Jump to content

Wymiana fabrycznych glośników


Recommended Posts

Witam!

 

Mam pytanie do wszystkich, którzy znają się na car audio. Mam Subaru Legacy 2010. Od jakiegoś czasu zaczął mi charczeć lewy tylny głośnik. Stwierdziłem, że zamiast wymieniać tylko ten jeden głośnik, wymienię wszystkie i przy okazji ogólnie poprawię trochę jakość dźwięku.

 

Wiem, że wiele zależy od radia. Mam te fabryczne, jednak nie zamierzam go zmieniać. Zależy mi na estetyce. Kropka. Chciałbym wyłącznie wymienić głośniki. Mam cztery głośniki w drzwiach i dwa w desce rozdzielczej. Chciałbym wymienić wszystkie te głośniki.

 

Jaką polecacie firmę? Gdzie mogę kupić te głośniki? O czym warto pamiętać i na co zwrócić uwagę? Myślicie też, że warto byłoby wyciszyć drzwi? Proszę Was o pomoc. A, no i chciałbym zamknąć się w 1500 zł. 

Link to post
Share on other sites

Ja na ten moment niestety za wiele nie pomogę, (mam nadzieje ze właśnie niedługo będą mnie dotyczyć "problemy" Subaru ;) )ale widziałeś może ten "tasiemiec"?

 

 

Link to post
Share on other sites

Mogę polecić Ci głośniki Audio System mx165. Jedne z lepszych, jak nie najlepsze w swoim przedziale cenowym- sam zamierzam kupić je do swojego lanosa ;).

Rzeczywiście masz racje, że radio bardzo mocno blokuje możliwości głośników. Jeśli chcesz koniecznie zostać przy seryjnym radiu to pomyśl nad dodaniem wzmacniacza. Uważam, że jest to dobry kompromis, bo będziesz mógł wydobyć/wykorzystać potencjał głośników, co przy samym radiu fabrycznym byłoby ciężkie.

Oprócz tego bardzo polecam Ci wygłuszyć drzwi.

Myśle, że te "modyfikacje" sprawią, że będziesz wystarczająco zadowolony z audio w subarce. Jeśli zostanie Ci trochę kasy to możesz dodać do tego subwoofer, ale jest to kwestia indywidualna- ja osobiście nie chce zagracać sobie bagażnika tubą.

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

@Jankooo dzięki za sugestię. Problem w tym, że nie mam zbytnio o tym pojęcia.

 

Nie wiem jak dobrać wzmacniacz do swojego radia i później głośniki. Z tego co wiem, to nie wszystkie głośniki są dostosowane pod wzmacniacz. 
 

Mam u siebie ten model radia: https://1factoryradio.com/2010-2012-subaru-legacy-am-fm-radio-mp3-single-disc-cd-player-86201aj64a-pe645u1/

 

Mógłby mi ktoś doradzić jak dziecku :) 

Link to post
Share on other sites

Ja u siebie wymieniłem na JBL 3 Ohm ale u mnie radio nie fabryczne a topowy model pioniera z lat 2010 który pomimo 4 Ohm tak jak u Ciebie śmiało daje rade i się nie grzeje końcówka mocy a po drugie nie podogłaszam na full bo w skali 60 wystarczy mi już 28 a przy 32 tylna szyba już drga. Na pewno będziesz musiał dokupić dystanse do mocowania głośników bo te nie fabryczne są wyższe od fabrycznych. Do tego twojego fabrycznego bał bym się podpiąć przetworniki 3 Ohm bo by prawdopodobnie spaliły końcówkę mocy i wtedy konieczny wzmacniacz.

Przód https://centrumaudio.pl/160-mm-i-165-mm-zestawy-odseparowane/1906-jbl-club-6500c.html?search_query=jbl+6500&results=1

Tył  https://centrumaudio.pl/160-mm-i-165-mm/1874-jbl-club-6520.html

 

do tego taki wzmacniacz wystarczy https://centrumaudio.pl/4-kanalowe/9695-sony-xm-n1004-4x70w-4-3-2.html

Edited by ipsx82
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Dzięki za odpowiedź @ipsx82! Mam jeszcze kilka pytań.

