Jump to content

Problem z ogrzewaniem/klimą dwustrefową


Bonless

Recommended Posts

Witam,

 

Odkąd kupiłem auto moje Legacy IV mam pewne problemy z dziwnym zachowaniem klimatyzacji/ogrzewania. Przejrzałem już kilka tematów odnośnie klimy na forum ale nie mogę znaleźć sensownych odpowiedzi.

 

Problem, który mam w tej chwili to brak ogrzewania po stronie pasażera. Przy zmianie temperatury pokrętłem zmiana temp. powietrza jest nieznaczna (ledwo odczuwalna). Niezależnie od tego na co jest ustawiony nawiew zawsze jest to samo. Przy ogrzewaniu ustawionym na szybę też jedna połowa jest ciepła a druga zimna. Regulacja po stronie kierowcy działa poprawnie.

Zdemontowałem dziś schowek żeby sprawdzić czy poruszają się klapy pasażera i okazuje się, że działają.

Ustawienie na zimno:

20181024_205251.thumb.jpg.4b2f532678b1770188365d01d917c69f.jpg

 

Ustawienie na max ciepło

20181024_205307.thumb.jpg.cb21774f448fdd75f3232912c11852e0.jpg

 

Co jeszcze mogę sprawdzić?

 

Drugi problem miałem w jak było trochę cieplej i nie było trzeba używać ogrzewania. Przy ustawieniu na zimno bez klimy po pewnym czasie zaczyna lecieć ciepłe powietrze z nawiewów (na pewno cieplejsze niż na zewnątrz auta). Jak włączę klimę to normalnie leci chłodne powietrze. Wydawało mi się, że problem się nasilał jak auto po krótkiej trasie chwilę stało (parę minut) i jak ponownie wsiadałem do auta i je odpalałem wtedy przeważnie leci dość ciepłe powietrze i bez odpalenia klimy nie dawało rady (mimo że na zewnątrz było już z 17-18 stopni).

 

Dzisiaj też robiłem samo diagnostykę klimy. Pokazało błąd czujnika nasłonecznienia, ale robiłem to popołudniu i było już dość pochmurno więc nie wiem czy to nie  miało jakiegoś wpływu.

 

Macie jakieś pomysły lub sugestie co jeszcze mam sprawdzić?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

W międzyczasie zdejmowałem deskę rozdzielczą i przy okazji dokładnie sprawdziłem działanie klap. "Niestety" działają poprawnie.

Zrobiłem czyszczenie i płukanie układu chłodzenia, kilkukrotne odpowietrzanie i odpowietrzanie samej nagrzewnicy.

Niestety wszystko wskazuje na częściowo zapchaną nagrzewnicę.

Pewnie ten sam problem co w tym wątku:

 

Nagrzewnicę już kupiłem i w najbliższym czasie będę sie zabierał za wymianę. Dam znać czy to pomogło. 

Link to comment
Share on other sites

28 minut temu, Bonless napisał:

Nagrzewnicę już kupiłem i w najbliższym czasie będę sie zabierał za wymianę. Dam znać czy to pomogło

Daj znać, czy da się odłączyć aluminiowe węże od nagrzewnicy (jak na filmie).

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, WOJO napisał:

Daj znać, czy da się odłączyć aluminiowe węże od nagrzewnicy (jak na filmie).

 

Będę tak próbował, zobaczymy co z tego wyjdzie. Zdam relację jak już wszystko ogarnę. 

Link to comment
Share on other sites

Można powiedzieć, że problem ogrzewania z prawej strony rozwiązany.

 

 

Więc tak, na początku spuściłem płyn chłodniczy. We wnętrzu zdjąłem podłokietnik i plastiki dookoła nóg kierowcy. Radia w zasadzie nie trzeba wyjmować ale poleciałem już z rozpędu.

 

20181208_130517.thumb.jpg.501017d96b03f3aeff161b6dd3513c37.jpg

 

20181208_130524.thumb.jpg.de162dfb52c91cbc708cf6fb9616a9bd.jpg

 

Teraz jest dostęp do pokrywy nagrzewnicy. Zdjąłem moduł, który jest przykręcony do kolumny kierownicy razem z jego mocowaniem (widoczny na górze poniższego zdjęcia). Widoczny na zdjęciu kawałek kanału nawiewu na nogi też jest dobrze odkręcić bo trochę polepszy to dostęp. Zdejąłem blachę pod kolumna kierowniczą żeby mieć możliwie jak najwięcej miejsca (później i tak będzie trzeba ją zdjąć).

 

20181208_130531.thumb.jpg.7daacf78968bce3c8c3f80c9895d81e0.jpg

 

Po odkręceniu pokrywki widzimy nagrzewnicę. Odkręciłem blaszkę trzymającą rurki przy samej grodzi, dzięki temu mogłem ruszać rurkami.

 

20181208_131830.thumb.jpg.f61e9ad01482df9e7a3af4e9a5b437ec.jpg

 

Jak widać rurki są przymocowane do nagrzewnicy poprzez cztery zagniecenia na każdej.

Można je odgiąć śrubokrętem (aluminium dość łatwo się poddaje). Ja użyłem zgiętego płaskiego śrubokręta. Potem mogłem wysunąć rurki z nagrzewnicy.

