Jump to content

Temperatura puszki kata


Adrian Foto
 Share

Recommended Posts

Witam,

 

proszę o info jaką temperaturę powinna mieć puszka kata na początku i na końcu, na ciepłym silniku?

Różnica pomiędzy początkiem, a końcem pewnie jakaś jest zawsze. Jaki % różnicy można uznać za mieszczące się w normie? Pytam, bo będę gada skanował pirometrem. 

Link to comment
Share on other sites

Chyba nigdzie nie ma takich danych. Ale katalizator pracuje w temp 300-400 stopni. Jeśli masz ubogą mieszankę albo jest przytkany to wtedy będzie się przegrzewał i może się stopić.

Coś się dzieje że chcesz go mierzyć?

 

Gdzieś czytałem że na samej turbinie traci się ok 100-300 stopni. Tutaj może być podobnie.

Link to comment
Share on other sites

49 minut temu, ewemarkam napisał:

Chyba nigdzie nie ma takich danych. Ale katalizator pracuje w temp 300-400 stopni. Jeśli masz ubogą mieszankę albo jest przytkany to wtedy będzie się przegrzewał i może się stopić.

Coś się dzieje że chcesz go mierzyć?

 

Gdzieś czytałem że na samej turbinie traci się ok 100-300 stopni. Tutaj może być podobnie.

Mam SOHC. Różnie na filmikach mówią o tej temperaturze. Chce mierzyć, bo mam dziwne problemy ze spadkami mocy.

Auto ma lagi, nie możliwym jest dynamiczne ruszenie z pierwszego biegu. Czasami auto idzie lepiej, czasami gorzej. 

 

A chce sobie to sprawdzić, bo mogę :-)

 

 

EricTheCarGuy miał na wejściu 500 st, na wyjściu 400 i mówił, że to nie jest ok:

 

Później badał inne auto i miał 450 na wejściu i 200 na wyjściu i mówił, że jest ok.

 

Pytanie czy katalizator powinien tak "ochładzać" spaliny, a jeśli tego nie robi to czy to jest problem?

Edited by Adrian Foto
Link to comment
Share on other sites

Tutaj gościu mierzy na złym i jest różnica. 

Później na dobrym i nie ma różnicy w temperaturze: 

 

 

Zakładam więc, że u mnie powinno to wyglądać tak samo. Czyli jeśli nie ma różnicy to jest ok (nie jest wtedy zabity),  a jeśli jest to trzeba będzie coś wymyślić :-)

Edited by Adrian Foto
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, PR7EMEK napisał:

A nie lepiej sprawdzać kondycję kata za pomocą analizatora spalin? ;)

 

Nie posiadam analizatora w garażu. Poza tym ja nie chce sprawdzać ekologii. Mnie bardziej interesuje czy spaliny mogą swobodnie przez niego przepływać. No i wyniki będzie mi prościej zaanalizować jednak jeśli zrobię badanie pirometrem. 

 

Bo do analizowania składu spalin jeszcze nie zasiadałem i nie wiem na co zwracać uwagę. 

Edited by Adrian Foto
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, ewemarkam napisał:

Od tego jest diagnosta na przeglądzie.

Sporo warsztatów ma taki analizator i nie służy on tylko diagnoście do badania ekologii, ale właśnie sprawdza się nim sprawność katalizatora :P

 

11 godzin temu, Adrian Foto napisał:

Mnie bardziej interesuje czy spaliny mogą swobodnie przez niego przepływać.

Jak katalizator będzie "zatkany", to jego sprawność znacznie się pogorszy i... będzie się to przekładało na skład spalin. Poza tym "swobodnie" to spaliny będą przepływać jak zastąpisz katalizator kawałkiem rury ;)

 

11 godzin temu, Adrian Foto napisał:

No i wyniki będzie mi prościej zaanalizować jednak jeśli zrobię badanie pirometrem. 

Wynik pomiaru czego? Osłony katalizatora? Rury wydechu przed i za katem? Bo pytanie co chcesz mierzyć i skąd weźmiesz bliźniacze auto (100% sprawne) do tego, żeby mieć wartości referencyjne ;)

Edited by PR7EMEK
Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, Adrian Foto napisał:

Mnie bardziej interesuje czy spaliny mogą swobodnie przez niego przepływać. No i wyniki będzie mi prościej zaanalizować jednak jeśli zrobię badanie pirometrem. 

 

to żadne badanie, jak chcesz zrobić test czy kat jest drożny, to wykręć sondę O2, w otwór po sondzie podłącz manometrze ze skalą do 1bar, odpal samochód, pare przygazówek i jak ciśnienie będzie podskakiwało powyżej 0.1bar, to masz przytkany kat.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 13.10.2019 o 12:38, lutek34 napisał:

 

to żadne badanie, jak chcesz zrobić test czy kat jest drożny, to wykręć sondę O2, w otwór po sondzie podłącz manometrze ze skalą do 1bar, odpal samochód, pare przygazówek i jak ciśnienie będzie podskakiwało powyżej 0.1bar, to masz przytkany kat.

Dzięki za info.

 

Jednak zakupiłem już pirometr i pozwoliłem sobie na pomiary. Przy 2,5tys. obr na wejściu miałem 130st, na wyjściu 160. 

 

Można założyć że kat prawdopodobnie nie jest przytkany(o ile w ogóle jest), ale temperatura jest dosyć niska. Zbadam sobie jeszcze temp na wejściu kolektora.