 

1. Dlaczego z przodu montuje inne głośniki niż z przodu? Wszystkie cztery głośniki nie mogą być identyczne? 
2. Czy kupując powyższe głośniki i wzmacniacz potrzebuje jeszcze jakieś dodatkowe kable bądź złączki? 
3. Czy zakładając wymieniać te głośniki, mogę korzystać z obecnego okablowania czy wypadałoby je wymienić? 
4. Czy jest sens wymieniać też dwa głośniki w desce rozdzielczej? Czy montując wzmacniacz nie będzie on wadzić z tymi głośnikami? 
5. Czy warto byłoby od razu wygłuszyć drzwi matą? Czy poprawa jakości jest warta świeczki? 
 

Wybaczcie ilość pytań, ale po prostu się na tym nie znam. 

Link to post
Share on other sites

1) Bo z przodu masz twitery i jednodrożne ( + zwrotnica)   a z tyło montuje się dwudrożne bo nie ma twiterów fabrycznie montowanych.

2)  kable będą potrzebne dodatkowe bo z fabrycznej instalacji zabraknie podczas mocowania wzmacniacza w bagażniku  chyba że wzmacniacz będziesz montować pod schowkiem pasażera to wtedy wystarczą fabryczne kable.

3) To samo co punkt 2 

4) montując inny zestaw głośników niż fabryczny to obowiązkowe ponieważ zwrotnice są dobierane do parametrów głośników i przy fabrycznej zwrotnicy twiter będzie dobrze grac a nisko tonowy już nie a przy zwrotnicy z zestawu nowego  niskotonowy będzie dobrze grac a twiter już nie.

5) to można na spokojnie zrobić w każdej chwili , poprawia jakość dźwięku i warto to zrobić ale bez tego głośniki też będą lepiej grac niż fabryczne 

Link to post
Share on other sites

Seryjne radia nie mają wyjścia na końcówkę mocy, czyli nie mają wyjść chinch (RCA). Można podjechać do firmy zajmującej się serwisem/naprawą audio i powinni w granicach 50-100PLN wyprowadzić kable RCA z radia. Potem to już prosta sprawa, bo podłączenie do wzmacniacza jest plug&play.

Drugie rozwiązanie to kupno konwertera sygnału głośnikowego radia - w internecie za 30-40 PLN, lecz wtedy trzeba samemu lutować przewody ze wszystkich głośników, więc pierwsza opcja wydaje się łatwiejsza i mniej inwazyjna.

 

Co do głośników, to będą one pasować bez problemu do wzmacniacza, więc o to nie musisz się martwić :)

Link to post
Share on other sites

Przecież są wzmacniacze, które mają wejście niskonapięciowe. Tym samym uważam, że da się podłączyć wzmacniacz bezpośrednio do radia zasilając go sygnałem głośnikowym. 

Sam planuje taki kupić. 

 

Link to post
Share on other sites
18 minut temu, thefamousman napisał:

Czyli wzmacniacza nie da się tak po prostu podłączyć do fabrycznego radia? 

Można, ale moim zdaniem prościej i szybciej jest zlecić komuś aby dolutował wejście RCA dla wzmacniacza. Nie kosztuje to nie wiadomo ile a warto

 

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, thefamousman napisał:

@ipsx82 Czy ten wzmacniacz ( https://centrumaudio.pl/4-kanalowe/9695-sony-xm-n1004-4x70w-4-3-2.html) mogę podłączyć bezpośrednio pod swoje fabryczne radio? 

Kupując  fabryczny adapter din na rca lub zlecajac komuś  polutowanie kabelków , lub zakup drozszego wzmaczniacza z opcją  podpiecia sygnału  bezpsrednio z kabli głośnikowych.

Link to post
Share on other sites

Spróbuje poskładać teraz te wszystkie myśli w jedną całość.

 

1. Kupuje wzmacniacz https://centrumaudio.pl/4-kanalowe/9695-sony-xm-n1004-4x70w-4-3-2.html

2. Kupuje przejściówkę z radia do wzmacniacza https://centrumaudio.pl/zlacza-iso-i-fakra/7074-zlacze-iso-nissan-subaru-isorca-na-fabrwzmacn.html

3. Kupuje głośniki na przód https://centrumaudio.pl/160-mm-i-165-mm-zestawy-odseparowane/1906-jbl-club-6500c.html?search_query=jbl+6500&results=1

4. Kupuje głośniki na tył https://centrumaudio.pl/160-mm-i-165-mm/1874-jbl-club-6520.html

5. Skoro tweetery w desce rozdzielczej też muszę wymienić, to jakie będą pasować do powyższego zestawu? 

6. Jeżeli wymienię tweetry w desce rozdzielczej, to czy w głośnikach w przodu też je potrzebuje? (Chyba, że jakoś źle to zrozumiałem).
7. Czy jest jakiś istotny powód żeby wzmacniacz zamontować w bagażniku? 

