Jump to content
Sign in to follow this  
Jakim71

Praca wentylatorów chłodnicy FXT SJ

Recommended Posts

Ostatnio miałem przygodę z uszkodzonym wężem górnym chłodnicy (uszkodzenie mechaniczne). Wymieniłem go i zacząłem obserwować temp cieczy przez OBD (Forester SJ wskaźnika nie ma).

Jadąc po drodze temp. cieczy cały czas 90. Dopiero jak się zatrzymam to spokojnie rośnie do 98 i wtedy dopiero włączają się 2 wentylatory.

Jak włączona jest klima to wiatraki włączają się szybciej i temp. oscyluje koło 90. Moim zdaniem wentylator na wyłączonej klimie powinien się załączyć wcześniej.

Może ktoś już to u siebie sprawdzał?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klimatyzacja ma osobną chłodnicę i wentylatory starają się wymusić dodatkowy przepływ powietrza przez nią by zwiększyć efektywność jej pracy, przy okazji pchają powietrze przez chłodnicę wody silnika (obie chłodnice są umieszczone jedna za drugą). Jeżeli klimatyzacja nie pracuje, to nie ma potrzeby tak wcześnie włączać chłodzenia silnika bo zbytnie obniżenie jego temperatury negatywnie wpływa na sprawność jego pracy. Chłodzenie silnika jest układem ciśnieniowym i tam woda może dociągnąć do 110°C bez gotowania się. Tak więc myślę, że wszystko u Ciebie jest OK :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normalne załączenie wentylatorów to 96 stopni, więc zależy czym odczytujesz te 98 stopni ale to raczej normalna praca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki. odczyt najtańszym czytnikiem obd i torque

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pod warunkiem że zbija temperaturę w okolice 90 stopni i wentylatory przestają się kręcić to nie masz czym się martwić.

Jeśli wiatraki kręcą się non stop, trzeba wymienić termostat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak też się dzieje. Wiatraki się wyłączają ale nie zaszkodzi sprawdzać co jakiś czas.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Począwszy od modelu sh wentylatory nie maja stałego punktu temperaturowego przy którym się włączają. To bardzo skomplikowane działanie uzależnione od prędkości, tego czy aktualnie przyspieszysz czy zwalniasz - zob w serwisowce. U mnie dodatkowo sh us temp włączania wentylatorów zależy od prędkości obrotowej - na wolnych przy 100 st powyżej 1500 obrotów przy 96. 
co do temp wrzenia płynu - to np. Prestone podaje ze jego płyn wrze przy temp 129 st C - ogólnie nowe samochodu nastawione są na wyższe tem pracy silnika, gdzieś czytałem ze BMW na wolnych doprowadza ciecz do temp 130 st - ciśnienie pozwala na podniesienie progu wrzenia płynu chłodzącego  

Edited by ajarski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...