Skocz do zawartości

Aluminiowe pedały w XV 1-gen


Gizz

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Czy ktoś bawił się może w wymianę pedałów na aluminiowe w XV 1-gen? O ile z pedałem sprzęgła i hamulca nie ma problemu bo wymienia się nakładki z gumowych na oryginalne aluminiowe (36024FA010), to z pedałem gazu już jest trudniej bo jest cały plastikowy. I tu pojawia się pytanie - czy potencjometr gazu z XV można zamienić na model z Forestera, który miał aluminiową nakładkę pedału? U siebie posiadam prawdopodobnie 36010FJ010 (XV 2.0i), a ten z aluminiową końcówka ma symbol 36010FJ030. Zauważyłem jednak, że mimo identycznej obudowy do różnych wersji silnikowych są wkładane potencjometry o różnych symbolach i różnych napięciach min/max.

Będę wdzięczny za podzielenie się Waszymi doświadczeniami w tym temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za film, ale ten stosowany w nowym XV MY2019 jest jeszcze inny. W nowym XV są zresztą dostępne aluminiowe pedały a w poprzedniej generacji nie. Subaru stosowało bardzo dużo tych potencjometrów gazu i każdy ma inny symbol. Mój ma symbol 36010FJ010 (był stosowany też w Foresterze), a wyglądające z zewnątrz identycznie ale z aluminiową nakładką są conajmniej dwa: 36010FJ030 (Forester IV), 36010FJ070 (Levorg). Obawiam się, że nie da się tak po prostu użyć innego, bo one generują różne napięcia.

Prawdopodobnie pasowałby ten z wolnossącego Forka IV, ale chyba nie występował on z aluminiowymi pedałami w żadnej wersji z tego co patrzę po archiwalnych cennikach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko po co chcesz wymieniać pedał gazu ? Możesz kupić zestaw uniwersalnych aluminiowych nakładek i przykręcić lub przynitować do oryginalnego pedału.Jest dość duży wybór takich nakładek więc na pewno coś wybierzesz .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem oryginalne nakładki na 2 pozostałe pedały i chciałem dobrać coś jeszcze na pedał gazu. Jest on plastikowy, więc nie wiem czy jego nawiercanie to dobry pomysł, dlatego pomyślałem o wymianie całego pedału gazu. Chciałbym też żeby to jakoś pasowało do pozostałych dwóch.

IMG_3332.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pedał gazu działają małe siły (zazwyczaj :)) więc bez problemu można nawiercić i przykręcić. Wymiana całego pedału z potencjometrem dużo bardziej ryzykowna, obstawiam że potencjometry będą miały inne rezystancje i inną charakterystykę pracy - duże ryzyko raczej odradzam.

  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba zrobię tak jak piszesz i poszukam czegoś podobnego co można przykręcić. Jeśli chodzi o podnóżek to oczywiście też o tym myślę. Subaru nie sprzedaje tego elementu osobno, więc szukam jakiegoś zamiennika. Najlepszy jaki znalazłem to: https://www.subtle-solutions.com/product_info.php?cPath=242_254&products_id=543&osCsid=5b44f3af4db060e0e62dc661389177f1, tyle że to ze Stanów trzeba ściągać.

Dzięki za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerabiałem temat w Imprezie GD N/A gdzie też pojawia się elektroniczny pedał gazu w całości z plastiku. Ten pedał wygląda dokładnie tak jak na zdjęciu wrzuconym przez @Gizz

Zrobiłem tak. Kupiłem na allegro komplet oryginalnych nakładek alu z Imprezy gdzie gaz był linkowy. Taka nakładka była dwuczęściowa: dolny plastik wraz z tymi czarnymi okrągłymi wypustkami i do tego ten element aluminiowy. Zdjąłem element alu odkrzywiając od spodu takie zakładki. (na filmiku z początku wątku widać je jak gość odwraca nakładkę). Najtrudniejszy etap rzeźby bo łatwo porysować. Potem kupujemy za grosze taką nakładkę Gecko na deskę rozdzielczą do telefonu itp. Można też jakąś gumę miękką, ale mnie najlepiej poszło z tym Gecko. Wycinamy pod kształt naszego pedału gazu, na to nakładamy tą zdjętą wcześniej aluminiową nakładkę dzięki czemu otwory wypełniają się tą gumą Gecko i na koniec zakrzywiamy ponownie te zakładki żeby się trzymało. Przy zaciskaniu dobrze owinąć kombinerki szmatką - nie porysujemy alu. Ta guma Gecko tak elegancko uwypukla się przez te otwory w aluminium, że wygląda prawie jak oryginał. Na pewno nikt się nie jorgnie na pierwszy rzut oka. 

Mogłem kupić cały pedał gazu, ale były wtedy piekielnie drogie. Rzeźba się udała i nie było widać, że było rzeźbione. 

Podstopnice też da się dostać, ale czy da się to przeszczepić do XV to już nie mam pojęcia. Kwestia rozstawu kołków, ale znając Subaru to są takie same. 

