Jump to content
przemyslawn

Legacy boxer diesel - swap na JDM 2.0 Gt

Recommended Posts

Witam, zacząłem pracę nad swapem z diesla na 2.0 gt. Niestety na ukończenie projektu trzeba będzie trochę poczekać ( niedługo wyjeżdżam za granicę na jakieś 2 miesiące ), myślę że w wakacje auto powinno być już gotowe. Z uwagi na to, że dla wielu osób temat może być interesujący, postanowiłem już teraz zacząć opis prac.

 " Biorcą " jest legacy z 2008 roku z przebiegiem około 220.000 km.

20190109_132354.jpg

" Dawcą " jest Legacy 2.0 GT z 2003r. z przebiegiem 65.000, wersja z automatyczną skrzynią biegów.20180914_092403.thumb.jpg.2d94902f399e88a9fbc657b503c31c30.jpg

20180914_092504.jpg

Powiem szczerze, że kiedy pierwszy raz zobaczyłem " dawcę " żal mi było rozbierać go na części. Nie było na nim nawet grama rdzy.

Z japończyka wymontowałem praktycznie wszystko, zostawiłem tylko koła oraz kolumnę kierowniczą i kierownicę, żeby auto mogło wjechać na lawetę.

W związku z tym, że nie mam warunków, żeby samemu przełożyć części, skorzystałem z pomocy warsztatu. Tak wyglądał JDM w dniu wyjazdu do warsztatu:

20190109_143251.jpg

20190109_143254.jpg

W warsztacie zostały przełożone wszystkie napędy tj. silnik ze skrzynią, zawieszenie, tylny most z belką i zawieszeniem itd. W skrócie wszystko co było pod podwoziem diesla zostało wymontowane i w miejsce wymontowanych części zamontowane zostały podzespoły z GTka.

20190110_164707.jpg

20190110_115810.jpg

20190110_115831.jpg

Jak widać na poniższych zdjęciach podwozie diesla zaczęło lekko korodować. Jest to powierzchowny nalot, nic strasznego, wypiaskuje się, pomaluje i zabezpieczy i będzie gitara, niestety z zabiegiem usunięcia rdzy będzie sporo pracy. Najlepiej było by zrobić konserwację odrazu, jednak zima to nie czas na takie rzeczy, pozatym warsztat, który dokonywał przekładki nie robi konserwacji. Latem wymontuję tylnią belkę i zbiornik i ogarnę temat.

20190110_164646.jpg

20190110_164529.jpg

20190110_164541.jpg

20190110_164822.jpg

20190110_164654.jpg

Wpływ na powstanie korozji miał fakt, że samochód dość długo stał ( u mnie od wiosny, ile u poprzedniego właściciela tego niewiem ). 

Jeśli chodzi o samą przeróbkę to nie ma z tym żadnych większych problemów. Mały problem jest z mocowaniem łapy skrzyni biegów, otwory się nie pokrywają.

Resized_20190114_130311_9600.jpeg

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czadzik.

Powiem Ci chłopie, że tez mi żal scisnał jak zobaczyłem bialego i pomyslałem, ze...:(

No, ale dopinguje.

:thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mocowanie z dawcy zostało wycięte i będę je wspawywał we własnym zakresie, niby nic wielkiego ale do tej operacji potrzeba wyjąć skrzynię biegów :(.

Oprócz mocowania skrzyni biegów brakuje jednego gwintu w prawej podłużnicy. Jest tam niewielka poduszka, która jest przykręcona z boku silnika. Jest jeden gwint w podłużnicy, drugi potrzeba dorobić. Gwint jest na górze, więc wystarczy wywiercić otwór, wspawać tulejkę, nagwintować i będzie ok. W przypadku automatu wymiennik ciepła w skrzyni AT znajduje się na belce silnika akurat w tym miejscu, w którym w wersji LHD wychodzi wałek maglownicy, więc trzeba go usunąć. Najlepszym sposobem będzie montaż chłodnicy  np. od US Legacy 2.5 turbo. W wersjach amerykańskich wymiennik ciepła skrzyni AT znajduje się w chłodnicy, teoretycznie wystarczy zamontować chłodnicę oraz rurki z US GT i będzie jak oryginał. Ja zamierzam tak właśnie zrobić, tylko muszę pomierzyć chłodnice, żeby mieć pewność, że ta z US GT podejdzie. 

12 minut temu, euyot napisał:

Czadzik.

Powiem Ci chłopie, że tez mi żal scisnał jak zobaczyłem bialego i pomyslałem, ze...:(

No, ale dopinguje.

:thumbup:

Samochód jest dla mojego ojca, jemu spodobał się niebieski, gdyby o mnie chodziło najprawdopodobniej przerobiłbym białego.

