Jump to content

2015+ WRX tylny przeciwmgielny


lutek34
 Share

Recommended Posts

Panowie, pytanie do tych którzy przerabiali/dorabiali tylny przeciwmgielny w 2015+ WRX. Może pochwalicie się jaka przeróbkę dokonywaliście żeby zapalić czerwone światło zlokalizowane pośrodku tylnego zderzaka. Czy dorabialiście dodatkowy włącznik, przekaźnik, kabel, tylne światło itd, czy może wymienialiście manetkę kierunków od wersji EU i jakie dalsze przeróbki instalacji żeby odpalić to światło plus ewentualnie kontrolkę na zegarach.

Według znalezionego schematu do wersji EU, widać że fabryczne tylne przeciwmgielne są załączane za pośrednictwem BIU i teraz pytanie czy żeby przerobić to jak w wersjach EU, wystarczy wymienić manetkę kierunków, dołożyć przekaźnik w skrzynce przekaźników i ewentualnie poprowadzić żyłę od tego przekaźnika do tylnego światła, o ile jej tam nie ma?

image.thumb.png.a280c0dcf9a4a78f8cd5b1965bd54e3f.png

Link to comment
Share on other sites

Podbijam pytanie. Fajnie, że znalazłeś schemat z wersji EU (jak możesz, to podeślij namiar na manual od EU). Jeszcze nie sprawdziłem, czy w instalacji są przygotowane przewody do manetki, ale przypuszczam, że tak.

@eddie_gt4 może Ty coś wiesz, albo miałbyś możliwość podpytać poprzedniego właściciela, czy było dużo rzeźby ze zrobieniem manetki i kontrolki.

 

Edycja:

Znalazłem taką informację, czyli może trzeba się podłączyć i aktywować opcję tylnego w BIU..?

BC(diag)-57.jpg.66b7195b86aa8fa268f3048fbdd9bba8.jpg

Edited by Kambol
Link to comment
Share on other sites

Hej,:) 

 

Ogarniałem temat w XV więc to jest to samo. 

Ja miałem fabrycznie czujnik świtała więc w amerykanie mam na manetce pozycje AUTO>  bez problemu znalazłem lewą manetkę z pozycją auto i światłami przeciwmgielnymi.

w wiązce co idzie do manetki nie ma pinu złączającego światło przeciwmgielne tylnego.

W licznikach americano nie ma też "lampeczki" informującej o świetle przeciwmgielnym. Można przełożyć licznik od europejczyka i lecieć po fabrycznym schemacie. (trzeba przenieść konfiguracje samochodu, immo (jeśli jest na kluczyk, jeśli na przycisk to nie ma immo w liczniku) i przebieg. 

 

Ja zrobiłem biedniejszą wersje ale działa poprawnie. 

manetka podmieniona. Z światła przeciwmgielnego przedniego wziąłem zasilanie (z modułu) i zastosowałem przekaźnik który aktywuje światło przeciwmgielne tylko przy włączonych światłach mgielnych przednich. I dodatkowo wyciągnąłem małą diodę sygnalizującą mnie kiedy światło przeciwmgielne jest włączone. Diodę umieściłem pod licznikiem. w miejscu łączenia ramki. 

Zasada działania dokładnie jak w oryginale, tyle że dioda informująca jest na zewnątrz licznika. 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 8.10.2019 o 14:24, bombelllooo napisał:

W licznikach americano nie ma też "lampeczki" informującej o świetle przeciwmgielnym. Można przełożyć licznik od europejczyka i lecieć po fabrycznym schemacie. (trzeba przenieść konfiguracje samochodu, immo (jeśli jest na kluczyk, jeśli na przycisk to nie ma immo w liczniku) i przebieg. 

W przypadku WRX ciężko o licznik z wersji EU, a obawiam się, że z STI będzie niekompatybilny. Myślałem, że można próbować z Kanadyjczyka, ale tam jednak też nie mają tylnego p/mgielnego, zresztą nie byłoby łatwo o licznik z Kanady...

Patrząc na zdjęcia wrzucone przez @eddie_gt4, mam wrażenie, że dioda jest w liczniku, kwestia tylko podania sygnału (masy?) z manetki do BIU i powinna świecić. Jeśli dobrze rozumiem ten schemat, to BIU załącza też masą obwód sterowania przekaźnika od p/mgielnego, a "+" na tym obwodzie pojawia się z przekaźnika świateł (mijania?) po ich załączeniu. Wnioskuję o reszcie na podstawie schematów od WRX US, na których tylne p/mgielne nie występuje, więc mogę się mylić. @lutek34 daj znać skąd masz ten schemat.

