Jump to content

Akumulatory, prostowniki


Adi660r
 Share

Recommended Posts

Hejho!

 

      Zima, zimą, auta w szopach/garażach/parkingach/wiatach, stoją i nie jeżdżą.

      Chciałbym abyśmy podzielili się wiedzą nt. jak zabezpieczyć prąd w naszych klasykach, projektach etc. Mnie osobiście do szewskiej pasji dobrowadza brak prądu. Akumulatory mogę naładować tak jak trzeba, a i tak padają jak muchy.

 

    Jakie macie/stosujecie rozwiązania aby utrzymać sprawność akumulatorów i ich długowieczność w samochodach, które są użytkowane rzadziej niż "okazjonalnie".

 

Czy stosujecie tanie prostowniki typu z Lidla itp, które to mają opcję "zima" i na czas nie użytkowania auta prostownik jest podpięty do auta non stop?

 

Czy może stosujecie jakieś inne rozwiązania?

 

A może są jakieś specjalne, "dedykowane" do klasyków akumulatory, które mają dłuższą żywotność i się nie wyładowują?

 

Średnio mi się uśmiecha kupować do każdego auta co 2 lata nowy aku. :/

 

mam 2 prostowniki, jeden Lidlowy i jeden jakiś taki duży stary polski, porządny, który zabrałem ojcu:) Pomyślałem nawet że może by kupić do każdego akumulatora taki prostownik Lidlowy za 5dych, popodlaczac je w trybie zimowym i niech stoją cały czas:/

Link to comment
Share on other sites

Po pierwsze temperatura-ja kiedys wyjmowalem aku z motocykli i trzymalem w domu, plus oczywiscie regularne doladowywanie. Pozniej zaczalem testowac rozne prostowniki i teraz mam kilka sztuk. Najtansze z Lidla moga nie ogarnac wiekszych pojemnosci, no i jakosc nie zawsze jest cacy. Ale mam jakies dwa ktore od kilku lat daja rade podlaczone przez cala zime i juz nie wyciagam aku z motocykli :). Ale w dalszym ciagu sa w ogrzewanym garazu-poprzednio trzymalem w nieogrzewanym + slaby prostownik - tak jak pisales co 2 lata zmiana baterii. Pisze caly czas o moto, samochody maja wieksze baterie i musisz znalezc takie ustrojstwo co ogarnie temat. No i dobrze miec zwykly prostownik, taki najprostszy ruski z reczna regulacja pradu. Da sie tym wzbudzic aku ktore elektroniczne cuda uwazaja za zwloki-oczywiscie jesli nie jest padle kompletnie. Elektronika jak widzi mniejsze napiecie w aku od jakiegos zalozonego, to juz nie chce ladowac i pokazuje blad. A zwyklym udalo mi sie uratowac taki co mial niecale 10V-kwestia odpowiedniego doboru parametrow, no i czas oczywiscie. Mysle ze jakis  wyksztalcony elektryk wyjasni to lepiej i cos doda - przedstawilem tylko swoje osiagniecia praktyczne w tej dziedzinie, bez solidnej podstawy teoretycznej :D.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Co myślicie żeby założyć coś takiego pod maską przy akumulatorze? Imprezę za każdym razem odłączam na klemach i mnie to wkurza. 

 

Za każdym razem w sensie 3 razy w roku jak jeżdżę ale i tak wkurza. 

 

Mam wyłącznik prądu w rajdówce i nawet po długim postoju odłączone aku po załączeniu ma siłe aby odpalić auto a aku malutkie, rajdowe.

 

 

 

 

https://www.conrad.pl/p/wylacznik-akumulatora-samochodowego-sci-a23-6b-1491453?&vat=true&gclid=EAIaIQobChMIhMq08JOB4AIVIgbTCh3xHwIkEAQYASABEgKyEPD_BwE&gclsrc=aw.ds 

 

ewentualnie coś takiego z kluczykiem ale wiadomo jak z kluczykiem jest :/

 

https://zefir.sklep.pl/wlaczniki-glowne/2861-wlacznik-pradu-glowny-100a-cap-2.html

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minut temu, Guliwer napisał:

Dołączam się. Ten droższy nie byłby lepszy? Ma napisane że jest wykonany z PBT w klasie V-0.

https://www.conrad.pl/p/wylacznik-akumulatora-samochodowego-tru-components-tc-a23-2-1588001

 

 

O!! Ten z osłonką od dołu jeszcze fajniejszy :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

W dniu 6.01.2019 o 23:05, Adi660r napisał:

 

Czy stosujecie tanie prostowniki typu z Lidla itp, które to mają opcję "zima" i na czas nie użytkowania auta prostownik jest podpięty do auta non stop?

Mam taki prostownik z lidla który pokazuje napięcie ładowania. Potrafi nawet naładować całkowicie rozładowany akumulator ale potrzebuje czasu. Jego plusem jest to, że ładuje akumulatory o napięciu 6V.

Niestety ten prostownik nie nadaje się do ładowania non stop. 

 

Najłatwiejszym rozwiązaniem jest ściągać klemy. 

 

Co do tych wyłączników i montowania ich pod maską to jakoś nie mam przekonania. Druga sprawa co na to konserwator zabytków.

