Skocz do zawartości

Znów problem z AWD


sewa

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, zima zamieściłem post o tym jak zakopałem się Levorgiem w śniegu. Diagnostyka w ASO nie wykazała problemu z układem AWD wiec od tamtego zdarzenia jeździłem dalej jakby nigdy nic. Ostatnio jednak przyszło mi ciągnąć przyczepę z drewnem. Tym razem nagrałem wszystko telefonem. Jak widać, tył wcale nie załączył. Jako ze wakacje spędzałem koło Nowego Sącza, wpadłem do carfit-u z prośba o poradę. Byli bardzo uprzejmi i zasugerowali problem z elektrozaworem w skrzyni cvt bądź wadliwy „moduł sterujący”. Nie miałem czasu by zostawić im auto na dłużej. Plan jest teraz taki by zostawić auto w ASO (gdzie wciąż mam gwarancje) i szukać usterki aż do skutku. Jezeli macie jakieś sugestie to proszę pisać. 

 

z góry dziękuję i pozdrawiam

s.

 

Edytowane przez sewa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W bagażniku było jeszcze trochę drewna wiec nacisk na tylna oś był. Zasadniczy problem polega jednak na tym ze AWD powinien być stały, a ewidentnie taki nie jest. Sugestii szukam dlatego (odpowiadając na jeden durny komentarz) ze moje ASO raz już stwierdziło iż Wszystko jest w najlepszym porządku ponieważ komputer nie wykazał błędu. Podejrzewam, ze i tym razem będzie podobnie ale nie dam się zbyć. Opowiem więcej po wizycie. Jestem umówiony za pare dni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Czy na dodanym filmiku widac, ze kreci sie i skacze wal - widac to przy zapinaniu Drive i potem przy buksowaniu przednich kol, czy to jednak trzesie sie uklad wydechowy? 

Jesli kreci sie wal, to chyba jednak naped jest przenoszony na tylnia os, ale co w takim razie czy cos dzieje sie z tylnym dyferencjalem?

 

Jesli nie buksuja tylne kola nie oznacza to, ze nie otrzymuja one sily napedowej. Tylna os jest dociazona i trudniej zerwac przyczepnosc. System S-AWD w Levorgu dopuszcza poslizg przedniej osi do pewnej wartosci, wiec jesli przednie kola traca przyczepnosc, a samochod mimo wszystko ruszyl, to chyba jednak dziala?

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Cześć,

 

mówiłem, że odezwę się po wizycie a ASO (Bruskela). W ASO rozłożyli jednak ręce i zadzwonili po technika z Subaru Benelux. Technik pojawił się dopiero w ostatni czwartek. W międzyczasie wyjechałem z rodziną na listopadowy weekend, gdzie miałem problem z podjazdem na posesję:

 

 

 

Jak widzicie, permanentny AWD jest tak średnio permanentny. Kupiłem czytnik OBD aby sprawdzić parametry skrzyni CVT. System nie wykazał żadnych błędów. Powyższy filmik wysłałem więc do ASO. W ostatni czwartek ASO wraz z technikiem przeprowadzili podobny test na mokrym wzniesieniu. Wynik był taki sam - boksowanie przednich kół. Wzięli więc kolejnego Levorga z parkingu i to również - boksowanie przednich kół i nieśmiałe podrygi tylnej osi (nakręcili filmik, który obejrzałem). Technik zapisał dane z OBD (obu testów) i ma je przeanalizować. ASO daje mi już jednak do zrozumienia, że 'ten model tak ma', ponieważ nie jest wyposażony w x-drive...

 

Poproszę o komentarze i uwagi...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz przy tej skrzyni jakiś przełącznik śnieżynki, jazdy zimowej czy czegoś podobnego? Często w automatach taki jest, powoduje że skrzynia rusza z wyższego przełożenia. Nie wiem jak ma się to do CVT. Ale w starszych automatach od subaru mocniej spinało sprzęgło transferu przy ruszaniu, i ruszał z drugiego biegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.11.2019 o 17:08, sewa napisał:

ponieważ nie jest wyposażony w x-drive...

x drive jest w BMW. Subaru ma X-mode .  Czy można prosić  @Dyrekcja aby odniosła się do tematu. Z tego co widziałem @Dyrekcja robiła szereg testów napędu S-AWD w różnych sytuacjach dzięki czemu ma olbrzymie doświadczenie w tym temacie   i być może będzie mogła wyjaśnić takie zjawisko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma XMode w Levorgu.

