Skocz do zawartości

Zepsute CVT w Subaru Legacy


thefamousman

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich,

 

Niestety od kilku dni mam ogromny problem ze swoim Subaru. Chodzi o model Legacy 2.0 z 2010 roku. 
Padło mi coś w skrzyni automatycznej. Krótko opowiem co się wydarzyło przed awarią.

 

Przejechałem samochodem jakieś 20 km, zajechałem na parking i zgasiłem silnik. Po około 10 min wróciłem i zapaliłem silnik. Ruszyłem i przejechałem jakieś 200 metrów, po czym zapaliły mi się trzy lampki: engine, at tmp oil oraz kontrola trakcji. Do tego cruise control zaczął mi migać. Od razu można było wyczuć utratę mocy. Tak jakby skrzynia przeszła w tryb awaryjny. Wolałem nie ryzykować, więc wezwałem lawetę która podwiozła mnie do garażu. Garaż po kilku dniach diagnozy stwierdził, że padło serce skrzyni. Można wymienić tę cześć, ale trzeba czekać aż trzy miesiące na dostawę...

 

Nie wiem zbytnio jaka to dokładnie cześć, ale garaż zażyczył sobie niecałe 12k za robotę + część. I do tego aż trzy miesiące czekania...

 

Wpadłem na pomysł, żeby wymienić całą skrzynię na inną, ale bardzo ciężko znaleźć kogoś kto się zajmuje CVT.

 

Kompletnie nie wiem co zrobić... Możecie mi coś lub kogoś doradzić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mówię, że garaż nie ma racji ale od razu taka diagnoza? Serce skrzyni czyli zespół elektrozaworów jak się domyślam. Ciężko, żeby padły wszystkie jednocześnie a poza tym można zdiagnozować który zawór niedomaga i wymienić pojedynczy a nie całą kasetę.
Poza tym, sam osobiście raz miałem taki przypadek (te same kontrolki i objawy), po zgaszeniu, usunięciu błędów problem nie powrócił.
PS. Jak zadzwoniłem do mechanika od razu powiedział, że to coś nie skontaktowało na kablach i nie powinno się powtórzyć. Jak widać miał rację!

Jedz, skasuj błędy i sprawdź czy czasami nie jest sprawne auto za nim wymienisz coś za 12k

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój znajomy miał identyczne objawy w Subaru Outback 2.5. Wystarczyło, że na noc wyłączyć akumulator i rano nie było żadnego problemu. 
Zanim przyjechała laweta, też próbowałem rozwiązać problem odłączając akumulator. Niestety nie pomogło.

 

Może spróbuje na noc odłączyć akumulator. Niestety wydaje mi się, że to nie pomoże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój znajomy miał identyczne objawy w Subaru Outback 2.5. Wystarczyło, że na noc wyłączyć akumulator i rano nie było żadnego problemu. 
Zanim przyjechała laweta, też próbowałem rozwiązać problem odłączając akumulator. Niestety nie pomogło.
 
Może spróbuje na noc odłączyć akumulator. Niestety wydaje mi się, że to nie pomoże...
Dlatego niech skasuje błędy komputerem diagnostycznym

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może być jeszcze gdzieś problem z wtyczką. Są na skrzyni więc nie problem rozpiąć, zapuścić spray i spiąć na próbę.
A jeżeli kaseta to regeneracja chyba bardziej opłacalna.

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz może nr błędów? Jaki przebieg tego auta? Nie opisałeś zbyt dokładnie problemu ale wydaje się, że padł któryś z elektrozaworów

(jeśli mechanicy myśleli, że problem zniknął to pewnie padł Lock-up, co jest niejako standardem przy przebiegu ok. 200 tys. km)

w sterowniku skrzyni. Można wymienić cały sterownik za ok. 1200$ albo sam elektrozawór za 300 zł. Czas przesyłki ze Stanów (najłatwiej dostać)

to max 10 dni. Naprawa nie jest żadnym problemem.

