Jump to content

Recommended Posts

W Foresterze XT z 2015 roku, po ok 1.5 roku używania, sporadycznie zaczęło występować spalanie stukowe. Może to zbieg okoliczności, ale pierwszy raz niedługo po przeglądzie 30tyś.

Temat był wielokrotnie zgłaszany w ASO, które jednak wydaję się być zupełnie bezradne w tym temacie. Filmiki na których słychać dźwięki spalania stukowego i moje własne "zeznania" prezentowane w serwisie, były dla ASO niewystarczające, aby podjąć jakiekolwiek działania.

Otrzymałem propozycję aby zostawić samochód na kilka dni (podczas których kierownik ASO miałby nim jeździć, mając nadzieje na wystąpienie stuków), tylko że jest to mój jedyny środek transportu, bardzo potrzebny na co dzień. Dodatkowo problem ten występuje na tyle rzadko, że musiałbym zostawić samochód w ASO raczej na dwa miesiące, a nie kilka dni. Moim zadaniem, jeśli pracownik ASO potrafi ten efekt wywołać, to może zrobić to w godzinach pracy.

Tak więc, po bezskutecznych zgłoszeniach, prośbach, mailach itp., około rok temu zacząłem zalewać bak wyłącznie benzyną 98...  i.... od tego czasu mam spokój ze spalaniem stukowym.

 

Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie fakt, że o ile w Polsce benzyna 98 jest powszechnie dostępna, to jak się okazało, w innych krajach może być różnie.

Tak więc, chcąc zatankować na jednym z moim przystanków w podróży, w Graz, podjechałem kolejno na trzy stacje i na każdej z nich dostępna była wyłącznie benzyna 95. Zwyczajnie nie chciało mi się dalej szukać, a zaznaczam że na klapie wlewu paliwa mam symbol Pb95, taką więc benzynę zatankowałem.

Po około 200km, jadąc autostradą, do moich uszu dobiegł znajomy dźwięk, spalanie stukowe. Na najbliższej stacji oprócz benzyny 95 była też 100, taką zatankowałem, i kolejne 2000km (tankując nadal Pb100, bo 98 nie spotkałem podczas podróży) minęło w "ciszy".

 

Po tym nieprzyjemnym wakacyjnym incydencie, postanowiłem po raz kolejny poruszyć temat, tym razem w dziale pytań do Dyrekcji.

Posiadam samochód, gdzie wyraźne zalecenia producenta mówią o tankowaniu benzyny 95. Nie mogę tego zrobić, nie narażając się na uszkodzenia silnika, a ASO rozkłada ręce.

Czy autoryzowany serwis naprawdę nie posiada żadnych narzędzi potrzebnych do przeprowadzenia diagnozy?

Pytanie dodatkowe, czy są jakieś dodatki do paliwa, które mógłbym zakupić i użyć następnym razem, gdy nie znajdę nic lepszego niż 95?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

MILLERS CVL TURBO OCTANE BOOSTER +4 OKTANY
ATOMEX ENERGY DRIVE BENZYNA +6 OKTANÓW
LUCAS OIL OCTANE BOOSTER +3 OKTANY
WYNN'S OCTANE BOOSTER +5 OKTANÓW
RAVENOL OCTANE BOOSTER +8 OKTANÓW

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 26.08.2019 o 19:06, grzes124 napisał:

W Foresterze XT z 2015 roku, po ok 1.5 roku używania, sporadycznie zaczęło występować spalanie stukowe (...)

 

wyglada na to, ze cos jest na rzeczy z tym spalaniem stukowym w silnikach 2.0 DiT

 

co prawda info dotyczy aut na rynek US, ale jako ze wszystkie FXT i WRX pochodza z tej samej fabryki, to pytanie, czy nie dotyczy to rowniez i Forkow XT na rynek UE...

 

Subaru has recently issued a recall for some 2014 and 2015 2.0L DIT WRX and Forester XT vehicles. The recall, titled ‘WQW58 2.0 DIT Pre-Ignition Service Program’, updates older DIT ECUs to Subaru’s latest tuning and engine logic strategies. Enter your VIN into Subaru’s Online Tool to see if your vehicle is eligible for the recall.  Subaru is requesting all DIT owners upgrade immediately to avoid possible engine damage or failure.

