Skocz do zawartości

Skrzynia automatyczna w Subaru


Piotr Flis

Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 tygodnie później...
  • Odpowiedzi 122
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

O tym dynksie też gdzieś czytałem.

 

Ale ciekawa sprawa: z uwagi na skrzynię należy zostawiać auto na ręcznym, z drugiej strony zimą raczej nie jeśli jest mróz, bo hamulec może przymarznąć.

 

Podobnie jest przy uruchamianiu auta zimą: ze względu na skrzynię nie jest zalecane natychmiastowe ruszanie, tak żeby na P olej się rozgrzał, ale dla silnika to ponoć niedobrze....

 

I bądź tu mądry :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
I bądź tu mądry

Tak naprawdę, to nie ma tu żadnego dylematu. Samochód bezwzględnie trzeba parkowac z użyciem hamulca postojowego, bo inaczej możesz uszkodzic skrzynię (a klocki nie przymarzają a nawet gdyby, to nie jest to niebezpieczne). Przy uruchamianiu zimą też nie ma problemu, bo elektroniczne sterowanie pracą skrzyni uwzględnia temperaturę oleju i jazda z zimnym olejem jej nie zaszkodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli temperatura otoczenia samochodu spadnie poniżej 0 st.C bardzo ważne po uruchomieniu samochodu, przed rozpoczęciem jazdy, (załączeniem pozycji D lub R ) jest wstępne rozgrzanie układu silnik-skrzynia. Przy silnikach gaźnikowych ze sterowanym ręcznie układem ssania, oraz układem sterowania automatycznym silnik przed rozpoczęciem jazdy, (załączeniem pozycji D lub R ) należy rozgrzać do temperatury umożliwiającej jego pracę przy prędkości obrotowej nie wyższej niż 1000 obr/min.

 

Przy silnikach z wtryskiem bezpośrednim i silnikach Diesla czas rozgrzewania układu przed rozpoczęciem jazdy (załączeniem pozycji D lub R ) powinien być nie krótszy niż 1-2 minuty w temperaturze otoczenia bliskiej 0 st.C i ok. 5-10min przy temperaturze otoczenia ok -10_15 st.C. Im niższa temperatura otoczenia, tym dłuższy czas potrzebny do wstępnego rozgrzania układów. Takie postępowanie ma wpływ na żywotność i prawidłową pracę wielu układów mechanicznych samochodu.

 

A pochodzi to stąd:

 

http://olczak.home.pl/readarticle.php?article_id=3

 

[ Dodano: Czw Lut 07, 2008 11:39 pm ]

W pozycji dźwigni P koła samochodu są mechanicznie blokowane, dlatego też położenie to służy do parkowania samochodu. Przy parkowaniu samochodu nawet na niewielkich wzniesieniach należy przestrzegać następującej kolejności wykonanych czynności. Po zatrzymaniu samochodu pedałem hamulca, zaciągamy hamulec ręczny, przełączamy dźwignię zmiany biegów w pozycję P, wyłączamy silnik.

 

Jeżeli nie zaciągniemy hamulca ręcznego przed przełączeniem dźwigni w pozycję P niewielki obrót kół napędzanych spowoduje silne naprężenie zapadki w układzie blokady. Może to utrudnić poźniejszą zmianę położenia dźwigni. Jeżeli już doszło do takiej sytuacji nie należy siłą wymuszać zmiany położenia dźwigni. Próbujemy rozruszać samochód pchając go w kierunku przeciwnym niż spadek wzniesienia i w tym momencie staramy się zmienić położenie dźwigni.

 

Pozycję P załączamy zawsze po całkowitym zatrzymaniu samochodu przy wciśniętym pedale hamulca. Załączenie pozycji P w sytuacji, kiedy samochód jeszcze się toczy kończy się zazwyczaj poważnym uszkodzeniem skrzyni. Wiele modeli samochodów posiada zabezpieczenie przed włączeniem lub wyłączeniem pozycji P wymuszające wciśnięcie pedału hamulca przed użyciem tej pozycji. Blokada zostaje odbezpieczona już przy niewielkim nacisku pedału. W związku z tym przypominam o bezwzględnej konieczności całkowitego zatrzymania samochodu przed włączeniem dźwignią zmiany biegów pozycji P.

