Skocz do zawartości

zmiana tarcz/klockow w Forester MY12 benz 2.0 150KM 17cali


asceta

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

ostatnio- tj przez ostatnie 2-3 lata- z przyczyn rodzinnych najwyraźniej jeżdżę znacznie mniej niż powinienem. Podczas przeglądu w ASO powiedziano mi, że tarcze lekko przyrdzewiały, a ponieważ auto ma już ponad 6 lat, to może by je wymienić na nowe- mimo, iż autem od nowości przejechałem ledwie ok 43tys km. Od czasu zakupu ani klocki ani tarcze nie były zmieniane. ASO (Kraków) taką usługę oferuje za ok. 3k PLN, ale od razu usłyszałem, że mogę kupić własne materiały (tarcze/klocki) i zrobić wymianę w serwisie za jakieś 500pln. Z niewerbalną sugestią, że tak byłoby lepiej/taniej.

 

Pomijam same kwoty. Doceniam sugestię ASO, by sprawę materiałów wziąć w swoje ręce. Biorąc pod uwagę fakt, że jeżdżę z małymi dziećmi na pokładzie- bezpieczeństwo ma dla mnie dość wysoki priorytet.

 

Potrzebowałbym tylko jakiejś mądrej głowy, która by doradziła co konkretnie zrobić.

 

 

Nie znam się na klockach/tarczach i na tym, co z nimi można robić. Nazwy producentów nic mi nie mówią, Boscha kojarzę ze szlifierki kątowej ;). Ok, Brembo coś mi mówi. Za to patrząc na ceny materiałów na paru popularnych stronach typu intercars.pl (jak widać, pewnie nie znam także dobrych stron z materiałami) widzę, że nawet najdroższe zestawy klocków i tarcz na przednią i tylną oś wychodzą taniej niż to, co proponuje ASO. Więc chyba warto kupić te elementy i zlecić montaż w ASO.

 

Ale może to niepotrzebne? może można regenerować istniejące elementy?

 

Mam ciężką nogę, jeżdżę raczej agresywnie, mimo to w serwisie podkreślali niezbyt duże zużycie materiałów (przy swojej jeździe nie zdarza mi się zbyt często hamować..). Auto jak już wyjeżdża z garażu, to często jest zapakowane pod sufit. Jak już muszę hamować- potrzebuję pewności, że układ hamulcowy nie zawiedzie. Czasem autostrady, a czasem góry (zjazdy i podjazdy), a czasem i wertepy na drodze się zdarzą...

 

Jednak gdyby ta wymiana miała sens (albo gdyby regeneracja nie wchodziła w grę), to nie wiem, czym się kierować przy wyborze klocków/tarcz. Jest parę wątków na ten temat (parę znalazłem)- ale są dość stare, albo dotyczą starszych modeli Forestera. Może jest jakiś "złoty zestaw"? a może użyć oryginalnych materiałów Subaru?

 

dzięki za wszelkie rady

Arek

 

Edytowane przez asceta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poszukaj trw / ATE/ Ferrodo bedzie ok. Jak chcesz oemto w sklepach zajmujących się sprzedażą oem czesci Subaru ( jest takich pare na rynku ) kupisz oryginalne klocki z tarczami ( przód okolice 1k pln ) tył nie wiem bo nie było mi dane sprawdzić. Jest to na tyle prosta nie skomplikowana operacja że śmiało możesz dać do zwykłego mechanika 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tarcze i klocki mają określoną minimalną grubość, przy której trzeba je wymienić. Jeśli jej nie osiągnęły to nie rozumiem sensu wymiany. Chyba, że korozja spowodowała nierównomierne uszkodzenie powierzchni ciernych tarcz, powstały jakieś głębokie wżery. itp. Ważną rzeczą natomiast jest okresowa wymiana płynu hamulcowego. 

