Jump to content

Czy Pb98 coś da / zepsuje?


Orear
 Share

Recommended Posts

Może i głupie pytanie, ale nie znam się i jestem ciekawy... :P Jak w temacie. Naszła mnie ostatnio myśl żeby na trasę wlać sobie Vervy z Orlenu. Ledwo 20 litrów. No i ogólnie nie zauważyłem niczego... Jak jechało na 95 tak samo na 98. Auto przed tankowaniem było na głębokiej rezerwie więc jestem pewny, że jechałem na tym co zalałem. No więc naszła mnie myśl, czy te 3 oktany rzeczywiście coś dają, czy nie ma żadnego sensu lać droższej benzyny do silnika stworzonego pod 95? A może jazda na takim paliwie w rezultacie doprowadziłaby mój silnik do ruiny? Proszę zaspokoić moją ciekawość. :D

Link to comment
Share on other sites

Ciekawość najlepiej zaspokaja się przez samodzielne "studiowanie". W dzisiejszych czasach to banalnie łatwe i nie wymaga żadnego wysiłku. Wrzucasz w googl hasło liczba oktanowa benzyny i wybierasz do woli spośród setek tysięcy informacji.

W wielkim skrócie:

1. Im wyższa LO tym benzyna bardziej odporna na tzw. spalanie stukowe

2. Na pewno nie zaszkodzisz silnikowi jeżdżąc na benzynie o wyższej LO

3. Przy "normalnym" użytkowaniu auta (cokolwiek to oznacza ) nie odczujesz w podczas jazdy tych dodatkowych 3 oktanów.

 

Pozdrawiam,

 

Link to comment
Share on other sites

33 minuty temu, ura_bus napisał:

Ciekawość najlepiej zaspokaja się przez samodzielne "studiowanie". W dzisiejszych czasach to banalnie łatwe i nie wymaga żadnego wysiłku. Wrzucasz w googl hasło liczba oktanowa benzyny i wybierasz do woli spośród setek tysięcy informacji.

W wielkim skrócie:

1. Im wyższa LO tym benzyna bardziej odporna na tzw. spalanie stukowe

2. Na pewno nie zaszkodzisz silnikowi jeżdżąc na benzynie o wyższej LO

3. Przy "normalnym" użytkowaniu auta (cokolwiek to oznacza ) nie odczujesz w podczas jazdy tych dodatkowych 3 oktanów.

 

Pozdrawiam,

 

Na dwóch oddzielnych portalach przeczytałem sprzeczne informacje. Na jednym pisali to co Ty, na innym była informacja, że w przypadku starych silników, a ten do najmłodszych nie należy, mogą powodować zwiększone spalanie stukowe. Stąd... porzuciłem studiowanie samodzielne bo internet i artykuły niczym nie poparte pisane przez "no-name" są jak kartka papieru, wszystko przyjmą. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, Orear napisał:

mogą powodować zwiększone spalanie stukowe

Dokładnie odwrotnie. Im wyższa liczba oktanowa paliwa tym jego większa odporność na spalanie detonacyjne (stukowe). Np. LPG ma LO powyżej 100 więc jest bardziej odporny na spalanie detonacyjne niż PB98 a tym bardziej PB95. Ma za to wyższą temp. spalania i to już nie koniecznie jest pozytywne dla niedostosowanych do tego silników.

Polecam wiki https://pl.wikipedia.org/wiki/Liczba_oktanowa

Pozdrawiam,

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Ja mam lpg i benzynę zawsze 98 dolewam default_smile.png

 

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Ja mam lpg i zawsze 98 dolewam.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

51 minut temu, lutek34 napisał:

jeśli ECU nie jest wystrojone pod 98, to nie ma żadnego sensu wlewania 98

No i po raz kolejny zacytuję klapkę wlewu paliwa FXT MY18: PB 95 only.

Link to comment
Share on other sites

39 minut temu, Guliwer napisał:

No i po raz kolejny zacytuję klapkę wlewu paliwa FXT MY18: PB 95 only.

 

niektórzy nie mają takiej nalepki i myślą że jak wleją 98 to wyciągną z silnika który był wystrojony pod 95 extra kilka koni.

Link to comment
Share on other sites

No to tak w sumie nie do końca prawda z tym ECU. Oczywiście w praktyce i w tym aucie i w NA jest dokładnie tak jak wszyscy napisali - lanie 98 da Ci tylko tyle że wydasz więcej kasy... ALE jakby się w to zagłębić to parę rzeczy wychodzi:

 

- w Polsce mało kto tankuje 98, szczególnie jak to jakaś mniejsza stacja. Znaczy to tyle że wlewając 98 możesz sobie wlać starą benzynę która może być jakościowo gorsza niż tańsza acz świeżutka 95. Może - nie musi.

- ECU używa czujnika spalania stukowego do kontoril między innymi kąta wyprzedzenia zapłonu a ten już wpływa bezpośrednio na moc auta. Innymi słowy teoretycznie zalanie 98 zmniejsza występowanie spalania stukowego, ECU nie musi robić koretk - masz więcej mocy. W praktyce w NA w seryjnym silniku z seryjną kompresją jak masz spalanie stukowe na 95 to masz coś popsute z silnikiem (pomijając Subarową przypadłość 2.0NA w tym temacie) i nic tu 98 nie pomoże. 

- Gdybyś dla przykładu dorzucił do swojego auta (tak jak stoi) turbo i zaczął dmuchać w silnik bez jego odprężania okazałoby się że 98 robi się nagle mocno zalecane. Przy takiej konfiguracji wzrasta temperatura w cylindrze co przekłąda się na większe ryzyko spalania stukowego i jeśli komp takie wykryje to zacznie grzebać w korektach zapłonu żeby ratować silnik co przełoży się na mniejszą moc. W takim przypadku 98 pomoże nawet jeżeli ECU nie jest w stanie bezpośrednio wykryć jakie ma paliwo

- W mocniejszych autach, ECU jest w stanie określić oktanowość benzyny i pod nią ustawiać korekty - w tym wypadku na 98 auto po prostu może mieć nieco więcej mocy bo taką mapę ECU zastosuje.

Link to comment
Share on other sites

tyle ze Suabru Polska zaleca 95 a mapa paliwa np. w legacy V 2.0 jest napisana pod 98, co prawda nic to nie zmienia (nie dodaje mocy) ale importer robi chwyt markentingowy aby potenacjalnemu kupcowi pokazac ze można lac 95 która jest tansza

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...