Rurki klimatyzacji od diesla nie pasują, zakupiłem już rurki z przedlifta z wersji benzynowej i pasują jak trzeba.

Zacząłem też pracę przy wiązce. Za pierwszym razem, mogło by być trudno, ale robiłem już wiązkę w moim B4 RSK więc wiem jak się do tego zabrać. Podstawa to wymontować wiązkę z auta. W B4 RSK robiłem na aucie i było o wiele trudniej i zeszło o wiele dłużej.

20181120_175826.jpg

Na tą chwilę zakończyłem prace nad autem,  samochód stoi w garażu, myślę że do pracy nad nim powrócę na koniec marca.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

O fajny porządny swapik. Sam robisz wszystko przy aucie?

Wysłane z mojego mądrego telefonu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, robię sam, tylko przełożenie napędów i zawieszenia zleciłem warsztatowi bo nie mam do tego warunków. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na fajnie, fajnie. Grubo się zapowiada! Będę obserwował postępy - sam też działam w podobnym temacie (Impreza GT) choć robię wszystko tylko z jednego auta :-) Powodzenia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minut temu, dominikon napisał:

Na fajnie, fajnie. Grubo się zapowiada! Będę obserwował postępy - sam też działam w podobnym temacie (Impreza GT) choć robię wszystko tylko z jednego auta :-) Powodzenia. 

Dzięki, nawzajem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 godzin temu, przemyslawn napisał:

Jest jeden gwint w podłużnicy, drugi potrzeba dorobić. Gwint jest na górze, więc wystarczy wywiercić otwór, wspawać tulejkę, nagwintować i będzie ok.

Rozważ zastosowanie nitonakrętki.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kołnierz nitonakrętki będzie wystawał a poduszka leży na podłużnicy, więc wolę wspawać tak, żeby było płasko. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

To zrobisz fazę i będzie na równo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak wygląda mocowanie łapy skrzyni biegów z " dawcy ", jest na nim wybity symbol 5AT. Wygląda na to, że mocowania różnią się w zależności od zastosowanej skrzyni biegów. 

Na szczęście wymiana tego elementu nie jest zbyt skomplikowana, wystarczy rozwiercić zgrzewy, wymontować mocowanie z diesla a na jego miejsce wspawać ten z dawcy.

20190118_084752.jpg

Przy okazji zrobiłem zdjęcie komory silnika już z " nowym " motorem

20190118_094915.jpg

17 minut temu, hugo napisał:

To zrobisz fazę i będzie na równo.

Będzie to mocno trzymać ? Szczerze mówiąc jeszcze nie widziałem na oczy tych nitonakrętek. 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jestem bardzo ciekaw tematu ..  Sam jestem "nieszczęśliwcem" posiadającym boxera 2.0 w dieselku.  Póki co nie narzekam, bo ledwo 92tys przebiegu ale zbroje obsrałem jak poczytałem na temat panewek i etc więc temat wymiany silnika jest mi bliski i pewnie się go doczekam (sprzedawać nie zamierzam bo kupiłem od wujka za 20 tys a jestem 3cim właścicielem) . Także jestem ciekaw wszystkich zmian jakie należy dokonać aby zmienić silnik na żywotniejszy. Jeśli mógłbym prosić, gdy dokonasz już zakończenia projektu, ułóż prosze zmiany w jakąś listę, z czym były problemy .. 

Ogólnie to może ktoś już swapował takiego boxera na inny silnik, który pasuje bez wielu zmian tak jak w tym przypadku ;] 


Edit

Ogólnie to mam masę pytań na temat samego boxera, bo jeździ mi się nim fantastycznie. Ale już powoli zbieram wiedzę na temat remontu..  W sensie. Spotkałem się gdzieś w jakimś temacie na temat swapa że ASO sprzedaje za 15k zł nowy shortblock..  Czy po założeniu tego shortblocka silnik znów zrobi ~ 100 k km  i ponownie można się bebrać w tym czy już usterka jest usunięta ? Jeśli ktoś wie, prosiłbym o odpowiedz ;d 

Edited by DaDasQuu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nikt tego nie wie na 100%, ale generalnie teraz sprzedawane shortblocki (produkowane, zdaje się, od 2014) uchodzą za wolne od pierwotnych wad konstrukcyjnych.