...Solenoid (elektrozawór) jest padnięty. Tych elektrozaworów, w sterowniku jest 7 (mówię o skrzyni CVT). Najszybciej pada Lock-up. Później następne.

Sterownik kosztuje w Stanach 1200-1500$. W USA problem jest na tyle "popularny", że Subaru rozwiązuje go bezkosztowo lub w bardzo atrakcyjnej cenie ok. 800$ z robocizną.

Oczywiście wymieniają kompletny sterownik na nowy.

Ale... nie ma konieczności wymiany wszystkiego jeżeli problem dotyczy tylko np. elektrozaworu Lock- up. Diagnostyka jest prosta.

Multimetr i pomiar rezystancji poszczególnych elektrozaworów poprzez zewnętrzną wtyczkę skrzyni biegów. Lock-up musi mieć 15-17 Ohm. Jeśli ma mniej to jest padnięty.

Jeśli diagnostyka potwierdzi nam to co wiemy dzięki nr błędu to działamy. Sam elektrozawór to koszt może 300 zł (wyjęty z używanego sterownika) a ogarnięcie tematu nie sprawi

większego problemu w miarę rozsądnemu mechanikowi.Trzeba odpiąć akumulator, rozpiąć zewnętrzne wtyczki skrzyni biegów, spuścić olej ze skrzyni (ciepły), odkręcić miskę skrzyni,

odkręcić filtr, rozpiąć wtyczkę, odkręcić sterownik. Po wyjęciu sterownika bez problemu rozkręcamy obudowę, znajdujemy interesujący nas elektrozawór, rozpinamy złącza, wykręcamy.

W miejsce uszkodzonego wstawiamy nowy. Składamy wszystko, zalewamy (zgodnie ze sztuką!) nowy! olej (12l :-) i po temacie.

Zrobiłem to sam, w garażu. W kilka godzin.)...

  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mechanik (ASO) podał mi jakieś numery błędów, ale jestem teraz w pracy i nie jestem w stanie ich sprawdzić. 

 

Tak czy tak postanowiłem odstawić Subaru do innego mechanika. Garaż robi wyłącznie Subaru i ma duże doświadczenie w CVT. Myślę, że szybko powinni sobie poradzić z diagnozą problemu.

Jutro dowiem się co jest na rzeczy..

Edytowane przez thefamousman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawiałem dzisiaj z mechanikiem. Powiedział mi, że najwyraźniej są to elektrozawory, które trzeba wymienić. Nie wiedział dokładnie ile ich będzie do wymiany, ale chciał zielone światło żeby rozmontować skrzynię. Po wyciągnięciu sterownika będzie mi w stanie powiedzieć ile z nich nadaje się do wymiany. Dodał, że taki elektrozawór kosztuje jakieś 700 zł. Czy nie to nie sporo? @aterka
 

Jak rozkręci skrzynię, to będę znał dokładny koszt naprawy. Cdn

Edytowane przez thefamousman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiar rezystancji elektrozaworów można zrobić przez wtyczkę, bez rozbierania skrzyni. Pierwszą i najważniejszą sprawą są nr błędów.

Akurat w tym przypadku precyzyjnie informują, który z elektrozaworów jest uszkodzony. Pomiar rezystancji (robiony przez wtyczkę) tylko upewnia.

Niezależnie od procedury, sterownik i tak trzeba wyjąć. Kolejność prac opisałem dwa posty wyżej.

Jeszcze jedna uwaga. W misce olejowej, przed sterownikiem jest filtr oleju. Metalowy z siatką. Dość drogi. Nie sądzę aby nie nadawał się do umycia

w myjce ultradźwiękowej więc wymiana na nowy (moim zdaniem) nie ma sensu. Mój po umyciu w myjce ultradźwiękowej był jak nówka sztuka.

Olej do skrzyni kup Milersa lub oryginał w ASO. Z tym nie kombinuj. Jeśli chodzi o cenę elektrozaworu, zależy który padł i skąd jest.

