Jump to content

Rozpórka łatwo demontowalna DIY


Recommended Posts

WItam

Jak w temacie.

Wiem że może nie opłaca się robić zwykłej. Ale teraz trafiłem w temacie "co dziś zrobiłem dla swojego samochodu", na model rozpórki łatwo demontowalnej. Teraz pytanie.... mam dostęp do lasera, ma ktoś może rysunek blachy na kielichy? Chciałem wyciąć z blachy 3-4mm dospawać do tego też wycięte mocowania z otworami, tak aby tylko oczka wystawały poza plastiki kielichów. A jako belkę użyć profilu aluminiowego z grubszą ścianką, wzmocnionego w miejscach śrub, albo po prostu stalowego. Spinane by to było szybko-zamykaczem rowerowym. Widziałem nie raz takowe, nie wyglądają na jakieś specjalnie pancerne. Blacha nawet 2-3mm to maks oraz cieniutki profil jako belka.

Pierścienie z otworami montażowymi na kielichy są lustrzanym odbiciem?

Lepszą wytrzymałość ma tutaj rurka czy profil o przekroju kwadratu/ prostokąta?

img5a15540a48b957.84280045.jpg

 

 

Edited by ewemarkam
Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, ewemarkam napisał:

Lepszą wytrzymałość ma tutaj rurka czy profil o przekroju kwadratu/ prostokąta?

Zawsze najlepszy będzie pełny pręt - przy tych samych wymiarach zewnętrznych.

Link to post
Share on other sites

Za mało danych. Trzeba porównać konkretne profile/wymiary przekroju poprzecznego/ i obliczyć wskaźnik przekroju na zginanie.

Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, respect napisał:
19 godzin temu, ewemarkam napisał:

Lepszą wytrzymałość ma tutaj rurka czy profil o przekroju kwadratu/ prostokąta?

Zawsze najlepszy będzie pełny pręt - przy tych samych wymiarach zewnętrznych.

Dawno temu miałem wykładaną mechanikę ale nadal mam wrażenie, że rura ma większą wytrzymałość na zginanie niż pręt oczywiście bez wchodzenia w funkcję średnicy.

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Szürkebarát napisał:

nadal mam wrażenie, że rura ma większą wytrzymałość na zginanie niż pręt oczywiście bez wchodzenia w funkcję średnicy.

To zapomnij o tych wykładowcach. Szczegóły później i zadanie ewemerkama też.

Pozdr

Link to post
Share on other sites

ewemarkam zmierz średnice wewnętrzną otworu kielicha. Potem na bloku technicznym odrysuj. Wycinasz środek, nakładasz na kielich i odbijasz śruby amora na tym co wyciąłeś i masz mocowanie kielicha :P chyba że chciałeś tego uniknąć co pisałem...

Edited by niebieski708
Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, respect napisał:

To zapomnij o tych wykładowcach. Szczegóły później i zadanie ewemerkama też.

Pozdr

Niełatwo jest zapomnieć wykładowców politechniki. Szczególnie tych wybitnych a prawa mechaniki jeszcze trudniej zapomnieć. Zatem jeśli ktoś ma luzackie albo i nonszalanckie podejście to politechnika raczej nie jest dla niego.

53 minuty temu, niebieski708 napisał:

ewemarkam zmierz średnice wewnętrzną otworu kielicha. Potem na bloku technicznym odrysuj. Wycinasz środek, nakładasz na kielich i odbijasz śruby amora na tym co wyciąłeś i masz mocowanie kielicha :P chyba że chciałeś tego uniknąć co pisałem...

Czy da się tak całego Subaraka pomierzyć, odrysować, wyciąć i poskładać z sukcesem większym niż w fabryce? Z całym szacunkiem do pracy rzemieślników i hobbystów.

Link to post
Share on other sites
8 minut temu, Szürkebarát napisał:

Niełatwo jest zapomnieć wykładowców politechniki.

 

Niestety respect ma rację.

Miałeś pewnie na na myśli pierwszy przypadek: 

 

"Dla dwóch elementów konstrukcyjnych: rurki i pręta wykonanych z tego samego materiału tym samym polu przekroju większy moment (a zatem większe przyłożone obciążenie), pracując zgodnie z warunkiem bezpieczeństwa może przenosić rurka. 


Dla przypadku rurki i pręta wykonanych z tego samego materiału tej samej średnicy elementem wyróżniającym się większą wytrzymałością, mogącym przenieść większy moment jest pręt."

