Jump to content
smok-29

XV birze olej

Recommended Posts

18 godzin temu, aflinta napisał:

Nie wiem gdzie znalazłeś taką informację, w mojej instrukcji przy 0W20 jest tylko informacja, że jest nalewany w fabryce, natomiast dla całego przedziału temperaturowego jaki jest dla 0W20 jako równoważne podawane są oleje 5W30 i 5W40.

W mojej instrukcji na stronie 11-14 na rysunku jest pokazany korek wlewu oleju i na tym korku znajduje się napis: 0W-20. Przed chwilą sprawdziłem, czy tak jest w rzeczywistości i tak jest. Na korku wlewu oleju jest napis 0W-20, co jednoznacznie definiuje jaki olej zaleca producent.

Edited by Moon
Korekta

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, lacky3pl napisał:

Człowieku lej nawet 10w40 przecież też smaruje. Jakbyś kiedyś oglądał korek od swojego subaru zerknij co na nim pisze.

NIe wiem co pisze na Twoim korku ale dla porównania na korku w Audi jest napis Castrol :D. Czy twoim zdaniem to co jest napisane na korku jest najlepsze dla silnika ;)

Edited by kokos
  • Haha 1
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, kokos napisał:

NIe wiem co pisze na Twoim korku ale dla porównania na korku w Audi jest napis Castrol :D. Czy twoim zdaniem to co jest napisane na korku jest najlepsze dla silnika ;)

Na korku jest to co zaleca producent samochodu. Nie porównaj audi do japońskich samochodów. 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Moon napisał:

W mojej instrukcji na stronie 11-14 na rysunku jest pokazany korek wlewu oleju i na tym korku znajduje się napis: 0W-20. Przed chwilą sprawdziłem, czy tak ja w rzeczywistości i tak jest, Na korku wlewu oleju jest napis 0W-20, co jednoznacznie definiuje jaki olej zaleca producent.

Pięknie i rozwiązano sytuację. Widać że kupiłeś auto w kpl że wszystkimi książkami i instrukcjami.

Temat olejowy uważam za zamknięty  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znajomy na początku kariery zawodowej pracował przez chwilę w pewnym koncernie paliwowym / olejowym. 
Na rozmowie kwalifikacyjnej dostał pytanie o rolę oleju silnikowego. No to rozgadał się, że ma obniżać tarcie,  chłodzić itd.

Jego przyszły szef wysłuchał tego spokojnie i powiedział: Nie, olej ma się sprzedawać.

  • Like 1
  • Haha 1
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, lacky3pl napisał:

Temat olejowy uważam za zamknięty  

Temat dotyczy problemu zużycia oleju w XV 2.0i.

Raczej na pewno Twoja rada zalania silnika olejem o lepkości 0W20 nie zmieni sytuacji. Osobiście uważam, że albo nie zmieni nic albo pogorszy.

Jeśli chodzi o stosowanie oleju silnikowego to jest wolny kraj. Można zalewać tym co jest napisane na korku lub czymś odpowiednim do sposobu jazdy i warunków eksploatacji.

 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minut temu, lacky3pl napisał:

Na korku jest to co zaleca producent samochodu. Nie porównaj audi do japońskich samochodów. 

Producent samochodów nie jest na nie gwarantem . Gwarantem jest firma która Ci auto sprzedała. W Polskiej książce gwarancyjnej widnieje zapis ze gwarantem na twój samochód jest salon który Ci samochód sprzedał. Polski importer zaleca 5w30  , 0w50 do wysilonych jednostek. Natomiast w manualu, który dostajesz z autem widnieje informacja ze dopuszczane oleje to 0w20, 5w30, 5w40.  Jeżeli auto bierze olej to są 2 możliwości : 1- masz wyciek, 2-jest spalany bo przedostaje się przez pierścienie olejowe, Aby ograniczyć pobór oleju stosuje się oleje bardziej lepkie. Zrób sobie eksperyment - tzn napełnij wiaderko wodą i zrób małą dziurkę , później napełnij to samo wiaderko z dziurką olejem , na sam koniec smołą. Jak myślisz która "ciecz" wydostane się przez dziurkę najszybciej B) 0w20 to najmniej lepki olej z dostępnych na rynku. W Subaru się imo  nie sprawdza dlatego ASO zalewają 5w30. Najmniej mniej lepki olej= mniejsze spalanie= mniej substancji szkodliwych... Olej zalecany przez ekologie

dodatkowo grubszy film olejowy w oleju bardziej lepkim doszczelnia silnik

Edited by Karas
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, lacky3pl napisał:

ludzie boja sie olejow 0w20 chyba i leja tradycyjnie 5w30.tymczasem inne koncerny samochodowe juz od prawie 1.5roku  jezdza na olejach 0w16 czy 0w8 i nic w tym dziwnego 

