Skocz do zawartości

odpowietrzanie zbiornika paliwa


JC15

Rekomendowane odpowiedzi

witam ! W Foresterze SH po stopniowym wyjeżdżaniu paliwa tworzy się podciśnienie , po poluzowaniu korka wlewu łapczywie zasysa powietrze do zbiornika paliwa. Moje pytanie czy odpowietrznik w tym modelu znajduje się w korku ( czyli korek do wymiany ) czy może jest gdzieś na przewodzie ( rurze ) i tam trzeba szukać przyczyny ? Dodam przy tym że z tego powodu dochodzi też do zafałszowania wskazań poziomu paliwa , po każdym takim ,,ręcznym odpowietrzaniu" paliwo na wskazniku idzie do góry odrobinę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To raczej normalne, że w zbiorniku tworzy się podciśnienie. Cały układ paliwowy to układ zamknięty (hermetyczny) i tak ma być. Układ sam reguluje ciśnienie jakie w nim panuje w różnych miejscach. Wskaźnik paliwa nie powinien reagować w widoczny dla kierownika sposób po otwarciu wlewu zbiornika. Pomiar ilości paliwa w zbiorniku jest mało dokładny o czym świadczy sam wyświetlacz. Nie ma na nim żadnej sensownej liczbowej miary np. liczby litrów tylko umowne 0, 1/2, full.. Jeżeli u Ciebie zmienia się położenie wskaźnika po otwarciu wlewu to może ze wskaźnikiem w zbiorniku jest coś nie tak.

 

Pozdrawiam,

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, ura_bus napisał:

To raczej normalne, że w zbiorniku tworzy się podciśnienie. Cały układ paliwowy to układ zamknięty (hermetyczny) i tak ma być.

 

Zgodzę się z tym ale tylko częściowo. Bo o hermetyczności układu paliwowego można mówić dopiero za pompą paliwową aż do końcówek wtryskiwaczy i też nie do końca bo przecież pompy miewają tzw. przelew którym zawracana jest do zbiornika paliwa część paliwa. Zbiornik paliwa z założenia nie może być stale hermetyczny dlatego żeby mogła nastąpić kompensacja objętości paliwa podczas zwiększenia albo zmniejszenia się temperatury otoczenia. Zatem JC15 - twój zbiornik według mnie nie odpowietrza się ale nie mam pojęcia czy odpowietrznik jest w korku czy jest jakiś specjalny przewód odpowietrznika zbiornika paliwa. Typował bym korek bo to prostsze rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, JC15 napisał:

W Foresterze SH po stopniowym wyjeżdżaniu paliwa tworzy się podciśnienie , po poluzowaniu korka wlewu łapczywie zasysa powietrze do zbiornika paliwa.

 

W każdym moim Subaru był taki efekt, myślę że to normalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, spawalniczy napisał:

 

myślę że to normalne.

Pomimo tego, że dopiero zacząłem jeździć Subaru uważam to za nienormalne. Co prawda tylko dwa razy napełniałem zbiornik mojego XV ale "łapczywego zasysania powietrza" podczas odkręcania korka wlewu paliwa nie zaobserwowałem. Ale jeśli ktoś rozwija swoim Subarakiem duże prędkości, w długim czasie i paliwo ubywa w tempie poważnym, to może może podciśnienie się wytworzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Szürkebarát napisał:

Bo o hermetyczności układu paliwowego można mówić dopiero za pompą paliwową

Pomyśl logicznie. Układ paliwowy jest zamknięty i hermetyczny. Nie może być inaczej ze względu bezpieczeństwa. Ani paliwo ani jego opary nie mogą się wydostawać nigdzie na zewnątrz  bo Inaczej każdy benzyniak byłby jeżdżącą bombą paliwową. Układ paliwowy samochodu to nie tylko zbiornik, pompa, wtryskiwacze. Poza linią paliwa w stanie ciekłym  samochód (każdy) jest wyposażony w linię (układ) odprowadzania oparów paliwa. Zbiornik paliwa jest połączony (nie bezpośrednio  - zawory, regulatory ciśnienia, kanister)  nie tylko z linią cieczy ale też oparów. Jedyne "ujście" zarówno paliwa ciekłego jak i oparów poza samochód wiedzie przez komory spalania. Nie ma żadnych innych odpowietrzników łączących zamknięty układ paliwowy z otoczeniem. 

 

Pozdrawiam,

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W stajni VW, jest kulka na dnie baku. Są z nią czasem problemy, ale wtedy jest problem też z tankowaniem. Ludzie ja usuwają po prostu.