Link to post
Share on other sites
14 minut temu, Blixten napisał:

Dla przypadku rurki i pręta wykonanych z tego samego materiału tej samej średnicy elementem wyróżniającym się większą wytrzymałością, mogącym przenieść większy moment jest pręt."

Masz rację. Gdybyśmy jednak rozpatrywali rurkę i pręt o tej samej masie, ale w związku z tym o różnych promieniach, to wtedy dużo ciężej byłoby zgiąć rurkę. Utonąłem z pomocą wdrukowanej mi konieczności "odchudzania" konstrukcji, np. poprzez zastępowanie prętów rurami.

 

Podsumowując - usztywniamy nasze XV rozpórkami, żeby zamknąć bagażnik kiedy nam się chce, czy nie ma to sensu?

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Odrysowałem na blasze tą osłonkę na kielichu. I po sprawie :)

7568465.jpg

Co do obciążeń, to w zasadzie jeśli rozpartujemy coś pod tym kątem to jak już polem przekroju. Dalej nie wiem czy użyć stalowego profilu prostokątnego np 20x30mm czy aluminiowego o ściance 2mm.

http://www.proal.com.pl/oferta/rurki_prostokatne.htm oferta firmy ode mnie z miasta.

Link to post
Share on other sites
W dniu 14.03.2020 o 11:31, ewemarkam napisał:

Spinane by to było szybko-zamykaczem rowerowym. Widziałem nie raz takowe, nie wyglądają na jakieś specjalnie pancerne.

No właśnie, nie jest taki zamykacz za słaby? Ni lepiej użyć normalnej śruby, a zamiast zwykłej nakrętki zastosować motylkową? Do łba śruby też można dospawać skrzydełko, tak żeby nie trzeba było narzędzi do skręcania/rozkręcania. Tylko żelazny uchwyt męskich palców. B) Mam tak zrobioną górną rozpórkę słupka B w Daihatsu.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, Szürkebarát napisał:

Podsumowując - usztywniamy nasze XV rozpórkami, żeby zamknąć bagażnik kiedy nam się chce, czy nie ma to sensu?

Te rozpórki to raczej usztywniają punkt mocowania amortyzatora by nie pochylał się w zakręcie, jak chcesz budę usztywnić całą to lepiej klatkę wspawać :D

Link to post
Share on other sites

Też się zastanawiam nad tymi szybko zamykaczami bo te od sztycy to M5 jest. Chyba lepiej już wspawac nakrętkę po drugiej stronie i skręcać twarda śruba 10.9. imbusowa bo łatwo się skręca i klucz ma stosunkowo długie ramię. M8 musi wystarczyć. Z resztą chyba M8 jest skręcona poduszka amora do budy

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
22 godziny temu, Szürkebarát napisał:

Niełatwo jest zapomnieć wykładowców politechniki. Szczególnie tych wybitnych a prawa mechaniki jeszcze trudniej zapomnieć. Zatem jeśli ktoś ma luzackie albo i nonszalanckie podejście to politechnika raczej nie jest dla niego.

NIe pisałeś ,że to wybitni wykładowcy politechniki ,bo oni pewnie nie przekręciliby tego tematu ,do którego wybitnym być nie trzeba. Bo wtedy od razu bym uważał ,żebyś zapomniał o swoich luzackich i nonszalanckich teoriach . Ja tą wiedzę traktuję bardzo ściśle- inaczej bym nie zareagował.(Blixten duzo wyjaśnił)

 

Jeśli porównać rurkę fi 20mm  i kwadrat 20x20mm -ścianki 2mm  - na zginanie to przy założeniu zmiennej w postaci wskaźnika przekroju  pręt będzie ok.1,75 razy  wytrzymały od rurki.( chyba się nie rąbnałem:)).

Ale rozpórka działa głównie na ściskanie ,a  przy takiej która  jest skręcana przy talerzach - zginanie nie wystepuje.

Głównym zagrożeniem dla rozpórki przy ściskaniu jest wyboczenie , a odporność na to jest proporcjonalna do momentu bezwładności przekroju i przy tych wymiarach wychodzi  też ok. 1,75 razy na korzyść pręta. Lepszy będzie więc pręt , ale mimo tej samej ścianki  więcej waży.

Przy okazji pręt fi 20mm trzymana wyboczenie  ok 1,7 razy lepiej od tej rurki.

Wszystko przy założeniu ,że rozpórka jest prosta.

