Jump to content
arecki74s

Pomiary cewek zapłonowych 2.0 150KM

Recommended Posts

Koledzy,

Posiadam Forestera SH 2008 rok 2.0B 150KM. Przebieg samochodu 190 tys. km (instalacja gazowa na pokładzie). Ostatnio wymieniłem świece zapłonowe. Zauważyłem poprawę w pracy silnika. Jednak mam wrażenie, że przy zmiennej aurze pogodowej  czasami delikatnie poszarpuje. Chciałbym jeszcze zweryfikować stan cewek zapłonowych. Oczywiście nie metodą wymiany 1:1 tylko metodą pomiarów wartości rezystancji. Dlatego proszę o pomoc w ustaleniu warunków i sposobu  pomiaru przy zastosowaniu multimetra ( rezystancja pierwotna/wtórna) Jakie wartości powinna mieć cewka sprawna , jak prawidłowo wykonywać i interpretować pomiar. Nie mogę namierzyć jakiejkolwiek dokumentacji technicznej. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wydaje mi się, że taki pomiar nie ma sensu. 

Przecież cewka jeśli będzie uszkodzona to prędzej będzie miała przebicie (większa wilgotność powietrza będzie sprzyjała temu zjawisku).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rezystancja zmienia się podczas zmiany temperatury, pomiar na zimno nic nie da.

Cewki szwankują gdy są gorące.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musiałbyś robić pomiar testerem izolacji, popularnie zwanym indykatorem. Podaje on na zacisk pomiarowe nawet 1000V DC. I mierzy wtedy rezystancję. Wiem że cewka ma większe napięcie po stronie wtórnej ale innego pomysłu nie mam. Zapytaj jakiegoś znajomego elektryka może ktoś będzie miał. Sprawdza się tym silniki elektryczne. Ale cewkę może by wyłapał czy jest ok czy nie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy cewka działa zero-jedynkowo tj. działa/nie działa czy też może działać "słabiej" ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zależy gdzie się przebije. Na sucho ze świecą, bez mieszanki paliwo- powietrznej zobaczysz iskrę. Wydawać się może że działa. A podczas pracy silnika już może kuleć, iskra będzie słaba. Dlatego cewki się podmienia. Ale trzeba mieć pewność że jest sprawna ta zapasowa.

Spryskaj woda cewki podczas pracy silnika. Np ze zrasacza do kwiatków. Ale pojedynczo, tak abyś mógł zobaczyć która jest uszkodzona. Może silnik zacznie kuleć

 

Druga sprawa jakie świece kupiłeś? Zwykle jednoelektrodowe czy wydumki platynki, irydki?

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zamontowałem świece NGK dedykowane do tego silnika SILFR6A11 ( irydowe, jedno elektrodowe). Te które wykręciłem były identyczne. Oczywiście nie ingerowałem w przerwę ( auto z gazem). Pomierzyłem w weekend cewki wg instrukcji ze strony Magneti Marelli. Parametrami chyba są OK. Niestety silnik pływa na biegu jałowym na gazie. W momencie przełączenia na benzynę obroty automatycznie się wyrównują i już chodzi równo (niezależnie od wilgotności i temperatury powietrza).To samo dzieje się przy odłączeniu wtyczki cewki na reduktorze lpg. Tak jakby łapał lewe powietrze. W trakcie jazdy pod większym obciążeniem nie szarpie. Panowie gdzie szukać problemu?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak miałem wypalone świece też miałem takie objawy, silnik kulał na wolnych. A podczas jazdy nie było problemów. Wymieniłem świece na zwykłe jedno elektrodowe, żadne platynowe czy irydowe. W nich się nie zmienia szczeliny, bo uszkadza się powłokę. Komplet świec kosztował mnie tyle co jedna irydowa. Komplet świec "zwykłych" to koszt ok 35-40 pln. Wymień je, zmniejsz przerwę do 0.9mm powinno pomóc. Przy LPG cewki dostają trochę do doopie. Mieszanka LPG z powietrzem ma większą oporność niż z PB, dlatego potrzebna jest silniejsza iskra, krótsza o większej energii. Dużo by tłumaczyć, jak to jest z wysokim napięciem.

Ostatnio u znajomego mechanika był facet mazdą 6 z LPG, świecił check (wypadanie zapłonów). A facet niedawno sobie wymienił świece na irydowe, dedykowane do silnika. Zmienił na zwykłe i jak ręką odjął.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ewemarkam być może to dobry trop. Cewki podmieniałem na nowe- nie pomogło. Nieszczelności gazowych w układzie brak. Lewego powietrza w kolektorze ssącym nie udaje mi się zaobserwować. Niestety na niskich obrotach jałówki kiwa. Czasami na światłach obroty spadną na krótką chwilę tak nisko, że pulsuje pomarańczowa lampka ESP. Check nigdy przy tych objawach się nie zapala- brak informacji o wypadających zapłonach. Mogę jeszcze porównać korekty wtryskiwaczy PB/LPG. Może to coś wniesie.

A świece faktycznie do Subaru irydowe jedno elektrodowe. Przerwy nie mierzyłem ale wydawała się spora. Sprawdzę na starych. Nie chce mi się wierzyć aby rozwiązanie było tak proste. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy proszę techniczne uzasadnienie - czy wtryskiwacz gazowy membranowy ( bo takie mam zamontowane SGI) w przypadku nieszczelności będzie skutkował pływaniem obrotów na biegu jałowym. Pod obciążeniem w czasie jazdy nie jest to odczuwalne.

Przy delikatnym rozpędzaniu/ przyspieszaniu jakby lekko szarpie. Jak pisałem świece nowe NGK, cewki sprawdzone, filtry gazowy nowe, reduktor OK,  podciśnienia gazowe szczelne,  ELM327 i inne testery chińskie nie pokazują błędów, wypadania zapłonów itp

Jeżeli ktoś przerabiał te tematy ( GAZ W SUBARU + 2.0 BENZYNA) proszę o wsparcie, ewentualnie namiar na kogoś mocnego kto ogarnia te klimaty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podjedź do gazowników, podpinając się mogą wyłączyć np jeden wtryskiwacz gazowy. Wtedy działa benzynowy. Np na 3 cylindrze tylko. Wykluczysz taką ewentualność.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...