 

Jeśli nie zależy ci na OEM to wymienione powyżej tarcze ATE są jak najbardziej godne polecenia. Co do klocków to wybór jest szeroki. Ja używałem z reguły klocki Hawk-a np. Ceramic. 

  

  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W temacie tarcz jak ktoś poleca konkretną firmę to zwykle nie wie co pisze.

Niestety temat jest szeroki jak rzeka a ja postaram się go streścić w paru zdaniach. 

Pierwszym problem przy wyborze tarcz jest technologia jej wykonania tańsi producenci wykonują produkt końcowy z pół produktów co powoduje rdzewienie tarczy tylko np 2cm po obwodzie ponieważ nie jest to lity metal.

Drugi problem to odporność cieplna która również zależy od sposobu produkcji i materiałów. 

 

Dobra tarcza  musi być sprzedawana polakierowana np na szaro ,  cała w lakierze to zwykle produkty wysokiej jakości jeżeli tylko część mocująca do piasty średnia a bez to całkowita tanizna.

 

Niestety w przypadku klocków jest już tragedia bo jeden producent  oferuje 4-5 modeli tego samego klocka zależnie od ukształtowania cierniowa. Porządne klocki w swoim zestawie muszą mieć nowe śruby do zacisku oraz blaszki ślizgów  (jeżeli występują ). 

Ja staram kupować się orginał na wolnym rynku lub  producenta systemu hamulcowego w konkretnym aucie  (zwykle ate , lucas, brembo). Dużo towaru na allegro jest podrabianych dlatego kupuj tylko w dobrych hurtowniach.

warto obejrzeć 

 

  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dzięki za uwagi i wskazówki, może ktoś jeszcze się pojawi w tym wątku- będę wdzięczny.

 

Przewinęło się tu już parę firm- ARE, Ferrodo, Hawk.

W innych wątkach czytałem o 'pyleniu', 'smażeniu' i innych efektach ubocznych, niekoniecznie dobrych i bezpiecznych. Jak ci producenci i ich produkty w tym kontekście sobie radzą?

 

@Infra

jak będziesz mógł się podzielić informacją o swoim 'zamówieniu' - super!

 

@Karenz

Dzięki za film! W dość przystępny (jak dla laika) sposób opisuje parametry klocków i różne problemy występujące w układzie hamulcowym przy hamowaniu/hamowaniu przy pewnych prędkościach i temperaturach/wielokrotnym hamowaniu. Wydaje się, że możesz więcej na ten temat powiedzieć- chętnie dowiedziałbym się, co mógłbyś zaproponować do zamontowania? czy ta 'biała linia' na przedstawianych wykresach obrazuje jakiś konkretny produkt/firmę (np. klocki Ferodo ?:) )?

 

@przemekka

dzięki, także za wskazówki dotyczące serwisu (PM). Co do stanu tarcz- wiem, że ich stopień zużycia nie wymaga wymiany, a uwaga w ASO dotyczyła jedynie korodowania. Jak sugerujesz, lepiej jakby zobaczył to pracownik serwisu i zadecydował, co zrobić.

Co do zaproponowanej marki ATE. Każdy z producentów, którzy zostali wymienieni w tym wątku, ma w swojej ofercie sporo produktów- tańszych i droższych, lepszych i gorszych- czy możesz napisać, co z ATE powinienem wybrać?

 

@Karas

Dzięki za rekomendacje co do marek.

mógłbyś wskazać jakiś konkrety model/modele?

 

---

 

Przepraszam, że tak hurtem i lakonicznie- w pracy dość ograniczone warunki do pisania, w domu w ogóle (dzieciaki..). To jeszcze jeden powód, dla którego z góry dziękuję za każdą konkretną uwagę. Ani nie jestem ekspertem od systemów hamulcowych (znam się za to na czymś innym ;) ) ani nie mam możliwości czasowych, by choć zbliżyć się wiedzą do tych, co mają już doświadczenie w tej działce i sprawdzili na własnej (lub cudzej...) skórze jakieś konkretne zestawy.