 

https://www.cobbtuning.com/addressing-subarus-dit-ecu-recall/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprawdź czy masz zrobioną akcje serwisową - w FXT były w Polsce wgrywane nowe mapy i czasami wymieniane świece, ASO powinno o tym wiedzieć! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oprogramowanie silnika jest najnowsze. Przynajmniej taką informację otrzymałem przy ostatnim zgłoszeniu problemu. Niedługo jadę na wymianę oleju, więc dopytam czy nie pojawiła się aktualizacja.

Świece raczej nie były zmieniane, nikt mnie o tym nie informował. Może warto byłoby je wymienić? Jedyną akcja serwisową, na którą zostałem wezwany dotyczyła świateł stopu.

 

Temat wydaje się znany, tylko chyba nie u nas.

https://www.subaruforester.org/threads/low-speed-pre-ignition.659177/

https://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php/topics/4012978/1

https://www.comeanddriveit.com/engine/subaru-ringland-failure

 

Na forum widziałem kilka podobnych wpisów, ale problem nie wygląda tutaj na powszechny. Chyba, że większość użytkowników FXT jeździ na 98.

Może powinienem wgrać starszą wersję oprogramowania silnika, bo przez pierwsze 1,5 roku problem nie występował... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tylko że w aso będą chcieli wyjmować silnik kiedy inny zakład odpowiednio go podeprze.

Edited by Karenz

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 30.08.2019 o 11:54, Karenz napisał:

Tylko że w aso będą chcieli wyjmować silnik kiedy inny zakład odpowiednio go podeprze.

Wymiana świec w ASO wymaga wyjęcia silnika, czy coś innego miałeś na myśli?

 

Pytanie do Dyrekcji i forumowiczów.

Czy istnieje jakaś forma diagnozy, możliwość sprawdzenia elementów silnika czy oprogramowania, która odpowie, lub chociaż naprowadzi na źródło problemu?

Jakiś element w samochodzie zawodzi (może się zużył, może wystarczy kalibracja). Warunki w jakich samochód był używany przez pierwsze 1,5 roku są praktycznie takie same do dnia dzisiejszego.

 

Póki co, nadal zamierzam lać 98, tylko wkurza mnie całkowity brak zainteresowania tematem przez ASO. Jeśli dla Forestera XT nie nadaje się benzyna 95, to proszę o oficjalne oświadczenie, i temat będzie można ostatecznie zamknąć.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 4.09.2019 o 16:24, grzes124 napisał:

Wymiana świec w ASO wymaga wyjęcia silnika, czy coś innego miałeś na myśli?

Nie. Do wymiany świec nie jest konieczne wyjęcie silnika.

 

W dniu 4.09.2019 o 16:24, grzes124 napisał:

Jakiś element w samochodzie zawodzi (może się zużył, może wystarczy kalibracja). Warunki w jakich samochód był używany przez pierwsze 1,5 roku są praktycznie takie same do dnia dzisiejszego.

Proszę mieć na uwadze fakt, że samochód wyposażony jest w bezpośredni wtrysk benzyny, który jest wrażliwy na jakość paliwa. Szkoda, że w ostatnim czasie nie wypowiada się na Forum Piotr Kociałkowski, który świetnie przedstawia problem paliwa w silniku DIT. Generalnie powinno się obligatoryjnie lać min. 98 oktanów. 

 

W dniu 4.09.2019 o 16:24, grzes124 napisał:

Póki co, nadal zamierzam lać 98,

 

W ostatnim czasie byłem posiadaczem  Forestera 2.0XT z roku produkcji 2017 z przebiegami ok 53 kkm, który po zalaniu paliwem 95 oktanowym, przestawał prawidłowo reagować na ruchy pedały gazu (występował efekt dławienia). Odłączenie klemy od akumulatora, Shell 100, problemu nie było. 

Edited by raju

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, raju napisał:

(...) Generalnie powinno się obligatoryjnie lać min. 98 oktanów (...)