Dla popularnych stopów aluminium moduł sprężystości jest ok 3 razy mniejszy od stali wiec lepiej zrobić to ze stali ,bo bez dostepu do mocnych stopów dużo tracimy. Dobrze też ,gdy rozpórka jest spawana do talerzy a nie skręcana ,ale tracimy zalety demontażu - coś za coś.

pozdr.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Znalazłem takie cudo
https://www.rallitek.com/strut-tower-bars/10087-whiteline-strut-tower-brace-quick-release-clamps.html
Tylko nic o wymiarach nie ma.
Jutro jadę po profil stalowy 20x30. Uszy już mam przygotowane, trzeba tylko teraz powiercic na samochodzie. Ładnie pomalować i będzie grało. Pochwalę się zdjęciami jak będzie zrobione. Uszy z blachy 3mm myślę że wystarcza. Kolega w Civic'u miał nawet 2.5mm blche na uszach z przodu.

Link to post
Share on other sites

Jest już na samochodzie.

Skręcone to jest śrubami M10, miałem pod ręką twardości 12.9. Wiec muszą być wystarczające. Jeszcze muszę tylko jakiś patent na nakrętkę wymyślić żeby ją blokować inaczej niż kluczem. Albo przyspawane albo jakaś blokadę tam wcisne. Dziś może jeszcze wytnę w plastikach miejsca na rozpórkę.

Na obecną chwile nie słyszę już plastików z bagażnika, a na tym mi najbardziej zależało default_smile.png

 

c560f778cb92c5f74b366773dca91e27.jpg&key=d1b5ed04fa7f4e7eaee1aedd551a4d3627ce3c51409ba72be186772c357c167fa0d074f7eaed7f47825b55547feca1d8.jpg&key=3c2435ac009510395915dca19e94050b500616e8c5279268b66965d004aa4f4e4bee5ed802dd59bb149856053b8aa0ac.jpg&key=d79e5d5a1d0a5db4c8f2286388394fa987144140ec9fc4e8948d12c79ddf6144

 

Wygląda że jest krzywo, ale dopiero po zrobieniu zdjęcia dociągłem śruby na kielichach.

 

 

 

  • Like 5
  • Upvote 2
Link to post
Share on other sites

Tak wygląda patent z rozpórki Whiteline, może coś Ci podpowie jak rozwiązać szybkie montowanie

d66c8186532dc147234e0ffd9dd3dc3c.jpg

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dzięki

Znalazłem podobne szybkozamykacze. Tylko komplet kosztował chyba 40 $ za dwie sztuki plus wysyłka zza oceanu. 

Ale dziś mi kolega z pracy podał stronę.

https://www.kipp.pl/pl/pl/Produkty/Elementy-manipulacyjne-Standardowe-elementy-maszyn/Rękojeści-i-dźwignie-nastawne-dźwignie-mimośrodowe/Dźwignia-mimośrodowa.html

 

Edited by ewemarkam
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Dzięki
Znalazłem podobne szybkozamykacze. Tylko komplet kosztował chyba 40 $ za dwie sztuki plus wysyłka zza oceanu. 
Ale dziś mi kolega z pracy podał stronę.
https://www.kipp.pl/pl/pl/Produkty/Elementy-manipulacyjne-Standardowe-elementy-maszyn/Rękojeści-i-dźwignie-nastawne-dźwignie-mimośrodowe/Dźwignia-mimośrodowa.html
 
Poszukaj takich w rowerowych gratach, M8 wystarczy
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Rowerowe:

M5 jest przy sztycy,

M4 chyba jest przy zwykłym szybkozamykaczu koła w zwykłych rowerach

9mm przy tzw sztywnej osi z tyłu, ale to rurka akuminiowa, nie nadaje się.

20mm jest w przednich widelcach tych lepsiejszyc ale to też jest inny patent.

Problem w tym że nie ma w takich rozmiarach przy rowerach. 

Jeżdżę aktywnie na rowerze od ładnych paru lat (szeroko pojęte Enduro) :) 

 

Ale mam:

K0646.2521110X50

26.45 PLN

https://www.kipp.pl/pl/pl/Produkty/Elementy-manipulacyjne-Standardowe-elementy-maszyn/Rękojeści-i-dźwignie-nastawne-dźwignie-mimośrodowe/K0646-Dźwignia-mimośrodowa-z-plastikową-rękojeściąz-gwintem-wewnętrznym-i-zewnętrznym-stal-lub-stal-nierdzewna.html

Tyle jestem w stanie dać za sztukę :)

Problemem żeby to znaleźć to, dowiedzieć się jak się to fachowo nazywa. Więc jest to dźwignia mimośrodowa.

Edited by ewemarkam
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...