Link to post
Share on other sites

Ad 4 ) Głośniki proponowane na przód to zestaw twiter + średnio nisko tonowiec + zwrotnica , fabrycznie masz identyczny zestaw skladający się z takich samych podzespołów bo radia samochodowe podstawowe modele  są 4 kanałowe  a w samochodzie w standardzie montowane 6 głośników gdzie 4 z przodu i dwa z tyłu. Jeden kanał z radia daje sygnał dźwiękowy na jeden głośnik i aby z jednego kanału zasilić dwa głośniki z przodu po lewej lub prawej stronie montuje się  zwrotnice , która rozdziela pasma na niskotonowy i wysoko tonowy głośnik (twiter) dlatego wymiana z przodu tylko jednej pary głośników (w drzwiach jedna para lub w desce druga para) nie ma sensu bo te zwrotnice są dopasowywane do charakterystyki głośników.

Ad 5 ) Są już w zestawie z punktu 3

Ad 6 ) Twiter w desce i głośnik w drzwiach traktowane są jako jeden głośnik dla radia  i jak w ustawieniach radia zmieniasz balans to zarówno w twiterze i w niskotonowym bo są połączone jednym kablem za pomocą zwrotnicy.

Ad 7) Tam zazwyczaj najwięcej miejsca wolnego , niektórzy pod fotel pasażera dają a inni pod schowkiem pasażera , wybór miejsca  jest dowolny w zależności czy się chce ciągnąć kable przez całe auto.

 

Dodałem  rys techniczny wyjasniajacy punkt 4

20200728_081004.jpg

Edited by ipsx82
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, ipsx82 napisał:

Ad 4 ) Głośniki proponowane na przód to zestaw twiter + średnio nisko tonowiec + zwrotnica , fabrycznie masz identyczny zestaw skladający się z takich samych podzespołów bo radia samochodowe podstawowe modele  są 4 kanałowe  a w samochodzie w standardzie montowane 6 głośników gdzie 4 z przodu i dwa z tyłu. Jeden kanał z radia daje sygnał dźwiękowy na jeden głośnik i aby z jednego kanału zasilić dwa głośniki z przodu po lewej lub prawej stronie montuje się  zwrotnice , która rozdziela pasma na niskotonowy i wysoko tonowy głośnik (twiter) dlatego wymiana z przodu tylko jednej pary głośników (w drzwiach jedna para lub w desce druga para) nie ma sensu bo te zwrotnice są dopasowywane do charakterystyki głośników.

Ad 5 ) Są już w zestawie z punktu 3

Ad 6 ) Twiter w desce i głośnik w drzwiach traktowane są jako jeden głośnik dla radia  i jak w ustawieniach radia zmieniasz balans to zarówno w twiterze i w niskotonowym bo są połączone jednym kablem za pomocą zwrotnicy.

Ad 7) Tam zazwyczaj najwięcej miejsca wolnego , niektórzy pod fotel pasażera dają a inni pod schowkiem pasażera , wybór miejsca  jest dowolny w zależności czy się chce ciągnąć kable przez całe auto.

 

Dodałem  rys techniczny wyjasniajacy punkt 4

20200728_081004.jpg


Dzięki @ipsx82, jesteś wielki!

 

A więc na to wychodzi, że poza powyższy zestawieniem, nie będę potrzebował nic więcej.
 

A! Jeszcze adaptery. Gdzie najlepiej takie kupić? Muszę ręcznie zmierzyć otwory w drzwiach, czy da się to zrobić jakoś inaczej?

Z kolei jeśli chodzi o okablowanie, to chyba wolałbym na wszelki coś kupić. Co polecasz? Co będzie pasować?


Dzisiaj chyba będę wszystko zamawiał. Chciałbym się za to zabrać może na ten weekend. 

