Jump to content
Sign in to follow this  
McSudi

Nowa stawka akcyzy na hybrydę

Recommended Posts

Nie wiem czy odpowiedni dział, ale natrafiłem na ciekawy artykuł odnośnie prac sejmowych nad zmniejszeniem akcyzy na pojazdy hybrydowe.

Wg zawartych informacji ustawa trafiła już do sejmu:

 

Akcyza na samochody hybrydowe zostanie zmniejszona. Postulaty branży motoryzacyjnej zostały wysłuchane, a w teorii ma to zwiększyć sprzedaż przyjaznych środowisku i oszczędnych pojazdów. Szybka analiza wskazuje jednak, że korzyści będą minimalne. 

Wprowadzone dwa lata temu przepisy pozwalające rozwijać elektromobilność nie były idealne. Faworyzowały one drogie pojazdy elektryczne i hybrydy plug-in, czyli pozwalające na ładowanie przy wykorzystaniu najprostszego gniazdka. Klasyczne hybrydy, czyli odzyskujące energię podczas hamowania i wspomagające silnik spalinowy, zostały wykluczone.

To oburzyło wiele osób związanych z transportem – w końcu to przecież klasyczne hybrydy są najbardziej przystępne dla przysłowiowego Kowalskiego. Tłumaczono wówczas, że Polacy powinni wyrobić w sobie nawyk ładowania auta, by później gładko przejść do pojazdów wyłącznie elektrycznych. W przypadku zwykłych hybryd o takiej edukacji nie może być mowy, ponieważ auta nie da się doładować z gniazdka.

Teraz przepisy mają się to zmienić. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który zmniejszy akcyzę na klasyczne hybrydy o połowę. Obecnie stawki są takie same jak w przypadku tradycyjnych aut spalinowych– 3,1 proc. jeśli silnik ma mniej niż 2 litry pojemności, 18,6 proc. gdy jest większy. Obniżeniem akcyzy nie zostaną objęte auta z jednostkami większymi niż 3,5 litra.

Obecnie w Polsce – według zapisów w uzasadnieniu ustawy – zarejestrowanych jest 90 tys. tego typu pojazdów, z czego największą popularnością cieszą się Toyoty. Japończycy od lat inwestowali w ten napęd i chyba najbardziej dotknięci byli zapisami w ustawie o elektromobilności. Trudno jednak oszacować nadchodzące korzyści.

— Nie potrafimy jeszcze ocenić wpływu zmian stawek na ceny naszych aut. Proponowane zmiany szczególnie dotykają hybryd z pojemnościami silników benzynowych powyżej 2 litrów – u nas dotyczy to modeli Camry oraz RAV4 – tłumaczy Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland.

W przypadku hybrydowej Toyoty Corolli, która kosztuje w salonie 89 900 zł, po odliczeniu akcyzy cena auta to ok. 87 200 zł. To 2700 zł podatku. Jeśli w myśl proponowanych przepisów zostałby on zmniejszony o połowę, nabywca zaoszczędzi 1350 zł.

W kontekście ceny całego auta nie jest to bardzo znacząca kwota.

W przypadku większych SUV-ów pokroju modelu RAV4 (ma silnik 2,5 litra, a więc i akcyzę 18,6 proc.) przy zakupie płacimy ok. 21 tys. zł podatku. Po wejściu w życie przepisów ta kwota również spadnie o połowę. Możliwość zaoszczędzenia 10,5 tys. zł potrafi już przemówić do wyobraźni.

Na razie projekt ustawy przeszedł przez pierwsze czytanie na posiedzeniu sejmu i został skierowany do Komisji Finansów Publicznych. Biorąc pod uwagę ścieżkę legislacyjną, przepisy mają szansę wejść w życie najprawdopodobniej na początku 2020 roku.

 

https://autokult.pl/34881,mniejsza-akcyza-na-samochody-hybrydowe-stawki-o-50-proc-niższe 

 

Jeśli taka ustawa po przegłosowaniu trafiła by na biurko prezydenta to może i by była to jakaś szansa dla nie dostępnego u nas E-Forestera 2.5 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minut temu, McSudi napisał:

Faworyzowały one drogie pojazdy elektryczne i hybrydy plug-in, czyli pozwalające na ładowanie przy wykorzystaniu najprostszego gniazdka. Klasyczne hybrydy, czyli odzyskujące energię podczas hamowania i wspomagające silnik spalinowy, zostały wykluczone.

 

 

 hybryda plug-in nie jest w jednym worku z pojazdami elektrycznymi tylko z klasycznymi hybrydami....

 

12) pojazd elektryczny – pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym, wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do
zewnętrznego źródła zasilania;


13) pojazd hybrydowy – pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym, o napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna jest akumulowana przez podłączenie
do zewnętrznego źródła zasilania;

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 godzin temu, burton napisał:

 

 

 hybryda plug-in nie jest w jednym worku z pojazdami elektrycznymi tylko z klasycznymi hybrydami....

 

12) pojazd elektryczny – pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym, wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do
zewnętrznego źródła zasilania;


13) pojazd hybrydowy – pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym, o napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna jest akumulowana przez podłączenie
do zewnętrznego źródła zasilania;

jeśli takie faktycznie są definicje to obawiam się, że klasyczna hybryda nie łapie się nawet na 13) z uwagi na brak możliwości podłączenia do zewnętrznego źródła zasilania

13) tutaj obejmuje TYLKO plug-in

Share this post


Link to post
Share on other sites

No dokładnie, dziwne są te zapisy ale kopiowałem to z ustawy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli bierzemy pojazd elektryczny, na przyczepie pakujemy generator elektryczny, dopinamy kablem i mamy auto elektryczne w rozumieniu ustawy :D

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...