Jump to content

Jakim momentem skręcić felgi?


Recommended Posts

W zeszłym roku kupiłem felgi skręcane 

IMG-20191114-102938.jpg

Przyszła pora by je przed sezonem odnowić, dziś porozkręcałem i pytanie na zaś jakim momentem skręcić?

Gdzieś czytałem o 25Nm, rozmiar śrubek to M7x24.

Najgorsze, że 5 łebków urwałem, ale na allegro znalazłem z BBS-ów, praktycznie takie same, te moje dla ścisłości są oryginalne Subaru. 

Śrubki po zdjęciu rotorów wystają po ok 5mm, myślę naciąć i śrubokrętem spróbować, a jakby nie wyszło to rozwiercić i tu kolejne pytanie, czy da radę? Bo niby tytanowe te śrubki.

Link to post
Share on other sites
Sprobuj przyspawać felgi na m7 trzymać się nie będą

Wysłane z mojego MI 9 przy użyciu Tapatalka


Tutaj chodzi o skręcenie rantu felgi z "bębnem" a nie przykręceniu ich do piasty....
Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Adam Symp napisał:

Bo niby tytanowe te śrubki.

tym się nie martw, to nie vibranium ;) np. tą samą tarczką dremelki co stal natniesz... a jeśli to tytan, to będzie iskrzyć na biało (stal iskrzy na pomarańczowo-żółto) :)

Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, ewemarkam napisał:

W sumie racja, jakbyś to później uszczelnił :)

Felgi skręcane mogą być dwuczęściowe (bęben+rotor) albo trzyczęściowe (bęben+rotor+rant). Patentów na uszczelnianie trzyczęściowych jest tyle ilu fachmanów się za to brało, od oryginalnych korkowych i gumowych uszczelek, przez niezawodny sylikon dekarski, klej do szyb aż do blacharskich mastyk i smoły.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
19 godzin temu, Adam Symp napisał:

Przyszła pora by je przed sezonem odnowić, dziś porozkręcałem i pytanie na zaś jakim momentem skręcić?

Tak sobie jeszcze pomyślałem, że jak będziesz skręcał, to zrób to używając kleju do gwintów, np. Loctite 243.

Link to post
Share on other sites

Klej do gwintów mam nawet dwa różne, ale może kiedyś jeszcze ja czy ktoś inny będzie rozkręcać i żeby lipy nie było. Teoretycznie jak odpowiednim momentem dokręcę to nie powinno się odkręcać.

Link to post
Share on other sites

To kup sobie klej do gwintów o niskiej mocy. Ja mam doświadczenie z klejem do gwintów pozytywne o ile nie jest go naładowane zbyt dużo...

Klej do gwintów powoduje odcięcie w zasadzie do 0 Tlenu więc jest to dodatkowo bardzo dobre zabezpieczenie przeciwko utlenianiu się/rdzewieniu materiału.

Jeśli nie mamy bardzo drobnozwojowego gwintu to to rozwiązanie jest jak najbardziej polecane.

Link to post
Share on other sites

W rowerze amortyzator i zawieszenie tylne skręcałem na niebieski loctite, chyba 243 numer miał. To jest bardziej uszczelniacz niż klej. Zerwiesz go później bez grzania elementu. Mocniejsze kleje już trzeba grzać aby puściły.

Edited by ewemarkam
Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, ewemarkam napisał:

To jest bardziej uszczelniacz niż klej. Zerwiesz go później bez grzania elementu.

Klej, klejowi nie równy dlatego trzeba czytać jakie ma parametry i odpowiednio stosować;) Loctite 243 (niebieski) ma moment zerwania 26Nm przy M10, co ogólnie oznacza, że odkreca się bez trudu normalnymi narzędziami. Z doświadczenia powiem, że małe i dość delikatne śrubki M2 przykrecone z jego użyciem spokojnie "przeżywają" wielokrotny demontaż. 

Duża część felg BBS jest skrecana momentem 15Nm - łatwo sobie wyobrazić jaki szok musi przeżywać typowy warsztatowy Janusz słysząc tak małą wartość ;)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...