Skocz do zawartości

P0018 (lub P0016) w DIT


odrobina

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, chciałbym Was spytać czy spotkał się ktoś z takim kodem błędu w autach z silnikami FA20? Po wystąpieniu u mnie w/w błędu zacząłem wertować internet i patrząc na wszystkie możliwe fora zza oceanu wydaje się, że jest to nagminną przypadłością. Na naszym forum są jedynie śladowe posty, nigdy nie pokrywające tego tak szczegółowo jak w USA. Dzwoniłem również do paru serwisów i również nie ma co mówić o szerszej skali. Owszem, WRX'ów z FA20 w Polsce nie ma za wiele, ale problem wydaje się dotykać znaczną liczbę BRZ/GT86/FR-S oraz Foresterów XT. Przejdźmy do sedna...

 

Pacjent to WRX 2018 z przebiegiem 44.000km, bez jakichkolwiek udziwnień i modyfikacji. Błąd wystąpił podczas normalnej jazdy i od tamtej pory nie znika. Samochód pracuje normalnie w pełnym zakresie obrotów (na wolnych, pod obiążeniem, wysokie obroty itp). 

 

Wymieniłem olej z płukanką (po 9kkm Millers XF 5W30 + Tunap), zamieniłem miejscami czujniki wałków rozrządu, podmieniłem solenoid sterujący AVCS (najpierw Bank2A zamieniłem na sprawny z mojego Forestera, następnie zamieniłem miejscami P/L) i nic... cały czas pojawia się P0018. Kod za każdym razem kasuje poprzez ELM327, raz kasowałem poprzez odpięcie akumulatora i nic... za każym razem po pierwszej jeździe, kod wskakuje do "pending" by po ponownym uruchomieniu wesoło oznajmić swoją obecność (łącznie z brakiem kontroli trakcji, ABSu, tempomatu i hillholdera). 10 lat użytkowania Subaru nauczyło mnie, że jeden check engine wiosny nie czyni, ale domyślacie się że brak powyższych może być kłopotliwy przy dłuższej eksploatacji.

 

Poza tym co zrobiłem powyżej oficjalna serwisówka zaleca (w takiej też kolejności):

  1. inne kody - U mnie jest tylko ten jeden, aż jeden ;)
  2. stan i jakość oleju - Wymieniony
  3. pozycja rozrządu - Ponoć da się to sprawdzić kasując komputer, odpinając solenoidy i zaraz po odpaleniu <10s sprawdzenie wartości VVT Adv. Ang. Amount L i sprawdzenie czy nie odbiega od wartości referencyjnej +/- 10 stopni. Niestety nie jestem w stanie zmusić ELM327 i VAG KKL do współpracy z RomRaiderem.
  4. wymiana solenoidu - zakładam, że wspomniane wcześniej roszady wykluczają ten problem
  5. sprawdzenie wiązki i konektorów - póki co jedynie organoleptycznie nie zuwazyłem niczego niepokojącego, planuję jednak sprawdzić jeszcze połączenia między czujnikami i komputerem.
  6. cisnienie oleju - do sprawdzenia lepszym softem
  7. sprawdzenie drożności przewodów olejowych w pokrywie łańcucha rozrządu, oraz większości duktów za pompą oleju - jak dla mnie kosmos
  8. sprawdzenie kół zębatych rozrządu i łańcucha - serio, czy to jest możliwe, że przy takim przebiegu wyciąga się lub przeskakuje łańcuch? zaczynam tęsknić za paskiem :(
  9. wymiana ECU - i to jest dobry ćwiek, ponieważ większość napraw właśnie się tym kończy a myślę że dość ciężko będzie dostać w PL ECU do tego modelu (rocznik, 6mt). Chyba, że da się kod usunąć z komputera ;)

 

A co mówią internety? (przytaczam jedynie teorie, to nie jest moja opinia):

Teoria 1 - ECU zapisuje przy pierwszej jeździe wartości referencyjne dla wałków i każda ingerencja w rozrząd (nawet naprawa usterki) wiąże się z wymianą ECU - trochę nie chce mi się w to wierzyć ;)

Teoria 2 - problem z mechanizmem wewnątrz koła rozrządu

Teoria 3 - problem czysto elektryczny, do zweryfikowania dobrą diagnostyką - w to chciałbym wierzyć najbardziej ;)

Będę wdzięczy o jakąkolwiek wskazówkę co mogę dalej z tym problemem zrobić lub do kogo mogę się z tym udać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już pisałem, w weekend postaram się zdiagnozować to dokładniej. Póki co jestem miło zaskoczony działaniem kabla. Kupiłem vGate iCar ELM327 na BT4.0 i łączę go z Car Scanner Pro na iOS. Program ma kilka profili połączeń z Subaru i na profilu SSM2 mam dostępne następujące dane:

