Jump to content

Zrób To Sam - Regulacja Hill Holdera Mechanicznego


Dzixd
 Share

Recommended Posts

ześć,
w tym poradniku pokażę jak można wyregulować zakres pracy hill holdera mechanicznego w Subaru na przykładzie Legacy 1996 LHD oraz OBK 2001. W subaru hill holder występuje w dwóch wersjach:

podłączony do łapy sprzęgła (sprzęgło na linkę) i

podłączony do pedału sprzęgła (sprzęgła hydrauliczne na pompkę)

ale zasada działania i regulacji pozostaje podobna.

Wszelkie naprawy w samochodzie wykonujesz na własną odpowiedzialność. Autor poradnika nie ponosi odpowiedzialności za błędne wykonanie czynności oraz nie gwarantuje, że taka naprawa nie uszkodzi samochodu :rolleyes:

Co potrzebujemy:
System hill holdera w samochodzie (kompletny czyli zawór, przewody hamulcowe, linka z nakrętką i sprężyna);)
Sprawny, niecieknący system hamulcowy
kombinerki (mogą być potrzebne 2 pary lub mocne palce:mrgreen: )

Jak sprawdzić czy mam hill holder?
Jeśli auto ma HH to jego zawór powinien znajdować się pod pompą hamulcową. W przypadku auta LHD po prawej stronie patrząc od przodu samochodu :

 

Pierwszy typ Hill holdera (sprzęgło sterowane linką)

1089873240_gdzieznale.thumb.jpg.07990a540ca45056ef8afd9b5f169e37.jpg

Pod pompą wygląda to tak:

1983844662_jakwyglda.thumb.jpg.759cd70e4f5dd513e455bf0e85c7a9a1.jpg

druga końcówka linki wchodzi w łapę sprzęgła:

widok od przodu

677735087_apasprzga.thumb.jpg.046ba20ed153f4962438d98b174093c1.jpg

i od tyłu:

linka.thumb.jpg.fb9f0bf2b63bf4d4aaf26ae096db0fa7.jpg

 

Drugi typ Hill Holdera(sprzęgło sterowane hydraulicznie):

 

gdzie.thumb.jpg.98c03362fb9cfa78c8bfc21b61eb9eca.jpg

zawór:

348610219_HH2typu.thumb.jpg.5d98d76d3a8d9b64a2c11c6ac5ab2979.jpg

drugi koniec linki przymocowany jest do pedału sprzęgła

591188361_miejscezaczepu2typ.thumb.jpg.4a552f2c0e0ba76a285e0976ebc16283.jpg

1303032023_pedasprzga2typ.thumb.jpg.b9b568138d226f15ad180ba4792facb6.jpg

 

Na czym polega zasada działania Hill Holdera?
Po chłopsku::mrgreen:
pomaga w ruszaniu pod górę. Po zatrzymaniu pod górkę wciskasz równocześnie sprzęgło i hamulec, potem puszczasz hamulec i auto dalej stoi:blink:. możesz wtedy ruszyć bez użycia ręcznego, bez obawy że auto się stoczy.

Rozszerzając informacje:
jest to zawór hydrauliczny, sterowany linką połączoną z łapą sprzęgła lub z pedałem sprzęgła, który jest podłączony do systemu hamulcowego samochodu. Zawór działa pod wpływem grawitacji wtedy, kiedy przód auta jest wyżej od tyłu. Jeśli przód samochodu jest na tym samym poziomie co tył lub niżej niż tył samochodu to HH nie powinien działać. (Chyba że jest źle wyregulowany ).


Kiedy wciskamy pedał sprzęgła i łapa sprzęgła się cofa, to linka od HH jest napinana i zawór się zamyka blokując odpływ płynu hamulcowego z przedniego lewego i prawego tylnego hamulca. Poniżej zdjęcie poglądowe.
Hill Holder działający - wciśnięty pedał sprzęgła

17898979_napity.thumb.jpg.5c18de6c9f4c0040647ec97da16698c3.jpg

Jak pedał sprzęgła puszczamy to łapa sprzęgła wraca do przodu, linka od HH jest luzowana i zawór wraca do swojego pierwotnego położenia przy pomocy sprężyny i otwiera przepływ płynu hamulcowego. Zdjęcie poglądowe poniżej.

 

 

Jeśli chcemy HH odłączyć, to musi być pozostawiony w takim położeniu jak poniżej.Wyciągamy tylko linkę z dźwigienki (sprężynka zostaje ) i HH nie działa.


Hill Holder w spoczynku - puszczony pedał sprzęgła

spoczynek.thumb.jpg.99a316f6104c270868745713d68ccf49.jpg

Na poniższym schemacie jest pokazany cały system HH

206952553_hillholder.jpg.a1361cdcd06bdce3e68f1664586ddad8.jpg

 

Znowu po chłopsku:
Hill Holder działa tylko po zatrzymaniu się przy użyciu hamulca. Naciskanie samego sprzęgła nie uruchomi systemu HH. (chyba że jest źle wyregulowany :rolleyes:)
Stojąc pod górkę z wciśniętymi pedałami sprzęgła i hamulca jak puścimy pedał hamulca mając wciąż wciśnięty pedał sprzęgła, samochód powinien stać dalej w miejscu.
Po puszczeniu pedału sprzęgła samochód zacznie się toczyć do tyłu.

