Skocz do zawartości

Zwór zwrotny PCV - Odma - OBK 2001


Qubu666-Baja

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Temat jest krótki i bez bicia piany. Chciałem wymienić zawór zwrotny PCV i niestety, przez wcześniejszego "magika" kręci się w gnieździe... Zerwany pewnie gwint tym kręceniem "na chama"...  Teraz mam pytanie na szybko: czy po tyłku może dostać silnik opiłkami z zerwanego gwintu?  Ciężko zdiagnozować kiedy to nastąpiło,bo dostałem takie "hity" w spadku.pytanie: czy ktoś się z tym bujał? czy były konsekwencje i było coś dłubane wcześniej? (no ale już ktoś by to wykręcił,żeby naprawić ,więc obstawiam,że "jest ,jak jest", od lat). Drugi temat, jak wykręcić ten zawór,tak,żeby ewentualnie opiłki mi nie wleciały do środka(o ile mogą zniszczyć silnik,a obstawiam,że tak) ? może wpierniczyć do środka tej rurki wąski magnes ,podważyć kołnierz zaworu i próbować wykręcać?  Ps robota na 30min z fają w pysku,a tu takie jazdy...  Trzecia sprawa ,czy mogę bezkarnie przeczyścić "wstrzykąć" środek do przepustnic,EGR w ten zawór (jeżeli nie mógłbym go podmienić,to chociaż wyczyszczę, o ile mogę... )   Ps konkluzja: dobrze,że sam sobie samochód ograrniam,bo przynajmniej jak coś później działam przy bryczcze z mechaniką ,to się nie wku+wiam,jak dziś... tylko najpierw trzeba takie kłody pousuwać... ;)
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam ponownie. Podaję gotowe rozwiązanie problemu "kręcącej się" - odmy vel zawór PCV. Zawór się kręcił , ponieważ w mojej wersji jest zastosowany patent  "anty cham" ,czyli jeżeli ktoś wkręca "na chama" tę Odmę , bez kluczy dynamometrycznych,to NIGDY nie zerwie gwintu,którego okruchy mogły by wpaść do skrzyni korbowej i zasiać spustoszenia w silniku.  ten patent ,to taki trzpień,nasadka, przedłużka, która cały czas się kręci dookoła (kiedy wkręcamy w nią i następuje dokręcenie na maksa nowego zaworu) . ten trzpień /nasadka/ króciec ma dwa nacięcia.Ogólnie ma kształt walcowaty z dwoma nacięciami na klucz 21. Trzeba więc zablokować ten trzpień kluczem płaskim "21",zapierając o kolektor ssący (nic sie nie uszkodzi,ale trzeba patrzeć ,żeby zaprzeć w dobrym,mocnym miejscu) . I wtedy odkręcamy zawór nasadką 19 (głęboką ) w kierunku tradycyjnym odkręcania większości srub. I poszło...  użyłem jednak trochę odrdzewiacza typu WD40 i klucza udarowego (delikatnie "podcykując", nie na chama)   . Co do momentu obrotowego, to w książce serwisowej nie znalazłem go niestety ,ale użyłem taśmy teflonowej (chłopacy w US zalecają) ,bo chodzi o łatwiejsze odkręcenie tego w przyszłości i szczelność. Bez odpowiedniego momentu dokręciłem odpowiednio mocno "spod ręki" ,nie "na chama" .wiedzać ,że jest ten patent zastosowany, to nie martwiłem się o zerwanie gwintu.  Ps żeby dojść do tego,że tak inżynierowie zaprojektowali montaż/demontaż, to podchodziłem 2x . Za pierwszym razem za mało rozebrałem osprzętu i nie zauważyłem nacięć na tym króćcu. Dopiero kiedy ściągnełem dolot, obudowę filtra, mocowanie  obudowy filtra i mocowanie kostek ,min od sondy Lambda. uzywając latarkę, zauważyłem nacięcia i wtedy mając miejsce zaparłem klucz 21 i fru...   Konkluzja:  temat nie jest skomplikowany i nie ma co się bać. Dbać o odmę trzeba,bo w mojej  był taki syf... króciec wkręcony w kolektor dolotowy zapchany olejem i średnica zmniejszona. Ta sama sytuacja była w rurce idącej do zaworu (wyczyściłem  i średnica już jest w fabrycznym wymiarze). Sam zawór był w opłakanym stanie. Obkichany olejem ,nie grzechotał, średnica wlotu zmniejszona (ale tu wymiana na nowy, więc roboty z czyszczeniem nie było) . Gwint króća - "anty chama" w który wchodzi zawór ,również miał zmniejszoną średnicę i posiadał grudy nagaru/oleju.  Wskazówka: oglądajcie rurkę idącą do zaworu, bo lubią pękać(nie tylko u mnie) . Ja załatwiłem sprawę (tymczasowo)  używając czarnej taśmy izolacyjnej do elektryki. Naprawa rurki udana w 100%   Finał : bryczka chodzi równiej i co najważniejsze NIE BĘDZIE przyczyną wypychania uszczelek pod deklami i innymi uszczelnieniami ,bo ciśnienie buchnie, tam gdzie trzeba,a nie na najsłabsze ogniwo . O dalszych konsekwencjach zapchanej odmy nie ma co więcej pisać . 80zł załatwia sprawę, grubych dla portfela usterek.   Amen... ;) Uffff udało się :P Mam to!!! ;)     Ps jeszcze jedno. Nie wiem dlaczego i czy są różne wesje,ale na YT goście wymieniają ten zawór w 15min...  Czyżby magia "telewizji"? a może macie gwint i ten króciec zintegrowany ze skrzynią korbową?  Może były 2dwa rozwiązanie?  Te na stałe było by wytłumaczeniem (ale jest ryzyko zerwania gwintu i wlot opiłków do silnika) ,te moje rozwiązanie zdecydowanie bardzo bezpieczne dla silnika ,ale trzeba "tańcować" z kluczami i  demontować osprzęt (dla wygody) .

Edytowane przez Qubu666-Baja
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...