 

Nie ma żadnych technicznych przesłanek aby stosować 0w20 i podobne. Wiele obecnych konstrukcji to de facto modyfikowane, odnowione starsze konstrukcje. Na te oleje przeszły najpierw marki japońskie mające duży udział w runku USA ze względu na https://en.wikipedia.org/wiki/Corporate_average_fuel_economy . Oleje z tej grupy zmniejszają zużycie paliwa o 1-2%. 

Amerykanie cisną na zużycie paliwa, Europa na emisję flotową. Producenci aut dostosowują się, jedni dając 0w20 a inni redukując CO2.

 

Jak komuś auto bierze olej to nie dlatego, że zalał 5/30 a nie 0/20. :)

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, lacky3pl napisał:

Jakbyś kiedyś oglądał korek

To nie dla mnie, pozostawiam to innym. Człowieku.

  • Like 1
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minut temu, Karas napisał:

Natomiast w manualu, który dostajesz z autem widnieje informacja ze dopuszczane oleje to 0w20, 5w30

to ja mam jakas chyba chinska instrukcje bo mam zalecane 0w20 a tam gdzie dopuszczone to 5w30. tez myslalem ze lepszy bedzie 5w30 do naszych klimatow ale po 5tys km dolalem 1litr, teraz gdy leje 0w20 nie dolewam nic wiec cos w tym musi byc panowie i panie .

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minut temu, lacky3pl napisał:

to ja mam jakas chyba chinska instrukcje bo mam zalecane 0w20

do jakiego auta forka czy XV? 

 

18 minut temu, lacky3pl napisał:

tez myslalem ze lepszy bedzie 5w30 do naszych klimatow ale po 5tys km dolalem 1litr, teraz gdy leje 0w20 nie dolewam nic wiec cos w tym musi byc panowie i panie .

coś starsznie dużo Ci tego 5w30 zjadł. Jak długo na tym 0w20 smigasz?  Olej olejowi nie równy. Ja miałem ubytek tylko przy sustinie 5w30. Quazara S 5w30  z MTS nie łykał, M1 0w40 również mu nie smakuje

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minut temu, Karas napisał:

do jakiego auta forka czy XV? 

 

coś starsznie dużo Ci tego 5w30 zjadł. Jak długo na tym 0w20 smigasz?  Olej olejowi nie równy. Ja miałem ubytek tylko przy sustinie 5w30. Quazara S 5w30  z MTS nie łykał, M1 0w40 również mu nie smakuje

Do forka i xv tak mi pisze w instrukcjach. Auta ze Szwajcari. Na 5w30 zrobiłem 5tyskm tylko potym jak zjadł 1l.teraz na 0w20 jest ok. 10tys.km robię i nic nie dolewam

Share this post


Link to post
Share on other sites

W takim razie instrukcja aut na rynek Szwajcarski jest inna niż na Pl. Skoro Ci tego 0w20 nie bierze to na nim śmigaj 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Karas napisał:

W takim razie instrukcja aut na rynek Szwajcarski jest inna niż na Pl. Skoro Ci tego 0w20 nie bierze to na nim śmigaj 

Coś jest na rzeczy z tym 0w-20, też mojemu silnikowi on nie smakował. Najwięcej brał na 5w-30 i tylko minimalnie na 0w-40.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mój xv z 2012 pochodzi z Szwajcarii i na korku wlewu oleju ma 0w20 w instrukcji jest zalecany właśnie ten 0w20 ale można też nieszczęsny 5w30 no i 5w40. Więc po robię płukanki i za leję 0w20 i się okaże 

Edited by smok-29

Share this post


Link to post
Share on other sites

Według mojej szczątkowej wiedzy niekoniecznie konsumpcja spadnie przy zalaniu oleju z wyższym 2 indexem.(może być wręcz odwrotnie)

Silnik spalinowy to nie jest wiaderko z dziurą za przeproszeniem. Olej o grubszym filmie olejowym wytwarza większe tarcie podczas pracy silnika... kolejna sprawa to silnik ciasno spasowany według mnie może nie polubić oleju o grubszym filmie olejowym.

