Jump to content
Vercy

Technika jazdy AT

Recommended Posts

Hej,

 

kupiłem pierwszy automat; wiem że nie wolno np wrzucać D lub R jeśli auto wciąż się toczy w przeciwnym kierunku;

 

Coś jeszcze?

 

Do czego służy i jak używać 1-2-3-Turbo? W czasie postoju? w czasie jazdy?

 

Jakieś porady dla świeżych użytkowników AT?

Share this post


Link to post
Share on other sites

PRND przerzucasz na postoju z wciśniętym hamulcem. Jeśli jedziesz do przodu na D zawsze możesz zejść bez wciskania czegokolwiek na 3 - 2 - 1 co spowoduje wybranie i pozostanie na wybranym biegu. Najczęściej chyba wykorzystywane podczas podjazdów do góry aby skrzynia bezsensownie nie zmieniała biegów.

 

Aha, jeżeli zwalniasz nie wrzucaj na N, na postoju np przed światłami także nie wrzucaj na N, pozostań na D - skrzyni to nie szkodzi

 

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, Damiano87 napisał:

Najczęściej chyba wykorzystywane podczas podjazdów do góry aby skrzynia bezsensownie nie zmieniała biegów.

 

 

Albo zjazdów (do redukcji) ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albo zjazdów (do redukcji)
Zapewne to chyba dość stare typy skrzyń bo sam tylko w jednym samochodzie miałem 3-2-1. W nowych skrzyniach już tego nie ma...

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

  • Like 1
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Damiano87 napisał:

to chyba dość stare typy skrzyń bo sam tylko w jednym samochodzie miałem 3-2-1. W nowych skrzyniach już tego nie ma...

Bo większość nowych skrzyń ma dostępny tryb manualny i można wybrać bieg.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 2 1 to nie wybór konkretnego biegu tylko ograniczenie dla sterownika skrzyni zakresu zmian (do 3, do 2, tylko 1) skrzynia 4biegowa

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 2 1 to nie wybór konkretnego biegu tylko ograniczenie dla sterownika skrzyni zakresu zmian (do 3, do 2, tylko 1) skrzynia 4biegowa
W sumie to święta racja! Już nawet zapomniałem, że dając no 3 skrzynia pracuje w zakresie 1-3 biegu. Ale nie tylko w skrzyni 4 biegowej bo ja miałem to w 5 biegowej.

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zobacz czy 2 bieg nie reaguje inaczej na gaz. Bywa to bieg na snieg, i błoto, tak jest w moim foresterze.

W foresterach bieg 1 i 2 niemal blokuje centralny dyfer i nadaje się w teren.

Reszta to jak koledzy pisali.


Wysłane z mojego Mi A1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blokuje, ale tylko z wciśniętym gazem. Jak odpuscisz to robi się 90/10.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Być może, ale robi to szybciej niż na 3 i 4.

A i 3 albo 2 możesz wrzucić przed wyprzedzaniem bo kick-down nie zawsze reaguje szybko

Wysłane z mojego Mi A1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

P jeśli parkujemy samochód to polecam taką sekwencję

N

Hamulec ręczny

zwolnienie hamulca roboczego

ponowne naciśnięcie hamulca roboczego oraz wrzucenie P

zgaszenie samochodu.

 

Wbijając najpierw P a potem zaciąganie ręcznego na górce może z czasem spowodować wyrobienie się zapadki P na skrzyni

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W 4eat ta zapadka jest dość potężna wykonana z twardego materiału, nie poddaje się tak łatwo np pilnikowi. Ale dobry nawyk opisałeś. Ja zaciągam najpierw ręczny, wbijam P i puszczam hamulec. Kiedyś przez omyłkowo chciałem podczas powolnego toczenia wbic P... Nie udało się, a dzwonienie zęba parkingowego skutecznie cofie rękę z wybieraka biegów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
P jeśli parkujemy samochód to polecam taką sekwencję
N
Hamulec ręczny
zwolnienie hamulca roboczego
ponowne naciśnięcie hamulca roboczego oraz wrzucenie P
zgaszenie samochodu.
 
Wbijając najpierw P a potem zaciąganie ręcznego na górce może z czasem spowodować wyrobienie się zapadki P na skrzyni
 
Jest to też jedna z tych rzeczy która zawsze się gdzieś przewija w temacie obsługi AT ale osobiście nie znam osoby która tak robi a która miałaby problem z zapadką.

Metoda jest na pewno dobra i "odciąża" skrzynię tylko, że skrzynia jest chyba na to zaprojektowania a sama procedura jest tak "długa", że po jedynym razie odpuściłem

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam podobnie, daje odrazu P, jedynie kiedy parkuje na wzniesieniu to zaciągam hamulec ręczny przed puszczeniem nożnego żeby nie obciążać skrzyni

Wysłane z mojego Mi A1 przy użyciu Tapatalka

  • Like 1
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, SubaruLPG napisał:

P jeśli parkujemy samochód to polecam taką sekwencję

N

Hamulec ręczny

zwolnienie hamulca roboczego

ponowne naciśnięcie hamulca roboczego oraz wrzucenie P

zgaszenie samochodu.

 

Wbijając najpierw P a potem zaciąganie ręcznego na górce może z czasem spowodować wyrobienie się zapadki P na skrzyni

 

Ja wyrobiłem taki nawyk. Jak Forka trzymał ręczny, mniej siły używałem do przesunięcia z P na D. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, SubaruLPG napisał:

P jeśli parkujemy samochód to polecam taką sekwencję

N

Hamulec ręczny

zwolnienie hamulca roboczego

ponowne naciśnięcie hamulca roboczego oraz wrzucenie P

zgaszenie samochodu.

