Jump to content
ewemarkam

Wtrysk wody

Recommended Posts

Może nie miejsce na to a może tak. W każdym razie ktoś słyszał z Was o tym?

http://www.dave-cushman.net/misc/mannject.html

 

Założyłem to jakiś czas już temu. Jestem mile zaskoczony, spalanie ok 2 litrów mniejsze i jakby chętniej wyjeżdżał pod wzniesienia na ekspresówce (S52). Wody leci ok 1L/100km.

 

To co na zdjęciach to od razu pisze jest drut. Zrobione aby bez nakładów przetestować to. Wężyk przezroczysty jest z zestawu do kroplówki

 

4bf42545345a642d11f44de5f1bc5d9e.jpg8ffd26d217c19a01e88ee52cb689e23f.jpga34f4103fdc98b5d26eb2718661064be.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Używasz wody destylowanej czy kranówki?

Wysłane z mojego mądrego telefonu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kranówka, a zimą denaturat będę dolewał, albo metanol.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, ewemarkam napisał:

Założyłem to jakiś czas już temu.

Jeżdżenie na LPG było za mało oszczędne? :D

Odezwij się po 50k km.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lejesz wodę na cylindry?:krecka_dostal:

Słyszałem że z magnetyzerami lepiej działa:OO:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiedziałem żeby lepiej nie pisać. No ale zaryzykowałem. Żałuję, poleje się fala krytyki teoretyków. Są pewni ludzie którzy jeżdżą na tym długo i nic się z silnikiem nie dzieje.
A tu niżej rozwiązanie z BMW.



Jest to już zaawansowany układ wtrysku itd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, ewemarkam napisał:

Wiedziałem żeby lepiej nie pisać. No ale zaryzykowałem. Żałuję, poleje się fala krytyki teoretyków. Są pewni ludzie którzy jeżdżą na tym długo i nic się z silnikiem nie dzieje.
A tu niżej rozwiązanie z BMW.
 

 


Jest to już zaawansowany układ wtrysku itd.

 

Właśnie zastanawia żywotność silnika po zastosowaniu tego rozwiązania i faktycznie fajnie jakby z x czasu/km zdać relację jak kondycja i czy coś się dzieje. Testowanie zawsze in plus :) o ile robi się to poprawnie i ma się środki. Skoro u Ciebie działa to dawaj znać jak rozwija się ten projekt i czy są jakieś skutki uboczne (in plus/minus).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Woda tutaj robi prawie to samo co wtrysk wody i metanolu. Tylko w tym drugim przypadku obniża temperaturę w dolocie też. Zawsze będą plusy i minusy. Jak narazie klepniete na tym ok 2 tys km. Jeśli wody będzie za dużo może się jakoś do oleju przedostawać.

 

Pożyczę kiedyś kamerę endoskopowa i zerkne do cylindrów. Nie mam porównania jak wyglądały wcześniej, ale może Wy ocenicie czy będzie ok czy lipa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W dragu stosuje się takie patenty od lat, woda obniża skłonność mieszanki do spalania stukowego co pozwala w mocno doładowanych silnikach na wyprzedzenie zapłonu i tym samym więcej mocy. Są gotowe zestawy do tego, m.in AEM robi takie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tylko tam jest woda i metanol.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minut temu, ewemarkam napisał:

Woda tutaj robi prawie to samo co wtrysk wody i metanolu.

Prawie, dotrysk wody w doładowanych silnikach to nie to samo co lanie wody przez igiełkę do ssaka.:P

W sumie to ciekaw jestem jak silnik zagada za 20 kkm.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, ewemarkam napisał:

Tylko tam jest woda i metanol.

Zależy od aplikacji i tego co chcemy osiągnąć, czasem sama woda, a przy topowych klasach sam metanol.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Prawie, dotrysk wody w doładowanych silnikach to nie to samo co lanie wody przez igiełkę do ssaka.
W sumie to ciekaw jestem jak silnik zagada za 20 kkm.
 