Po rozgięciu wygląda mniej więcej tak:


20181208_131947.thumb.jpg.0a2b1d09b3dc90198fc1f2dddde0cb4e.jpg

 

20181209_130747.thumb.jpg.c62ac395787e8025dcde511ee38ed6a4.jpg

 

Dobrze jest podłożyć jakąś miskę lub folię żeby nie zachlapać dywanu płynem chłodniczym.

 

Potem zdjąłem plastik pod stacyjką, odkręcilem samą kolumnę od belki wzmacniającej (dwie śruby na klucz 12) i odpiąłem wszystkie kostki od kolumny kierowniczej.  Opuściłem kolumnę kierowniczą jak najniżej i dopiero teraz była możliwość wysunięcia nagrzewnicy z obudowy.

20181208_143746.thumb.jpg.a891c67db9d5a62737080dbc21ab9582.jpg20181208_143730.thumb.jpg.a58fadae0eefd294cc93d5052a4af88c.jpg

 

Przy opuszczaniu kolumny i szarpaniu się z wysunięciem nagrzewnicy koniecznie trzeba uważać żeby nie wysunęła się guma w grodzi na dole kolumny kierowniczej.

Jak wypadnie to jest sporo zachodu żeby ją z powrotem wcisnąć. Wiem bo straciłem na to mnóstwo czasu :facepalm:20181210_204937.thumb.jpg.9bf5fbce89c7198a5e7b90a76101d047.jpg

 

Okazało się, że poliftowa nagrzewnica nie pasuje do przedlifta ( do wersji USA na pewno, do innych trzeba sprawdzać). Różnica to 1 cm szerokości. Moja ma ok. 140mm, poliftowa 130mm.

Poniżej widać różnicę.

 

20181208_151410.thumb.jpg.0e120b821cdc591d8f9e3ad1af5d01bd.jpg

 

20181208_151437.thumb.jpg.c63bb10d81a1b33128e6cfc97a73a831.jpg

 

W związku z zaistniałym problemem zdecydowałem się na czyszczenie mojej nagrzewnicy (nie mogłem czekać na kolejną). Po kilku godzinach płukania różnymi środkami do usuwania kamienia, wielokrotnego płukania wodą, wygrzebywania tego co dało radę sięgnać udało się w miarę doczyścić. Syfu było w środku dość sporo.

Płukałem nagrzewnicę podpinając wąż od prysznica co pozwoliło mi stwierdzić czy zaczyna się równo nagrzewać od ciepłej wody.

 

Składałem wszystko w odwrotnej kolejności. Rurki zagniotłem dookoła śrubokrętem i młotkiem. Na rurkach są oringi i trzeba je dobrze wcisnąć w nagrzewnicę żeby weszły na swoje miejsce.20181209_133500.thumb.jpg.45130858a70a26ef1d6c9243ad0da12f.jpg20181209_133506.thumb.jpg.3af37d98a2e9dc5d23e8701f2428a7b6.jpg

 

Wygląda na to, że nic nie cieknie i ogrzewanie zaczęło działać jak trzeba :thumbup:

Jako ciekawostka to nowa nagrzewnica kosztuje w ASO 535zł netto.

Edited by Bonless
Poprawka
  • Like 2
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Super tutorial

Wysłane z mojego mądrego telefonu

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

To samo miałem, ale ja przeciąłem rurki i połączyłem gumowymi wężami. Wg mnie szybciej i potwierdzam problemy z gumą na grodzi silnika, tragedia ją tam wcisnąć  z powrotem

Link to comment
Share on other sites

W dniu 31.12.2018 o 21:06, coolczak napisał:

To samo miałem, ale ja przeciąłem rurki i połączyłem gumowymi wężami. Wg mnie szybciej

To aluminium na prawdę łatwo się poddaje. Moim zdaniem cięcie rurek i dokładanie kolejnego połączenia jest bezcelowe skoro można to w prosty sposób rozłączyć.

 

W dniu 31.12.2018 o 21:06, coolczak napisał:

potwierdzam problemy z gumą na grodzi silnika, tragedia ją tam wcisnąć  z powrotem 

U mnie próby wciśnięcia skończyły się wyciągnięciem całej kolumny kierowniczej :angry:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...
W dniu 11.12.2018 o 23:21, Bonless napisał:

Na rurkach są oringi i trzeba je dobrze wcisnąć w nagrzewnicę żeby weszły na swoje miejsce.

Użyłeś starych oringów czy dałeś nowe? Jeśli nowe to czy pamiętasz jaki wymiar? Do dobrze wyposażonego sklepu mam 20km więc chciałbym się zaopatrzyć przed rozebraniem bo później nie będę miał jak dojechać. 

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, ziomek4000 napisał:

Użyłeś starych oringów czy dałeś nowe? Jeśli nowe to czy pamiętasz jaki wymiar? Do dobrze wyposażonego sklepu mam 20km więc chciałbym się zaopatrzyć przed rozebraniem bo później nie będę miał jak dojechać. 

Niestety nie mierzyłem jaki jest wymiar oringów bo założyłem stare. Nie były zdeformowane ani zniszczone.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jakby ktoś pytał to wymiar oringu 16x2

Przynajmniej w przypadku obutback my08 2,5 sohc. 

 

U mnie oprócz typowego osadu niestety znalazłem w nagrzewnicy również kawałki sylikonu. Jakiś Janusz mechanik przy składaniu czegoś nawalił za dużo i nadmiar się urwał i przemieścił. Teraz zastanawiam się gdzie i ile tego jeszcze wala się po układzie chłodzenia.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...