Teraz do sedna olej 0w20 ma inną charakterystykę i wbrew pozorom może zapewniać lepsze smarowanie w konkretnych przypadkach bez okrutnego pałowania.

Dlaczego? mniejsza temperatura na styku cylindra z pierścieniami może powodować mniejsza ilość węgla(koksowania się oleju) cieńszy film olejowy może być trudniejszy do zerwania, będzie się lepiej odbudowywał,będzie miał swobodniejszy przepływ wtórny do tłoka. Do tego trzeba laboratorium wiedzy inżynierów. Testy na internecie np  odporności na zrywanie filmu olejowego na rolce są ciekawe ale nie są do końca miarodajne, sprawdzamy tam olej który ma temperaturę jaką? chyba nie roboczą, druga sprawa to taka że jest to test miarodajny na głowicę oraz wał korbowy i jego łożyskowanie.  Układ Cylinder/Pierścień rządzi się według mnie innymi prawami.

Silniki wyczynowe są luźno spasowane doładowane są często odprężone. ich konstrukcja przewiduje wysokie temperatury i większą konsumpcje oleju. W motorach za to aby osiągnąć lepsze rezultaty zwiększa się stopień kompresji/sprężania.

Porównywanie więc silników z motorsportu do jednostek cywilnych jest pozbawione sensu, silnik wyczynowy również ma krótkie życie... Liczone w Motogodzinach.

 

 

Być może jestem w błędzie, napisałem tutaj kilka herezji jednak po to jest forum by czegoś się dowiedzieć.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, SubaruLPG napisał:

Testy na internecie np  odporności na zrywanie filmu olejowego na rolce są ciekawe ale nie są do końca miarodajne, sprawdzamy tam olej który ma temperaturę jaką? chyba nie roboczą,

Jak uruchamiamy silnik po nocnym postoju to jego temperatura też zazwyczaj odbiega od roboczej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, RoadRunner napisał:

Amerykanie cisną na zużycie paliwa, Europa na emisję flotową. Producenci aut dostosowują się, jedni dając 0w20 a inni redukując CO2.


Zużycie paliwa jest ściśle powiązane z emisją CO2. Im więcej samochód pali tym więcej emituje. Tzw. aftertreatment CO2 się nie ima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Masz racje jednak:

inne jest napięcie/siła nacisku elementu ruchomego w silniku od wspomnianej rolki. Olej nowy to olej nowy zanieczyszczenia spowodowane częściowo spaleniem się oleju i inne czynniki wpływające na zmianę parametrów jakości oleju są w tym teście kompletnie pominięte?

Są oleje podrasowane nietrwale, czyli w karcie katalogowej wyglądają dobrze a w rzeczywistości ich parametry jakościowe jak i specyfikacja SAE szybko ucieka/zmienia się.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozumiem wątek olejowy się zakończył i czyli nie wiadomo jaki mam użyć spróbuję tego 0w20 jak nie po morze to 5w 50 z góry dziękuję za opinię i chęci. A co myślicie o dodatku do oleju xado 1 stage. Czy warto 

Share this post


Link to post
Share on other sites

nje wjem, morze po morze, warto rzebys zprawćił

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niema jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.

Jeśli zalewasz olej niskiej jakości (przy tej samej klasyfikacji SAE) to np może mieć wyższy współczynnik odparowywania i pary olejowe będą w większej ilości się wydostawać przez odpowietrzenie skrzyni korbowo-tłokowej, co spowoduje wyższy niewielki wzrost poboru oleju.

Wszystkich czynników nie jestem wstanie prawdopodobnie wymienić.

 

Jeśli chodzi o środki naprawcze to stosuje się czasem np w  pralkach preparaty do regeneracji łożysk/kasowania luzów ale raczej takie zabiegi wykonuje się ze względu na oszczędność/czasochłonny problematyczny demontaż łożysk.

 

Ja użyłem 2 razy ceramizera do silnika czy przyniosło to poprawę? nie wiem, pobór oleju spadł ale być może była to zasługa delikatniejszej jazdy.

Jeśli używamy środków z molibdenem to powodują one zmniejszenie współczynnika tarcia oraz zmianę odczynu oleju silnikowego (zakwaszają go)

Są w silniku elementy które potrafią szybko się utleniać. (zmiana PH wpływa negatywnie na ten aspekt)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...