 

Może mógłby tu ktoś napisać np. jaki zestaw klocków/tarcz używa, jak długo, w jaki sposób jeździ i co sądzi o tym zestawie? szczególnie osoby o cięższej nodze albo ci, którzy przywiązują większe niż zwykle znaczenie do bezpieczeństwa na drodze.

 

Dzięki i miłego dnia!

Edytowane przez asceta
  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, asceta napisał:

@Karas

Dzięki za rekomendacje co do marek.

mógłbyś wskazać jakiś konkrety model/modele?

W poprzednim autach miałem cały komplet ate pozniej tarcze ate + klocki hawk hps i byłem bardzo zadowolony nigdy nic się nie pogielo czasami za to piszczały. Obecnie w XV zainwestowałem w oem Subaru - W pudełku z klockami były klocki  jurid z oznaczeniem fff - w pudełu po tarczach nie było loga producenta za to miały na wewnetrzej stronie wyżłobione made in japan i min 22 mm czy jakoś tak. Ponieważ różnica cenowa pomiędzy OEM a ATE/TRW jest nie wielka wybrałem oem bo nie piszcza, nie brudzą i na długo starczają . Kupowałem poza ASO w sklepach specjalizujących się w oem czesciach Subaru z Łodzi :OO:  Nazwy sklepu nie podam bo to forum importera ale jak dobrze poszukasz w necie czy alledrogo ( po oem czesciach Subaru )  na 100% znajdziesz

Edytowane przez Karas
  • Super! 1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta biała to linia którą teoretycznie  zapewnia producent. Natomiast nie dajmy się zwariować kupując markowe produkty w oficjalnej dystrybucji normalny człowiek nie poczuje różnicy.  Jeżeli różnica jest mała najlepiej kupić subaru. 

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Przy okazji zmiany opon (już trochę za ciepło na zimówki ;)) zrobiłem trochę zdjęć tarcz. Może ktoś będzie chciał skomentować.

I przy tejże okazji pracownik serwisu też zajrzał na tarcze/klocki. Wg niego nie ma pośpiechu i doradził, żeby poczekać z decyzją do kolejnej zmiany opon (zima). Klocki mają wg niego 4mm, jego zdaniem to 'rdzewienie tarcz' to lekka przesada. :)
TP = Tylne Prawe, PL = Przednie Lewe itd.

PL_20190619_092501_res.jpg

PL_20190619_092547_res.jpg

PP_20190619_092433_res.jpg

TL_20190619_092521_res.jpg

TL_20190619_092601_res.jpg

TP_20190619_092350_res.jpg

TP_20190619_092357_res.jpg

TP_20190619_092411_res.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na moje oko tylne tarcze ok przednie trzeba zmierzyć ale rant  wydaje się spory około 1mm ze strony którą widać  - Jak jest z jednej strony tarczy to z drugiej też . Seryjna nowa tarcza ma 24 mm, wymieniamy kiedy ma 22 mm. Najprawdopodobniej przód będzie do wymiany bo nawet jeżeli jeszcze nie osiągnęły 22mm ( ale mają blisko sądząc po zdjęciach) to jak założysz nowe klocki to wartość 22m m osiągną jak klocki będą pewnie gdzieś w połowie i wtedy będziesz musiał wymienić raz jeszcze klocki bo nie wolno zakładać używanych klocków do nowych tarcz. 

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Podepnę się pod temat, bo mnie też czeka wymiana, ale w forku sg bez turbo. Nie potrzebuję do swojej jazdy super hamulców, wystarczy odpowiednik oem.

Słyszałem, że lepiej brać tarcze i klocki od jednego producenta. Na celowniku mam zestawy tarcze/klocki w standardowych wersjach:

1. TRW

2. Textar

3. Zimmermann (coat z)

Czy któryś z tych zestawów się wyróżnia (np. trwałością), czy brać obojętnie który, bo i tak jakość podobna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...