Dariusz Kłosiński Opublikowano 9 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2019 Mam pytanie odnośnie biegu L w skrzyni CVT w XV. W opisie jest to opisane jako hamowanie silnikiem i wspomaganie do jazdy w trudnym terenie. Nie ma natomiast żadnych limitów czy uwarunkowań - tj. nie przełączać przy ponad XX km/h. Na forach zagranicznych wyczytałem, że jest to forma redukcji, którą można wykorzystać aby uzyskać lepsze przyśpieszenie np. podczas wymijania. Czy może ktoś mi odpowiedzieć, czy takie wykorzystanie jest zgodne z budową, nie powoduje uszkodzenia skrzyni lub silnika i czy ew. ktoś to praktykuje? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
spiderq Opublikowano 9 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2019 49 minut temu, Dariusz Kłosiński napisał: że jest to forma redukcji, którą można wykorzystać aby uzyskać lepsze przyśpieszenie np. podczas wymijania. Nie mam CVT, ale z tego co mi wiadomo przyśpieszenie nie jest potrzebne podczas wymijania 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Snuff Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 L ogranicza liczbę przełożeń skrzyni do niskich biegów, np. do max 3 biegu. Nie wiem jak jest w XV, ale w Suzuki SX4 z klasyczną automatyczną skrzynią L2, L3 (jak dobrze pamiętam) to nic innego jak ograniczenie do max 2 lub 3-go biegu, przydatne szczególnie przy pokonywaniu dużych wzniesień lub hamowaniem silnikiem przy zjazdach z takowych. Przy prędkości np. 100 km/h raczej bym się bał zredukować nagle do 2-ki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin M Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 Opis w instrukcji jest prawidłowy, do tego właśnie "bieg" L służy. Używam słowa bieg w cudzysłowie, gdyż z konstrukcji skrzyni CVT wynika, że takowych ona nie ma. Nie ma ograniczeń co do prędkości przy jakiej można przełączyć dźwignię w pozycję L, gdyż nad pracą skrzyni biegów czuwa sterownik. Nie pozwoli na zadziałanie skrzyni biegów poza zakresem przewidzianym przez producenta. Czy przy wyprzedzaniu rzeczywiście coś to zmienia, to mam wątpliwości. Jeśli dociśniesz "gaz do dechy", to sterownik skrzyni sam dobierze optymalne przełożenie. Być może ma to sens np. jadąc pod górę za ciężarówką, na ruchliwej drodze, gdzie chcesz bez żadnej zwłoki przyspieszyć jak tylko pojawi się luka. Ale czy jest sens aż tak się spieszyć i ryzykować zdrowie i życie? 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szürkebarát Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 13 godzin temu, spiderq napisał: z tego co mi wiadomo przyśpieszenie nie jest potrzebne podczas wymijania Zatem co jest potrzebne podczas wymijania? Bo ja chyba niepotrzebnie przyspieszam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Snuff Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 9 minut temu, Szürkebarát napisał: Zatem co jest potrzebne podczas wymijania? Bo ja chyba niepotrzebnie przyspieszam. no nie wiem ... prócz zachowania ostrożności i dystansu, może trochę szczęścia, by ten jadący z naprzeciwka nie skręcił w nas ? -> wymijanie : przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku. -> wyprzedzanie : przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku -> omijanie : przejeżdżanie (przechodzenie) obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szürkebarát Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 Dziękuję za objaśnienie mi nazw manewrów i przepraszam za użycie niewłaściwego terminu. Zatem co jest potrzebne podczas wyprzedzania z użyciem samochodu Subaru XV II generacji? Czy potrzebne jest przyspieszenie czy jest zbędne? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dariusz Kłosiński Opublikowano 10 Grudnia 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 Dziękuję za uwagi dot. nazewnictwa. To moje początki z automatem, a przy wyprzedzaniu wolę mieć odpowiedni zapas mocy i prędkości. W skrzyni manualnej osiągałem to dzięki redukcji. Tutaj muszę czekać, aż samochód się "rozbuja" - inna dynamika, którą taką redukcją można byłoby poprawić - no i znalazłem takie sugestie na innych profilach. Ale nie chciałbym w ten sposób doprowadzić do awarii lub niepotrzebnego zużycia silnika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aflinta Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 14 minut temu, Szürkebarát napisał: Zatem co jest potrzebne podczas wyprzedzania z użyciem samochodu Subaru XV II generacji? Czy potrzebne jest przyspieszenie czy jest zbędne? Jeżeli jedziemy szybciej od wyprzedzanego obiektu i mamy wystarczającą ilość miejsca to przyspieszenie nie jest nam potrzebne (nie zmieniamy prędkości), jeżeli potrzebujemy zwiększyć prędkość to przyspieszenie jest niezbędne - bez nie go nie nastąpi zmiana prędkości 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