 

20190906_074720.jpg.f56ae8b8846a2b26fe7205f41b1ca359.jpg

https://forum.subaru.pl/topic/98260-wrx-2015/?do=findComment&comment=2845149

 

 

Edited by Kambol
Link to comment
Share on other sites

W subaru cała konfiguracja samochodu jest zapisana w liczniku, i spokojnie można wrzucić licznik do STI nawet do forka lub xv i poprawnie zakodować aby wszystkie funkcje były obsługiwane itp.

W USA/KANADA nie ma "lampeczki" przeciwmgielnego w liczniku. Tylko w europejczyku. Dodam ze podmiana licznika z europy bez modyfikacji konfiguracji nie zadziała na bank.

Link to comment
Share on other sites

Na pewno jest miejsce na lampkę, bo widzę symbol kontrolki w tym miejscu, co na powyższym zdjęciu, ale być może pod spodem nie ma diody.

Rozumiem, że np. po przelutowaniu "mojej" pamięci do licznika z STI wszystko zadziała jak w WRX i z oryginalnym przebiegiem...?

Link to comment
Share on other sites

To by się zgadzało, bo WRX jest jednak produkowany obok STI w Japonii, w przeciwieństwie do pozostałych modeli z rynku amerykańskiego.

 

Edycja - podmieniłem zdjęcie. Teraz widać wyraźnie kontrolki.

 

kontrolki.thumb.jpg.74ddd04e2b8b534241f62e72569ece45.jpg

Edited by Kambol
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, bombelllooo napisał:

nawet sprawdziłem i można tą lampkę włączyć. nie jest to tylko atrapka.

czyli całkiem możliwe że w całej układance brakuje tylko manetki, przekaźnika w puszce przekaźników i odpowiedniego przeprogramowania.

 

W dniu 10.10.2019 o 22:08, Kambol napisał:

@lutek34 daj znać skąd masz ten schemat.

szukałem w googlach i jakimś cudem udało mi się znaleźć własnie ten schemat.

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, bombelllooo napisał:

Masz racje.:) nawet sprawdziłem i można tą lampkę włączyć. nie jest to tylko atrapka.

I trzeba to jakoś przeprogramować w BIU, tak jak opisano w manualu, czy działa od razu po podaniu masy na pin A33 w BIU?

BC(diag)-57.jpg.e8ac517d73cd25bde3d7dd0d72c69781.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mieszkasz we Wrocławiu zawsze można kiedyś poeksperymentować:)

swoja drogą ciekawe zatem czy w WRX dali przewód do manetki. 

Może dasz rade sprawdzić?

zdjąć trzeba osłonę kolumny (2x śrubka krzyżak)

i w kostce do manetek są 2 rzędy pinów. W jednym rzędzie jest dużo pinów a w drugim możesz mieć 2 lub 3. Jeśli masz tylko 2 to brak pinu od mgielnego tylnego.

Link to comment
Share on other sites

23 godziny temu, bombelllooo napisał:

i w kostce do manetek są 2 rzędy pinów. W jednym rzędzie jest dużo pinów a w drugim możesz mieć 2 lub 3. Jeśli masz tylko 2 to brak pinu od mgielnego tylnego.

 

patrząc na gniazdo manetki US, widać piny 2,3,4. Pin 2 to teoretycznie tylny przeciwmgielny, skoro on tutaj jest, kontrolka na desce jest to całkiem możliwe że i żyła pod pin 2 również jest. A może nawet w samej manetce po jej rozebraniu, można coś wyłamać, żeby pierścionek przekręcał się o jedną pozycje więcej ;-)

 

s-l1600.jpg

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

A nie wiecie, czy da się zdjąć tylko lewą manetkę bez ściągania kierownicy?

Bo ze zdjęć wynika, że akurat lewa ma pierścień do nałożenia na kolumnę:

1198461949_Screenshot_2019-10-13ManetkaCrosstrek.png.b24ff9f100752838957bbbe4543243db.png

Edited by Kambol
Link to comment
Share on other sites

Dzięki. U was też tak jest, że przeciwmgielne (przednie) da się włączyć tylko po włączeniu świateł mijania? Trochę mnie to wkurza w innych samochodach (i w Outbacku) wystarczy włączyć postojowe. Nie wiem czy to cecha USDM czy nowa moda...