W ostatnim czasie byłem posiadaczem  Forestera 2.0XT z roku produkcji 2017 z przebiegami ok 53 kkm, który po zalaniu paliwem 95 oktanowym, przestawał prawidłowo reagować na ruchy pedały gazu (występował efekt dławienia). Odłączenie klemy od akumulatora, Shell 100, problemu nie było. 

 

czy to Twoja prywatna interpretacja, czy oficjalne zalecenie producenta / importera :question:

 

jestem posiadaczem FXT MY'16 od 3,5 lat, przebieg ok. 60 tys. km - przez caly czas tankuje tylko 95-oktanowa benzyne (na "markowych" stacjach), w tym czasie Forek przemierzal polacie Rosji, Kazachstanu oraz Srodkowej Europy i nigdy, ale to przenigdy nie spotkalem sie z nieprawidlowa praca silnika, dlawieniem czy spalaniem stukowym...

 

moje wczesniejsze doswiadczenia z Impreza GT oraz Forkiem XT tez wskazuja na to, ze europejskie turbo-subaraki (nie liczac STI) bez problemu pracuja na 95-ej benzynie... jedyna moja przygoda "paliwowa" miala miejsce w Tribece B9 - poludniowy Kazachstan, gorzysty teren, temperatura zewn. +40C oraz watpliwej jakosci paliwo (niestety to byl moj blad, ze nie obliczylem trasy i przyszlo zatankowac na no-name stacji)

Edited by eddie_gt4
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, eddie_gt4 napisał:

czy to Twoja prywatna interpretacja, czy oficjalne zalecenie producenta / importera :question:

Moja inerpretacja. 

 

Godzinę temu, eddie_gt4 napisał:

moje wczesniejsze doswiadczenia z Impreza GT oraz Forkiem XT tez wskazuja na to, ze europejskie turbo-subaraki (nie liczac STI) bez problemu pracuja na 95-ej benzynie...

Ale nie było wtedy bezpośredniego wtryski i tak wyśrubowanych norm ekologicznych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, raju napisał:

Moja inerpretacja. 

 

Ale nie było wtedy bezpośredniego wtryski i tak wyśrubowanych norm ekologicznych.

 

dzieki za odp.

 

w 2.0 DiT tez nie spotkalem sie z zadnymi problemami, mam nadzieje, ze w tej materii nic sie nie zmieni

 

z tego co mi wiadomo (ale to juz Ty lepiej wiesz ;) ) soft do ECU jest ciagle odnawiany, wiec moze to kwestia tego, czy podczas przegladow w ASO jest wgrywany aktualny soft

Edited by eddie_gt4

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, raju napisał:
12 godzin temu, eddie_gt4 napisał:

czy to Twoja prywatna interpretacja, czy oficjalne zalecenie producenta / importera :question:

Moja inerpretacja. 

Dlatego gorąca prośba do @Dyrekcja o przedstawienie oficjalnego stanowiska w tym temacie.

 

Przemawia do mnie argument o różnej jakości benzyny 95, ale z drugiej strony ciężko uwierzyć, że przez pierwsze 30tys. km ciągle trafiałem na dobre paliwo, a później średnio raz na 1,5 miesiąca zdarzało się tankować paliwo kiepskiej jakości (tankując paliwo na "markowych" stacjach, jak to ładnie napisał @eddie_gt4)

 

Przez pewien czas tankowałem wyłącznie Shell V-Power 95, jednak bez poprawy.

 

Końcem września jadę na wymianę oleju do Krakowa. Poprosiłem także o zarezerwowanie czasu na diagnostykę spalania stukowego.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, eddie_gt4 napisał:

z tego co mi wiadomo (ale to juz Ty lepiej wiesz ;) ) soft do ECU jest ciagle odnawiany, wiec moze to kwestia tego, czy podczas przegladow w ASO jest wgrywany aktualny soft

Tak, softy są modyfikowane na bieżąco. Przy każdej wizycie w ASO (przegląd), serwisant podpina komputer celem wgrania najnowszego (zalecanego przez producenta) oprogramowania. 