Docelowo ma być sterownik LPG komplet wtrysków PB. A woda będzie z małą ilością oleju wysokorafinowanego, podawana pompa 3 barową.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo fajny eksperyment. Masz LPG, prawda? Masz dostęp do sterownika? Ciekawe czy na wolnych obrotach jest jakaś zmiana podciśnienia i czasów wtrysku po dodaniu wody. Z konstrukcji wynika że najwięcej wody (na obrót wału) będzie leciało właśnie przy niskich obrotach i dużym podciśnieniu, no chyba że punkt podania znajduje się w zwężce venturiego. Też sobie poeksperymentuje z tym przy okazji następnej spokojnej trasy. :thumbup:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam dostęp, mam też komputer pokładowy domowej roboty. Na wolnych zauważyłem że ciut spadło spalanie na postoju. O 0.1 litra na godzinę. Czyli czasy wtrysków się skróciły.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bardzo fajny eksperyment. Masz LPG, prawda? Masz dostęp do sterownika? Ciekawe czy na wolnych obrotach jest jakaś zmiana podciśnienia i czasów wtrysku po dodaniu wody. Z konstrukcji wynika że najwięcej wody (na obrót wału) będzie leciało właśnie przy niskich obrotach i dużym podciśnieniu, no chyba że punkt podania znajduje się w zwężce venturiego. Też sobie poeksperymentuje z tym przy okazji następnej spokojnej trasy.
Tak się starałem wbić igłę. Co do ilości to już eksperymentować musisz. Albo dławisz przepływ albo wsadzasz mniejsza igłę. Teraz mam 0.7. Dopiero to ustawiłem niedawno. Bo było albo za dużo albo za malo. Jak za dużo to dusiło mi go przy ruszaniu. Za mało to widziałem po spalaniu chwilowym i średnim na odcinku 90 km. Ostatnio takie trasy często robię 2-3 razy w tygodniu. Jutro też jade, popatrzę z ciekawości na czasy wtrysku PB i LPG bo nie patrzyłem na nie wcześniej, nie wiem w zasadzie dlaczego :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok to kupię 0,7. W doładowaniu będzie lekko cofało wode do baniaka, ale to tylko chwilowe epizody. W trasie utrzymując prędkość przeważnie mam 0,5-0,7 atmosfery w kolektorze więc jakiś zasys będzie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podobno najlepsze efekty daje woda swiecona....:drool:

 

Woda z kranu lana na tloki:facepalm::blink:. Fajny kamien tam musi powstawac:krecka_dostal:. Ciekawe kiedy sie silnik zatrze. Gdyby byla destylowana to jeszcze, ale kranowa.:idea::th_dash:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ewemarkam Zrobiłem. Wpiąłem igłę w przewód purge valve (pary paliwa). Jego króciec znajduje się zaraz za przepustnicą (strona dolotu, nie kolektora). Gdy przepustnica jest zamknięta (cut off, wolne obroty) woda nie leci. Lekkie uchylenie tworzy podciśnienie w tym układzie i woda jest delikatnie zasysana więc jest idealnie. Podczas powrotu do domu (10km) ubyło 70-100ml. Samochód szedł jak wściekły, ale za to odpowiedzialne pewnie jest zimnie wieczorne powietrze bo układ wodny w doładowaniu raczej nie działa :drinks:No chyba że w przepustnicy jest venturi i przepływ podsysa. Czeka mnie kilka tras więc będę obserwował.
Koszt eksperymentu 15 groszy i 15minut pracy :)

Edited by Yoosyn
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i pięknie default_wink.png

Obsewowalem czasy wtrysku u mnie. Nie ma specjalnej różnicy z wodą czy bez. Na wolnych może jest 0.2 ms na wytryskach LPG. Za bardzo to skacze żeby tak obserwować. Podciśnienie się też nie zmienia.

 

 

 

@ewemarkam Zrobiłem. Wpiąłem igłę w przewód purge valve (pary paliwa). Jego króciec znajduje się zaraz za przepustnicą (strona dolotu, nie kolektora). Gdy przepustnica jest zamknięta (cut off, wolne obroty) woda nie leci. Lekkie uchylenie tworzy podciśnienie w tym układzie i woda jest delikatnie zasysana więc jest idealnie. Podczas powrotu do domu (10km) ubyło 70-100ml. Samochód szedł jak wściekły, ale za to odpowiedzialne pewnie jest zimnie wieczorne powietrze bo układ wodny w doładowaniu raczej nie działa :drinks:No chyba że w przepustnicy jest venturi i przepływ podsysa. Czeka mnie kilka tras więc będę obserwował.

