Jump to content
Sign in to follow this  
staresubaru

Impreza 2.0GL z 97r AUTOMAT, stuka,skrobie przy mocnym skręcie kół -Śląsk, podpowiedzcie gdzie trafnie zdiagnozować i naprawić

Recommended Posts

Witam, posiadam Subaru Impreza 2.0 GL z 97r , jest na tyle dobry stan i niski przebieg ze chciałbym go odzyskać. Został sprowadzony z Niemiec z wadą. Przy skrajnym skręcie kół coś skrobie-stuka, trochę to przypomina dźwięk jaki wydaje abs, chyba bardziej na ciepłym silniku i  słychac przy manewrach gdy ruszam z miejsca mocno przyspieszajac na skreconych kołach.

Były próby diagnozy i naprawy ale trafiłem na miernych mechaników, którzy wymieniali na chybił trafił - wiec mam juz nową poduszkę skrzyni oraz nowe przeguby zewnętrzne. Oba elementy był niezużyte a ja straciłem wiarę w uczciwość rzemieślniczą. Dlatego zarejestrowałem sie u źródła w miejscu gdzie może znajdę przedstawiciela warsztatu specjalizujacego się w takim modelu.

Szukam prywatnej osoby, pasjonata lub warsztatu który poprawnie to zdiagnozuje, jesli mozna trwale to naprawić to jestem zdecydowany na uddanie do naprawy i zarejestrowanie go wkrótce jako zabytkowy.  Jest to wersja nieczęsto chyba spotykana, z automatyczna skrzynią, auto poza tym jest idealne. 

Słyszałem że regulamin chyba nie pozwala tu polecać warsztatów innych niż ASO, w takim wypadku proszę o info na priv 

Edited by staresubaru

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sam sobie odpowiedziałeś w tagach. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiskoza? W Automacie?

Nie ma tutaj czegoś takiego. Jest sprzęgło wielopłytkowe (transfer clutch). Jeśli Ci targa samochodem przy ciasnym skręcie tzn że zawór jest prawdopodobnie uszkodzony. Trzeba go wymienić. Ale czy to zawór to trzeba najpierw sprawdzić go w/g serwisówki. Jest cała procedura. Podaj oznaczenie skrzyni to spróbuje pomóc. Miałem problem ale braku AWD, analogiczna sytuacja do Twojej. Zawór jest w dupce skrzyni, koszt w zeszłym roku ok 400 pln w ASO. Wymiana nie jest skomplikowana. Ale kanał albo najazd niezbędny. W zasadzie ok 3-4 godzin roboty na spokojnie.

 

Zawór akurat nie widoczny na zdjęciach. Na pierwszym zdjęciu wtyczka od zaworu. Ale na tym ostatnim to jest zespół zaworów zwrotnych. Na nim jest on zamontowany. Zdjęcie zrobiłem gdy wziąłem go do czyszczenia. Od razu napiszę że to nic nie dało. Zawór trzeba wymienić. W ASO jest najtaniej! Tylko że trzeba czekać ok 3 tygodni. Ale z kompletem uszczelek chyba 500 pln płaciłęm. Jest uszczelka między częściami skrzyni oraz dwie prostokątne i przekładka pod tym zespołem zaworów zwrotnych. 835a088be2916d4be656e3cb7b994d41.jpg7db0e99bf13c4866296c7fbc6fa5c1b7.jpgd96e356eb5ae81746b02b41c09e8abc4.jpg

Edited by ewemarkam

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, ewemarkam napisał:

Podaj oznaczenie skrzyni to spróbuje pomóc.

Dzięki za merytoryczną odpowiedź. No własnie to że nie ma wiskozy w automacie już słyszałem bo widziałem takie info na forach, teraz mam potwierdzenie. Z diużym prawdopodobieństwem obstawiałem że trzeba się zainteresować skrzynią, Myślałem aby dać silny magnes neodymowy na zawór spustowy (o ile w tej skrzyni jest) i zlać stary olej licząc że zejdzie szlam metaliczny i coś się poprawi.