 

Tym razem o hamulcu ręcznym. Źródło to samo: http://olczak.home.pl/readarticle.php?article_id=5

 

[ Dodano: Czw Lut 07, 2008 11:44 pm ]

Pozycję N można stosować alternatywnie z pozycją P przy dłuższym postoju samochodu na płaskim terenie, z włączonym silnikiem, bez opuszczania samochodu przez kierowcę. Praktycznie - pozycja N ma zastosowanie przede wszystkim jako pozycja przejściowa między realizacją różnych programów jazdy - zmiana kierunku jazdy z przodu do tyłu i odwrotnie. Umożliwia ona bezsstresowe przejście ciśnień sterujących zmienną konfiguracją zaworów. Dlatego też przy zmianie kierunku jazdy należy pamiętać o tej pozycji i nie wykonywać zbyt gwałtownych przełączeń między R-D i D-R. Pozycja N wykorzystywana jest również w przypadku konieczności przetoczenia samochodu lub holowania

 

 

 

(zobacz warunki holowania)

.

 

Stosowanie pozycji N w przypadku krótkich postojów np. na światłach kierujących ruchem niczemu nie służy. Układ sterowania skrzyni jest tak opracowany, że zatrzymanie samochodu pedałem hamulca przy włączonej pozycji D jest wystarczające i nie powoduje obciążenia układów wykonawczych skrzyni w sposób, który miałby istotny wpływ na nadmierne zużywanie się elementów skrzyni.

 

To jest jak sądzę odpowiedź na pytanie zadane na samym początku. Źródło jak cytat nr 2.

 

Czytając powyższe zagwozdkę co do rozgrzewania/nie rozgrzewania auta nadal mam. Co do przymarzających hamulców poszperam i dam znać jak znajdę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli temperatura otoczenia samochodu spadnie poniżej 0 st.C bardzo ważne po uruchomieniu samochodu, przed rozpoczęciem jazdy, (załączeniem pozycji D lub R ) jest wstępne rozgrzanie układu silnik-skrzynia. Przy silnikach gaźnikowych ze sterowanym ręcznie układem ssania, oraz układem sterowania automatycznym silnik przed rozpoczęciem jazdy, (załączeniem pozycji D lub R ) należy rozgrzać do temperatury umożliwiającej jego pracę przy prędkości obrotowej nie wyższej niż 1000 obr/min.

 

Przy silnikach z wtryskiem bezpośrednim i silnikach Diesla czas rozgrzewania układu przed rozpoczęciem jazdy (załączeniem pozycji D lub R ) powinien być nie krótszy niż 1-2 minuty w temperaturze otoczenia bliskiej 0 st.C i ok. 5-10min przy temperaturze otoczenia ok -10_15 st.C. Im niższa temperatura otoczenia, tym dłuższy czas potrzebny do wstępnego rozgrzania układów. Takie postępowanie ma wpływ na żywotność i prawidłową pracę wielu układów mechanicznych samochodu.

 

To co jest tu napisane nijak się ma do SUBARU.

Rozgrzejemy układ silnik-skrzynia,a w dyfrach olej zostaje nadal zimny.Prawie jak smar!!! :lol:

Najlepiej ruszyć i jechać powoli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbujemy rozruszać samochód pchając go w kierunku przeciwnym niż spadek wzniesienia i w tym momencie staramy się zmienić położenie dźwigni.

 

To bardzo, bardzo, bardzo ciekawe...

Pchać auto pod górkę i jednocześnie ciągnąć dźwignię! To dobre zadanie na jakiś konkurs, albo co...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

andrzej, uwazam ze jest to dzialanie prawidlowe i sprawdzone. Raz zaparkowalem na stromym wzniesiniu i nie zaciagnalem lapy. Nie wiedzialem wtedy o tym bo bylem poczatkujacym uzytkownikiem automatu. Potem nie moglem zmienic na R, gdyz dzwignia sie jakby zablokowala. Poaciagnalem na sile. Pieknie zgrzytnelo.

 

Zauwaz ze jak parkujesz na wzniesieniu i wrzucisz P to auto sie lekko ztoczy dopoki nie zaskoczy tam jakas zebatka czy bok wie co. I gdy ciezar auto jest duzy (czytaj stoi na stromym wzniesieniu) to wywiera spora sile na to cos i to cos musi sie temu oprzec. Pchajac pod gore niwelujesz sile dzialajaca na to cos poprzez zozluznienie oporu ktory to cos stawia. A z doswiadczenia wiemu ze ze skrzyniami jest tak ze mniej oporow, lepiej dzialajaca skrzynia :P

 

Tak tylko glowkuje jak to moze byc w teorii, ale prawda jest ze powinno sie lape zapodac przed wrzuceniem na P gdy parkujemy na wzniesieniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...
... i w miare mozliwoasci unikac bawienia sie wajcha to nie tiptronik:PP ja jeszcze czasem recznie robilem redukcje np z D-na 3albo 2 efekt taki 4 miesiace tarczki sie spalily i papap automat

Czy ktoś mógłby rozwinąć ten temat?

