Jump to content
FastLane

Problem z chłodzeniem

Recommended Posts

Cześć, proszę o poradę i Wasze doświadczenia jeśli mieliście podobną sytuację.

 

Pacjent: 2.0GX 125km 2004, 200kkm, bez instalacji LPG

 

Samochód miałem od 5 lat, żadnych poważnych problemów, ale od prawie pół roku jeżdżony tylko raz na 2 tyg bo kupiłem już następny (trzymam Imprezę dla kogoś z rodziny kto robi prawko, wiem, trochę to trwa :P).

 

W trakcie dzisiejszej przejażdżki po dynamicznym przyspieszeniu poczułem, że ogrzewanie dmucha zimnym powietrzem, spojrzałem na wskaźnik temp. wody, prawie w czerwonym polu. Do tej pory nigdy nie wychodził ponad swoją normalną środkową pozycję.

 

Zjechałem, dałem mu chwilę bez gaszenia, temperatura trochę opadła, zbiornik wody nie był pusty, wentylatory chodziły ile wlezie. Wróciłem na trasę bo do domu już nie daleko, po chwili ogrzewanie wróciło i temperatura się ustabilizowała tam gdzie zwykle. Po drodze jeszcze raz zaczął się przegrzewać.

 

Mimo że nie wywaliło check engine, podpiąłem pod OBD ale żadnych błędów nie było. Płyn chłodniczy wygląda normalnie, brak jakiegoś syfu na bagnecie tak więc (dzięki Bogu) nie wygląda na UPG.

 

Jedyny incydent z chłodzeniem jaki miałem parę mies. temu: samochód od dawna miał poziom płynu chł. blisko low, więc myślę, a ciul, doleję mu trochę świeżego (ostatnio wymieniany 50kkm temu, wtedy też był wymieniany rozrząd i pompa wody). Po dłuższej trasie chłodnica była mokra i poziom płynu wrócił tam gdzie był przed dolaniem i tam się trzymał (dzisiaj też nie widać spadku).

 

Tak na logikę myślę, że może mam niedrożny układ chłodniczy ew. zapowietrzony? Czy może jakiś czujnik/termostat nie teges?

Co polecacie sprawdzić we własnym zakresie zanim się udam do mechanika?

 

Byłbym wdzięczny za pomoc.

Edited by FastLane

Share this post


Link to post
Share on other sites

waż od chłodnicy czy twardnieje jeśli temperatura zbliża się do otwarcia termostatu.

może być problem z termostatem wydajnością układu chłodzenia bądź z czujnikiem który źle pokazuje.

jeśli układ jest zapowietrzony to pierwsze co przestanie działać to nagrzewnica

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zobacz do działu Forester. To samo teraz przeżywam. Ale Ty zacznij od wymiany korka na chłodnicy na nowy, nowy ze sklepu. A odnośnie poziomu płynu to ten silnik tak ma, musi mieć minimum w zbiorniku wyrównawczym. Jak ma więcej to nadmiar wyrzuci zawsze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minut temu, SubaruLPG napisał:

waż od chłodnicy czy twardnieje jeśli temperatura zbliża się do otwarcia termostatu.

może być problem z termostatem wydajnością układu chłodzenia bądź z czujnikiem który źle pokazuje.

jeśli układ jest zapowietrzony to pierwsze co przestanie działać to nagrzewnica

 

Hmm dzięki sprawdzę przy najbliższej okazji, chodzi Ci o górny wąż, nie?

Termostaty nie są drogie więc pewnie niebawem zamówię :P

Nagrzewnica działała oprócz tego incydentu.

 

31 minut temu, ewemarkam napisał:

Zobacz do działu Forester. To samo teraz przeżywam. Ale Ty zacznij od wymiany korka na chłodnicy na nowy, nowy ze sklepu. A odnośnie poziomu płynu to ten silnik tak ma, musi mieć minimum w zbiorniku wyrównawczym. Jak ma więcej to nadmiar wyrzuci zawsze.

 

Też miałem wrażenie, że blobkowi akurat tyle płynu się podoba i tyle. Z tego co czytam, to Tobie po wymianie termostatu tylko 1 dzień pochodził jak należy :/ racja popatrzę za tym korkiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak ale korek wymieniałem z pół roku temu na używkę z innej chłodnicy. I to pomogło. A teraz są inne problemy może reduktor może źle odpowietrzony układ, a może znow korek. Bo był używany.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znalazłem dzisiaj czas na małą ~20min przejażdżkę i... wszystko wróciło do normy. Długo go grzałem na jałowym, słyszałem klik zdaje się termostatu, potem pojeździłem po mieście, temperatura w normie, jak wryta. Nawet jak go specjalnie wyżej kręciłem. 

 

Obejrzałem przed jazdą korek chłodnicy i go wyczyściłem, ale ogólnie nie było widać śladów zużycia uszczelek czy coś.

 

Póki co założę, że termostat się zacinał od długiego niejeżdżenia i samo przeszło. W każdym razie dziękuję za Wasze uwagi, jeśli problem wróci to się przydadzą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Termostatu raczej nie słychać, prędzej słyszysz załączenie się wentylatora.

