Jump to content

Forester 3 - lifting, daty wejścia nowych silników FB i inne wątpliwości


JKmotors
 Share

Recommended Posts

Zawsze używam wyszukiwarki, ale nie moge nigdzie znaleźć tych informacji.

A jeżeli coś na forum dzwoni to są to raczej dzwony Hemingway'a a nie Św. Mikołaja ;)

 

Krótki wstęp, Forester 3 miał lifting. Podzielny więc umownie w tym wątku Forki 3 na "przed" i "po" liftingu.

 

Z tego co wiem po są Forki 2012 - 2013. Ale zdarzają się też 2012 przed. Ostatnio widziałem nawet 2013 przed i właściciel się zapierał przez telefon, że ma w dowodzie rok produkcji 2013, a lusterka, zegary, etc wszystko było przed.

Dodatkowo (z tego co mi wiadomo) wszystkie wersje po mają silnik FB20 (łańcuch rozrządu, lepsza emisja), natomiast z tego co wiem wersje przed EJ204 (standard) albo EJ20F (wzmocnione gniazda zaworowe).

Ale silnik FB jest przez Subaru produkowany bodajże od 2010 roku. A Forek po dopiero od 2012...

Dodatkowo są też Forki turbo.

 

Moje wątpliwości:

1) Silnik FB20: Czy tylko Forki po mają silnik FB20, czy np Forki przed, też ale tylko od któregoś roku? To znaczy, czy można kupić Forka przed z silnikiem FB20? Czy zmiana silnika poszła w parze z liftingiem?

2) Czy dobrze rozumiem, że lifting był tylko na rok (2013) i od razu wyszedł Forek 4?

2) Silnik FB25: Od którego roku w amerykańskich Forkach kładziono silnik FB25? W Polskich ogłoszeniach nie widziałem nigdy amerykańskiego Forka po.Czy w Ameryce też był lifting?

3) Silnik turbo: Czy zmiana EJ -> FB dotyczy też silników turbo? Czy od któregoś roku są też na łańcuchu? Od którego?

4) UPG: Czy silniki turbo w 3 generacji nadal cierpią na UPG? Ewentualnie w którym roku przestały cierpieć?

5) UPG: Jeżeli silnik turbo też od któregoś roku też jest na łańcuchu, to czy dotyczy go też UPG po tej zmianie? Czy ma jakieś inne wady?

 

Podsumowując: Chciałbym wiedzieć dokładnie jakie silniki w jakim roku były w Forku 3 i czy zmiana silników miała związek z liftingiem, czy była obok niego.

 

PS. Dla pokoleń: na zdjęciach silnik FB można rozpoznać chociażby po filtrze oleju "zaraz pod maską" a nie "zaraz pod silnikiem" -> filtr można wymienić na stojąco po otwarciu maski ;).

 

Coś, ktoś? :)

Edited by JKmotors
Link to comment
Share on other sites

Dziękuję Ci za odpowiedź :).

To oznacza, że data wejścia liftingu była conajmniej nie sztywna, bo widzę bardzo dużo roczników z produkcji 2012 przed liftingiem.

Ciekawy ten lifting  w takim razie - trochę zagadka...

Link to comment
Share on other sites

W dniu 14.02.2019 o 17:31, JKmotors napisał:

 

2) Silnik FB25: Od którego roku w amerykańskich Forkach kładziono silnik FB25? W Polskich ogłoszeniach nie widziałem nigdy amerykańskiego Forka po.Czy w Ameryce też był lifting?

 

 

Heja

 

2011 Forester SH, US spec, mam FB25

 

Jakieś inne elementy liftu - nie wiem co jeszcze zmieniali więc trudno mi powiedzieć 

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Kane66 napisał:

 

Heja

 

2011 Forester SH, US spec, mam FB25

 

Jakieś inne elementy liftu - nie wiem co jeszcze zmieniali więc trudno mi powiedzieć  

 

Dziękuję za odpowiedź! Nie wiem jak było w Stanach - w Europie lifting obejmował (według mojej wiedzy na chwilę obecną):

  • Czerwone zegary (jeden obok drugiego), wskaźnik paliwa elektroniczny, czasami temperatura wody i ekonomizer jako dodatkowe zegary
  • Kierunkowskazy w lusterkach bocznych
  • Klimatronik (inne sterowanie nadmuchami) z ekranikiem i dwoma pokrętłami temperatury
  • Technicznie: inne zawieszenie tylne (z tego co słyszałem mniej awaryjne)
  • Jakieś detale wizualne (listewka, pierdółka)

FB25 to świetny silnik, gratulacje! :)

Link to comment
Share on other sites

Wow, dzięki za informacje. Ja na Allegro właśnie widziałem 2.5 z nowym silnikiem i starym wnętrzem z 2011 roku.

Czyli silnik nie koniecznie szedl w parze z liftingiem wizualnym z tego co rozumiem?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Odkopię trochę temat. Jak jest ze zmianami w zawieszeniu w Foresterze SH polift. Jakie konkretnie wprowadzono zmiany? Czy polift prowadzi się lepiej niż przedlift i jest sztywniejszy? Jeździłem trochę przedliftem i było strasznie miękko-praktycznie przed każdym progiem zwalnianie na maksa bo strasznie kołysał. Dodatkowo silnik FB20. Warto się w to pchać? Informacji na forum raczej mało /nadaje się to do LPG, i czy jedzie chociaż minimalnie lepiej niż EJ20?/.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 13.01.2021 o 11:06, maciuo napisał:

Odkopię trochę temat. Jak jest ze zmianami w zawieszeniu w Foresterze SH polift. Jakie konkretnie wprowadzono zmiany? Czy polift prowadzi się lepiej niż przedlift i jest sztywniejszy? Jeździłem trochę przedliftem i było strasznie miękko-praktycznie przed każdym progiem zwalnianie na maksa bo strasznie kołysał. Dodatkowo silnik FB20. Warto się w to pchać? Informacji na forum raczej mało /nadaje się to do LPG, i czy jedzie chociaż minimalnie lepiej niż EJ20?/.


Polift prowadzi się zdecydowanie lepiej - nie ma tego pływania samochodu. 

FB20 lubi czasem wypić więcej oleju niż ustawa przewiduje. Nie ma w nim wersji z utwardzanymi gniazdami. Z drugiej strony oszczędza się na wymianie rozrządu :) 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...