moominko Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 14 minut temu, Dariusz Kłosiński napisał: Dziękuję za uwagi dot. nazewnictwa. To moje początki z automatem, a przy wyprzedzaniu wolę mieć odpowiedni zapas mocy i prędkości. W skrzyni manualnej osiągałem to dzięki redukcji. Tutaj muszę czekać, aż samochód się "rozbuja" - inna dynamika, którą taką redukcją można byłoby poprawić - no i znalazłem takie sugestie na innych profilach. Ale nie chciałbym w ten sposób doprowadzić do awarii lub niepotrzebnego zużycia silnika. Ale tu też można zredukować. Wystarczy "zmienić bieg" manetką przy kierownicy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nohol Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 Bieg L niewiele pomoże, natomiast bardzo ważne przy skrzyni CVT jest umiejętne używanie pedału przyspieszenia (tak też miałem wcześniej w Suzuki SX4) - akurat dla parametrów tej skrzyni najkorzystniejsze jest wciśnięcie pedału do ok. 30-40% aby ustawić obroty na 3,0-3,3k i tak trzymać! Skrzynia przy tym zakresie obrotów sama dobierze przełożenia, silnik nie wyje, samochód najlepiej przyspiesza - taka sugestia z korzystania ze skrzyni automatycznej z wirtualnymi biegami. Tu nie ma zębatek, wszystko idzie na pasku. Ufam, że powyższe będzie pomocne, warto poćwiczyć i nauczyć się jazdy ze skrzynią CVT Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nohol Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 (edytowane) Suplement o biegu L - ten bieg służy do na przykład ciągnięcia przyczepy lub podjazdu pod bardzo stromy podjazd - ma na celu, aby skrzynia nie przełączyła na wyższy bieg, tylko trzymało "moc" na kołach - to po prostu duże przełożenie przy stosunkowo słabym silniku. W błotku oprócz X-mode też się przyda Do wyprzedzania tego biegu nie użyjesz, on nie przekłada się na szybki wzrost prędkości, a raczej na duży wzrost mocy na kołach w bardzo krótkim zakresie pracy biegu. Polecam, szczególnie od 17 minuty: Edytowane 10 Grudnia 2019 przez nohol Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dariusz Kłosiński Opublikowano 10 Grudnia 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 Bardzo dziękuję. To wszystko cenne informacje i muszę się dużo nauczyć. Może faktycznie sama inteligencja systemu wystarczy. Wcześniej jeździłem Foresterem z 2l silnikiem (bez turbo) i choć nie grzeszył nadmiarem mocy to można było go ładnie rozbujać odpowiednią redukcją. 26 minut temu, moominko napisał: Ale tu też można zredukować. Wystarczy "zmienić bieg" manetką przy kierownicy. Nie mam go teraz dostępnego, ale ja nie wiem czy tam jest ten udawany "manual" - bo na skrzyni, właśnie to "L" jest w miejscu "M". Ale jak piszę, nie mam go "pod ręką" więc później sprawdzę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Snuff Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 11 minut temu, Dariusz Kłosiński napisał: ... Nie mam go teraz dostępnego, ale ja nie wiem czy tam jest ten udawany "manual" - bo na skrzyni, właśnie to "L" jest w miejscu "M". Ale jak piszę, nie mam go "pod ręką" więc później sprawdzę. Jeżeli mówisz o nowym XV 1,6 to on chyba nie ma manetek. Co do Suzuki 1,6 SX4, tu wystarczy dać but w podłogę, redukcja sama nastąpi. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dariusz Kłosiński Opublikowano 10 Grudnia 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 1 minutę temu, Snuff napisał: Jeżeli mówisz o nowym XV 1,6 to on chyba nie ma manetek. Co do Suzuki 1,6 SX4, tu wystarczy dać but w podłogę, redukcja sama nastąpi. Nowy, ale nie ten e-boxer. