Jump to content
elmot

Charakterystyka zawieszenia OBK III EU

Recommended Posts

Nie wiem jak to ująć, ale odnoszę wrażenie, że moje zawieszenie (OBK 2009 H6) jest bardzo miękkie. Owszem, w kilku wątku pojawia się miękkiego zawieszenia w OBK, ale dotyczyło głównie wyższych wersji z US. Porównując do Forka SG czuję sie jak w krążowniku szos. Owszem, w zakrętach nie czuję, żeby buda bardzo sie przechylała, ale jest jakoś tak po „amerykańsku”. W Forku zapomniałem co to progi, tu niestety trzeba mocno zwalniać. W OBK zawias chyba seria (w Forku KYABA) i poza wymienieniem kilku gumowych elementów i łączników nic więcej nie zdiagnozowano. Zastanawiam się teraz, czy ten typ tak ma, czy jednak u mnie jest coś nie halo (ktoś wrzucił bardziej miękkie sprężyny) i czy ew. da się uzyskać jakiś fajny kompromis komfortu i prowadzenia. Przy okazji może podniósłbym go z 1-2 cm, ale też nie wiem, czy przy obecnym zawieszeniu ma to sens (zyskam cm prześwitu i pewnie większe przechyły budy). 

Być może ktoś przerabiał temat i ma jakieś rady i sugestie, za które z góry dziękuję :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jeżdżę na Bilstein i sprężyny z diesla , prowadzi się super ale każda nie równość i dziura czuć 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niestety tttm. Tez się zastanawiałem nad sprężynami z diesla. Z tego co patrzyłem katalog lesjofors pokazuje ze przednie maja 14,5mm grubości zwoju i takie same były wg nich stosowane w OBK H6 do połowy 2005. Potem już 14mm czyli cieńsze... a oryginalne amory w OBK dostarcza Kayaba.

Edited by maciuo

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, elmot napisał:

Nie wiem jak to ująć, ale odnoszę wrażenie, że moje zawieszenie (OBK 2009 H6) jest bardzo miękkie. Owszem, w kilku wątku pojawia się miękkiego zawieszenia w OBK, ale dotyczyło głównie wyższych wersji z US. Porównując do Forka SG czuję sie jak w krążowniku szos. Owszem, w zakrętach nie czuję, żeby buda bardzo sie przechylała, ale jest jakoś tak po „amerykańsku”. W Forku zapomniałem co to progi, tu niestety trzeba mocno zwalniać. W OBK zawias chyba seria (w Forku KYABA) i poza wymienieniem kilku gumowych elementów i łączników nic więcej nie zdiagnozowano. Zastanawiam się teraz, czy ten typ tak ma, czy jednak u mnie jest coś nie halo (ktoś wrzucił bardziej miękkie sprężyny) i czy ew. da się uzyskać jakiś fajny kompromis komfortu i prowadzenia. Przy okazji może podniósłbym go z 1-2 cm, ale też nie wiem, czy przy obecnym zawieszeniu ma to sens (zyskam cm prześwitu i pewnie większe przechyły budy). 

Być może ktoś przerabiał temat i ma jakieś rady i sugestie, za które z góry dziękuję :)

Wg mnie tez zawias z forka SG był fajniejszy szczególnie fajnie śmigało mi się przez progi zwalniające ale pewnie rozmiar felgi tez robił swoje forek 15 a OBK 17

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, maciuo napisał:

Wg mnie tez zawias z forka SG był fajniejszy szczególnie fajnie śmigało mi się przez progi zwalniające ale pewnie rozmiar felgi tez robił swoje forek 15 a OBK 17

No właśnie o te progi mi chodzi ;) Fakt, na OBK mam 17 a na Forku 16 ale z wyższym profilem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm chyba mam podobne odczucia. Dopiero co przesiedlam się z SG turbo na OBK 2008 i progi (łagodne), które foresterem leciało się 40 km/h i tylko lekko zakołysało w OBK zawieszenie robi ŁUP (nie wiem czy dobija, chyba nie bo nie czuć tego).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie , opona o rozmiarze 18" trochę poprawia sytuację ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

czyli ile wg. numerologii z plaskaczy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

235/45/18

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mam fele 17. Większa felga to mniej gumy i robi się twardo.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, olej napisał:

Większa felga to mniej gumy i robi się twardo.

 

A nie chodzi o to by trochę zniwelować autobusowe fabryczne nastawy zawieszenia ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twardszą oponą? Na pracę zawieszenia to wpływu mieć nie będzie, na odczucia z jazdy tylko... 

 

A czy sprężyny przód tył z dizla mogą poprawić sytuację? Mam najcięższą wersję wśród benzyniaków. Dizel jest pewnie jeszcze cięższy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

według Wikipedii różnicy wielkiej niema... jak jest w rzeczywistości tego niewiem;) 

 

Jeśli chodzi o zawias z tyłu to bardzo istotnym elementem a w zasadzie kluczowym jest działanie amortyzatorów. wstawianie zwykłych amortyzatorów jeśli wozimy czasem trochę gratów w bagażniku to moim zdaniem zły pomysł...

Po wstawieniu zawieszenia z OBK do Legacy mam większy prześwit a dodatkowo mam wrażenie że przy większym załadunku samochód mniej pływa pisałem o tym w innym temacie.

 

Jeśli samochód przy wyższych prędkościach prowadzi się mało stabilnie to polecam zrobić porządny przegląd tulei metalowo-gumowych...

