Skocz do zawartości

OBK 97, EJ25D - Prośba o pomoc w zrozumieniu kodów błędów ECU


Gasol

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

Już od jakiegoś czasu zapalał mi się Check Engine i choć nie zauważyłem, że cokolwiek dzieje się z samochodem, to chciałbym w końcu problem rozwiązać. Wiedziałem, że kody błędów to 22 (czujnik spalania stukowego) i 32 (sonda lambda nr.1).

 

Wczoraj jeszcze raz sprawdziłem i wykryłem, że pojawia się też kod 53. Co do kodu 53, to nie jestem pewny, jak zinterpretować, że sekwencja mignięć lampki Check Engine odpowiadająca liczbie 53 powtarza się dwukrotnie - tak, jakby w pamięci były 2 kody 53. W opisie, który kiedyś sobie wydrukowałem, kod 53 ma takie znaczenie: Obwód immobilisera / Obwód pompy paliwa / Włącznik kompensacji niskiego ciśnienia atmosferycznego gaźnika. Czy podwójna sekwencja kodu 53 oznacza, że chodzi o Obwód pompy paliwa?

 

Co do błędów 22 i 32 - pojawiały się wcześniej, a lampka Check Engine zapala się po mocniejszym rozgrzaniu silnika (nie pojawia się od razu po osiągnięciu przez płyn chłodzący odpowiedniej temperatury, a dopiero po przejechaniu kilku lub kilkunastu kilometrów). Zastanawia mnie, że te kody zaczęły się pojawiać w tym samym czasie - o ile dobrze to spostrzegłem. Pojawia się u mnie podejrzenie, że być może sonda lambda i czujnik spalania stukowego są w porządku, a problem jest ze spalaniem, np. niedomaga cewka. Świece i przewody WN były zmieniane 16000 km/6 lat  temu (samochód ma małe przebiegi roczne). Świece były wymieniane w ASO, przewody WN to bodajże NGK (pełna zgodność z fabrycznymi, kupowałem w carsport). Pewien mechanik powiedział mi, że mogę mieć rację i zasugerował, że można podmienić cewkę. Albo przyjrzeć się świecom, bo może są źle dobrane. Co do świec, to sprawdziłem, że na fakturze mają numer 0242236544. Jak wpisałem w wyszukiwarkę numer świec, to wyszło, że to Bosche. Z tego, co wiem, to oryginalnie były NGK. Może więc jest coś ze świecami, np. niedobrana ciepłota? Co z tymi kodami zrobić, może ktoś z Was mi podpowie? Myślę też, czy nie podmienić cewki, na A-gro są jakieś NTY. Chyba, że należy przyjąć, że sonda lamba i czujnik spalania stukowego padły w tym samym czasie i od ich wymiany trzeba zacząć?

 

Będę wdzięczny za wskazówki.

 

Pzdr!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tej firmy części sobie odpuść. czujniki ABSu są oki i pyzatym tyle.

świece mogły się zniszczyć tym bardziej jeśli zachodzi wypadanie zapłonu spalanie sutkowe to w bardzo szybkim czasie świece ulegają degradacji. Spalanie sutkowe jest groźne dla silnika a nie tylko dla samych świec.

Wykręć świece i obejrzyj ich stan ale profilaktycznie można je wymienić przewody WN również choć jeśli masz kogoś kto jest wstanie użyczyć przewody za flaszkę będzie to lepsze rozwiązanie.

Przewody można sprawdzić według serwisów ki niestety prawidłowy odczyt nie daje 100 pewności że przewody są dobre.

Cewkę można również zmierzyć.

Sonda lambda najczęściej ulega uszkodzeniu podgrzewacz sondy jednak jest on jej integralną częścią.

czujnik spalania stukowego może być uszkodzony i powodować zmianę wyprzedzenia zapłonu co skutkuje nie prawidłową pracą mieszanką stechiometryczną i errorem z sondy.

sprawdź sobie czujnik spalania stukowego. gdzie się znajduje i czy idzie odkręcić śrubę go mocującą jeśli tak przeczyścić płaszczyznę przylegającą zobaczyć czy nie ma uszkodzeń korpusu czujnika.