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Karas Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 1 godzinę temu, aflinta napisał: 2 godziny temu, Szürkebarát napisał: Zatem co jest potrzebne podczas wyprzedzania z użyciem samochodu Subaru XV II generacji? Czy potrzebne jest przyspieszenie czy jest zbędne? Jeżeli jedziemy szybciej od wyprzedzanego obiektu i mamy wystarczającą ilość miejsca to przyspieszenie nie jest nam potrzebne (nie zmieniamy prędkości), jeżeli potrzebujemy zwiększyć prędkość to przyspieszenie jest niezbędne - bez nie go nie nastąpi zmiana prędkości jak to przeczytałem to przypomniały mi się tiry które się wyprzedzają na urokliwej autostradzie a4 . Jeden jedzie 90km/h drugi 92km/h i tak właśnie robią podczas wyprzedzania tzn. nie przyspieszają. Sami na pewno wiecie jak to się kończy. Manewr ma zostać wykonany bezpiecznie tak abyśmy jak najkrócej przebywali na sąsiednim pasie. A bez przyspieszania może okazać się to trudne 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aflinta Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 2 godziny temu, nohol napisał: Tu nie ma zębatek, wszystko idzie na pasku. A dokładniej w Subaru na łańcuchu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radix99 Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 3 godziny temu, moominko napisał: Ale tu też można zredukować. Wystarczy "zmienić bieg" manetką przy kierownicy. Trzeba je mieć 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
moominko Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 Godzinę temu, radix99 napisał: Trzeba je mieć A skąd mnie to wiedzieć? Siedziałem w 1.6 może z minutę max ale jakoś nie zwróciłem na to uwagi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szürkebarát Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 19 minut temu, moominko napisał: 1 godzinę temu, radix99 napisał: Trzeba je mieć A skąd mnie to wiedzieć? Siedziałem w 1.6 może z minutę max ale jakoś nie zwróciłem na to uwagi. No weź się, zachowuj. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radix99 Opublikowano 10 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2019 3 godziny temu, moominko napisał: A skąd mnie to wiedzieć? Siedziałem w 1.6 może z minutę max ale jakoś nie zwróciłem na to uwagi. Chcesz posiedzieć dłużej ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
moominko Opublikowano 11 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2019 9 godzin temu, radix99 napisał: Chcesz posiedzieć dłużej ? Na plejadach z chęcią wsiądę na dłużej. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Knurek1111 Opublikowano 11 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2019 (edytowane) 19 godzin temu, nohol napisał: [...] najkorzystniejsze jest wciśnięcie pedału do ok. 30-40% aby ustawić obroty na 3,0-3,3k i tak trzymać! Skrzynia przy tym zakresie obrotów sama dobierze przełożenia, silnik nie wyje, samochód najlepiej przyspiesza - taka sugestia z korzystania ze skrzyni automatycznej z wirtualnymi biegami. Sugerujesz przyśpieszać samą skrzynią przy stałych obrotach silnika? Obserwując pracę ostatnich CVT, subaru poszło w dokładnie przeciwnym kierunku (zmiana przełożeń następuje przy spadających obrotach), co generuje najmniejsze obciążenia na hydraulikę skrzyni. Edytowane 11 Grudnia 2019 przez Knurek1111 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nohol Opublikowano 11 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2019 34 minuty temu, Knurek1111 napisał: Sugerujesz przyśpieszać samą skrzynią przy stałych obrotach silnika? Obserwując pracę ostatnich CVT, subaru poszło w dokładnie przeciwnym kierunku (zmiana przełożeń następuje przy spadających obrotach), co generuje najmniejsze obciążenia na hydraulikę skrzyni. Tak, praktykuję to w mojej śwince i daje to najkorzystniejsze przyspieszenia. DO tego silnik nie wyje nie oddając tego na koła. Musimy pamiętać, że komputer, nawet najszybszy, potrzebuje chwili na przeliczenia. Panowie z Subaru tak to wymyślili, żeby przy słabym jednak silniku (mam na myśli 1.6) to skrzynia ma zrobić robotę przełożenia mocy silnika na siłę napedową. Popróbujcie, będziecie zaskoczeni - oczywiście mam na myśli szczęśliwych posiadaczy XV 1.6 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
moominko Opublikowano 11 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2019 14 minut temu, nohol napisał: oczywiście mam na myśli szczęśliwych posiadaczy XV 1.6 To są jacyś poza @Szürkebarát i @radix99 ? 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się