Ale ja chcę to naprawić trwale. Proszę o info czy mam jakiś dostęp z kanału do numeru modelu skrzyni? gdzie go szukać?  czy po numerze VIN jest ktoś w stanie mi powiedzieć ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Numer skrzyni masz na niej od góry, a jak nie to na tabliczce znamionowej.

 

Zrób jeszcze zdjęcie sterownika skrzyni. Powinien być nad nogami kierowcy. Przykręcony obok pedału hamulca. Głównie chodzi o to ile ma wtyczek.

 

Skoro jesteś z Bielska-Białej to Ci pewnie będę w stanie pomóc.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 10.11.2019 o 07:00, ewemarkam napisał:

Numer skrzyni masz na niej od góry, a jak nie to na tabliczce znamionowej.

 

Zrób jeszcze zdjęcie sterownika skrzyni. Powinien być nad nogami kierowcy. Przykręcony obok pedału hamulca.

Były dni wolne a auto stoi na placu u mechanika, dziś zajrzałem pod nogi kierowcy ale nie zdołałem zlokalizować łatwo komputera skrzyni, niestety nie zaglądałem na odp na forum i doczytałem opcji zerknięcia na główną tabliczkę znamionową pojazdu . Na placu u mechanika ze 20 aut, skroił dziś za wymianę przegubów ale jak poprosiłem o wjazd na kanał w celu identyfikacji numeru skrzyni mechanik rozłozył ręce, że nie ma kiedy.

Teraz czytam że jednak nr jest nabity z góry i kanał niepotrzebn? Jutro postaram się jeszcze raz podjechać i cisnąc oraz samemu być obecnym podczas tej operacji aby w ogóle zrobić zdjecie skrzyni nawet gdyby nie udało się zlokalizowac numeru skrzyni.

 

Skrzynia jak sądzę nie jest bardzo rózna od Forester 2.0 98, którego masz w stopce przy nicku. Z dużym prawdopodobieństwem identyczna. Może jednak lepiej zjechać z placu mechanika i dałoby się umówić, spotkać w Bielsku na oględziny usterki i identyfikację skrzyni? Proszą dać na priva namiary gdzie i kiedy mam podjechać, dostosuję się. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tego co się zdążyłem zorientować to w GC były chyba 3 automaty. Dlatego ważny jest sterownik skrzyni, żeby dorwać manula.
Zostawiłem Ci wiadomość na PW.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 10.11.2019 o 07:00, ewemarkam napisał:

Numer skrzyni masz na niej od góry

 

zgadza się numer był od góry widoczny jest to skrzynia model: tz102zr5aa-gp czy to jest identyczna skrzynia z którą miałes doswiadczenie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mam tz103. Ale spoko jakiś manual się znajdzie i będzie wszystko wiadome. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, staresubaru napisał:

ja mam GL

Masz GC (1992-2001) ale wersje wyposażenia GL :)

Później była GD, potocznie BugEye, BLOB i HAWK (kolejne lifty)

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 14.11.2019 o 17:56, staresubaru napisał:

 

zgadza się numer był od góry widoczny jest to skrzynia model: tz102zr5aa-gp czy to jest identyczna skrzynia z którą miałes doswiadczenie?

Ja miałem tą skrzynie w mojej byłej imprezie.

 

Kupiłem drugą ale sprzedałem razem z autem.

W mojej był błąd od solenoidu C - brak napędu na tył. I uszkodzony kosz napędu na tył.

 

Jakbyś wpadł na pomysł szukania innej skrzyni to ta skrzynia była przez rok montowana i ciężko ją znaleźć- mi zajęło to prawie rok.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wyjaśniło się wszystko. Nie mogliśmy dziś znaleźć sterownika skrzyni. To raz. Ale a w zasadzie to najmniej istotne. Skrzynia ma napęd prędkościomierza na linkę. W związku z tym prawdopodobnie brak też czujnika prędkości tyłu. Przy zawracaniu powoli z minimalnym gazem, wszystko odbywa się płynnie. Natomiast przy dodaniu gazu tył jest mocniej dopinany i wtedy czuć szarpanie. Po wpięciu bezpiecznika FWD. Tył jest odpinany i w zasadzie mamy przednionapędowy samochód. Przy zawracaniu nic nie skubie czy to z małym gazem czy z większym. Także wszystko działa, jest dobrze. W/g mnie tak ma być.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 15.11.2019 o 21:08, ewemarkam napisał:

Wyjaśniło się wszystko.