  • Intake VVT Advance Angle Left / Right (deg)
  • Intake OCV Current Left / Right (mA)
  • Intake OCV Duty Left / Right (%)

@lutek34 Te dwa ostanie to chyba to o co pytasz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Udało mi się sprawdzić połączenia prądowe między czujnikami / elektrozaworami a kostką komputera - wszystko jest w granicy < 1Ω
Udało mi się też sprawdzić jakie wartości przyjmują czujniki wałków po zresetowaniu komputera. Mimo, że jest widoczna różnica 5°, nadal jest to < 10° powodujących błąd. Poza tym widać, że jest to korygowane learningiem i później wartości są równe:
  

IMG_6905.thumb.PNG.75199cde8b5616e37087f9ebbfd9e4a6.PNGIMG_6905.thumb.PNG.75199cde8b5616e37087f9ebbfd9e4a6.PNG

 

Analizując zachowania OCV nie zauważyłem, żeby reakcje (duty) na zadaną pracę (current) były jakoś rozbieżne. Zwróciłem natomiast uwagę na chwilowe rozbieżności, które występują nieregularnie, wynoszą powyżej 10° i jeżeli wystąpią 1000x w sesji (podczas pojedynczej jazdy) dają sygnał do włączenia CEL. Dodatkowo może to potwierdzać fakt, że jeżdżąc na krótkich odcinkach CEL po skasowaniu potrafi nie pojawić się przez kilka dni. Jak dobrze rozumiem, liczba błędów podczas testu nie osiąga 1000 powtórzeń. Jeszcze tylko 39 krótkich odcinków i zniknie z pending ;) Niestety wystarczy jeden dłuższy odcinek i błąd pojawia się tak jak wcześniej. Pamiętam też z zagranicznych for opinie, że błąd pojawia się przy zmianie typu jazdy, co dawałoby cień nadziei, że pojawia się nieregularnie właśnie gdy uzbiera się 1000 błędów na próbę.

 

IMG_6907.thumb.PNG.6f41b95d4fa7a4e4888d23211c1b05a4.PNG

 

Próbowałem losowo badać te pojedyncze rozbieżności czy mają jakąś korelacje z zaworami OCV:

 

IMG_6908.thumb.PNG.f5c17710f2463fbd335d0b7bdc3d6ec0.PNG

 

I wychodzi w niektórych przypadkach, że pojawiają się po tym jak zawór wykonał (lub ma wykonać) jakąś akcję. Poniżej rozwinięcie powyższego ekranu:

 

IMG_6912.thumb.PNG.83922b2426e898b95791465afc389601.PNG

I jak ja to mam interpretować?


1) Wariator za wolno zareagował na zmianę z OCV (problem z kołem rozrządu, ciśnieniem oleju, zapchanym duktem olejowym)? 
2) Czujnik chwilowo "stracił" sygnał (problem elektryczny, wiązka, czujnik, komputer)?

 

Gdyby udało się ustalić powyższe źródło problemu wiedziałbym przynajmniej do kogo mam się zwrócić o fachową pomoc.  Póki co porównam sobie powyższe wykresy ze zdrowym samochodem (przynajmniej takim bez CEL) i tyle co mogę zrobić samemu...

 

ps. @lutek34 w nawiązaniu do Twojego posta w temacie WRX 2015+  sprawdziłem wartości AFR i faktycznie powyżej 4000 nieźle leje ;) Kominy raz na tydzień robią się czarne :faja:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały update: po sprawdzeniu wykresów w Foresterze jedyną różnicą, która zaobserwowałem to przesunięcie wałków względem siebie - w Forku są to 3° w WRX 5°. Obydwie wartości po chwili koryguje komputer (pokrywa się to z OCV duty), no i są poniżej 10°, o których mówi manual. Następne w planach sprawdzenie ciśnienia oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podlinkowanie wykresu, faktycznie nie ma takich chwilowych rozbieżności. Zobaczę czy wymiana całego zestawu czujników i zaworów z forestera coś da. Zastanawiam się czy, nie zbadać jeszcze zasilania, wszystkie te elementy są zasilane wspólną żyłą zaraz za głównym przekaźnikiem silnika. Jeszcze nie udało mi się zlokalizować kostki, ale może gdzieś, coś... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Mały update po kilku miesiącach szukania źródła problemu: błąd zniknął sam i więcej nie powrócił... Dodatkowo jak można wywnioskować z postów na grupie facebook'owej: FA20DIT Tech, w 9 na 10 przypadków pomaga wymiana oleju :wacko:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

@odrobina ,szukam tego programu Car Scanner Pro na AppStore i widzę tylko wersję Car Scanner ELM OBD2.

Czy to jest ten program, którego używasz czy to zupełnie inna aplikacja?

Jak ktoś ma jakiś sprawdzony program pod iOS, który monitoruje live parametry silnika to proszę o wrzucenie nazwy oprogramowania z AppStore.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...