 

Przepraszam, że opis taki trochę idiotyczny, ale nie posiadam nawet pół zdjęcia z tej operacji. :) 

  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podzielenie się swoimi doświadczeniami @Tomasz_555 - myślałem właśnie o tym żeby kupić albo używany potencjometr o innym symbolu lub właśnie tą nakładkę co piszesz i przełożyć tą blaszkę aluminiową. Nie miałem tylko pomysłu jak zrobić te gumowe wypustki - nie wpadłem żeby zastosować to Gecko. Myślę, że to może fajnie wyglądać :thumbup:

Rozgryzając temat natknąłem się właśnie na opis przeróbek w Imprezie: http://www.electricsubaru.com/mod.html. Tylko, że gość nie tylko rozkręcał potencjometr a jeszcze kalibrował ECU, żeby napięcia się zgadzały, więc tą metodę sobie odpuściłem.

Myślę, że pójdę tą drogą i jak tylko uda mi się to ogarnąć pochwalę się zdjęciami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc przyszła sobota, z powodu korona wirusa wszystko pozamykane, więc zmotywowałem się do przerobienia brakującego pedału gazu na wersję aluminiową.

W tym celu zakupiłem potencjometr gazu od Levorga, który jednak miał inny symbol.

 

IMG_3360.thumb.jpeg.9072df6a87648f88bd439e9f4283cffb.jpegIMG_3359.thumb.jpeg.b9a54cbd8a91c13e24d8086f924f5811.jpeg

 

Co ciekawe w wersji od Levorga, producent zabezpieczył się przed otwarciem obudowy, stosując nieodkręcaną śrubę. W XV jednak wszystkie śruby miały łeb na torx'a, więc udało się odkręcić.

Po odkręceniu ukazał się taki widok.

 

IMG_3362.thumb.jpeg.366a16d7dadf9d4bd5271af87247758f.jpegIMG_3361.thumb.jpeg.7570a02a2ecf30afc1680b915037394f.jpeg

 

Początkowy pomysł jaki miałem, to że przełożę dźwignię pedału i możliwe, że zadziała. Trochę jednak się bałem tego wszystkiego rozmontowywać. Czytałem na necie, że niektórzy przekładają tylko tę pokrywę z czujnikami i wtyczką, ale to wymaga jeszcze dostosowania skrajnych napięć przez kalibrację ECU. Niby prosta czynność, wystarczy wyłączyć stacyjkę i ponownie włączyć i powinno banglać. Opis dotyczył jednak Imprezy 2008, a moja znajomość elektroniki jest dość niska więc porzuciłem i tą opcję.

Czytając też wasze porady i rekomendację, stwierdziłem że jakaś ingerencja w ten układ to jednak głupi pomysł.

Postanowiłem więc przełożyć aluminiową nakładkę pedała:

 

IMG_3364.thumb.jpeg.c207d59feeb5f5ae49822597e9ab615f.jpegIMG_3363.thumb.jpeg.83503cdf8a2a410b5f5ee1873f1ff788.jpeg

 

Po zdjęciu nakładki w pedale od Levorga ukazały się plastikowe wypustki, których wiadomo nie było w moim pedale. Trzeba je było jakoś odtworzyć. Pomysł podsunął mi @Tomasz_555 z gumą Gecko. Wyciąłem kształt odpowiadający pedałowi i próbowałem zmontować z powrotem, ale okazało się, że to się nie uda - guma była dość gruba i nie dało się zacisnąć aluminiowych wypustek. 

Zacząłem zastanawiać się co mógłbym innego użyć. I tu, przeglądając rzeczy, które miałem w komórce, wpadłem na pomysł, aby zastosować dętkę rowerową. Idealnie do tego nadaje się najtańsza dętka z Decathlonu 26 cali - jest odpowiednio gruba i nie ma szwów tak jak w cieniowanych dętkach typu "light weight". Wyciąłem więc z gumy kształt pedała. Pozostała kwestia jak zrobić odpowiednie wypustki. W tym celu wyciąłem z gumy dętki kółka odpowiedniej wielkości i podkleiłem je na taśmie piankowej od wewnątrz:

 

IMG_3365.thumb.jpeg.e7834edd4ae8e3bf621ac4217e89a4a5.jpeg

 

Teraz pozostała już kwestia zaciśnięcia aluminiowych wypustek na pedale gazu. Poszło w miarę ok, oprócz przedniego, który był bardzo cienki i niestety strzelił po odgięciu w drugą stronę. Jednak pozostałe wypustki tak mocno zacisnęły pedał, że nie widzę w tym problemu.

 

Finalnie prezentuję się to tak:

 

IMG_3368.thumb.jpeg.ebbc9c47936fb589075ea35c443915e4.jpegIMG_3366.thumb.jpeg.9d68467fd1c1d1b01dd3fad17f7eaaad.jpeg

 

Myślę, że wygląda fajnie, nic nie gorzej niż z plastikowym wypustkami. 

 

Teraz muszę tylko gdzieś znaleść podstopnicę i update pedałów będzie zakończony.

 

IMG_3371.thumb.jpeg.4269c869ddef70c4cf4a263d3c02a73b.jpeg

 

 

  • Super! 1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...