 

Patrzę teraz na schemat układu paliwowego z mojego SF. Wygląda na to że po prawej stronie w odległości między lampą a wlewem jest jakiś zawór odpowietrzający (vent control solenoid Valve) i filtr (Air filter).

zbiornik.pdf

Edytowane przez ewemarkam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli otwierając wlot zbiornika paliwa w każdym samochodzie podczas tankowania legalnie odbezpieczamy bombę? Oczywiście już od wielu lat "pistolety" dystrybutorów muszą odsysać pary paliw ale przecież ten układ szczelny nie jest. A co z napełnianiem zbiorników stacji benzynowej z autocysterny, co się dzieje z nadmiarem par ponad lustrem cieczy podczas zlewania paliwa do zbiornika? To się dzieje nie tylko z powodu zmiany objętości paliwa w zbiorniku ale też temperatury, bo paliwo w podziemnym zbiorniku ma temperaturę co najwyżej 10-12 stopni Celsjusza a cysterna która przyjedzie w upalny dzień przywiezie paliwo o temperaturze 30 i więcej stopni. Czy myślę logicznie? Niestety, nasza polemika nie tłumaczy dlaczego w zbiorniku paliwa Subaru kolegi JC15 wytwarza się podciśnienie. Według twojego wyjaśnienia takiego zjawiska być nie powinno więc pomyśl logicznie, wszystko jest w porządku czy nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz na ten kawałek schematu który podałem. Dużo Ci to wyjaśni. Widocznie zawór odpowietrzający, albo filtr odpowietrzający są zapchane, brudne, zawalone konserwacją itp. Nie wchodziłem pod samochód, nie patrzyłem czy faktycznie jest takie coś. Ale być powinno z tego wynika.

 

A swoją drogą tankujesz z papierosem w ręku że boisz się o wybuch zbiornika? Na zdrowy rozsądek trzeba uważać z ogniem, iskrami z cięcia itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, propaguję od lat zdrowy rozsądek a zawodowo zajmuję się też ryzykiem i bezpieczeństwem pojmowanymi szeroko więc jakbyś miał więcej wątpliwości to jako forumowiczowi tego forum bezpłatnie pomogę na priv. Wiesz, że rozpatrywanie atmosfery wybuchowej musi nastąpić gdy przewidywana jej objętość przekracza 0,01 m3 czyli 10 litrów? To taka mała chmurka, jak poduszka.

 

Jednak prymitywnych rozwiązań problemów w rodzaju "połóż się bo możesz się przewrócić" nie spodziewaj się ode mnie.

 

Zatem jest zgoda? Odpowietrzenie zbiornika paliwa w Subaraku kolegi JC15 nie działa? Zdaje się że może to być punkt (7) na schemacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym nie szukał dziury w całym. Prawdopodobnie układ jest tak zaprojektowany aby było w nim cały czas podciśnienie.

Przed chwilą byłem odkręcić korek w XV 2018 - po jego poluzowaniu słychać że ciśnienie się wyrównuje. Pamiętam, że w OBK było tak samo i w poprzednim również, w Legacy i dwóch foresterach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z całym szacunkiem, jako świeżynka ujeżdżający mojego pierwszego Subaraka, chciał bym oznajmić że w wielu użytkowanych wcześniej pojazdach podłych marek takie zjawisko nie występowało. Po co to podciśnienie w zbiornikach paliwa samochodów Subaru, żeby im podnosiło tył?! :th_dash:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Toyota czy Mazda też są podłymi markami, a w obu miałem takie zjawisko. 

Wracając do tematu, na kresce jest manual do forka SH (2009). Patrząc na to rura odpowietrzająca leci obok wlewowej. Nie pamiętam teraz w którym moim samochodzie, ale jak tankowałem do pełna to przy odbiciu pistoletu paliwo przelewało się właśnie odpowietrzeniem. A swoją drogą podciśnienie jakieś powinno być, jest ono małe ale w dużej objętości. A odpowietrzenie wydaje mi się że wchodzi obok rury wlewowej. Więc wejście do zbiornika jest poniżej poziomu paliwa w zbiorniku. Jak podciśnienie rośnie to zasysa sobie samo powietrze z zewnątrz, (naczynia połączone). Więc jest czasem szansa że jak odkręcicie wlew to nie wciągnie powietrza. Swoją drogą nie warto szukać dziury w całym. 

http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Forester/2009/Forester 2009/

Visual Content / Fuel injection (fuel system) / Fuel tank removal.

 

Druga sprawa w Forku SH przypadkiem poziom paliwa nie jest wyliczany? Przy LPG nie montuje się emulatora wskaźnika paliwa? Tzn na wskaźniku poziomu benzyny ubywa gdy jeździmy na LPG?

 

Edytowane przez ewemarkam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, ewemarkam napisał:

Przy LPG nie montuje się emulatora wskaźnika paliwa? Tzn na wskaźniku poziomu benzyny ubywa gdy jeździmy na LPG?

Mam LPG. Wskaźniki ilości LPG i paliwa są niezależne. Nie ubywa benzyny gdy jadę na LPG.