@bombelllooo kupiłeś manetkę z europejskiego XV, czy z jakiegoś innego modelu (chyba powinna pasować od Forka, Imprezy,...)?

Edited by Kambol
Link to comment
Share on other sites

Miałem dawce angola XV. Ale patrząc po katalogu to WRX/Impreza/Forester/XV amerykanskie mają ten sam kod części. 
Kwestia tego "Auto". Ciężko znaleźć europejską bez auto. Ja miałem auto więc bez problemu przypasowało.

co do włączenia z pozycją to nie wiem jak to jest szczerze mówiąc. Dzisiaj zerknę czy da się włączyć jak pozycja tylko włączona. Ogólnie tylne da się włączyć tylko wtedy kiedy przednie są włączone.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
W dniu 13.10.2019 o 16:38, lutek34 napisał:

patrząc na gniazdo manetki US, widać piny 2,3,4. Pin 2 to teoretycznie tylny przeciwmgielny, skoro on tutaj jest, kontrolka na desce jest to całkiem możliwe że i żyła pod pin 2 również jest

Sprawdziłem dziś - wygląda, że niestety w wiązce nie ma przewodu do pinu 2. Trzeba będzie dołożyć - pytanie, jaki konektor tam wsadzić, żeby pasował do wtyczki i co zastaniemy "za BIU", ale zapewne wyjścia do przekaźnika (przewód D19) i samego przekaźnika też nie będzie.

 

IMG_20.thumb.jpg.9dc8b71dc28222fcb42260c2b09eae2a.jpg

 

IMG_201.thumb.jpg.613ec13b860f7391c671f63a0cf6516c.jpg

 

 

Edited by Kambol
Link to comment
Share on other sites

inny sposób na dorobienie włącznika tylnego przeciwmgielnego https://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2816478&highlight=fog

ciekawe od czego faktycznie jest ta luźna wtyczka za panelem opisana w tym wątku jako "fog light switch harness/connector taped up to the harness from factory"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

U mnie mały postęp w temacie - zmieniłem manetkę i  zrobiłem wszystkie połączenia, niestety jest problem z aktywacją funkcji w BIU. Próby zmiany regionu z US na jakiś europejski się nie powiodły. Da się kod regionu wpisać przez SSM4, ale BIU jakby tego nie przyjmuje, tzn. nic się nie zmienia i opcja tylnego przeciwmgielnego się nie pojawia. Podejrzewam, że wpisywaliśmy błędnie kod EK00, czyli ogólny dla Europy LHD, może w związku z brakiem WRX na rynkach europejskich trzeba spróbować kodu dla Rosji (EA?) - sprawdzę przy kolejnej okazji.

vDweZwr.png

 

 

Cytat

EC - Europe LHD

EK - Europe RHD
EH - China
KS - Middle East
K4 - Central and South America
KA - Australia
E2 - Israel
K0 - General LHD
K1 - General RHD
Blank - Hong Kong

Europe (EC, E2, EK, ER, KE, EL, EP)
Panama (K4)
Peru (E3)
Mexico (C4)
Jamaica (KE)
Russia (EA)
Philippines (E9)
China (EH)
Australia (KA)
South Africa (KC)
C0 Canada
U4,5,6 USA

 

http://share.subiefiles.com/subiefiles/technical reference/subaru destination codes (opposedforces).txt

 

 

Edited by Kambol
Link to comment
Share on other sites

@Kambol fajne zabawy, ale bądź ostrożny bo jeśli nie masz keyless to zabawy zmiany regionu mogą skończyć się uwaleniem synchronizacji i nie odpalisz samochodu. 

nie wiem czy nie brakuje czegoś w liczniku jeszcze. Warto byłoby wstawić jakiś byle jaki europejski licznik i spróbować włączyć. Może została kwestia konfiguracji. 

Link to comment
Share on other sites

Nie ma takiego ryzyka w bezkluczykowym. inaczej jest IMMO zrobione. Sam testowałem u siebie, udało mi się wbić region ale wszystko działało zupełnie inaczej. Inaczej są dzienne zrobione i tak dalej. Więc chyba nie tędy droga. 

Edited by bombelllooo
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...