Ja zaryzykowałem bo również lubię nim jeździć.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

To czy nowe bloki są wolne od wad okaże się za jakiś czas. Samochody z rocznika 2014 wzwyz nie osiągnęły jeszcze dużych przebiegów, więc nie wiadomo na ile wiarygodne są zapewnienia producenta.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, DaDasQuu napisał:

Ogólnie to może ktoś już swapował takiego boxera na inny silnik, który pasuje bez wielu zmian tak jak w tym przypadku

 

Łatwiej H6 wstawić, bodajże @Harvester to zrobił u siebie i chyba @house_1.

 

 

Edited by subleo
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minut temu, Perun napisał:

Ja zaryzykowałem bo również lubię nim jeździć.

 A można wiedzieć ile kolego przebiegu miałeś ? ; ] I ogólnie w jaki sposób rozwiązałeś sytuację, rozbierałeś i składałeś sam, czy może mechanik ? I jaki faktyczny koszt był tego ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wracajac do swapa to tak jak już pisałem, nie ma z tym większych problemów. Po zakończeniu prac napiszę co dokładnie jest potrzebne, podam też całkowity koszt przedsięwzięcia. Na tą chwilę mogę powiedzieć, że samochód wyjdzie w bardzo fajnych pieniądzach.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, subleo napisał:

 

Łatwiej H6 wstawić, bodajże @Harvester to zrobił u siebie i chyba @house_1.

Skala trudności z H6 moim zdaniem jest podobna jak z GT. Różnica na korzyść H6 będzie wtedy, jeśli dysponujesz wiązką kabli w wersji LHD wtedy odpada praca przy instalacji. Być może w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów nie trzeba będzie przespawywac mocowania łapy skrzyni, ale GTki też występowały z manualną skrzynią biegów, tyle że jest ich niewiele i są sporo droższe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
To czy nowe bloki są wolne od wad okaże się za jakiś czas. Samochody z rocznika 2014 wzwyz nie osiągnęły jeszcze dużych przebiegów, więc nie wiadomo na ile wiarygodne są zapewnienia producenta.
Zgadza się, dlatego napisałem, że zaryzykowałem
 A można wiedzieć ile kolego przebiegu miałeś ? ; ] I ogólnie w jaki sposób rozwiązałeś sytuację, rozbierałeś i składałeś sam, czy może mechanik ? I jaki faktyczny koszt był tego ? 
U mnie sprawa była złożona.

Samochód kupiliśmy pod wpływem emocji... Po prostu:

- bardzo spodobał się zarówno mi jak i partnerce,
- była dobra cena... :facepalm:
- po szczegółowej weryfikacji przedzakupowej w serwisie (nie ASO) stan został określony na niemal idealny - tylko jakieś drobiazgi do roboty,

To wszystko doprowadziło do tego, że nie odrobiłem lekcji z analizy opinii o dieslu w necie - zbyt mało czasu na to poświęciłem i nie trafiłem na info z forum. Poza tym nie ogarniałem wiedzy o subaru i jego serwisowaniu tak jak dzisiaj...

Konsekwencją tego była...

...historia nowego bloku:

silnik padł przy 192 kkm. Naprawiony został przez serwis - który nie ogarniał subaru - poprzez użycie zestawu naprawczego z wałem korbowym i wystawiony na sprzedaż. Takiego kupiłem... Oczywiście później (jakiś czas po zakupie), kiedy już dowiedziałem się "wszystkiego" o SBD, wiedziałem, że naprawa jest niezgodna ze sztuką. Problem leżał w bloku, a nie wale korbowym...

... Dlatego po 15 kkm (9 miesięcy po zakupie) doświadczyłem awarii na drodze ekspresowej - dobrze, że jechałem sam....

Zasiegnąłem info u rzecznika praw konsumentów i poszedłem do komisu z reklamacją. Po negocjacjach wszystko zostało wycenione i ogarnięte za około 14 tys. brutto...

Prócz nowego bloku zostały też wyczyszczone wtryski i wymienione świece zapłonowe.

Summa summarum sama robota związana z blokiem wyszła około 12500 zł.

Ponieważ miałem uraz do tego serwisu i komisu, to pojechałem do ASO DAWOJ na inspekcję żeby mieć pewność, że blok ma nr zgodny z tym co dostałem na fakturze oraz czy wszystko bangla jak trzeba.

Aktualnie na tym bloku mam przejechane ok. 70 kkm.