Koszt eksperymentu 15 groszy i 15minut pracy

 

Czyli nie masz igły w kolektorze? W linku wyżej podane jest aby w uklad podciśnienia się wpiąć. Dlatego nie wiem czy to zadziała przy turbo i upalaniu. Chyba że zachowa się wiecie igły i wytworzy się zwężka. Która i tak będzie ciągła wodę. Powodzenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mały update pod dwóch trasach. Zastosowałem litrową butelkę :)
Igła 0,7mm w wyżej wymienionym miejscu - litr wody na około 70km.
Igła 0,6mm - litr wody na 120-130km.
Efekty:
Obserwowałem temperature w dolocie i korektę paliwa. Czujnik temperatury powietrza dolotowego jest w standardowym NA miejscu - zintegrowany z MAP na górze kolektora. Generalnie pokazuje po połowie temperaturę powietrza i samego dolotu.

Bez wody:

Jadąc w podciśnieniu przy 15C na zewnątrz pokazuje jakieś 26-28stopni. Jak przycisnę temperatura spada do jakiś 22. Czujnik ładnie się chłodzi chłodnym powietrzem z IC. Jak jadę spokojnie wraca do tych 26-28 przez transfer ciepła silnik->kolektor->czujnik.
Gdy podawana jest woda:
W podciśnieniu temperatura utrzymuje się 16-18C a więc spadek o jakieś 10stopni.

Gdy go pocisnę wraca do standardowych 20-22. Jazda w podciśnieniu bardzo szybko zbija temperature.

Korekta paliwowa w podciśnieniu leci -5 do -10%. W doładowaniu w normie.
Impreza spaliła 9lpg. W połowie z wodą, w połowie nie. To taki standard jak na ten samochód w trasie. Trasa 300km, raz się zatrzymałem żeby dolać do zbiornika badawczego ;D Igła 0,7. Po powrocie z igłą 0,6 jeszcze nie tankowałem.
Wnioski: wygląda na to, że dodawanie wody ma sens. O ile spalania nie jestem w sanie określić czy spadło bo trasa była bardzo mieszana to na pewno dodawanie wody ma wpływ na pracę silnika. Docelowo postaram się zbudować układ ciśnieniowy i podawać wodę również w doładowaniu.

W przyszłym tygodniu kolejne trasy. Przeniosę zbiorniczek do wnętrza. Będę obserwował i dawał znać :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

https://allegro.pl/oferta/pompa-przeponowa-cisnieniowa-8-bar-5l-min-60w-12v-7182915378

Tylko musiałbyś zbudować układ który Ci będzie dawkował odpowiednio, albo po obrotach albo po odczycie napięcia z MAP. Może być to nawet wtryskiwacz PB ale w wodzie musi być jakiś olej/smar. Można użyć oleju wysokorafinowanego, używanego do obróbki skrawaniem. Jeden facet na elektrodzie dodawał go w małej ilości do wody. Zapobiegnie to na pewno korozji wtryskiwacza. Myślałem nad dokupieniem po prostu drugiego sterownika LPG, starsze STAG'i mogły obsługiwać wtryskiwacze o wyższej rezystancji (takiej jak mają wtryski PB). Podłączyć to pod któryś wtryskiwacz i możesz regulować czas otwarcia tak jak dostraja się instalację LPG do silnika. Aby stag działał bez gazu, wystarczy parę oporników, symulujących obecność ciśnienia, podciśnienia, odpowiednia temperaturę. 

 

Moje obserwacje skończyły się na przejechaniu trasy Bielsko- Czeski Cieszyn. OK 45km w jedną stronę i obserwacja średniego oraz chwilowego spalania, zauważalny jest spadek spalania o wspomniane niecałe 2 litry. Samochód lepiej pokonuje podjazdy (nie jest to demon prędkości). Da się jechać utrzymując chwilowe spalanie na poziomie 10L/100km LPG przy prędkościach 120-140km. Wcześniej było o ok 2 litry większe przy tej samej prędkości na takich samych odcinkach i podobnych warunkach pogodowych. 

Edited by ewemarkam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Mam wyjście sterowania VVT w moim sterowniku. Mogę mu ustawić np 40hz i zmieniać wypełnienie sygnału 0-100% w zależności od uchylenia przepustnicy wg np. takiej mapy.
vvt.jpg.e51c1f97a3f3ecb465554b0842306403.jpg
 

Cytat

 Da się jechać utrzymując chwilowe spalanie na poziomie 10L/100km LPG przy prędkościach 120-140km.

To naprawdę ładnie jak na forka i jego aerodynamikę.

Edited by Yoosyn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...