Jeśli temperatura zacznie znów Ci rosnąc ustaw temperaturę grzania na full i maksymalny nadmuch jeśli zacznie buchać żar to oznacza że układ raczej nie jest zapowietrzony.

Ściśnij sobie wtedy węża od chłodnicy powinieneś czuć bardzo duży opór.

 

Może być tak że czujnik fiksuje

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 18.11.2019 o 23:24, SubaruLPG napisał:

Jeśli temperatura zacznie znów Ci rosnąc ustaw temperaturę grzania na full i maksymalny nadmuch jeśli zacznie buchać żar to oznacza że układ raczej nie jest zapowietrzony.

Ściśnij sobie wtedy węża od chłodnicy powinieneś czuć bardzo duży opór.

 

Cześć, jednak problem pozostaje. Dzisiaj była ~30min przejażdżka po mieście, silnik rozgrzał się i parę min temperatura wody była w normie, ogrzewanie działało, ale po ~15min wskazówka znów poszła w górę i nadmuch był co najwyżej letni. Temperatura rosła przy przyspieszaniu i powoli opadała na światłach. Do czerwonego pola nie doszła. Pod maską:

Wentylatory działały

Górny wąż był ciepły ale nie stwardniał

Chłodnica była praktycznie zimna

 

Jak myślicie, zapowietrzenie?

 

A, dodam jeszcze że olej i woda nadal wyglądają ok i ilość nie spadła.

 

Edited by FastLane

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeśli temperatura płynu chłodniczego jest na tyle wysoka że mamy duży obieg to węża od chłodnicy jest ciężko zacisnąć. kiedyś w samochodach były systemy chłodzenia nisko ciśnieniowe były mniej wydajne.

Obecnie układ chłodzenia idzie większych parametrach trzeba się postarać aby zacisnąć wąż.

 

układ chłodzenia w subaru łatwo się odpowietrza robiąc płukankę w H4 nigdy nie miałem przez moment problemu z zapowietrzeniem się układu.

możesz mieć jeszcze problem z drożnością chłodnicy ale wtedy wąż byłby twardy.j zimna chłodnica to efekt zacinania się termostatu bądź zapowietrzania  się w skutek np UPG.

Pompa może mieć uszkodzony wirnik choć to mało prawdopodobne ponieważ pompa wodna w subaru jest trwała.

 

niepokojące jest to że nadmuch nie jest gorący, jeśli nadmuch byłby gorący to można było by pójść drogą że to czujnik na blaty wariuję.

 

masz dostęp do termometru na podczerwień? jest to pomocne narzędzie w diagnostyce układu chłodzenia układu hamulcowego itd

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chłodnice masz ciepła? Czy zimną?
Ja ostatnio miałem zimną. Termostat zablokował się w pozycji zamkniętej. Widać było po domontazu jak się zatarł. A później jeszcze do tego doszedł korek. Takie combo miałem. Korek kosztował uniwersalny na ciśnienie chyba 0.9 bar. Całe 28 PLN. Termostat chyba 40 PLN. Wymiana obu rzeczy skomplikowana nie jest. Nawet kanału nie potrzebujesz. W godzinę miałem wymieniony termostat i odpowietrzony układ.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, SubaruLPG napisał:

jeśli temperatura płynu chłodniczego jest na tyle wysoka że mamy duży obieg to węża od chłodnicy jest ciężko zacisnąć. kiedyś w samochodach były systemy chłodzenia nisko ciśnieniowe były mniej wydajne.

Obecnie układ chłodzenia idzie większych parametrach trzeba się postarać aby zacisnąć wąż.

 

układ chłodzenia w subaru łatwo się odpowietrza robiąc płukankę w H4 nigdy nie miałem przez moment problemu z zapowietrzeniem się układu.

możesz mieć jeszcze problem z drożnością chłodnicy ale wtedy wąż byłby twardy.j zimna chłodnica to efekt zacinania się termostatu bądź zapowietrzania  się w skutek np UPG.

Pompa może mieć uszkodzony wirnik choć to mało prawdopodobne ponieważ pompa wodna w subaru jest trwała.

 

niepokojące jest to że nadmuch nie jest gorący, jeśli nadmuch byłby gorący to można było by pójść drogą że to czujnik na blaty wariuję.

 

masz dostęp do termometru na podczerwień? jest to pomocne narzędzie w diagnostyce układu chłodzenia układu hamulcowego itd

 

Wąż był tak samo miękki jaki był przed odpaleniem silnika.

Oby to nie było UPG, cholera... Co do pompy to mało prawdopodobne bo była wymieniana 50kkm temu to jeszcze powinna długo pochodzić.

Propos termometru typu pistolet - i tak miałem kupić w razie czego do skrzynki z narzędziami, kupię w przyszłym tyg.