 

Ogólnie spoko i sam też tak robię - zastanawia mnie tylko wrzucanie N w trakcie tej operacji? Przecież jeśli zaciągniemy ręczny wciąż trzymając auto roboczym, to po wrzuceniu P zapadka nie zostanie obciążona?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie, kickdown i wyprzedzanie... czyli sensownym jest wciśniecie turbo?

 

u mnie zauważyłem, że jak włączy się nadbieg, to auto jest bardzo niechętne do jego zrzucania w celu np wyprzedzenia.

 

Albo but do gleby (i wtedy po kilku sekundach reaguje) albo  właściwie co powinienem zrobić. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turbo czy power? ;) Na wciśniętym guziku skrzynia chętniej redukuje, pojeździj sobie na tym trybie, głównie w mieście usprawnia to jazdę. Na trasie przy wyprzedzaniu, jak nie chcesz czekać co zrobi skrzynia i czy w międzyczasie zmieni się sytuacja na drodze, zrzuć wajchę na 3 przed wykonaniem manewru. A jak tam włączanie do ruchu z podporządkowanej? ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Włączanie do ruchu jest proste. jak na głównej drodze masz połowę auta przed swoją maska, wciskasz gaz do dechy. Zanim skrzynia się kapnie o co ci chodzi akurat auto zdąży przejechać :)


Tylko nie rób tak bo będzie na mnie :)

Wysłane z mojego Mi A1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jeżdżę Legacy 3 z 4EAT. Już prawie cztery lata. Po mieście jeżdżę przeważnie z lewarkiem na 3. Pozwala to zachować lepszą dynamikę, bo nawet podczas jazdy 50km/h potrafiło mi zapiąć czwórkę, a jak trzeba wykonać dynamiczny manewr to albo muliło bo silnik na niziutkich obrotach, a zanim zredukuje to trochę mija. ;) To jest niejako podyktowane stylem jazdy, jeśli ktoś woli się spokojnie turlać to lewarek na D. i zapominamy o skrzyni do czasu włączenia P. po zatrzymaniu.

No i niezalecane jest trzymanie hamulca i wkręcanie silnika na obroty. Ale i tak chyba każdy tak robił żeby się dynamicznie katapultować spod świateł. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, DEXiu napisał:

Ogólnie spoko i sam też tak robię - zastanawia mnie tylko wrzucanie N w trakcie tej operacji? Przecież jeśli zaciągniemy ręczny wciąż trzymając auto roboczym, to po wrzuceniu P zapadka nie zostanie obciążona?

 

Poproś kogoś by zaparkował samochodem na stromym podjeździe i przyjrzyj się pracy tylnego zawieszenia po puszczeniu hamulca roboczego na zaciągniętym hamulcu ręcznym.

 

Według mnie pominięcie pozycji N może spowodować obciążanie zapadki P w skrzyni biegów.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites



 

 
Według mnie pominięcie pozycji N może spowodować obciążanie zapadki P w skrzyni biegów.
 


A po trzech razach zapadka wniesie oskarżenie o znęcanie się. Te słabsze wcześniej się popłaczą

Podjazd pod garaż mam kilku stopniowy i nigdy nie robię żadnych procedur i wszystko jest ok. Producent nie zastosował zębatki z gumy ani żyletki.

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zatrzymując się na czerwonym trzymacie hamulec nożny czy zaciągacie ręczny? Mnie okrutnie męczy gdy auto przed mną wali stopem po oczach, zwłaszcza nocą. Dlatego najczęściej zaciągam ręczny lub (rzadziej) przerzucam na N.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, DETT napisał:

Ja jeżdżę Legacy 3 z 4EAT. Już prawie cztery lata. Po mieście jeżdżę przeważnie z lewarkiem na 3. Pozwala to zachować lepszą dynamikę, bo nawet podczas jazdy 50km/h potrafiło mi zapiąć czwórkę, a jak trzeba wykonać dynamiczny manewr to albo muliło bo silnik na niziutkich obrotach, a zanim zredukuje to trochę mija. ;) To jest niejako podyktowane stylem jazdy, jeśli ktoś woli się spokojnie turlać to lewarek na D. i zapominamy o skrzyni do czasu włączenia P. po zatrzymaniu.

No i niezalecane jest trzymanie hamulca i wkręcanie silnika na obroty. Ale i tak chyba każdy tak robił żeby się dynamicznie katapultować spod świateł. ;)

Matko jedyna to ja chyba w s-turbo albo mam inny silnik albo inna skrzynię, bo jeśli jest coś co mnie irytuje w takim przypadku to raczej to że auto robi żabę. Znaczy tak się skurkowaniec zrywa że podrzuca mu nos do góry.

 

Muszę uważać na gaz bo jest to niekomfortowe.

 

Nie mam pojęcia co musiałoby się wydarzyć żebym miał problem z włączeniem się do ruchu. Lekko gaz i już jadę 50.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To mamy różne odczucia, dla mnie moment 0-20 km/h jest lekko mówiąc niezadowalający ;) Przeglądając jakieś logi s-turbo at, od momentu wciśnięcia gazu do uzyskania ok. 20 km/h mija mniej więcej 2,5 sek... mało, dużo? Dalej wóz już jakoś jedzie.

 

Wspomniana czwórka w okolicach 50 km/h też jest drażniąca, gdyby ktoś w manualu wrzucał ostatni bieg przy 1500 rpm nawet jadąc jednostajnie, to ciekaw jestem komentarzy ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...