Jump to content

Skąd subaru wie że zapłon mu wypada ?


recki
 Share

Recommended Posts

Pytanie teoretyczne które pojawiło się podczas emocjonalnego dyskursu z moim mechem - ja wiem że zapłon mu wypada bo mam błąd na desce i po OBD. Ale skąd ECU wie żeby ten błąd wyświecić? Jakiś sygnał zwrotny z cewki? Skład spalin? Czujnik stukowy? Szklana kula ?

Pytanie wygenerowane przez czystą ciekawość i głód poznawania świata.

Link to comment
Share on other sites

Generalnie algorytm weryfikacji wypadającego zapłonu jest relatywnie dość prosty, ale od początku. Producenci stosują dwie metody weryfikacji wypadających zapłonów:

1. Poprzez analizę chwilowej prędkości obrotowej wału korbowego,

2. Poprzez analizę chwilowego momentu obrotowego generowanego przez każdy cylinder osobno.

Najczęściej używany jest ten pierwszy. Algorytm polega na analizie przemieszczania koła fonicznego (lub zębatego - rożnie to nazywają) w określonym przedziale kątowym. Innymi słowy, ECU dzieli sobie koło foniczne na sektory. Sektorów jest tyle ile cylindrów w silniku. Potem wystarczy tylko mierzyć czas przemieszania kolejnego sektora, jeżeli czas przemieszania dowolnego sektora (odpowiadającego odpowiedniemu cylindrowi) jest dłuższy od pozostałych, to ECU interpretuje to jako wypadający zapłon. ma to oczywiście wymiar fizyczny ponieważ jeżeli nie odbył sioę proces spalania w cylindrze (z różnych przyczyn) to wydłuża się czas przemieszczenia danego sektora.

Druga metoda w zasadzie też odnosi się do  analizy prędkości obrotowej silnika. W cyklu roboczym silnika mamy cztery suwy: ssanie-sprężanie-praca-wydech. Największe zmiany prędkości uzyskuje się przy sprężaniu - wówczas prędkość obrotowa spada najbardziej oraz przy rozprężaniu kiedy uzyskuje się największe przyspieszenie kąta obrotu wału korbowego. jeżeli proces spalania się nie odbędzie w danym cylindrze to spadek prędkości przy rozprężaniu będzie mniejszy niż przy pozostałych cylindrach. Wówczas ECU także interpretuje takie zjawisko jako wypadające zapłony.

  • Like 1
  • Upvote 7
Link to comment
Share on other sites

@Paulusnie wiesz czasem, czy w czasie krecenia rozrusznikiem:

1.po wyjęciu bezpiecznika opisanego jako instalacja wtryskowa nie pracuje tylko pompa ,czy pompa i wtryski?

2.po odpięciu czujnika wałka lub wału te elementy paliwowe pracują?

chodzi o starsze subaru 2000-2004. Może ktoś jeszcze ?pozdr.

Edited by respect
Link to comment
Share on other sites

13 minut temu, respect napisał:

1.po wyjęciu bezpiecznika opisanego jako instalacja wtryskowa nie pracuje tylko pompa ,czy pompa i wtryski?

Gdybam, że coś te wtryskiwacze musi chłodzić. Nie chce mi się wierzyć, że producent pozwala im chodzić na sucho, po wyłączeniu pompy.

 

Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, WOJO napisał:

Gdybam, że coś te wtryskiwacze musi chłodzić. Nie chce mi się wierzyć, że producent pozwala im chodzić na sucho, po wyłączeniu pompy.

No wiesz, jest to stan nienormalny -nie wiem czy producent dopuszczał  ten stan , bo gdy pompa nie pracuje to silnik też i pewnie nikt nie mieli rozrusznikiem b.długo , gdy silnik nie zapala z powodu niepracującej pompy.

Edited by respect
Link to comment
Share on other sites

Po odpięciu czujnika wału, sterownik silnika nie wie w jakim położeniu znajduje się wał korbowy. Więc nie wie kiedy wykonać wtrysk i zapłon. Wiec nie ma iskry i paliwa. Tzn paliwo jest w magistrali ale jest nie podawane przez wtryski.

Link to comment
Share on other sites

45 minut temu, ewemarkam napisał:

Po odpięciu czujnika wału, sterownik silnika nie wie w jakim położeniu znajduje się wał korbowy. Więc nie wie kiedy wykonać wtrysk i zapłon. Wiec nie ma iskry i paliwa. Tzn paliwo jest w magistrali ale jest nie podawane przez wtryski.

Czyli wtryski nie pracują. A czujnik wałka?

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, WOJO napisał:

Gdybam, że coś te wtryskiwacze musi chłodzić. Nie chce mi się wierzyć, że producent pozwala im chodzić na sucho, po wyłączeniu pompy.

 

 

a co chłodzi wtryskiwacze jak silnik pracuje na LPG?

 

2 godziny temu, respect napisał:

chodzi o starsze subaru 2000-2004. Może ktoś jeszcze ?pozdr.

 

a może napiszesz napiszesz jaki masz problem, wtedy będzie łatwiej pomóc.

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem. Miałem kiedyś klekota mazdy bez turbo. Uszkodzony był przewód od czujnika na wale. Komp walił błędem ale silnik normalnie pracował. Widać brał informacje z walka rozrządu.

Natomiast JTD fiatowski nie opali jeśli któryś z nich jest uszkodzony. Odepnij któryś to się przekonasz.