Nowe praktycznie nie są dostępne. Używki, nawet kilkudniowe, najszybciej i najtaniej znajdziesz w Stanach. Czy 700 zł to sporo? Nie wiem :-)

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=subaru+solenoid+cvt&_sacat=0

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, thefamousman napisał:

. Dodał, że taki elektrozawór kosztuje jakieś 700 zł. Czy nie to nie sporo?

 

 

Jak ma dobry elektrozawór ze te pieniądze, to niech wymienia. Nowa kaseta zaworów kosztuje jakieś 7-8tyś zł  więc opłaca się :-) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiar rezystancji elektrozaworów można zrobić przez wtyczkę, bez rozbierania skrzyni. Pierwszą i najważniejszą sprawą są nr błędów. Akurat w tym przypadku precyzyjnie informują, który z elektrozaworów jest uszkodzony. Pomiar rezystancji (robiony przez wtyczkę) tylko upewnia.

Niezależnie od procedury, sterownik i tak trzeba wyjąć. Kolejność prac opisałem dwa posty wyżej.

Jeszcze jedna uwaga. W misce olejowej, przed sterownikiem jest filtr oleju. Metalowy z siatką. Dość drogi. Nie sądzę aby nie nadawał się do umycia

w myjce ultradźwiękowej więc wymiana na nowy (moim zdaniem) nie ma sensu. Mój po umyciu w myjce ultradźwiękowej był jak nówka sztuka.

Olej do skrzyni kup Milersa lub oryginał w ASO. Z tym nie kombinuj. Jeśli chodzi o cenę elektrozaworu, zależy który padł i skąd jest.

Nowe praktycznie nie są dostępne. Używki, nawet kilkudniowe, najszybciej i najtaniej znajdziesz w Stanach. Czy 700 zł to sporo? Nie wiem :-)

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=subaru+solenoid+cvt&_sacat=0

 

 

Jesteś pewny że w ASO nie kupisz zaworu do skrzyni? Do starej 4eat jak wymieniałem od sprzęgła MPT, zawór dostałem bez problemow. Widziałem że mieli rozpisany każdy jako osobną cześć.  

Powinno się dać zamówić pojedynczy zawór do nowszej CVT. Na eBay też były. Ale szczerze to wychodziło drożej niż w ASO. Serwis automatów jakby mi miał zawór zamówić to zapłaciłbym ok 1000 PLN.

 

A w ASO 420 PLN (coś koło tego). Także jak zawór któryś będzie do wymiany to uderzał bym do ASO. Bo się okaże że będzie o wiele taniej.

 

No chyba że występuje tylko jako cała osobna cześć. Cały mam na myśli zestaw zaworów.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wiem, elektrozawory nie są częściami jako takimi. Częścią podlegającą wymianie jest sterownik.

Być może do 4eat są dostępne i traktowane jako część zamienna. Tego nie wiem.

Temat elektrozaworów, ich awarii i wymiany (do skrzyni CVT) zgłębiłem chyba w 100%.

Dla siebie kupiłem używkę, nie miałem czasu czekać na przesyłkę ze Stanów.

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.07.2020 o 19:46, aterka napisał:

Pomiar rezystancji elektrozaworów można zrobić przez wtyczkę, bez rozbierania skrzyni. Pierwszą i najważniejszą sprawą są nr błędów.

Akurat w tym przypadku precyzyjnie informują, który z elektrozaworów jest uszkodzony. Pomiar rezystancji (robiony przez wtyczkę) tylko upewnia.

Niezależnie od procedury, sterownik i tak trzeba wyjąć. Kolejność prac opisałem dwa posty wyżej.

Jeszcze jedna uwaga. W misce olejowej, przed sterownikiem jest filtr oleju. Metalowy z siatką. Dość drogi. Nie sądzę aby nie nadawał się do umycia

w myjce ultradźwiękowej więc wymiana na nowy (moim zdaniem) nie ma sensu. Mój po umyciu w myjce ultradźwiękowej był jak nówka sztuka.