Dzieki . Kolega z forum, bardzo ułatwił sprawę, gdybym zaczał od forum zaoszczeciłbym 700 na naciągnięte naprawy mechaników lokalnych . Ogledziny ujawniły przy okazji poważną korozję na jednym amortyzatorze z tyłu.

wymienię olej w skrzyni bo możliwe ze nikt nie zmieniał od nowości a to moze złagodzi ten dźwiek. Czy ktoś wie ile wchodzi oleju do tej skrzyni zakładajac że zlewam poprzez odkrecenie miski olejowej bez procedury wymiany dynamicznej?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesli chciałbym za pomoca kodów błyskowych zdiagnozowac skrzynię oraz silnik to jaka jest procedura? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale jeśli Ci nic nie mruga, tzn "check" od silnika a i power od skrzyni tym sie niczym nie przejmował.
Ale jeśli bardzo chcesz to wymrugać. To do błędów silnika łączysz dwu czarne pojedyncze kostki nad nogami kierowcy. Wtedy jeśli są błędy to mruga "check". A do skrzyni jest cała procedura.

https://www.subaruoutback.org/threads/199-2004-how-to-read-at-diagnostic-trouble-codes-dtcs.44383/

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 15.11.2019 o 19:00, niebieskiultras napisał:

Ja miałem tą skrzynie w mojej byłej imprezie.

 

W dniu 14.11.2019 o 18:28, ewemarkam napisał:

Ja mam tz103. Ale spoko jakiś manual się znajdzie

 

Powiedzcie prosze koledzy bo lada moment wymiana oleju w tej skrzyni. Tam jest filtr wewnątrz przy misce olejowej, czy trzeba go kupować przy wymianie oleju ? łatwo dostępny w sprzedaży? czy moze jest rozbieralny i składalny i da się go wczyścić o ile robocizny nie ma dużo przy tym  a może lepiej kupic nowy?

Edited by staresubaru

Share this post


Link to post
Share on other sites

Filtr jest wewnątrz skrzyni

Pod miska.

 

Orginalny kosztuje około 200zl(cena sprzed 3 lat)

Filtr nie rozbieralny.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Od biedy można wypłukać wstecznie naftą np. Bo to tylko gęsta siatka. Jeśli oczywiście nie jest nigdzie uszkodzony mechanicznie. Pełni w zasadzie rolę smoka pompy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

a ma ktoś numer katalogowy tej części , jak wpisałem w google tz102zr5aa-gp to bardzo mało wyników a wśród nich absolutnie żadnego filtra, moze ten sam filtr wystepuje w wielu modelach skrzyni do subaru.

Ktos moze polecic jakis sklep w kórym ogarnę zamienniki do subaru? 200zł to sporo. Za ok 60zł widziałem zamiennik ale nie do tego modelu skrzyni. Wymieniam tylko połowę oleju (mam kupione 6L) bo z tego co kolega pisał wchodzi tam 10-12l a przy zlaniu przez miske wychodzi tylko połowa więc i  szkoda dawać jakiś filtr oryginał za 200. W ostatecznosci płukanie naftą ;(

Edited by staresubaru

Share this post


Link to post
Share on other sites

31728AA011 u mnie był  taki

Share this post


Link to post
Share on other sites

W tej skrzyni nie ma filtra z lewej strony skrzyni wyglądającego podobnie ja filtr od silnika ?

Filtr w skrzyni to raczej tylko filtr wstępny wyłapujący większe zanieczyszczenia.

 

Edit: Dopiero teraz spojrzałem - nie ma jest tylko siateczka nad miską skrzyni -

widocznie inżyniery wyszli z założenia, że jak się pojawi większa ilość zanieczyszczeń to już jest po skrzyni i wymiana filterka nie wystaczy ..