Z przodu jeśli idziemy w większy owal koła proponuje wymienić tylne tuleje wahacza na pełne. samochód zacznie twardziej wybierać nierówności(również na kierownicy) ale będzie prowadzić się ciut precyzyjniej.(tak jest przynajmniej w VAGach)

Z tyłu mamy dużo tulei metalowo-gumowych, wybite tuleje powodują opóźnioną reakcję na skręt przedniej osi... po zakupie mojego subaru jeździłem z rozerwanymi doszczętnie wewnętrznymi  tulejami górnych wahaczy z tyłu. wymiana tulei spowodowała poprawę właściwości jezdnych.

Nie zgodzę się natomiast z kolegą olej że twardsze koło nie ma wpływu na pracę zawieszenia, moim zdaniem to kluczowy element wpływający na pracę zawieszenia.

Wysoki profil powoduje mniejszą pracę układu sprężyna amortyzator a także tuleje metalowo-gumowe wykonują mniejsza i łagodniejszą pracę, opona to taki amortyzator i sprężyna w jednym.

Niewiem jak jest w Foresterze ale w zawiasie z OBK mamy wysokie odboje zakres pracy zawieszenia więc nie jest duży.(W Legacy odboje z przodu są krótsze o ok 3cm)

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minut temu, SubaruLPG napisał:

według Wikipedii różnicy wielkiej niema... jak jest w rzeczywistości tego niewiem;) 

 

Jeśli chodzi o zawias z tyłu to bardzo istotnym elementem a w zasadzie kluczowym jest działanie amortyzatorów. wstawianie zwykłych amortyzatorów jeśli wozimy czasem trochę gratów w bagażniku to moim zdaniem zły pomysł...

Po wstawieniu zawieszenia z OBK do Legacy mam większy prześwit a dodatkowo mam wrażenie że przy większym załadunku samochód mniej pływa pisałem o tym w innym temacie.

 

Jeśli samochód przy wyższych prędkościach prowadzi się mało stabilnie to polecam zrobić porządny przegląd tulei metalowo-gumowych...

Z przodu jeśli idziemy w większy owal koła proponuje wymienić tylne tuleje wahacza na pełne. samochód zacznie twardziej wybierać nierówności(również na kierownicy) ale będzie prowadzić się ciut precyzyjniej.(tak jest przynajmniej w VAGach)

Z tyłu mamy dużo tulei metalowo-gumowych, wybite tuleje powodują opóźnioną reakcję na skręt przedniej osi... po zakupie mojego subaru jeździłem z rozerwanymi doszczętnie wewnętrznymi  tulejami górnych wahaczy z tyłu. wymiana tulei spowodowała poprawę właściwości jezdnych.

Nie zgodzę się natomiast z kolegą olej że twardsze koło nie ma wpływu na pracę zawieszenia, moim zdaniem to kluczowy element wpływający na pracę zawieszenia.

Wysoki profil powoduje mniejszą pracę układu sprężyna amortyzator a także tuleje metalowo-gumowe wykonują mniejsza i łagodniejszą pracę, opona to taki amortyzator i sprężyna w jednym.

Niewiem jak jest w Foresterze ale w zawiasie z OBK mamy wysokie odboje zakres pracy zawieszenia więc nie jest duży.(W Legacy odboje z przodu są krótsze o ok 3cm)

Samochód prowadzi się świetnie, zresztą wymieniałem sporo tulei i łączników, więc wszystko jest tip top. Felga seria, opona standard. Tak teraz myślę, że może po prostu za bardzo przyzwyczaiłem się do Forka i jakieś marudzenie odnośnie miękkości OBK mi się włącza. Teraz pojeździłem nim więcej niż Forkiem i poza zachowaniem na progach i poprzecznych nierównościach bardzo mi spasował. I tak, potwierdzam, im bardziej dopakowany, tym lepiej ;) Na dzień dzisiejszy może delikatnie bym go usztywnił, z naciskiem na delikatnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie do końca miałem to na myśli że duża opona nie robi nic na nierównościach. Tak jest istotnie jak napisał SubaruLPG, większy balon + niższe ciśnienie = komfort na plus. Miałem na myśli odwrotną sytuację. Opona o niskim profilu w miękkim zawieszeniu zrobi na odwrót. Małe dziury będą bardziej twarde, a na dużych zawias i tak dobije. Konwersję SLS na kayabę z tyłu robiłem w forku ale na twardszych sprężynach i jeździ to bardzo dobrze nawet załadowane ludziną pod sufit. W OBK na razie nie chcę tego robić, SLS są zdrowe. Przyszła mi do głowy wymiana sprężyn od cięższej wersji ale z tego co w sieci znalazłem wychodzi mi że dizel wcale nie jest ciżęższy od H6 w wersji VDC...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, elmot napisał:

 Na dzień dzisiejszy może delikatnie bym go usztywnił, z naciskiem na delikatnie.

Dlatego proponowałem jedynie zmianę rozmiaru opon bez ingerencji w zawieszenie

Osobiście uważam że poliftowy OBK ma spaprane zawieszenie w wersji H6

Jednak przy tak mocnym silniku to może nie od razu Legacy spec B ale w końcu to Subaru i auto powinno lepiej prowadzić się w zakrętach

Ale to tylko moja subiektywna ocena...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może z tymi kołami, to jest jakiś trop. Rzucę okiem na letni set i może wrzuciłbym tam większą felgę z niższym profilem opony. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprężyny przód przedlift są grubości 14,5mm (takie same są potem w dieselu) a od połowy 2005 w h6 są już 14mm. Sam mam ochotę przełożyć i sprawdzić czy to coś zmieni...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

We wszystkich wersjach są 14 mm? Znalazłem info że H6 w automacie w wersji wszystko mającej jest cięższe od dizla o 100 kilo ponad.

 

Zmierzyłem i z przodu mam sprężyny 14,5 mm.

Edited by olej

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...