 

Swoją Imprezą jeżdżę raz albo dwa razy w miesiącu i nigdy nie ściągałem klem. Latem do akumulatora dolewam wody destylowanej i ładuję  prostownikiem. Stary akumulator wytrzymał 10 lat i w zeszłym roku na zimę kupiłem nowy firmy Turborg teoretycznie bezobsługowy w praktyce po ściągnięciu naklejki ma możliwość uzupełniania elektrolitu. Przy zakupie akumulatora można zapytać sprzedawcy który jest "obsługowy pod naklejką". 

 

 

Edited by llkuba
Link to comment
Share on other sites

Są dobre prostowniki np. Boscha, które mają funkcję podtrzymania więc nie ma konieczności ich odłączania LADOWARKA PROSTOWNIK BOSCH C3 6/12V AUTOMATYCZNY no ale nie kosztują 50 pln jak w Lidlu

Link to comment
Share on other sites

O takie coś zakupiłem bo padł mi akumulator (chyba przez ISR ale to nieistotne).

http://ctek-ladowarki.pl/33-ładowarka-ctek-mxs-50.html

Wybór poprzedzony wertowaniem The Forum w zakresie kilku wątków.

 

Nic nadzwyczajnego, zrobił swoją robotę.

Zaskoczył rozmiarem, z jakiegoś powodu spodziewałem się większego gabarytu.

 

Niby ma to tryb ładowania/podtrzymywania przez bardzo długi czas.

Instrukcja "mówi", aby po podpięciu i odczekaniu 50 (czy 60) godzin, upewnić się, że ładowarka przełączyła się na program nr 7 (7 i 8 to właśnie do podtrzymywania) i jeśli tak to bezpiecznie jest zostawić to bez nadzoru na dłużej. Będę testował podtrzymywanie jeśli znowu padnie mi akumulator lub dopóki zima się nie skończy.

Link to comment
Share on other sites

Ja też używam ładowarkę CETEK. Podłączam do akumulatora w motocyklu po zakończeniu sezonu i odpinam na wiosnę. Na razie aku 3 lata i działa bez problemu. Potrafi też reanimować głęboko rozładowane akumulatory np w traktorku - kosiarce. Moim zdaniem mega prostownik. 

Link to comment
Share on other sites

Mam Boscha jest całkiem całkiem ale przy całkowicie padniętym aku to go nie ruszył Dopiero jakiś prymitywny prostownik sąsiada go ruszył a po 30 min Bosch już zastartował.Poza tym bez uwag a jak w takiej sytuacji zachowa się CTEK ?

Link to comment
Share on other sites

CTEK MXS 5  jak jest jakieś napięcie typu 5-8V to  jeszcze odpala ładowanie, jak jest mniej to już nie wykrywa i trzeba najpierw strzelić aku ze zwykłego prostownika, albo podłączyć na chwile drugi akumulator równolegle.

Opcja regeneracji działa i ja swój akumulator zregenerowałem. Po trzech pełnych ładowaniach z funkcją recovery akumulator zdecydowanie lepiej kręci rozrusznikiem.

Edited by Michał Guz
Link to comment
Share on other sites

W dniu 26.01.2019 o 23:23, Michał Guz napisał:

akumulator zdecydowanie lepiej kręci alternatorem.

 

Rozrusznikiem w sensie? ;) 

 

Bo generalnie to to działa odwrotnie, alternator "kręci" akumulatorem. ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Szczerze to nie zostawił bym żadnego prostownika podczas ładowania akumulatora bez nadzoru. Widzę, że niektórzy producenci tych urządzeń umożliwiają ładowanie bez ściągania klem :facepalm:.

Link to comment
Share on other sites

W CTEKu jest w zestawie nawet specjalny przewód z gniazdem do podpięcia na stałe do klem. Prostownik ma wtyczkę i można podpiąć krokodylki lub inne akcesoria. Bardzo wygodne. :)

Przy stosowaniu porządnych elektronicznych ładowarek nie widzę potrzeby komplikowania sobie życia i ściągania klem.

z%C5%82%C4%85czka-ctek-comfort-connect-m

Edited by Kambol
Link to comment
Share on other sites

A co na to producenci samochodów, gwarancja przecież to ingerencja w instalację auta ? 

 

Juz widzę jak w sieć energetyczną "uderza" piorun o napięcie milion woltów topi instalację samochodu, są jakieś testy tych prostowników w takich sytuacjach ?.

 

 

Edited by llkuba
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

To teraz Kambol odpowiedz na moje pytania zawarte wyżej.

Jako taką podpowiedź dodam, że burza może być nawet 20 km od Twojego miejsca zamieszkania i możesz nawet nie wiedzieć, że uderzył piorun. 

 

Jako taką ciekawostkę dodam, że mam takie uprawnia dzięki którym mogę wejść do każdej elektrowni w Polsce. 

Edited by llkuba
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, llkuba napisał:

 

Jako taką ciekawostkę dodam, że mam takie uprawnia dzięki którym mogę wejść do każdej elektrowni w Polsce. 

A RCD nie zadziała?

P.S. Czyżby powoływanie się na wpływy?:biglol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...