Olej do skrzyni kup Milersa lub oryginał w ASO. Z tym nie kombinuj. Jeśli chodzi o cenę elektrozaworu, zależy który padł i skąd jest.

Nowe praktycznie nie są dostępne. Używki, nawet kilkudniowe, najszybciej i najtaniej znajdziesz w Stanach. Czy 700 zł to sporo? Nie wiem :-)

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=subaru+solenoid+cvt&_sacat=0

 


Czyli bez wyciągania skrzyni da się określić ile dokładnie elektrozaworów jest do wymiany? Mechanik powiedział mi, że wszystkie elektrozawory ma na miejscu. Łatwo będzie mógł te zepsute wymienić. 
 

Dzięki za sugestie odnośnie oleju. Nie mam zamiaru skąpić, pod żadnych pozorem. Zależy mi, żeby tę skrzynię poskładać jak najlepiej. 
 

Jeżeli chodzi o obecnego mechanika, to jest to Pan Jarek z Józefowa (z pod Wawy). Z tego co czytałem na tym forum, cieszy się on raczej dobrą opinią. No cóż mamy weekend. Po weekendzie mam się dowiedzieć co i jak. Cdn 

Edytowane przez thefamousman
Błędy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, elektronika skrzyni połączona jest dwoma złączmi. Rozpięcie szarej wtyczki (szarego złącza) daje dostęp do pinów, przez które multimetrem robimy pomiar rezystancji

każdego elektrozaworu znajdującego się w sterowniku skrzyni. Wartości rezystancji poszczególnych elektrozaworów określone są w serwisówce Subaru lub ogólnie dostępnych

materiałach http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Legacy_Outback/2011/USDM Legacy FSM 2011 (BM-BR)/2011/5 TRANSMISSION SECTION/CONTINUOUSLY VARIABLE TRANSMISSION DIAGNOSTICS CVTdiag/5. Transmission Control Module TCM I-O Signal.pdf Fajny materiał opisujący działanie obu typów skrzyń CVT Lineartronic Subaru jest również tutaj -> https://manualzz.com/doc/22817331/subaru-lineartronic-cvt-introduction

Do tej naprawy nie ma potrzeby wyjmowania skrzyni. Po spuszczniu oleju i odkręceniu miski i filtra masz od razu dostęp do sterownika. Chyba 12 śrub i masz go w rękach.

Całość zabiegu jest relatywnie prosta, nie jest to skomplikowane. Podczas naprawy bardzo ważne jest zachowanie procedur naprawczych dotyczących spuszczania i napełniania skrzyni olejem

ale także samokontrola każdego etapu. Jest tam kilka "myków" na które trzeba zwrócić uwagę. Sama naprawa wygląda tak: (już po spuszczeniu oleju i odkręceniu miski)
 

 

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są całkowicie inne wtyczki. Układ (i o ile pamiętam ilość pinów) różni się od TR690...
Nawet kolor wtyczek jest inny.
A sterownik jest montowany od góry pod pokrywą i nie ma potrzeby spuszczania oleju.

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście inne :-). Mike zrobił drugi dokument o 580 ale pdf-a nie znalazłem.

Jest do przeglądnięcia na Youtube ale wydaje się, że nie jest kompletny:

 

Znalazłem też manual techniczny https://www.manualslib.com/manual/1589488/Subaru-Legacy-2015.html?page=1#manual

może coś znajdziesz. Trochę dziwne, w stosunku do 690 bardzo mało informacji praktycznych o 580.

 

Zerknij jeszcze na te opisy i grafikę, powinno pomóc. Wtyczka na zewnątrz "jest lustrem" tej wewnątrz.