 

40 minut temu, grzes124 napisał:

Przez pewien czas tankowałem wyłącznie Shell V-Power 95, jednak bez poprawy.

W tym przypadku poprawa nie może mieć miejsca. W dalszym ciągu jest to tylko paliwo 95-oktanowe z dodatkami uszlachetniającymi Shell'a. Zrób prosze następującą próbę. Zalej pełen zbiornik Shell Racing (100 oktanów), po dojechaniu do domu/pracy odłącz minusową klemę z akumulatora na ok 15-20 minut. Po upływie tego czasu przywróć zasilanie i oserwuj. Tym sposobem komputer zostanie zresetowany i zacznie naukę na paliwie o wyższej ilości oktanów. Jeśli to pomoże, będziesz miał odpowiedź. 

Pozdrowienia
raju

Edited by raju

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minut temu, grzes124 napisał:

Dlatego gorąca prośba do @Dyrekcja o przedstawienie oficjalnego stanowiska w tym temacie.


Nie chcę aby to źle zabrzmiało, ale nie oczekujcie proszę od Dyrekcji, aby ta jednoznacznie stwierdziła, że tak, to wina paliwa, albo, że nie, paliwo nie ma wpływu. Każdy egzemplarz jest traktowany w sposób indywiddualny, a przyczyny pojedynczych problemów mimo wszystko mogą być różne. W przypadku @grzes124 spróbowałbym metodę, którą przedstawiłem powyżej. W przypadku mojego egzemplarza temat resetu ECU + paliwo 100 oktanów, zakończyło problematykę przerywania samochodu podczas przyśpieszania. W Twoim przypadku Grzegorz, jest szansa, że spalanie stukowe przestanie występować, bo jedną z przyczyn powstawania tego zjawiska, może być zbyt mała liczba oktanowa paliwa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minut temu, raju napisał:

W przypadku @grzes124 spróbowałbym metodę, którą przedstawiłem powyżej. W przypadku mojego egzemplarza temat resetu ECU + paliwo 100 oktanów, zakończyło problematykę przerywania samochodu podczas przyśpieszania. W Twoim przypadku Grzegorz, jest szansa, że spalanie stukowe przestanie występować, bo jedną z przyczyn powstawania tego zjawiska, może być zbyt mała liczba oktanowa paliwa.

 

Od około roku jeżdżę na benzynie 98 (oprócz incydentu w Austrii z Pb95, opisanego w pierwszym poście tego wątku) i mam spokój. Brak spalania stukowego w tym czasie, samochód chętnie przyspiesza i wchodzi na obroty.

 

Po ostatnim wyjeździe wakacyjnym, przeszła mi jednak przez głowę myśl, że z moim samochodem może nie do końca jest wszystko w porządku, skoro postępując zgodnie z zaleceniami producenta czy importera, nie funkcjonuje on jak należy.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, grzes124 napisał:

Po ostatnim wyjeździe wakacyjnym, przeszła mi jednak przez głowę myśl, że z moim samochodem może nie do końca jest wszystko w porządku, skoro postępując zgodnie z zaleceniami producenta czy importera, nie funkcjonuje on jak należy.

 

Rozumiem Twoją zagwostkę. Ale nie jesteś odosobnionym przypadkiem. Trzymaj się dobrego, wysokooktanowego paliwa  i ciesz się jazdą. Dziś odebrałem w Poznaniu XT z 2015 roku. Zalałem na trasę bak 100 oktanów, spalił mi do 120 km/h 7,8 l/100 km/h, pięknie przyśpieszał... lubię te auta :) Pozdrawiam

Edited by raju

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potwierdzam. Przejście na 98 poprawiło jakość jazdy. Teraz przyspiesza zawsze tak samo.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, raju napisał:

 

Rozumiem Twoją zagwostkę. Ale nie jesteś odosobnionym przypadkiem. Trzymaj się dobrego, wysokooktanowego paliwa  i ciesz się jazdą. Dziś odebrałem w Poznaniu XT z 2015 roku. Zalałem na trasę bak 100 oktanów, spalił mi do 120 km/h 7,8 l/100 km/h, pięknie przyśpieszał... lubię te auta :) Pozdrawiam

Klient ma przepłacać prawie 1 PLN na litrze tankując średnio dostępne paliwo bo ASO nie ogarnia co jest z jego autem?

