Jump to content

Zrób To Sam - konwersja alternatora 3 pin do auta z 2 pin


Dzixd
 Share

Recommended Posts

Cześć,
w tym poradniku pokażę jak można zamontować alternator z nowszych wersji subaru z wtyczką z 3 pinami do samochodu ze starą wersją alternatora na 2 piny.

Pomysł wziąłem z zagranicznych forów, gdzie znalazłem informacje że można to bez problemu przełożyć.
Wszelkie modyfikacje w samochodzie wykonujesz na własną odpowiedzialność. Autor poradnika nie ponosi odpowiedzialności za błędny montaż i błędne wykonanie czynności oraz nie gwarantuje, że taka modyfikacja nie uszkodzi samochodu :giggle:

Taki alternator:

751663786_staryaltek.thumb.jpg.a191d2369c400822e61f5f024db7003c.jpg

zamieniamy na taki

1771857706_nowyaltek.thumb.jpg.f524b732b40cf9c4449d3b3ca4be09b4.jpg

Potrzebne rzeczy:
klucz nasadowy/płaski nr 12 i 10
lutownica (można na szybkozłączki kable ale nie polecam ;-) )
wtyczka 3 pinowa do alternatora :!:
alternator 3 pinowy (działący) :giggle:
2 końcówki do kabli z oczkiem 8mm.

Metoda wykonania:
1. Wyciągamy wtyczkę z alternatora. (1) Odkręcamy nakrętkę mocującą kabel od akumulatora (2)

wtyka.thumb.jpg.a1dbb246cb1b7c2c4d573d0d041a0279.jpg

2. Demontujemy osłonę alternatora odkręcając 3 śruby i luzując śrubę mocującą alternator

138354746_osony(1).thumb.jpg.a013c278c70c1b44f80c30f20e2fe402.jpg

3. Luzujemy śrubę mocującą (1) alternator do napinacza paska i dopiero wtedy luzujemy (2) napinacz. Po poluzowaniu paska, pasek zdejmujemy i odkręcamy śrubę mocującą alternator (3)

422252759_demontaaltka1.thumb.jpg.c8478ff87853e24b997e9ac19f7860e5.jpg

4. Wyciągamy alternator ciągnąc za lewą część ( patrząc od przodu auta) do góry.
5. Wkładamy alternator z 3 pinami, najpierw prawą stronę żeby wszedł na swoje mocowanie, wkładamy długą śrubę mocującą i pchamy lewą stronę alternatora w dół.

1757706633_monta.thumb.jpg.aad56aefcf89ea7e5f61010aef499e70.jpg

6. Przykręcamy alternator do napinacza ( nie na sztywno!) , zakładamy pasek i napinamy śrubą aż do osiągnięcia odpowiedniego naciągnięcia. dokręcamy śrubę mocującą do napinacza.
7. Zakładamy osłonę alternatora i dokręcamy długą śrubę mocującą alternator i montujemy osłonę klimy (jeśli mamy).
8. patrzymy jak wygląda układ kabli w starej 2 pinowej wtyczce i lutujemy te kable w takiej samej kolejności we wtyczce 3 pinowej od prawej strony wtyczki mając zaczep wtyczki u góry. Lewy pin zostaje pusty. Ja zrobiłem to w taki sposób żeby nie ciąć kabli.

wtyczka.thumb.jpg.8a99880b32dea6da50a490450a1f758f.jpg

przepinowanie.thumb.jpg.13e7a6830dcd9e5abb8b95396c9e9011.jpg
 

9. Możliwe że mocowanie na kabel do akumulatora i do bezpieczników będzie miało średnicę 8mm, to trzeba wymienić końcówkę na większą. Po zmianie końcówki przykręcamy ją nakrętką z podkładką sprężystą.

981987634_kabeldoaku.thumb.jpg.664c3a52fb68b79cfd77c14ae992df18.jpg

10. Cieszymy się nowszym alternatorem ;-)

1723041493_adowanie.thumb.jpg.c7c70fc0f0525faddef5f580b2edce24.jpg

układ kabli.jpg

  • Like 1
  • Upvote 7
Link to comment
Share on other sites

Dobry pomysł, ja bym jednak odzyskał gniazdo dwupinowe ze starego alternatora i użył do zrobienia przejścia z nowej wtyczki na starą, zabezpieczając przy okazji lepiej kable przed ewentualnym rozłączeniem (wtedy mamy po obu stronach wtyczki zatrzaśnięte w gniazdach).

Link to comment
Share on other sites

Dobry pomysł, ja bym jednak odzyskał gniazdo dwupinowe ze starego alternatora i użył do zrobienia przejścia z nowej wtyczki na starą, zabezpieczając przy okazji lepiej kable przed ewentualnym rozłączeniem (wtedy mamy po obu stronach wtyczki zatrzaśnięte w gniazdach).
Można też przelutować kable od 3 pinowej wtyczki bezpośrednio w kable od samochodu, ale tego nie chciałem robić, żeby wtyczki starej nie odcinać, bo mam stary alternator już porządnie zregenerowany. Ten patent potrzebny był na tydzień i jak narazie działa bez zarzutu.

Ciekawe czy są gdzieś dostępne przejściówki z 2 pinów na 3 piny.

Wysłane z mojego mądrego telefonu

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Dzixd napisał:

bo mam stary alternator już porządnie zregenerowany. Ten patent potrzebny był na tydzień i jak narazie działa bez zarzutu

Zastanawiałem się, co miała na celu taka przeróbka.:D

Link to comment
Share on other sites

Zastanawiałem się, co miała na celu taka przeróbka.
Eksperyment praktyczny w celu weryfikacji informacji zza granicy.

Wysłane z mojego mądrego telefonu

To w takim razie co robi trzeci pin?
Na forach zagranicznych coś pisali ale za mało się zagłębiłem, bo nie była mi ta informacja niezbędna. Ważne że drut działa

Wysłane z mojego mądrego telefonu

Link to comment
Share on other sites

Robiłem kiedyś podobny manewr w moim Daihatsu. Nigdzie nie da się już zdobyć regulatorów napięcia do oryginalnego altka Denso. Wyczaiłem na szrocie Toyote Starlet po dachowaniu i jej alternator wydał mi się podobny. Fizycznie wymagał minimalnej "poprawki" szlifierką. Z kablami był taki sam myk - w aucie instalacja na 2 kable, w nowym alternatorze na trzy. Dla zachowania oryginalności wciąłem się w instalację Daihatsu i wlutowałem wtyczkę wyciętą z Toyoty. W razie czego mogę podpinać dowolny alternator od silników Toyoty 4A-xx i 4E-xx oraz oryginalne altki do silników Daihatsu serii H.

Foto w trakcie strugania, ver. beta:

P1380308.thumb.JPG.fc7659702ccb14a4155c43b5682e0974.JPG

Po lewo ori wtyczka Daihatsu, po prawej wtyk Toyota.

Wtyk Daihatsu jest zaślepiony gniazdem wyprutym z poległego alternatora, żeby wilgoć i syf nie właziły do styków.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...