozłącza 10Nm zbyt wcześnie w interesującym mnie zakresie) ;) Więc mogę skompensować błąd.

Przesmarowanie gwintu nie spowoduje odkręcenia śruby a najwyżej zbyt mocne jej dokręcenie. Lepiej nie ryzykować. Chyba, że kto lubi. Ale wtedy uwaga: w niektórych subaru są nakrętki z plasteliny, lepiej mieć na półce żelazny zapasik.

Link to post
Share on other sites

Przy zmianie kół itd wystarczy szczotką wyczyścić gwint i powinno starczyć. Przerabiałem różne smary itd raz miedziany tak się zapiekł, że ledwo pneumat ledwo odkręcił... od tamtej pory tylko czysty gwint w nakrętce i szpilce i bez problemu się odkręcą.

Link to post
Share on other sites

Jeżdżę kilka lat już, koła między zimą/latem zmieniam sam, tylko sprawdzam wyważenie u kogoś bo nie mam w domu jak. Niczym nie smaruję, jedynie przeczyszczam z syfu jeśli jest i odtłuszczam przed założeniem. Dokręcam ręcznie, nie żadnym kluczem pneumatycznym, ani dynamometrycznym, tylko tym z zestawu, który dali do auta w salonie. Zgodnie ze sztuką, najpierw w powietrzu, a dokręcanie już na glebie. Wszystko z wyczuciem, bez dziwactw, jeździ prosto, nic się samo nie odkręca, po sezonie schodzą bez najmniejszego problemu odkręcane tym samym kluczem. IMO jeśli się zapiekają, to właśnie pryskacie czymś co od temperatury staje się mocnym spoiwem. 

Link to post
Share on other sites
W dniu 16.08.2020 o 17:05, WOJO napisał:

Po tygodniu od zmiany, postanowiłem zrobić serwis hamulców i mocno się zdziwiłem, że te posmarowane nakrętki (tylko przednie koła) odkręcałem prawie bez użycia siły.

a odkręcałeś już wcześniej nakrętki koła przykręcone właściwym momentem?

Niestety często są przeciągane co powoduje trudności z odkręceniem, jak się zdarzy potem odkręcać dociągnięte prawidłowo to jest zdziwienie ;)

 

W dniu 16.08.2020 o 17:05, WOJO napisał:

Z jednej strony jestem przekonany, że nie powinno się używać żadnego "poślizgu" na te śruby, ale z drugiej, łatwość z jaką je odkręcałem była miła...

no nie powinno bo to prowadzi do przeciągnięcia i można zerwać gwint

W dniu 16.08.2020 o 17:05, WOJO napisał:

Już zmieniać nakrętki i czyścić jakimś zmywaczem śruby w piaście?

jakikolwiek zmywacz, nafta i pędzelkiem ładnie doczyścić.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...