Jakim71 Opublikowano 22 Maja 2020 Udostępnij Opublikowano 22 Maja 2020 Ostatnio miałem przygodę z uszkodzonym wężem górnym chłodnicy (uszkodzenie mechaniczne). Wymieniłem go i zacząłem obserwować temp cieczy przez OBD (Forester SJ wskaźnika nie ma). Jadąc po drodze temp. cieczy cały czas 90. Dopiero jak się zatrzymam to spokojnie rośnie do 98 i wtedy dopiero włączają się 2 wentylatory. Jak włączona jest klima to wiatraki włączają się szybciej i temp. oscyluje koło 90. Moim zdaniem wentylator na wyłączonej klimie powinien się załączyć wcześniej. Może ktoś już to u siebie sprawdzał? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aflinta Opublikowano 22 Maja 2020 Udostępnij Opublikowano 22 Maja 2020 Klimatyzacja ma osobną chłodnicę i wentylatory starają się wymusić dodatkowy przepływ powietrza przez nią by zwiększyć efektywność jej pracy, przy okazji pchają powietrze przez chłodnicę wody silnika (obie chłodnice są umieszczone jedna za drugą). Jeżeli klimatyzacja nie pracuje, to nie ma potrzeby tak wcześnie włączać chłodzenia silnika bo zbytnie obniżenie jego temperatury negatywnie wpływa na sprawność jego pracy. Chłodzenie silnika jest układem ciśnieniowym i tam woda może dociągnąć do 110°C bez gotowania się. Tak więc myślę, że wszystko u Ciebie jest OK Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koziolek Opublikowano 22 Maja 2020 Udostępnij Opublikowano 22 Maja 2020 Normalne załączenie wentylatorów to 96 stopni, więc zależy czym odczytujesz te 98 stopni ale to raczej normalna praca. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jakim71 Opublikowano 22 Maja 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Maja 2020 Dzięki. odczyt najtańszym czytnikiem obd i torque Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koziolek Opublikowano 22 Maja 2020 Udostępnij Opublikowano 22 Maja 2020 Pod warunkiem że zbija temperaturę w okolice 90 stopni i wentylatory przestają się kręcić to nie masz czym się martwić. Jeśli wiatraki kręcą się non stop, trzeba wymienić termostat. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jakim71 Opublikowano 22 Maja 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Maja 2020 Tak też się dzieje. Wiatraki się wyłączają ale nie zaszkodzi sprawdzać co jakiś czas. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ajarski Opublikowano 28 Maja 2020 Udostępnij Opublikowano 28 Maja 2020 (edytowane) Począwszy od modelu sh wentylatory nie maja stałego punktu temperaturowego przy którym się włączają. To bardzo skomplikowane działanie uzależnione od prędkości, tego czy aktualnie przyspieszysz czy zwalniasz - zob w serwisowce. U mnie dodatkowo sh us temp włączania wentylatorów zależy od prędkości obrotowej - na wolnych przy 100 st powyżej 1500 obrotów przy 96. co do temp wrzenia płynu - to np. Prestone podaje ze jego płyn wrze przy temp 129 st C - ogólnie nowe samochodu nastawione są na wyższe tem pracy silnika, gdzieś czytałem ze BMW na wolnych doprowadza ciecz do temp 130 st - ciśnienie pozwala na podniesienie progu wrzenia płynu chłodzącego Edytowane 28 Maja 2020 przez ajarski Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się