5 godzin temu, Szürkebarát napisał:

A co z napełnianiem zbiorników stacji benzynowej z autocysterny, co się dzieje z nadmiarem par ponad lustrem cieczy podczas zlewania paliwa do zbiornika? To się dzieje nie tylko z powodu zmiany objętości paliwa w zbiorniku ale też temperatury, bo paliwo w podziemnym zbiorniku ma temperaturę co najwyżej 10-12 stopni Celsjusza a cysterna która przyjedzie w upalny dzień przywiezie paliwo o temperaturze 30 i więcej stopni. Czy myślę logicznie?

Nie. Podstawowe prawa termodynamiki układów dwufazowych tłumaczą co się dzieje w sytuacji, o którą pytasz. Krzywa równowagi ciecz-para i takie tam. To nie miejsce na elementarną fizykę więc nie będę tego rozwijał. Ani zbiorniki na stacjach paliw, ani cysterny wożące paliwo, ani zbiorniki samochodów nie mają żadnych "odpowietrzników" i bezpośrednich połączeń z atmosferą zewnętrzną. Koniec, kropka.

https://www.motofakty.pl/artykul/jak-dziala-uklad-odpowietrzania-zbiornika-paliwa.html

Pozdrawiam,

 

Edytowane przez ura_bus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, ewemarkam napisał:

Druga sprawa w Forku SH przypadkiem poziom paliwa nie jest wyliczany? Przy LPG nie montuje się emulatora wskaźnika paliwa? Tzn na wskaźniku poziomu benzyny ubywa gdy jeździmy na LPG?

W SJ tak bywa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, ura_bus napisał:

To nie miejsce na elementarną fizykę więc nie będę tego rozwijał. Ani zbiorniki na stacjach paliw, ani cysterny wożące paliwo, ani zbiorniki samochodów nie mają żadnych "odpowietrzników" i bezpośrednich połączeń z atmosferą zewnętrzną. Koniec, kropka.

https://www.motofakty.pl/artykul/jak-dziala-uklad-odpowietrzania-zbiornika-paliwa.html

Słusznie, to nie miejsce na elementarną fizykę i bardzo się cieszę, że jednak zauważyłeś istnienie odpowietrznika zbiornika paliwa. Bez względu na to jak on działa to widocznie w Subaraku kolegi JC15 nie działa.

Jednak nie przekonasz mnie, że po za zbiornikami na LPG/ LNG/ CNG albo i na wodór, zbiorniki paliwa w samochodach są zbiornikami ciśnieniowymi. Podobnie jak inne większe zbiorniki na ciecze w tym ciecze palne. Gdyby tak było do czego służyło by to http://limet.pl/kategoria/zawory-oddechowe ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega pracował kiedyś a stacji paliw. Często go odwiedzaliśmy, każdy zbiornik mial odpowietrzenie, ale z filtrem itd. musi być coś takiego. Wyobraź sobie zbiornik ma np 100m3, zostało 10m3, wlewasz 50m3. I teraz te wszystkie opary i powietrze zostaje sprężone? W zbiorniku tworzy się nadciśnienie? Niewyobrazam sobie tego, musi być jakieś wyrównanie ciśnienia. W pracy mamy zbiornik na ON do wózków widłowych i on też ma odpowietrzenie. Sąsiad wozi cysterna paliwa dla Lotos'u, zapytam go przy okazji jak to wygląda w cysternie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podciśnienie w zbiorniku paliwa jest zjawiskiem normalnym, powoduje to EVAP, który jest odpowiedzialny za usuwanie oparów paliwa z baku.

W normalnej sytuacji opary paliwa NIE MOGĄ wydostać się do atmosfery. Proponuję najpierw zapoznać się z zasadą działania EVAP, jego faz pracy, np. też, dlaczego stosuje się w w systemie filtr węglowy...

Dla wiekszego zamieszania powiem, że w wielu autach, wartość podciśnienia w zbiorniku jest stale monitorowana, a jego wzrost ponad pewną granicę jest sygnalizowany np. przez P0440.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również miewałem w życiu inne samochody i w żadnym nie było takiego zjawiska ( przynajmniej nie tak jak przy subaru ) . Nie chodzi o opary tylko o wyrównanie ciśnienia przy ubywającym paliwie . Zjawisko jest tak silne że boję się że powygina jakieś elastyczne , gumowe przewody ( zassie ) , zbiornika nie wspomnę . Rozglądałem się trochę za tym odpowietrznikiem ale nie mogę namierzyć. W wolnej chwili przestudiuje ten podesłany schemat , ale wydaje mi się że powinno być przy rurze zalewowej a nie z przodu w komorze silnika. Dodam że przy tankowaniu też nie można do pełna zatankować tak na szybko tylko słychać dziwne odgłosy i chwile odczekać , więc działa to w obie strony ! 

Rzeczywiście , jest na schemacie rurka biegnąca równolegle do tej od tankowania , myślę że to ona jest odpowietrznikiem . Tylko gdzie ja ją znajdę ? Odkręcić wlew ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...