Jump to content

IRONMANy w terenie


marek_
 Share

Recommended Posts

Mam ironmany w SF i wprawdzie nie katowalem auta w ciezkim terenie, ale jak dla mnie to one sa za twarde.

Fajnie bo mocno zwiekszaja przeswit, ale niweluje sie negatywne ugiecie amora, takze cos za cos.

Forek z ironmanami, pomimo duzego przeswitu, swietnie prowadzi sie w zakretasach na asfalcie.

Podsumowujac: Ironmany traktowalbym bardziej jako mod do miejskiego auta z gazem, ktore ma wjechac na 30 cm kraweznik gdy jest zaladowane 7 workami z cementem ;)

W teren chyba wybralbym podniesienie na podkladkach.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mam z tyłu ironman, właśnie ze względu na butle LPG. No i wtedy wreszcie wizualnie siedzi równo przód i tył. Przy przejeżdżaniu przez spiących policjantów, czuć że tył jest sztywniejszy. Ale jeśli podnosić Forka to tylko na ironman'ach.

Tutaj zadaj pytanie. Niby to tyczy się SF ale o SG też jest coś wspomniane.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Czesc

Mam w SG2.5XT Ironmany +KYB od prawie 10 lat i zrobilem na tym zestawie grubo ponad 200kkm.

Na dzien dzisiejszy wybral bym cos bardziej miekkiego. Ironman ma na przodzie +50kg a na tyle +200kg o ile dobrze pamietam. W efekcie jak jade sam to przod nieco sie ugina a tyl przuechodzi jak wozek widlowy w magazynie, ugnie sie tylko opona. Zeby tyl zacza pracowac trzeba zapakowac dwie osoby, wrzucic jakies 100kg do bagaznika albo podpiac przyczepe (zaladowana).

 

Jezeli chodzi o teren, zapewne pytasz o tzw. wykrzyz, to masz stanowczo wiekszy przeswit. Od czasu jak mam Ironamny nie zdazylo mi sie zawadzic spodem o cokolwiek. Oczywiscie w extremum sie nie pcham. Z wykrzyzem to jest tak ze trzeba jechac. Jak zatrzymasz sie ze dwa kola sa w gorze to stoisz. A rozpedem takie cos przejedziesz.

 

Teraz na rynku jest chyba wiecej gotowych zestawow. Ironaman podnosi ale jest twardo.

 

Tomek

Link to comment
Share on other sites

To jest za twarde do normalej jazdy (bez dodatkowego obciążenia) i do terenu też. Poza większym prześwitem są same minusy - twardo, mniejszy zakres pracy zawieszenia 'w górę', większe kąty pracy przegubów, amortyzatory i gumy dostają bardziej w dupę itd. Do jazdy w koleinach zysk kilkunastu milimetrów nie rekompensuje minusów. Przy wykrzyżu paradoksalnie jest jeszcze gorzej - obciążone koła nie ugną zawiechy do końca zakresu (za twarda sprężyna). Generalnie auto robi się jak taczka. Podnoszenie nadwozia przez wsadzenie twardszych spręzyn to strzał w stopę. Miało by to sens przy zastosowaniu amortyzatorów o większym zakresie  + odpowiednia sprężyna co daje jakiś tam lift w miarę możliwości konstrukcji wahaczy, sworzni, przegubów. Pośrednią twardość pomiędzy serią a ironmanem robi lesjofors, pod dodatkowe kilogramy LPG w sam raz.

 

Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, olej napisał:

To jest za twarde do normalej jazdy (bez dodatkowego obciążenia) i do terenu też. Poza większym prześwitem są same minusy - twardo, mniejszy zakres pracy zawieszenia 'w górę', większe kąty pracy przegubów, amortyzatory i gumy dostają bardziej w dupę itd. Do jazdy w koleinach zysk kilkunastu milimetrów nie rekompensuje minusów. Przy wykrzyżu paradoksalnie jest jeszcze gorzej - obciążone koła nie ugną zawiechy do końca zakresu (za twarda sprężyna). Generalnie auto robi się jak taczka. Podnoszenie nadwozia przez wsadzenie twardszych spręzyn to strzał w stopę. Miało by to sens przy zastosowaniu amortyzatorów o większym zakresie  + odpowiednia sprężyna co daje jakiś tam lift w miarę możliwości konstrukcji wahaczy, sworzni, przegubów. Pośrednią twardość pomiędzy serią a ironmanem robi lesjofors, pod dodatkowe kilogramy LPG w sam raz.

 

Weź pod uwagę, że w teren nie jeździ się machając rękami.

Potrzeba sprzętu ratunkowego typu, koło zapasowe, jakieś liny, łopaty itd a to daje trochę masy.

Miałem Lesjoforsy HD, przewidziane do cięższego tyłu np. LPG, niestety po załadowaniu gratów na wczasy całe auto przysiadło, po montażu koła i trochę gratów na dach, strasznie było na zakrętach.

Teraz mam Ironmany, bagażnik na dachu załadowany kołem zapasowym itd, auto jedzie mięciutko i nie siada nawet w pełni załadowane.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Zgadzam sie z Kolega olej.

Drugi raz bym tego zestawu nie wzial. Ale jak pisalem, 10 lat temu nie bylo duzego wyboru a Irony+KYB byly sprawdzone.

Jak jezdzisz sam to jest taczka, wozek widlowy... twardo ale wyzej.

 

Natomiast nie dlugo po montazu jechalem z moja Ex i dzieciakiem do Wloch. W bagazniku kratka, spokojnie jakies 100kg wody mineralnej  (10 zgrzewek), bagaze po sufit... tyl dociazony... BAJKA jak szedl. Bardzo mila sprezysta amortyzacja. Nie chcialo mi sie dziur w asfalcie omijac. Dupa nie siedziala. Praca zawieszenia godna polecenia... ale pod obciazeniem.

 

Dlatego jak ktos wozi zlom albo inne ciezary i jezdzi poza asfaltem to polecam ten zestaw.

Tomek

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

się podepnę pod temat - czeka mnie wymiana amorków/sprężyn w SF (+lpg). 

Mechanik poleca mi Ironmany, ja bym wolał jednak coś co siedzi bardziej "miękko". 

jakie komplety amory + sprężyny polecacie z perspektywy czasu? 
Czytałem, że zestaw amorów i sprężyn z SG robi robotę, gdzie go można dostać?

Pozdrawiam,
Piotr

Edited by kuliczo
Link to comment
Share on other sites

jak chcesz miękko i tak samo komfortowo to amorki z SG podniosą Ci auto o ~3cm.

Dostać można wszędzie - aukcje, ASO, sklepy.... wszędzie :)

Link to comment
Share on other sites

47 minut temu, klev napisał:

jak chcesz miękko i tak samo komfortowo to amorki z SG podniosą Ci auto o ~3cm.

Dostać można wszędzie - aukcje, ASO, sklepy.... wszędzie :)

coś takiego?
https://allegro.pl/oferta/amortyzatory-sprezyny-przod-subaru-forester-sg-03-8569431234?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_czesci_pla_czesci-samochodowe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...