Nie ma pomocy w ruszaniu na wzniesieniu (tu jest CVT).

Jedyne co może pomóc to taki zestaw:

- ESP off

- manual na skrzyni biegów

- tryb S.

Mi kiedyś ten setup pomógł na śniegu po górkę, ale nie byłem tak dociążony tyłem (wnioskuje z filmiku, że w bagażniku ~300kg).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, ale to ma dwie funkcje: 

- automatycznie uruchomiony hamulec „reczny“, a wlasciwie elektryczny postojowy na wzniesieniu, np. dojazd do skrzyzowania pod gorke

- przytrzymanie i automatycznie zwalnianie owego hamulca podczas ruszania pod wzniesienie po nacisnieciu gazu. 
 

Zwalnianie hamulca nie dziala, jesli kierowca nie zapial pasow lub ma otwarte drzwi lub klape ;)

 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fundamentalne pytanie jest takie; czy sytuacja (jak na filmiku) to norma w Levorgu czy usterka. Jeżeli norma - to gdzie tu stały AWD? Jeżeli usterka to gdzie może być problem?

Edytowane przez sewa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, 

Jeśli Twój samochód ma usterkę, należy ją zdiagnozować i usunąć. Póki co, na filmach które prezentujesz, usterka może być, ale nie musi. Inaczej mówiąc, według mnie niczego nie dowodzą ani niczego nie przesądzają.

"Permanentny" AWD nie oznacza sztywnego podziału momentu obrotowego między osiami w proporcji 50/50 , a zdaje się, że tego oczekujesz. Dodatkowo próżno szukać u Ciebie DCCD, które w pewnych granicach płynnie zmienia rozdział momentu między przodem a tyłem.

Co z tego wynika? Ano dokładnie to, co np. na filmie z przyczepką: jak dowalisz 100 kg obciążenia na tylną oś (lub jak kto woli: zwiększysz współczynnik tarcia w porównaniu do osi przedniej), efekt będzie dokładnie taki jak widzisz. I to właśnie pomimo permanentnego AWD.

 

Pozdrowienia!

Luke

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Luke Skywalker napisał:

Cześć, 

Jeśli Twój samochód ma usterkę, należy ją zdiagnozować i usunąć. Póki co, na filmach które prezentujesz, usterka może być, ale nie musi. Inaczej mówiąc, według mnie niczego nie dowodzą ani niczego nie przesądzają.

"Permanentny" AWD nie oznacza sztywnego podziału momentu obrotowego między osiami w proporcji 50/50 , a zdaje się, że tego oczekujesz. Dodatkowo próżno szukać u Ciebie DCCD, które w pewnych granicach płynnie zmienia rozdział momentu między przodem a tyłem.

Co z tego wynika? Ano dokładnie to, co np. na filmie z przyczepką: jak dowalisz 100 kg obciążenia na tylną oś (lub jak kto woli: zwiększysz współczynnik tarcia w porównaniu do osi przedniej), efekt będzie dokładnie taki jak widzisz. I to właśnie pomimo permanentnego AWD.

 

Pozdrowienia!

Luke

 

Rozumiem ale nie dajmy się też zwariować. Nie może być tak, że AWD bez DCCD, X-mode etc. nie jest w stanie podjechać na posesję. Napisałem do carfit-u. Podjadę do nich na początku stycznia na porządną diagnostykę. 

Edytowane przez sewa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daj znać o wynikach. Sam jestem ciekaw nawet nie mając Levorga.

Zdrówka

Ł.

 

PS.: Ale niestety. AWD - czy to w tym, czy w każdym innym samochodzie - bez dodatkowych "wspomagaczy" (elektronicznych lub mechanicznych) właśnie tak działa. Możesz stać 3-ma kołami na przyczepnym podłożu i jednym na lodzie i... przy odrobinie pecha nie pojedziesz. 

Edytowane przez Luke Skywalker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel
W dniu 30.11.2019 o 17:08, sewa napisał:

Jak widzicie, permanentny AWD jest tak średnio permanentny.