Jeśli w moim Subaraku mam możliwość zmiany biegów w kierownicy, lub w trybie sport również wajchą - czy to oznacza, że szkodliwym jest używanie tych przycisków i np redukcja "manualna"?

bo już zgłupiałem troszeczkę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy to oznacza, że szkodliwym jest używanie tych przycisków i np redukcja "manualna"?

bo już zgłupiałem troszeczkę...

Możesz zmieniać bez obaw. Dwa i pół roku tak jeżdżę i auto działa :wink: Pozatym gdyby Subaru umożliwiło "manualną" zmianę biegów, wiedząc, że może to znieszczyć skrzynie sami by sobie wbili gwóźdź do trumny, nie uważasz ? :wink:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozatym gdyby Subaru umożliwiło "manualną" zmianę biegów, wiedząc, że może to znieszczyć skrzynie sami by sobie wbili gwóźdź do trumny, nie uważasz ? :wink:

uważam, uważam, niemniej czytając niektóre z wypowiedzi, człowiek zaczyna się zastanawiać...

ale dzięki za odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
Skrzynie automatyczne są konstruowane w celu uniknięcia konieczności wyboru biegu zależnie od sytuacji, co jest bardzo korzystne w warunkach miejskich. Przy postojach przed światłami lub w czasie jazdy w korku nie ma konieczności przełączania z pozycji D na N. Co więcej przełączanie z D na N powoduje skoki ciśnienia oleju co przyczynia się do skracania żywotności układu. Zalecane jest więc unikanie częstego przełączania z trybu jazdy D na tryb neutralny N. Tryb neutralny N pozwala na przetoczenie pojazdu na małe odległości, holowanie pojazdu z automatyczną skrzynią biegow jest niedozwolne.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Ja mam pytanie - czy przy wyłączonym zapłonie można (jest to nieszkodliwe dla skrzyni) zmienić z P na N i przetoczyć autko o 10 cm i ponownie wrzucić na P (ciągle bez włączania silnika) ?

Pytanie drugie: jak mocno szkodliwe jest wyłączenie zapłonu po zatrzymaniu ale gdy skrzynia jest w pozycji D ? (niestety takie wyłączenia zdarzają się żonie która uczy się jeździć automatem w Foresterze Sturbo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam pytanie - czy przy wyłączonym zapłonie można (jest to nieszkodliwe dla skrzyni) zmienić z P na N i przetoczyć autko o 10 cm i ponownie wrzucić na P (ciągle bez włączania silnika) ?

nic się nie stanie, bez obaw, byleby to było 10m a nie 10km :wink:

Pytanie drugie: jak mocno szkodliwe jest wyłączenie zapłonu po zatrzymaniu ale gdy skrzynia jest w pozycji D ? (niestety takie wyłączenia zdarzają się żonie która uczy się jeździć automatem w Foresterze Sturbo.

chyba nie aż tak bardzo, ale może niech się wypowie ktoś 100% pewny swojej odpowiedzi :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

nie wiem kto co wie i kto jakie bzdury pisze ale z automatem jest prosta sprawa hamulec nic nie ma wspólnego ze skrzynią dlatego przy automacie potrzebne są lepsze hamulce a przerzucenie na luz nie zmienia chłodzenia oleju skrzyni on non stop jest w obiegu auto z automatem można holować jednak nie więcej jak 15km/h i nie więcej jak 5km a przerzucanie na N na światłach ogranicza nasze spalanie do poziomu auta w manualu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na skrzyżowaniu zaciągam ręczny, żeby nie oślepiać tych za mną, na razie się sprawdza.

 

Pytanie drugie: jak mocno szkodliwe jest wyłączenie zapłonu po zatrzymaniu ale gdy skrzynia jest w pozycji D ? (niestety takie wyłączenia zdarzają się żonie która uczy się jeździć automatem w Foresterze Sturbo.

Popełniłem coś takiego 2x. Auto reaguje inaczej (ciężko to określić, ale inaczej gaśnie). Więc na pewno nie jest to dobry sposób. No, ale po 2x skrzynia działa, więc pewnie w innych też tyle wytrzyma. :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...