 

1003566657_ScreenShot2020-07-26at11_25_00.thumb.png.e03fc643e6f3b5ba954f84e088017fd6.png880611942_ScreenShot2020-07-26at11_39_33.thumb.png.235c4ade12eba698131757689f282079.png1578491266_ScreenShot2020-07-26at11_44_58.thumb.png.3de878cbdcdda07da501121e54fac256.png

 

 

Edytowane przez aterka
dopisek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może rozwieje wątpliwości - w tej chwili cvt mam po naprawie (łożysko) i wszystko śmiga aż miło! Jednakże, przez naprawą mocno zgłębiałem temat i nie znalazłem żadnych schematów. Z ciekawości przeleciałem w kostce piny i na upartego w ciemno można było stwierdzić, że jest kilka o "jakiejś" wartości i kilka o innej i te wartości można było "dopasować" do ilości i wartości zaworów
Zbieram dane na przyszłość dzięki wielkie

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Skrzynia została naprawiona! :yahoo:

Okazało się, że trzeba wymienić trzy elektrozawory. Poza tym okazało się, że poprzedni właściciel (pierwszy) nigdy nie wymieniał oleju w skrzyni. Olej po wyciągnięciu był czarny jak smoła (na liczniku ponad 280k km). 

Po wymianie elektrozaworów, dwóch olejów w skrzyni i czyszczeniu przepustnicy Subarku chodzi jak nowe. Skrzynia chodzi lepiej niż przed awarią. Dodam, że za wszystko plus nabicie klimy zamknąłem się w 5k.

 

Morał całej tej historii jest taki, że warto szukać wykwalifikowanych machaników, którzy znają się na konkretnej marce samochodów. Przy tej okazji zdecydowanie polecam Pana Jarka z Józefowa.

Edytowane przez thefamousman
  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, thefamousman napisał:

Skrzynia została naprawiona! :yahoo:

Okazało się, że trzeba wymienić trzy elektrozawory. Poza tym okazało się, że poprzedni właściciel (pierwszy) nigdy nie wymieniał oleju w skrzyni. Olej po wyciągnięciu był czarny jak smoła (na liczniku ponad 280k km). 

Po wymianie elektrozaworów, dwóch olejów w skrzyni i czyszczeniu przepustnicy Subarku chodzi jak nowe. Skrzynia chodzi lepiej niż przed awarią. Dodam, że za wszystko plus nabicie klimy zamknąłem się w 5k.

 

Morał całej tej historii jest taki, że warto szukać wykwalifikowanych machaników, którzy znają się na konkretnej marce samochodów. Przy tej okazji zdecydowanie polecam Pana Jarka z Józefowa.

Pamiętasz które to były zawory, tak dla potomnych?

Edytowane przez ewemarkam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 3.08.2020 o 12:22, thefamousman napisał:

Skrzynia została naprawiona! :yahoo:

Okazało się, że trzeba wymienić trzy elektrozawory. Poza tym okazało się, że poprzedni właściciel (pierwszy) nigdy nie wymieniał oleju w skrzyni. Olej po wyciągnięciu był czarny jak smoła (na liczniku ponad 280k km). 

Po wymianie elektrozaworów, dwóch olejów w skrzyni i czyszczeniu przepustnicy Subarku chodzi jak nowe. Skrzynia chodzi lepiej niż przed awarią. Dodam, że za wszystko plus nabicie klimy zamknąłem się w 5k.

 

Morał całej tej historii jest taki, że warto szukać wykwalifikowanych machaników, którzy znają się na konkretnej marce samochodów. Przy tej okazji zdecydowanie polecam Pana Jarka z Józefowa.

Thefamousman: Czy podeślesz mi namiary na Pana Jarka (to podWarszawa)? Mam zdaj esie identyczny problem z CVT... CVTw moim Legasiu tez nie widziałoleju nowego, ale na teraz mam świecce 4 kontrolki (check engine, kontr.trakcji, brake (ręczny) i At oil temp, pono to ta sama rodzina problemów. Pomożesz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...