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dość często leje 95 i nie zauważyłem jakiś nieprawidłowości, a mam najechane 140 kkm.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, grzes124 napisał:

Dlatego gorąca prośba do @Dyrekcja o przedstawienie oficjalnego stanowiska w tym temacie.

Obawiam się, że nie jestem w stanie przedstawić oficjalnego stanowiska wobec tak indywidualnego problemu.

Dla określonych numerów VIN otrzymujemy nowe oprogramowanie i jest ono instalowane. Natomiast ew. pojawienie się problemu stricte technicznego, wykraczającego poza stndardową procedurę to klasyczny temat dla serwisu ( oczywiście o ile problem istnieje i nie jest spowodowany czynnikami zewnętrznymi ) - stawianie diagnozy na odległość, a tym bardziej zajmowanie "oficjalnego " stanowiska byłoby w tej sytuacji co najmniej lekkomyślne.

 

Ze zbliżonym problemem ( opisanym przez @raju    ) spotykam się sporadycznie w FXT przy dalszych podróżach ( Maroko, Gruzja, Ukraina ) - po powrocie do Polski sam zanika.

 

Pozdrowienia

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, Lisek napisał:

Klient ma przepłacać prawie 1 PLN na litrze tankując średnio dostępne paliwo bo ASO nie ogarnia co jest z jego autem?

Ja przez 100.000 km lalem wyłącznie 95 na stacjach Orlen i nigdy nie milem żadnych problemów. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrobiłem 80k kilometrów XTekiem MY13 na 95 i nie było żadnego problemu. Teraz mam XT MY18, też leję 95 i czasami faktycznie szarpie i dziwnie pracuje ale raczej zwalam to na skrzynię.

 

Pamiętam, że Dyrekcja kiedyś pisała/sugerowała aby lać 95 bo na taką benzynę jest soft, a 98 nic specjalnego nie daje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 godzin temu, Dyrekcja napisał:

Obawiam się, że nie jestem w stanie przedstawić oficjalnego stanowiska wobec tak indywidualnego problemu.

Dla określonych numerów VIN otrzymujemy nowe oprogramowanie i jest ono instalowane. Natomiast ew. pojawienie się problemu stricte technicznego, wykraczającego poza stndardową procedurę to klasyczny temat dla serwisu ( oczywiście o ile problem istnieje i nie jest spowodowany czynnikami zewnętrznymi ) - stawianie diagnozy na odległość, a tym bardziej zajmowanie "oficjalnego " stanowiska byłoby w tej sytuacji co najmniej lekkomyślne.

Problem w tym, że do tej pory analiza w serwisie polegała na tym, że ktoś przejechał się samochodem, po czym stwierdzał, że silnik pracuje normalnie, co w sumie mnie nie dziwi, bo zjawisko LSPI pojawia się nieregularnie.

Tak więc ASO wg przyjętego schematu diagnozy (pracownik najpierw musi usłyszeć na żywo stuki zanim podjęte zostaną jakiekolwiek dalsze działania) stwierdza, że wszystko jest jak najbardziej w porządku, a ja wracam z nierozwiązanym już od ponad dwóch lat problemem.

 

Ale może przy następnej wizycie będzie inaczej....

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minut temu, grzes124 napisał:

Ale może przy następnej wizycie będzie inaczej....

 

Jeżeli problem akurat wystąpi to zapewne tak. 

ps. proponuję wrócić do benz. 95  zgodnie z instrukcją

 

 

Edited by Andrzej Koper

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Andrzej Koper napisał:
19 minut temu, grzes124 napisał:

Ale może przy następnej wizycie będzie inaczej....

 

Jeżeli problem akurat wystąpi to zapewne tak. 

Przepraszam, ale czy dobrze odczytuje tutaj strategię ASO Subaru - "Nie ruszymy palcem, dopóki silnik się nie rozsypie, Może samochód będzie już wtedy po gwarancji"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...