Jump to content
kotlin83

Legacy IV - Problem z klimą/wentylatorem

Recommended Posts

Koledzy pomóżcie - podczas wyjazdu na święta zaobserwowałem dziwną przypadłość klimy lub wentylatora w moim legasiu. Otóż po ok. trzech godzinach działania klimy zauważyłem że zaczęła bardzo słabo działać - ręka do nawiewu i zdziwienie, powietrze ledwo chłodne a klima ustawiona manualnie na 19 stopni. Co dziwniejsze, pomimo ustawienia wentylatora na max i słyszalnego głośnego szumu w kabinie powietrze z nawiewów powietrze ledwo leci. Po chwili postoju (ok 10 minut, tankowanie) po uruchomieniu silnika z nawiewu mróz i mało głowy nie urwie, a godzinę później powtórka z rozrywki. Próbowałem dojść co może być nie tak, ale google milczy, a jeźdząc wokół domu objaw nie występuje. Ma ktoś z Was może pomysł gdzie szukać przyczyny takiego zachowania? Z góry dzięki za wszystkie wskazówki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesli Klima jest ustawiona na `auto` to sama przelacza nawiewy. Wyswietlacz pokazuje ktore nawiewy sa aktywne. Pozatym filtr kabinowy moze byc przytkany np. przez liscie.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Auto" odpada, sprawdzałem i na pewno było wyłączone. Klima ustawiona ręcznie z nadmuchem na twarz i tak pokazywał wyświetlacz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

parownik obmarza, coś musi być nie tak ze sterowaniem klimy. Następnym razem jak będziesz miał takie objawy że powietrze będzie coraz słabiej dmuchało, wyłącz klimę na minutę, parownik odmarznie i na kilkanaście minut będzie OK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To by tłumaczyło dlaczego po chwili postoju było ok. Pytanie tylko jak to naprawić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem podobną przypadłość, co prawda nie pamiętam czy wiało chłodem czy nie, ale mimo ustawienia wentylatora na maksa, dmuchał bardzo słabo, ale też nie działo się to zawsze. Ostatecznie wybebeszyłem wentylator (podejrzewałem że się zaciera), niestety nie udało mi się zdjąć wiatraka z silnika, także napsikalem WD40. Od 2 lat wszystko działa ok.

Wysłane z mojego HTC U11 przy użyciu Tapatalka

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, kotlin83 napisał:

Pytanie tylko jak to naprawić.

 

trzeba sprawdzić czujnik temperatury przy parowniku

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, raci said:

Miałem podobną przypadłość, co prawda nie pamiętam czy wiało chłodem czy nie, ale mimo ustawienia wentylatora na maksa, dmuchał bardzo słabo, ale też nie działo się to zawsze. Ostatecznie wybebeszyłem wentylator (podejrzewałem że się zaciera), niestety nie udało mi się zdjąć wiatraka z silnika, także napsikalem WD40. Od 2 lat wszystko działa ok.

Wysłane z mojego HTC U11 przy użyciu Tapatalka
 

 

4 minutes ago, lutek34 said:

 

trzeba sprawdzić czujnik temperatury przy parowniku

 

Dzięki Panowie, wrócę do domu to zacznę szukać. Możecie jeszcze podpowiedzieć gdzie znaleźć ten czujnik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kotlin83 kolego daj znać proszę czy i jak udało się naprawić. Mam u siebie takie same objawy i chcę się za to zabrać kiedyś. Dzięki.

Edited by FanatykBigosu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Objawy zamarzania parownika powodują 2 czynności :

Uszkodzony czujnik termiczny parownika o którym wspomniał @lutek34

Zbyt mała ilość czynnika chłodniczego w układzie co jest więcej prawdopodobne po opisie usterki Po chwili postoju (ok 10 minut, tankowanie) po uruchomieniu silnika z nawiewu mróz i mało głowy nie urwie, a godzinę później powtórka z rozrywki.  " A teraz wyjaśnienie bo zapewne wielu to ciekawi. Dzieje się tak dlatego że kompresor ma za zadanie tłoczyć i sprężać czynnik z postaci gazowej do postaci ciekłej , jeśli z powodu wycieków ubywa nam czynnika to w pewnym momencie pompa zamiast tylko tłoczyć zaczyna pracować jak pompa ssąco -tłocząca  i przyspiesza ruch czynnika powodując że w zaworze rozprężnym gdzie dochodzi do ropzrężania czynnika a jednocześnie obniżenia temperatury przedostaje się czynnik jeszcze w postaci płynnej i dochodzi do rozprężania w parowniku (a nie powinno) obniżając temperaturę nawet do -5 stopni  gdzie normalna temperatura parownika to 1 do 3 stopni na plusie. Teoretycznie czujnik oblodzenia powinien wyłączyć sprężarkę ale bezwładność układu powoduje że nie nadąża bo wbrew pozorom w nowszych subaru montowane są sprężarki typu scroll (ślimakowe) które maja bardzo wysoką wydajność wraz ze wzrostem obrotów  i przy większych obrotach pracują mocniej (długie trasy typu autostrady ekspresówki). A jak sprawdzić czy czynnika jest za mało ? wystarczy pomacać rurkę powrotna z czynnikiem z parownika do kompresora, normalnie powinna mieć około 15-20 stopni jak ma mniej lub nawet jest oszroniona to na 100 % za mało czynnika w układzie.Wracając jeszcze do tego cytowanego stwierdzenia "z nawiewu mróz i mało głowy nie urwie" prawidłowa temperatura z kratek powinna być na poziomie 7-9 stopni przy opcji LOW czy jak tam kto woli 16 stopni na wyświetlaczu klimatronika.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdecydowanie w legasiach problemrm jedt ten nieszczesny czujnik temperatury parownika. Dotep od strony kierowcy w tunrlu srodkowym przy nogach. U mnie pomoglo wyciagniecie i wlozenie na miejsce. Wygladalo tak jskby nie dotykal do sciany parownika i przeklamywal.



Wysłane z mojego Nokia 7.1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wygląda na to, że serwis klimatyzacji i uzupełnienie czynnika rozwiązało problem u mnie. W weekend dłuższa wycieczka więc się zobaczy czy aby na pewno.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 12.05.2019 o 10:14, Dracula napisał:

Zdecydowanie w legasiach problemrm jedt ten nieszczesny czujnik temperatury parownika. Dotep od strony kierowcy w tunrlu srodkowym przy nogach. U mnie pomoglo wyciagniecie i wlozenie na miejsce. Wygladalo tak jskby nie dotykal do sciany parownika i przeklamywal.



Wysłane z mojego Nokia 7.1 przy użyciu Tapatalka
 

Możesz podać trochę szczegółów jak się do niego dostać.

Na linku od lutek34 widać (wydaje mi się) prawą stronę - od schowka. Ty piszesz o tunelu przy nogach kierowcy.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czujnik jest po stronie kierowcy a wtyczka po stronie pasazera

Wysłane z mojego Nokia 7.1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krotki krzyzak i wykrecasz czujnik. Potem jesli masz wprawe wystarczy zdjac oslone pod schowkiem i ciagnac czujnik zobaczysz ktora wtyczke wypiac po drugiej stronie.

Wysłane z mojego Nokia 7.1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...