Z filmiku absolutnie to nie wynika. Klasyczny permanentny AWD z otwartymi dyferencjałami tak by się zachował.

Na filmiku nie widać, co "robi" tylne prawe koło ( wygląda na to, że jest odciążone ...).

21 godzin temu, sewa napisał:

Nie może być tak, że AWD bez DCCD, X-mode etc. nie jest w stanie podjechać na posesję

Bez żadnych dodatkowych czynności wystarczyło samochód trochę cofnąć, dodać gazu i przejechać. No ale ponieważ nie każdy ma doświadczenie w pokonywaniu przeszkód w terenie podpowiem:

1. Wyłączyć ESP ( kontrola trakcji będzie działała, ale nie będzie ograniczenia  momentu obrotowego silnika ).

2. Trzymać kierownicę na wprost,  przytrzymać lewą nogą hamulec i dodać gazu.

3. Gdy obroty wejdą na tak ok. 1.500 puścić hamulec dodając gazu do oporu. 

4. Rozpakować samochód na działce :)

 

Pozdrowienia

Edytowane przez Dyrekcja
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli miałbyś blokadę centralnego mechanizmu różnicowego to wtedy w najgorszym przypadku kręciło by się po jednym kole na każdej z osi.

Mechanizmy 4wd są uproszczone i idioto odporne w cywilnych samochodach.

Mając audi w quattro na torsenie możemy mieć niestety podobną przykrą niespodziankę.

 

Awaria zaworu w skrzyni nie jest wykluczona nie mam pojęcia czy da się to w prosty sposób sprawdzić (w blokach pomiarowych).

Umów się w Sączu z fachowcem i pochwal się diagnozą.

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Cześć,

 

w zaszłym tygodniu pojawiłem się w Carficie gdzie mnie bardzo profesjonalnie przyjęto. Wzięli Levorga na testy, które wykazały że AWD działa. Poniższy filmik ilustruje % momentu obrotowego przekazywanego na tylną oś:

 

 

 

Jednak pomimo faktu, iż wszystko niby działa, auto ma problem z wydostaniem się z dość banalnych sytuacji, jak na filmiku poniżej, który został nakręcony podczas testu: 

 

 

Opinia carfitu jest taka, że ten model może faktycznie tak ma; nawet spełniając fabryczne parametry, nie jest w stanie podjechać pod śliski pagórek, z którym Forester poradziłby sobie bez problemu. Być może jest to wina oprogramowania, że tył włącza się dopiero wówczas gdy przednie koła zaczynają już boksować. Efekt końcowy jest taki, że boksują wszystkie cztery. 

 

Tyle na temat AWD; w Carficie zwrócono mi uwagę na kolejną rzecz: podczas przyspieszania auto czasem lekko szarpie, zwłaszcza jadąc pod górę. Oznacza to prawdopodobnie początek problemów z CVT; zrobiło mi się ciepło jak to usłyszałem. Auto ma obecnie 74 tys. przebiegu, ASO (Bruksela) nie wymieniało oleju w skrzyni twierdząc, iż CVT jest bezobsługowa..... Lubię Levorga i to jak się prowadzi ale po przejściach z SBD nie mam ochoty na kolejne, kosztowne usterki. Poważnie rozważam więc sprzedaż tego samochodu. 

 

Reasumując chciałbym podziękować Carfitowi za profesjonalną pomoc i ciekawą rozmowę. Wnioski z tego płynące są dla mnie następujące: AWD w Levorgu wspomaga dynamiczną jazdę po asfalcie ale nie sprawdza się za śniegu, lodzie, mokrej trawie (pomimo dobrych, zimowych opon). Skrzynia CVT miała być bezobsługowa ale najwyraźniej trzeba zmieniać w niej olej po 60 tys (czytałem już stosowny wątek na tym forum). W moim przypadku to nie nastąpiło i być może skrzynia będzie wymagać kosztownej naprawy zaraz po wygaśnięciu gwarancji.   

 

Pozdrawiam i życzę wszystkim wielu bezawaryjnych kilometrów w nowym roku

s.

 

 

 

 

 

Edytowane przez sewa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...