Skocz do zawartości

Oświetlenie kabiny Forek SG


Kiwi 4ester

Rekomendowane odpowiedzi

UWAGA!!!!!!!! PAMIĘTAJ, ŻE MASZ DO CZYNIENIA Z ELEKTRYKĄ, GDZIE NIEWŁAŚCIWE POŁĄCZENIE MOŻE NAROBIĆ WIĘKSZEGO PROBLEMU!!! JEŚLI NIE CZUJESZ SIĘ NA SIŁACH TO NIE RÓB TEGO ALBO ODDAJ DO SPECJALISTY!!!

 

Witam szanowne grono.

Japończyki wymyśliły sobie oświetlenie w taki sposób, że otwierając auto z kluczyka lub też po prostu otwierając drzwi, zapala się tylko lampka nad kanapą (środkowa część auta) zostawiając przód w mroku. Tutaj serdecznie dziękuję użytkownikom @sebba1 za opis oraz @Hrumque za schemat, bez którego bym sobie pewnie nie poradził. Warto się zapoznać z tym tematem.

 

Jak się okazuje, da się to zrobić też Forku.

Od siebie dodaję instrukcję obrazkowo-opisową dla przyszłych pokoleń.

 

Najlepiej wyjąć z auta schowek na okulary i tylną lampkę. Odkręcamy śrubki i odpinamy wtyczki.

ZANIM WYJDZIECIE Z AUTA NALEŻY SPRAWDZIĆ, KTÓRY KABELEK JEST POD NAPIĘCIEM ( + PLUS ), A KTÓRY IDZIE DO MASY( - MINUS )

 

20190504_205519.thumb.jpg.aa0d77a53c3c172917170ad22f847e48.jpg

 

20190504_205621.thumb.jpg.02a02a2566f4d3930340b922c76c7348.jpg

 

20190504_205803.thumb.jpg.e7e1a7c48e9abd1c2342bf14a95088ad.jpg

 

20190504_205909.thumb.jpg.131c66b7edc2c8dd8b473a58f4523e08.jpg

 

20190504_210229.thumb.jpg.339a436d2dc49e418c69f3a9bdd6b2fc.jpg

 

20190504_210549.thumb.jpg.54072ff0ee7a46475c5e274515b6f8bf.jpg

 

20190504_210623.thumb.jpg.5f66562bc92ad800abdd3a09acb27071.jpg

 

20190504_210813.thumb.jpg.6176619595a1fd15a9375081de6a6d06.jpg

 

Na pierwszy ogień wtyczka schowka okularów.

20190504_214042.thumb.jpg.87b8c8e4e7b7e68e94cc331bfda0ac26.jpg

 

W moim przypadku "+" jest czarny, a "-" jest żółty. Trzeba zamienić miejscami. 

 

Następnie trzeba wyjąć blaszki trzymające żarówki (dla wygody pracy) i dolutować kabelek między żarówką, a włącznikiem (patrz schemat). Tak to u mnie wyszło

 

20190505_004658.thumb.jpg.abb569d74cf4a6f963f982d5eb636ce1.jpg

 

Kolejnym krokiem jest wlutowanie do wystającego kabelka diodę prostowniczą (u mnie jest 1N4003) tak jak na zdjęciu.

 

20190505_010610a.thumb.jpg.76e8def4f62a53a51aed743d8e5d4d56.jpg

 

Ja zrobiłem sobie połączenie kabelków z końcówką żeńską (zawsze mam opcje, żeby się później wypiąć).

 

20190505_023255.thumb.jpg.6ec6755ca3172a9e4bff53f89b1f28bb.jpg

 

Następnie na końcach 2 metrowego przewodu dolutowałem końcówki męskie...

 

20190505_025311.thumb.jpg.abb3c8433f9a7b2e42cb141749716ae1.jpg

 

...oraz dorobiłem krótki kabelek, który będziemy wlutowywać w tylną lampkę.

 

20190505_031415.thumb.jpg.a25ce37bdbbb532ace1cc6747cd825ef.jpg

 

Z tym krótkim kabelkiem trzeba się wlutować między żarówkę, a włącznik (w moim przypadku biały kabelek).

 

20190505_033854.thumb.jpg.0417f9cb931584b5393eea78bb60ec55.jpg

 

Teraz wracamy do auta. Podpinamy kostki, przeciągamy 2 metrowy przewód w podsufitce, wpinamy końcówki męskie do żeńskich, sprawdzamy czy dział. Jak działa to skręcamy wszystko na miejsce.

 

20190505_140531_HDR.thumb.jpg.55a5dc2442b8a0f823dac49dffd1fef4.jpg

 

Efekt końcowy.

Otwieramy auto z kluczyka lub otwieramy drzwi i mamy światło z tyłu, a także z przodu:yahoo:

JEST TYLKO JEDNO "ALE" W TEJ MODYFIKACJI. 

O ile osobno mogę sobie zapalać światełka z przodu, o tyle po włączeniu światełka z tyłu, to również włączają się te z przodu:facepalm:. I tego nie mogę jeszcze rozwiązać, a na pewno sposób jest. Jeśli ktoś ma pomysł to proszę o wpisy:)

 

Dziękuję za uwagę :drinks:

 

Edytowane przez radek311989
  • Super! 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny pomysł, można to zrobić prościej i znika problem "ALE". Postaram się to opisać.