 

Link to post
Share on other sites

Kabel głośnikowy w castoramie kupisz miedziany o przekroju 1,5 pakowany po 10 m i tyle powinno wystarczyć https://www.castorama.pl/kabel-glosnikowy-2-x-1-5-mm2-10-m-id-1087551.html

 

Dystanse ponoć od  forestera pasują ale to musi się wypowiedzieć ktoś kto tak przerabiał i brał z forestera.

Link to post
Share on other sites
W dniu 27.07.2020 o 10:38, ipsx82 napisał:

Ja u siebie wymieniłem na JBL 3 Ohm ale u mnie radio nie fabryczne a topowy model pioniera z lat 2010 który pomimo 4 Ohm tak jak u Ciebie śmiało daje rade i się nie grzeje końcówka mocy a po drugie nie podogłaszam na full bo w skali 60 wystarczy mi już 28 a przy 32 tylna szyba już drga. Na pewno będziesz musiał dokupić dystanse do mocowania głośników bo te nie fabryczne są wyższe od fabrycznych. Do tego twojego fabrycznego bał bym się podpiąć przetworniki 3 Ohm bo by prawdopodobnie spaliły końcówkę mocy i wtedy konieczny wzmacniacz.

Przód https://centrumaudio.pl/160-mm-i-165-mm-zestawy-odseparowane/1906-jbl-club-6500c.html?search_query=jbl+6500&results=1

Tył  https://centrumaudio.pl/160-mm-i-165-mm/1874-jbl-club-6520.html

 

do tego taki wzmacniacz wystarczy https://centrumaudio.pl/4-kanalowe/9695-sony-xm-n1004-4x70w-4-3-2.html


@ipsx82 Jak wymieniłeś u siebie głośniki na JBL, to musiałeś przerabiać końcówki do głośników? 
 

Teraz głośniki są podłączone przez wtyczkę, ale przeczuwam, że będę musiał ją odciąć.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
W dniu 28.07.2020 o 08:03, ipsx82 napisał:

Ad 4 ) Głośniki proponowane na przód to zestaw twiter + średnio nisko tonowiec + zwrotnica , fabrycznie masz identyczny zestaw skladający się z takich samych podzespołów bo radia samochodowe podstawowe modele  są 4 kanałowe  a w samochodzie w standardzie montowane 6 głośników gdzie 4 z przodu i dwa z tyłu. Jeden kanał z radia daje sygnał dźwiękowy na jeden głośnik i aby z jednego kanału zasilić dwa głośniki z przodu po lewej lub prawej stronie montuje się  zwrotnice , która rozdziela pasma na niskotonowy i wysoko tonowy głośnik (twiter) dlatego wymiana z przodu tylko jednej pary głośników (w drzwiach jedna para lub w desce druga para) nie ma sensu bo te zwrotnice są dopasowywane do charakterystyki głośników.

Ad 5 ) Są już w zestawie z punktu 3

Ad 6 ) Twiter w desce i głośnik w drzwiach traktowane są jako jeden głośnik dla radia  i jak w ustawieniach radia zmieniasz balans to zarówno w twiterze i w niskotonowym bo są połączone jednym kablem za pomocą zwrotnicy.

Ad 7) Tam zazwyczaj najwięcej miejsca wolnego , niektórzy pod fotel pasażera dają a inni pod schowkiem pasażera , wybór miejsca  jest dowolny w zależności czy się chce ciągnąć kable przez całe auto.

 

Dodałem  rys techniczny wyjasniajacy punkt 4

20200728_081004.jpg


@ipsx82 super zrobiłeś ten rysunek, ale niestety nie rozumiem kilku rzeczy... 

 

 

Nie do końca wiem jak podłączyć przejściówkę z radia do wzmacniacza. Dla ułatwienia ponumerowałem wszystkie wejścia/wyjścia od 1 do 5. Nie wiem co gdzie podłączyć...

 

Numerek 2 jest oczywisty. Podłączam pod zaznaczone miejsce na wzmacniaczu. Jednak jak podpinam numer 4 pod kabel od radia, to co mam zrobić z pozostałymi końcówkami? 


Proszę o pomoc, bo bez niej raczej nie dam sobie rady.

 

 

 

D03A05C5-529A-402A-975F-3B9743B378FD.jpeg

C17EB752-2D31-42C8-84ED-6800599B4B66.jpeg

071A3FCD-2B40-4B33-9414-E9D250D278D6.jpeg

BC21D140-221F-46F1-9A3D-0C8B8977AAD7.jpeg

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...