 

Myślę że jednak najbardziej sensowną opcją jest wykręcenie i sprawdzenie stanu/koloru świec. Po świecach stwierdzisz czy problem nie prawidłowego spalania występuje na 4 cylindrach czy może tylko na jednym.

Można profilaktycznie sprawdzić kompresję silnika.

 

Pozdrawiam

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw wykręć czujnik spalania stukowego i sprawdź czy są uszkodzenia mechaniczne ( pęknięcia ).  Szkodzi im wiek. Jeśli jest cały to zresetuj komp, zepnij zielone kostki i przejedź się aż do czasu pokazania jakiegoś kodu błędu. Jednostajne mruganie kontrolki oznacza brak błędów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie za wskazówki!

 

Dziś skasowałem wszystkie błędy, przejechałem się i ponownie po rozgrzaniu silnika pojawił się Check Engine. Tym razem był tylko kod wskazujący na czujnik spalania stukowego. Zrobiłem też taki test, że zatrzymałem się po krótkiej jeździe i z działającym silnikiem czekałem, aż zapali się Check Engine, żeby dokładniej zaobserwować, czy przy okazji będę czuł jakieś dziwne reakcje silnika. Silnik chodził równo (zawsze wydawało mi się, że chodzi równo). Popatrzyłem na czujnik na razie bez odkręcania - wygląda dość "staro":-) Nie chcę na razie odkręcać czujnika, bo nie mam klucza, żeby go z powrotem dokręcić z odpowiednim momentem siły, bo to chyba ważna sprawa przy tym czujniku. Silnik jest aluminiowy, więc chyba też lepiej uważać, żeby czegoś nie przekręcić. Jak będę miał już klucz, to odkręcę czujnik, obejrzę i ocenię, czy warto go czyścić, czy lepiej kupić nowy/używany. Ze świecami też wstrzymam się do czasu, gdy będę miał klucz dynamometryczny. Generalnie na co dzień nie zajmuję się takimi sprawami, ale mam pewną wprawę, bo za dawnych lat "ćwiczyłem" składanie silnika z ojcem:-) Także jestem dobrej myśli, że coś wykombinuję. Jeszcze raz dzięki za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sondę chyba przykręca się momentem 22nm więc nie ma mowy o jakimkolwiek przekręceniu.

W Legacy 2 mam podobną sytuację, doradzono mi dać gumową podkładkę pod stukowca bo jest zbyt wrażliwy.

Jeżdżę na lpg więc raczej nie ma mowy o spalaniu stukowym.

Zrobisz jak uważasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj dokładniej obejrzałem czujnik - ma 2 małe pęknięcia plastykowej osłony od strony silnika. Mam jeszcze jedną obserwację: śruba mocująca czujnik do silnika była trochę zapieczona i potraktowałem ją wcześniej WD40. Po WD40 miałem bardziej "stabilne" zachowanie Check Engine, bo po porządnym rozgrzaniu silnika lampka świeciła bez przerwy, a wcześniej czasami też gasła. Rzeczywiście po przeniesieniu czujnika w to drugie miejsce nie pojawia się Check Engine, ale wydaje mi się, że docelowo lepiej wymienić czujnik, co też zrobię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Podaję rozwiązanie problemu w celach archiwalnych:-)

 

Kupiłem zamiennik czujnika spalania stukowego firmy ERA, który okazał się wadliwy, bo po zamontowaniu cały czas powodował błąd Check Engine. Stwierdziłem więc, że porządnie oczyszczę oryginalny stary czujnik ze wszystkich nalotów, wyczyściłem też miejsce mocowania czujnika na bloku silnika. Po zamontowaniu starego czujnika okazało się, że problem zniknął. Zrobiłem intensywną przejażdżkę z porządnym rozgrzaniem silnika, żeby się upewnić, czy wszystko już w porządku. Stary czujnik zaczął po oczyszczeniu działać prawidłowo - nie ma żadnych błędów. Dodam, że dokręcałem czujnik z momentem fabrycznym (już nie pamiętam, gdzie znalazłem informację, jaki to jest moment). Także nowy czujnik zwróciłem w ramach reklamacji, a stary działa jak dawniej.

 

Dzięki za pomocne uwagi, pzdr!

  • Super! 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...