 

Mam tam zamontowany kolektor roznoodleglosciowy. Może jest tak, że średnicę rurek są inne niż w seryjnym kolektorze, spalin jest za mało. A raczej tlenu za dużo. Przy 1.6 to.moze lekka przesada, mam tutaj na myśli kolektor z wersji turbo.

 

Bo sonda O2 sprawdza ile jest tlenu i na tej podstawie jest dobierana dawka. Czyli jeśli w moim przypadku.zawsse jest więcej tlenu niż powinno być to.dlatego mam problemy z mocą,.szczególnie od dołu. Co sądzicie?

Edited by Adrian Foto
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, ewemarkam napisał:

Za dawkę jest jeszcze odpowiedzialny MAF / MAP sensor. Czujnik położenia przepustnicy i sonda lambda. Nie wiem czy w Twoim silniku jest przepływomierz. Jeśli tak to wyczyść go albo podmień.

Nie ma przepływomierza. MAF wymieniony na ori, sonda wymieniana. 

 

Czujnika przepustnicy nie ruszałem jeszcze :-)

 

 

Miał ktoś kolektor różnoodległościowy w 1.6 i może powiedzieć czy jakiś spadki mocy zanotował, czy to nie powinno mieć wpływu? 

Edited by Adrian Foto
Link to comment
Share on other sites

34 minuty temu, Adrian Foto napisał:

Nie ma przepływomierza. MAF wymieniony na ori, sonda wymieniana.

 

MAF to jest przepływomierz ;-)

 

A co rysuje sonda O2, jak zachowują się korekty na wolnych i podczas wkręcania silnika pod obciążeniem?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, lutek34 napisał:

 

MAF to jest przepływomierz ;-)

 

A co rysuje sonda O2, jak zachowują się korekty na wolnych i podczas wkręcania silnika pod obciążeniem?

Przepraszam oczywiście mam MAP, Pressure :-) Czujnik w kolektorze dolotowym Bosch. 

 

Log załącznik. 

 

log.csv

Link to comment
Share on other sites

20 godzin temu, Adrian Foto napisał:

Log załącznik. 

 

patrząc na te logi rzucają się dwie rzeczy, wysoka temperatura powietrza na wlocie 45-50stopni i skok ujemny wyprzedzenia zapłonu w momencie ruszania, 5 do -1 i skok do 21 stopni.

image.thumb.png.2d6b50a9d06b591bfe29eee3fcc53290.png

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, lutek34 napisał:

 

patrząc na te logi rzucają się dwie rzeczy, wysoka temperatura powietrza na wlocie 45-50stopni i skok ujemny wyprzedzenia zapłonu w momencie ruszania, 5 do -1 i skok do 21 stopni.

image.thumb.png.2d6b50a9d06b591bfe29eee3fcc53290.png

 

Za badanie temperatury w dolocie odpowiada MAP. Który był wymieniany (wcześniej też były wysokie odczyty temperatury w dolocie) no ale to nic nie dało. Nie znam innej przyczyn wysokiej temperatury w dolocie poza skopanym czujnikiem, bo dolot u mnie jest seryjny. To pewnie jest norma.

 

A cofnięty zapłon to może być właśnie ten problem, kilka razy restartowałem nastawy ale nie przyniosło to oczekiwanych skutków. Teraz pytanie co może być tego przyczyną, fajnie jakbym znał je wszystkie to bym zrobił listę i eliminował :-)

 

No na pewno komp buduje mapę z odczytów sondy o2, a nie może jej zbudować dobrze bo dostaje złe dane, ponieważ sonda nie pracuje w warunkach w jakich powinna pracować. 

 

@lutek34

Z jakiego softu korzystasz do robienia wykresów z logów?

Edited by Adrian Foto
Link to comment
Share on other sites

18 godzin temu, ewemarkam napisał:

A za pomiar temperatury nie odpowiada inny czujnik? Map mierzy ciśnienie. No chyba że ma więcej niż 3 przewody to wtedy może ma pomiar temperatury. W puszcze filtra nie masz takiego czujnika...?

https://i.ebayimg.com/images/g/OHoAAOSwPWtb7aoi/s-l500.jpg

 

 

Siedzi u mnie BOSCH 0 261 230 013, trzy piny bodajże. Puszkę filtra wyciągałem kilka razy i żadnego czujnika nie widziałem. 

 

U mnie dolot wygląda jak ten z załącznika.  Na diagramie który wrzucam, temperatura i ciśnienie to jeden czujnik (MAP).

subaru_dolot.png

0996b43f8020473d.gif

Edited by Adrian Foto
Link to comment
Share on other sites

OK, masz racje. Ale skąd w takim razie temperatura w dolocie na poziomie 40 paru stopni. Skoro nie ma turbo, i powietrze brane jest z przodu. Może MAP który podmieniłeś jest ciągle i tak uszkodzony.
Nie nagrzewa się od silnika?

Wysłane z mojego mądrego telefonu

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, Dzixd napisał:

Nie nagrzewa się od silnika?

Na 100%. Po postoju będzie bardzo wysoka, przy spokojnej jeździe umiarkowana, na ekspresówce będzie dążyła do zewnętrznej. Najlepszym testem jest sprawdzenie rano przed odpałem. Jeżeli będzie pokazywał temperaturę zewnętrzną wszystko jest ok.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...