 

Ok więc wychodząc z takiej sytuacji:

 

d4b2366403beba937e100a876fbc9fe0.jpg&key=7d3118e8ba1f4bc5d33917b5cf825b5c7155989e42f0fc8db5f53caaf812914c

 

Gdzie z tyłu:

Zielony (+)

Biały (-) żarówki

Szary (-) ON

Żółty (-) DOORS

 

Z przodu:

Czarny (+)

Żółty (-)

 

Zmienic z przodu zolty z czarnym w gniezdzie

Polaczyc zolty z tylu z wolnymi pinamk z przodu

 

Wystarczyłoby przełożyć z przodu w gnieździe kabelki (Czarny i Żółty), a następnie połączyć żółty kabel z tyłu z pustymi złączami w przełącznikach z przodu. O tymi:

 

ff5925e779366dd78b97f7a6c1314fcb.jpg&key=6810374cf19cc3cef23b24fcac1724cd4262add6445f71b397be30a2ee6d1070

 

 

Dodam jeszcze, że to czysta teoria :) W praktyce jeszcze nie testowałem ale pomysł fajny i pewnie jak będzie czas to przetestuję.

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Chyba przy podłączeniu do żółtego z tyłu przód będzie zawsze świecić przy otwartych drzwiach (z pominięciem tylnego włącznika)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Outbacku zrobiłem wg tego opisu:

http://legacygt.com/forums/showpost.php?p=2090704&postcount=178

i działa dobrze, tzn. przód się zapala razem z tyłem po otwarciu drzwi oraz działa niezależnie po włączeniu przyciskami. Można zabezpieczyć dodatkowo układ bezpiecznikiem na przewodzie łączącym przednią lampkę z tylną (np. 1A).

Niestety chyba mankament jest ten sam - zapalanie przez pasażerów tylnej lampki (przełącznikiem) powoduje też świecenie przednich map lights, co czasem nocą może przeszkadzać (zwłaszcza po wymianie żarówek na mocniejsze LED). Czyli pewnie modyfikacja jest identyczna, jak to co opisał @radek311989 (nie analizowałem dokładnie kabelkologii).

Na szybko nie widzę elektrycznego rozwiązania dla powyższego problemu. No chyba, że dołożenie kolejnego przełącznika rozłączającego by-pass miedzy lampką tylna, a przednią, ale tu już ucierpi estetyka, zresztą funkcjonalność też będzie mierna.
 

Przed modyfikacją wskazane jest wyjęcie bezpiecznika od zasilania lampek, bądź odłączenie akumulatora, bo przy zmianie polaryzacji we wtyczce bardzo łatwo o zwarcie, co może skutkować tylko spaleniem ww bezpiecznika lub niestety uszkodzeniem BIU...

 

Edycja:

Sprawdziłem. Jednak u mnie załączenie tylnej lampki nie powoduje załączenia przednich. Tylko otwarcie drzwi zawsze powoduje zapalenie map lights bez względu na ustawienie przełącznika na tylnej lampce - nawet w pozycji OFF, gdy tylna się nie zapala.

Edytowane przez Kambol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 11 miesięcy temu...
  • 2 lata później...
W dniu 10.05.2019 o 10:30, LosioDriver napisał(a):

Fajny pomysł, można to zrobić prościej i znika problem "ALE". Postaram się to opisać.

 

Ok więc wychodząc z takiej sytuacji:

 

d4b2366403beba937e100a876fbc9fe0.jpg&key=7d3118e8ba1f4bc5d33917b5cf825b5c7155989e42f0fc8db5f53caaf812914c

 

Gdzie z tyłu:

Zielony (+)

Biały (-) żarówki

Szary (-) ON

Żółty (-) DOORS

 

Z przodu:

Czarny (+)

Żółty (-)

 

Zmienic z przodu zolty z czarnym w gniezdzie

Polaczyc zolty z tylu z wolnymi pinamk z przodu

 

Wystarczyłoby przełożyć z przodu w gnieździe kabelki (Czarny i Żółty), a następnie połączyć żółty kabel z tyłu z pustymi złączami w przełącznikach z przodu. O tymi:

 

ff5925e779366dd78b97f7a6c1314fcb.jpg&key=6810374cf19cc3cef23b24fcac1724cd4262add6445f71b397be30a2ee6d1070

 

 

Dodam jeszcze, że to czysta teoria :) W praktyce jeszcze nie testowałem ale pomysł fajny i pewnie jak będzie czas to przetestuję.

 

 

 

 

 

 

W tym przypadku lampki z przodu będą się zapalały zawsze przy otwarciu drzwi, niezależnie od przełącznika nad tylną kanapą.

 

Bez dodatkowego przekaźnika nie da się rozwiązać problemu "ALE"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Od niedawna jestem posiadaczem Forestera SG i chciałbym dodać swoje spostrzeżenia do tematu wykorzystania lampek przednich. Zmodyfikowałem trochę pomysł iwko96 przez zamianę przewodów (czarnych) w przełącznikach tak, żeby przewód od żarówki był podłączony do środkowego pinu a masa do skrajnego. Następnie podłączyłem do tych wolnych pinów dodatkowe przewody i podłączyłem do środkowego pinu wtyczki lampki środkowej (jest to przewód, na którym pojawia się masa po otwarciu drzwi). Po takiej modyfikacji lampki działają tak jak środkowa i tylna, z tym, że nie ma możliwości ich wyłączenia całkowitego (przełączniki są dwupozycyjne). Pozostaje kwestia mocy żarówek, żeby nie uszkodzić tranzystora w module sterującym...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...