 

 

10 minut temu, ewemarkam napisał:

Chłodnice masz ciepła? Czy zimną?
Ja ostatnio miałem zimną. Termostat zablokował się w pozycji zamkniętej. Widać było po domontazu jak się zatarł. A później jeszcze do tego doszedł korek. Takie combo miałem. Korek kosztował uniwersalny na ciśnienie chyba 0.9 bar. Całe 28 PLN. Termostat chyba 40 PLN. Wymiana obu rzeczy skomplikowana nie jest. Nawet kanału nie potrzebujesz. W godzinę miałem wymieniony termostat i odpowietrzony układ.

 

Chłodnica zimna jak martwa. No korek to może dziecko wymienić ale dobierając się do termostatu rozleję znaczną ilość płynu chłodniczego, nie? Jest na to jakiś patent?

 

 

Dzięki Wam obu za info!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po prawej stronie chłodnicy na dole powinien być biały korek. To jest korek spustowy.
Ja zawsze biorę dużą miskę i zdejmuje dolnego węża z obudowy termostatu. Trochę się rozleje ale to zależy od tego jak duża miske masz. Miałem średnicy gdzieś 50-60 cm. Taka tzw na pranie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z Termometrami na podczerwień jest tak że nie działają one na błyszczący metal i popatrz sobie na termometry dla dzieci będą dokładniejsze ale nwm jaki mają zakres temp.

 

wymiana termostatu nie jest trudna dobrze kupić sobie nowego oringa i termostat OM nie jest wcale drogi.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostatnio nie miałem czasu się tym tematem zająć ale chyba się już rozwiązało... Załączam zdjęcie zbiornika chłodziwa... 100% UPG, racja? Psiakrew.

IMG_20200107_122256.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

A co tam widać?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrób test na UPG. Tylko na ciepłym silniku. U mnie na wolnych obrotach nie dmuchało. Dopiero ok 3000 obr było widać bąble w tej fermentce od testera. Dziś odebrałem głowice z planowania. W sobotę składam do kupy całość. Na głowicy po zdjęciu było widać drobne "czarne nitki" od komory spalania do kanału wodnego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najlepszym rozwiązaniem test na upg (tester kosztuje 20-50zl) zmienia kolor gdy zawiera spaliny, proponuje również zakupic termostat mialem podobnie w forku

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, owad napisał:

A co tam widać?

Nie sięgnę tam paluchem ale wygląda na oleisty nalot.

 

Piszecie żeby zrobić test chemiczny, zrobię, macie rację. Dla pewności.

 

Ale gdyby to była wina termostatu, ogrzewanie w aucie by nie siadało. A przy każdym skoku temperatury siada.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, FastLane napisał:

Nie sięgnę tam paluchem ale wygląda na oleisty nalot.

 

Piszecie żeby zrobić test chemiczny, zrobię, macie rację. Dla pewności.

 

Ale gdyby to była wina termostatu, ogrzewanie w aucie by nie siadało. A przy każdym skoku temperatury siada.

Ogrzewanie niekoniecznie musi siąść z tego co wiem termostat moze zepsuc sie na 2 sposoby byc ciągle otwarty (nie nagrzeje sie do 90) lub moze byc zamknięty i nie puszcza drugiego obiegu jak jest 90st. Czyli sie przegrzewa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra, już robiłem test na UPG, wyszło że uszczelka w porządku. Za to w czasie testowania dojrzałem pęknięcie w chłodnicy.

 

Doradźcie mi jeszcze, czy te płyny uszczelniające Liqui Moly itp działają na dziury w plastiku czy tylko w części metalowej? Czy od razu wymieniać chłodnicę?

IMG_20200131_124522.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Żaden płyn tego nie zalepi, pęknięcie będzie się powiększać. Wymień chłodnice.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dobra, już robiłem test na UPG, wyszło że uszczelka w porządku. Za to w czasie testowania dojrzałem pęknięcie w chłodnicy.
 
Doradźcie mi jeszcze, czy te płyny uszczelniające Liqui Moly itp działają na dziury w plastiku czy tylko w części metalowej? Czy od razu wymieniać chłodnicę?
IMG_20200131_124522.thumb.jpg.66332c37ed9d1b2e6889c1506807ddf7.jpg
Zalejesz uszczelniacz, to Ci zapcha nagrzewnicę.
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoko dzięk za radę. Zrobię jak mówicie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 31.01.2020 o 13:47, FastLane napisał:

Czy od razu wymieniać chłodnicę?

 

nowa chłodnica to koszt około 330 zł za Nissensa i w sumie nie warto czekać

wymień przy okazji płyn chłodniczy na nowy

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 2.02.2020 o 13:20, niebieskiultras napisał:

nowa chłodnica to koszt około 330 zł za Nissensa i w sumie nie warto czekać

wymień przy okazji płyn chłodniczy na nowy

 

Tak jak mówisz znalazłem Nissensa wygląda identycznie z oryginałem.

Wrzucę przy okazji nowy termostat.

Nie mam instrukcji, wie ktoś ile chłodziwa wchodzi do układu?

Nie ma żadnego triku do odpowietrzania, po prostu silnik włączyć i dolewać jak będzie ubywać w zbiorniczku?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...