Podumowywując:
Po zahamowaniu pod górkę ruszamy autem tak jakbyśmy ruszali z zaciągniętym hamulcem ręcznym, który zwalnia się po puszczeniu sprzęgła.
Dzięki temu możemy ruszyć samochodem pod górkę bez używania hamulca ręcznego i bez palenia sprzęgła, bez obawy że auto się stoczy do tyłu.

W głębsze szczegóły techniczne wchodził nie będę, bo moje nikłe kompetencje mechanika-samouka mi na to nie pozwalają.

Jak rozpoznać złe działanie hill holdera?
Przy zatrzymaniu pod górkę (wciśnięte pedały sprzęgła i hamulca) puszczamy hamulec - auto bez oporów się stacza (linka HH za luźna, urwana lub zdjęta z dźwigni przy HH)

Przy zatrzymaniu pod górkę (wciśnięte pedały sprzęgła i hamulca) puszczamy hamulec i zaczynamy ruszać (dodajemy gazu i powoli odpuszczamy sprzęgło) - auto zdąży się trochę stoczyć zanim ruszymy (linka HH za luźna)

Przy zatrzymaniu pod górkę (wciśnięte pedały sprzęgła i hamulca) puszczamy hamulec, potem sprzęgło - auto powolutku się stacza/przy ruszaniu słychać trzeszczenie hamulców/ czuć blokowanie kół (linka HH jest za ciasna, lub sprężyna odciągająca dźwignię HH się rozciągnęła)

Skrajny przypadek : blokuje się przedni lewy i prawy tylny hamulec po zatrzymaniu na płaskim i pod górkę nawet po puszczeniu sprzęgła (linka HH o wiele za ciasna, sprężyna odciągająca dźwignię HH spadła z mocowania lub brak sprężyny odciągającej dźwignię HH)
tak jak było w moim przypadku - była odłączona linka ale nie było sprężyny odciągającej dźwignię HH i system działał kiedy chciał.

500047393_leodczony.thumb.jpg.84af9d3dce376641226cffa103b5052c.jpg

Po za tymi w/w problemami może być też uszkodzony zawór HH, cieknący przewód hamulcowy, cieknący zacisk hamulcowy, zapieczony zacisk hamulcowy.


 

Regulacja Hill Holdera pierwszego typu:

Regulacja polega na zwiększaniu/zmniejszaniu długości linki przymocowanej do łapy sprzęgła. Nie ruszamy nic przy zaworze.


Unieruchamiamy linkę HH kombinerkami i kręcimy nakrętką regulacyjną w pożądaną stronę.

regulacja.thumb.jpg.88ec661bf3ce66ba89f0fd55d174e84b.jpg

można palcami kręcić jeśli lekko się kręci.

522694120_rkoma.thumb.jpg.3f6ae86a2effe0dfa8343ca400d09be4.jpg

 

Regulacja Hill holder drugiego typu:

Regulacja umiejscowiona jest przy zaworze.

 

Unieruchamiamy linkę HH kombinerkami i kręcimy nakrętką regulacyjną w pożądaną stronę.

411566166_regulacja2typ.thumb.jpg.d4b36f6f60afa236a8cdacd9a821fe47.jpg

 

Jak już troszkę pokręcimy nakrętką regulacyjną, warto sprawdzić jak HH się zachowuje i podregulować go w razie potrzeby.

:idea:Hill holder należy regulować przy każdej regulacji linki sprzęgła/ wymianie sprzęgła:idea:

W nowszych subaru (chyba od 2008) Hill Holder mechaniczny nie występuje. W legacy IV/OBK III HH również nie występował.

Miłego grzebania.:yahoo:

Edited by Dzixd
  • Like 1
  • Thanks 13
  • Upvote 7
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Bardzo Ci dziękuje. Ja miałem skrajną sytuacje, bo blokowało dwa boczne koła i nie puszczało. Mechanicy nie mogli dojść do przyczyny problemu. Zobaczyłem ten element przy pompie i mnie zaintrygował.
U mnie problem polegał na zbyt słabej już sprężynie i nie odpuszczaniu zaworu do końca. Jak okazało się, że przy popchnięciu ręką koła puszczały same to już zupełnie wszyscy zwariowali co to może być. 
Mylnie ten element funkcjonuje w sieci pod nazwą korektor siły hamowania, co jeszcze bardziej wprowadza zamęt. Mam nadzieję, że ten komentarz pomoże wyszukiwarce znaleźć ten temat dla kolejnych osób. 
Super, że trafiłem na ten temat, jeszcze raz dziękuję!

Link to comment
Share on other sites

54 minuty temu, Janek_Rowery napisał(a):

Mechanicy nie mogli dojść do przyczyny problemu

 

To może zacznij jeździć do innego serwisu, jak tak prostej i standardowej dla Subaru sprawy nie ogarniają, 

szkoda auta, bo jeszcze coś popsują.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...