Pod takim nr. jest dostępny w wyszukiwarce R4AX-EL 39zł.

Edited by Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 15.11.2019 o 21:08, ewemarkam napisał:

Wyjaśniło się wszystko..... Także wszystko działa, jest dobrze. W/g mnie tak ma być.

 

W dniu 28.11.2019 o 16:35, Gustaf napisał:

Pod takim nr. jest dostępny w wyszukiwarce R4AX-EL 39zł.

 

W dniu 28.11.2019 o 05:18, niebieskiultras napisał:

31728AA011

 

Dzieki koledzy za udział w dyskusji.

Podsumowanie dla potomnych i w celach edukacyjnych:

 

Olej w skrzyni automatycznej miał przebieg ok 165 tys km, stracił fabryczne właściwości, ten olej, jego lepkość ma zaczenie przy spinaniu napędów. 

Wymieniłem go ściagając miskę olejową zamiast z korka spustowego bo chciałem zobaczyć czy ten dzwięk gdy się spina napęd nie  dawał konsekwencji w postaci metalowej mielonki na siateczce i magnesie filta skrzyni, jednak nic takiego się nie stało, magnes wewnętrzny wyłapał szlam metaliczny który jest czyms naturalnym przy takim przebiegu , ilość szlamu na magnesie była wg mechanika w normie, niestety osobiście tego nie widziałem. Filtr wraz z uszczelką i wysyłką to koszt 56zł i jego jakość była bardzo dobra , choć nie wiem jak jest z jakością uszczelki - to sie okaże.

 

Weszło 6litrów oleju niestety nie stać mnie przy obecnej łasce mechaników na wymiane dynamiczną. Kiedyś samodzielnie robiłem taką wymiane w skrzyni mitsubishi - wymagało to odkręcenia łącza chłodniczki skrzyni. Widząc efekt żałuję jednak że nie wymieniłem oleju dynamicznie, moze kiedyś zleję korkiem spustowym i zaleję ponownie 6litrów ale juz zawsze będzie to mieszanka z gnojem . Olej jaki uzyłem to K2 ATF III D DEX DEXRON 82zł z wysyłką 6L.

Robocizna mechanika 150zł. Czyli 288zł cała operacja .

 

Zanim poradziłem się na forum to niedouczeni mechanicy reklamujacy sie jako specjalisci od napedów 4x4 (bielsko ul górska nie polecam) wymienili mi samowolnie poduszkę silnika, potem przyczynę upatrywali w luźnym połączeniu osi ze skrzynią ! szef zatrudniał specjalistę-diagnostę 20latka, kolejny mechanik lokalny wymienił przeguby zewnętrzne - tłumacząc że jakby nie wymienił to byśmy się nie dowiedzieli czy to jest przyczyna!  przy odbiorze samochodu nie mogłem się pokłócić bo jestem z małej miejscowości więc nie mam dużego wyboru,  za niekompetencję tych ludzi wybuliłem w błoto ok 600zł . Już tak nie chcę i proszę o kontakty do doświadczonych mistrzów mechaniki na priva ;) 

kolejny temat to mam do regulacji luzy zaworowe (silnik 2.0SOHC) , wymiana wydechu, zniwelownie dziury w przyspieszeniu. Przydałby się też uczciwy blacharz bo jedno gniazdo amoryzatora tył jest zjedzone przez rudą. Jestem z obszaru bielsko-kęty-żywiec

 

Bardzo dziękuję koledze ewemarkam za osobiste spotkanie i poświęcony czas .

Edited by staresubaru

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, staresubaru napisał:

bo mam do regulacji luzy zaworowe (silnik 2.0SOHC).

2 godziny roboty, nawet kanału nie trzeba :). Nowe uszczelki pod dekle, klucz 10mm, krótki płaski śrubowkręt i szczelinomierz jest potrzebny :) Poważnie luzy można ogarnąć samemu. Za ułamek tego co weźmie Ci mechanik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...