 

A na LPG wtryski benzynowe w wtrysku pośrednim nie pracują. Ale pompa paliwa pracuje cały czas.

 

Link to comment
Share on other sites

14 minut temu, lutek34 napisał:

a co chłodzi wtryskiwacze jak silnik pracuje na LPG? 

Jeżeli masz na myśli wtryskiwacze LPG, to....LPG? :D

Wtryskiwacze benzynowe biorą udział w rozruchu auta, a potem w zależności od sterownika instalacji LPG.

 

 

Edited by WOJO
Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, ewemarkam napisał:

A na LPG wtryski benzynowe w wtrysku pośrednim nie pracują. Ale pompa paliwa pracuje cały czas.

 

no i co z tego że pompa pracuje? Przepompowywane paliwo w kółko przez magistrale nawet nie omiata wtryskiwaczy.

Czasami gazownicy montują przekaźnik, który wyłącza pompę paliwa po przejściu na LPG, miałem tak w jednym z Voyagerów.

7 minut temu, WOJO napisał:

Jeżeli masz na myśli wtryskiwacze LPG, to....LPG? :D

 

nie mam na myśli wtryskiwacze Pb jak silnik pracuje na LPG.

Link to comment
Share on other sites

14 minut temu, lutek34 napisał:

nie mam na myśli wtryskiwacze Pb jak silnik pracuje na LPG.

Bywa różnie.

Niektóre instalacje LPG pozwalają na dotrysk NoPb w zależności od obciążenia.

Niektóre wyłączają całkowicie pompę (i w zależności od producenta wtryskiwacze).

Nie robiłem eksperymentów w Subaru.

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, WOJO napisał:

Bywa różnie.

 

Rozmywasz.  Wiadomo że chodzi o sekwencyjne instalacje LPG w silnikach z pośrednim wtryskiem paliwa, gdzie wtrysk Pb jest potrzebny do uruchomienia i nagrzania silnika oraz w niektórych sytuacjach kiedy instalacja LPG jest niewydalona, na dotrysk Pb w ekstremalnych warunkach.

W 99% czasu pracy silnika na LPG wtryskiwacze Pb są wyłączone i nie  biorą udziału w pracy silnika, więc nie przepływa przez nie paliwo i jest to tak samo w Subaru czy w Nissanie.

Link to comment
Share on other sites

Można sobie różnie poustawiać, że dotrysk PB będzie nawet już przy otwarciu wtryskiwaczy LPG na 50%. Może przełączać na PB przy wyższych obrotach itd. W każdym razie zawsze pompa paliwowa pracuje. A jeśli braknie gazu bo już rezerwa jest i nagle przełącza na PB, nie ma ciśnienia paliwa, silnikiem szarpie w skrajnym wypadku przeskakuje rozrząd. Dlatego nigdy się nie wyłącza pompy paliwa podczas pracy na LPG. 

W każdym razie bardzo dobrze to @Paulus wytłumaczył. A czujnik spalania stukowego to taki mikrofon, wyłapuje szumy które towarzyszom stukaniu, i opóźnia zapłon.

 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 12.02.2019 o 19:50, Paulus napisał:

Generalnie algorytm weryfikacji wypadającego zapłonu jest relatywnie dość prosty, ale od początku. Producenci stosują dwie metody weryfikacji wypadających zapłonów:

1. Poprzez analizę chwilowej prędkości obrotowej wału korbowego,

2. Poprzez analizę chwilowego momentu obrotowego generowanego przez każdy cylinder osobno.

Najczęściej używany jest ten pierwszy. Algorytm polega na analizie przemieszczania koła fonicznego (lub zębatego - rożnie to nazywają) w określonym przedziale kątowym. Innymi słowy, ECU dzieli sobie koło foniczne na sektory. Sektorów jest tyle ile cylindrów w silniku. Potem wystarczy tylko mierzyć czas przemieszania kolejnego sektora, jeżeli czas przemieszania dowolnego sektora (odpowiadającego odpowiedniemu cylindrowi) jest dłuższy od pozostałych, to ECU interpretuje to jako wypadający zapłon. ma to oczywiście wymiar fizyczny ponieważ jeżeli nie odbył sioę proces spalania w cylindrze (z różnych przyczyn) to wydłuża się czas przemieszczenia danego sektora.

Druga metoda w zasadzie też odnosi się do  analizy prędkości obrotowej silnika. W cyklu roboczym silnika mamy cztery suwy: ssanie-sprężanie-praca-wydech. Największe zmiany prędkości uzyskuje się przy sprężaniu - wówczas prędkość obrotowa spada najbardziej oraz przy rozprężaniu kiedy uzyskuje się największe przyspieszenie kąta obrotu wału korbowego. jeżeli proces spalania się nie odbędzie w danym cylindrze to spadek prędkości przy rozprężaniu będzie mniejszy niż przy pozostałych cylindrach. Wówczas ECU także interpretuje takie zjawisko jako wypadające zapłony.

Jasno prosto i na temat

W dniu 12.02.2019 o 19:44, diuk napisał:

Materiały "drukowane" czyli prawda :)

W dniu 12.02.2019 o 19:36, Pan Dziedzic napisał:

Skoro coś wypadło znaczy że tego nie ma. Czyli czegoś brakuje w układance i stąd błysk czeka.

Żelazna męska logika ale pewien błąd w założeniu po stronie pierwotnej równania - jeżeli czegoś brakuje (czyli zapłonu) to powinno brakować checka, no chyba że ECU ma odwróconą bramkę logiczną a o tym nie słyszałem :) 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...