Ze względu na fakt, że trudno odsprzedać takie auto w dobrych pieniądzach, to dbam o niego, żeby służył jak najdłużej. Na szczęście ma opisane wcześniej przeze mnie zalety - podoba mi się z wyglądu i fajnie jeździ (dynamika, prowadzenie). Dobrze mam też służy jako rodzinowóz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bardzo interesujacy projekt :) czekamy na koniec :)

robilem przekladke w swoim Legy , Masakra jedynie byla z instalacja :)

Edited by lacky3pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za drugim razem z instalacją jest o wiele łatwiej. Spójrz na zdjęcie instalacji, które wrzuciłem. Jak widzisz wiązki, które wchodzą do kabiny zostały oddzielone od reszty. Teraz wystarczy obrócić instalację. Oczywiście bedzie z nią jeszcze trochę pracy. Potrzeba przedłużyć wiązke skrzyni, dołożyć wiązke poduszek z wersji EU, przerobić  wiązki idące po progach ( wtykę z prawego progu dac na lewy a tą z lewego na prawy ). Jak dla mnie praca przy wiązce to sama przyjemność. Za pierwszym razem było trudno bo robiłem wiązke na samochodzie i nie obróciłem jej tylko zawinalem w połowie. Kiedy ukończę wiązke opiszę dokładnie co i jak. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehh . Ja widzę że nie ma sensu ładować się "drugi" raz w ten silnik. 15k nowy short block, do tego trzeba policzyć mechanika który złoży silnik do kupy  to zakładam że jak by zlecić to u mechanika jakiegoś to 20 k jak nic.. To w 20 k zł można zrobić przekładkę.  I w sumie chętnie bym się przekładki podjął sam..  O ile nie musiałbym zmieniać skrzyni, zawieszenia mostów..  Co faktycznie musi zostać zmienione przy przekładce ?  Jak z układem paliwowym ? Co z elektryką , w sensie jaka zabawa czeka ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, przemyslawn napisał:

Za drugim razem z instalacją jest o wiele łatwiej. Spójrz na zdjęcie instalacji, które wrzuciłem. Jak widzisz wiązki, które wchodzą do kabiny zostały oddzielone od reszty. Teraz wystarczy obrócić instalację. Oczywiście bedzie z nią jeszcze trochę pracy. Potrzeba przedłużyć wiązke skrzyni, dołożyć wiązke poduszek z wersji EU, przerobić  wiązki idące po progach ( wtykę z prawego progu dac na lewy a tą z lewego na prawy ). Jak dla mnie praca przy wiązce to sama przyjemność. Za pierwszym razem było trudno bo robiłem wiązke na samochodzie i nie obróciłem jej tylko zawinalem w połowie. Kiedy ukończę wiązke opiszę dokładnie co i jak. 

no ja przedluzalem na aucie wiec troche tego bylo cala skrzynka bezpiecznikow to co pod kierai liczniki :) tak ze kabli troche sie zrobilo extra pod deska :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, DaDasQuu napisał:

Ehh . Ja widzę że nie ma sensu ładować się "drugi" raz w ten silnik. 15k nowy short block, do tego trzeba policzyć mechanika który złoży silnik do kupy  to zakładam że jak by zlecić to u mechanika jakiegoś to 20 k jak nic.. To w 20 k zł można zrobić przekładkę.  I w sumie chętnie bym się przekładki podjął sam..  O ile nie musiałbym zmieniać skrzyni, zawieszenia mostów..  Co faktycznie musi zostać zmienione przy przekładce ?  Jak z układem paliwowym ? Co z elektryką , w sensie jaka zabawa czeka ? 

Od biedy możesz wrzucić sam silnik, podobno podejdzie pod dieslowska skrzynie, ale z komfortem jazdy w takiej konfiguracji może być różnie. Kiedyś będąc w UK padła mi skrzynia w Peugeocie, pojechałem na szrot i kupiłem skrzynię, która z wyglądu była identyczna, po założeniu okazało się, skrzynia jest od diesla. Jeździło się trochę dziwnie i niezbyt komfortowo. Jeździłem tak z pół roku, po powrocie do Polski wymieniłem skrzynię na taką jak trzeba. Wracając do tematu, przy wymianie silnika i skrzyni potrzeba też wymienić tylny most i najprawdopodobniej półosie. Wiązka kabli też musi zostać wymieniona lub zmodyfikowana do nowego silnika. Przewody paliwowe też trzeba wymienic, trzeba zamontować pompę paliwowa ( nie wiem czy podejdzie do dieslowskoego baku ). Krótko mówiąc najlepiej mieć cały samochód jako dawce. Zlecenie wykonania całego swapa z ekonomicznego punktu widzenia moim zdaniem jest nieopłacalne, ale jeśli wszystkie, lub większość prac wykonasz sam i kupisz dawce w dobrych pieniadzach, ma to sens. Wszystko zależy od tego jaki silnik swapujesz. Wiadomo, że auto z silnikiem H6 cz JDM 2.0 GT ma dużo większą wartość niż zwykłe 2.0 benzyna, dlatego z ekonomicznego punktu widzenia ma sens swap na H6 lub 2.0 GT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...