Jump to content
PrzemoST

Wał i shortblock z 2.5l do 2.0 a pojemność

Recommended Posts

Nie wiem czy zrozumiale się wyrażę. Mamy na stole motor ej205 z WRX, wymieniamy wał i shortblock na ten z 2.5. Czy pojemność jest zależna tylko od tych dwóch elementów, czy osiągnięcie docelowej pojemności 2.5 wymaga dodatkowej zmiany korb, tłoków, tudzież głowic? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojemność skokowa liczysz tylko z objętości czyli v=pi*rkwadrat*h 

dla 2.0 jest 3.14 * 0.46 kwadrat bo tłok ma d=92 mm * 75 mm (skok) bo jest to górne minus dolne położenie wału korbowego=0.4983 litra . To razy liczbę cylindrów i masz 1,99 L. 

W 2.5 tłok ma 100 mm a skok wału 79 mm podstaw przelicz.

Głowica tłok oraz grubość uszczelki jest potrzebne do wyliczenia objętości komory spalania i nie ma wpływu na pojemność cylindra ale to już level 2 :)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

A napiszesz o level 2? Bo ciekawy jestem :)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, czyli jak rozumiem, jeśli się wymienia wał i shortblock, musimy wymienić w komplecie korby i tłoki. O to mi chodziło. Dzięki za rzeczową  odpowiedź.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korby w 2.5 są krótsze? Czy większy skok mieści się przez niższe denko tłoka + ew. grubszą uszczelkę?

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 godzin temu, 4mamut napisał:

W 2.5 tłok ma 100 mm

w 2.5 nominał jest 99.50 mm , głowica z 255 ma mniejszą pojemność stąd wyższy st.spr. jak w połączeniu z głowicami EJ257 z STi .

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, mirasek napisał:

Korby w 2.5 są krótsze?

Korby akurat są takiej samej długości od 92 roku do teraz, czy to 2.0 czy 2.5 to są tej samej długości. Sam założyłem kiedyś takie z ej257 z 2008 do EJ20K z 98 i podeszły jak ulał.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, Gaceq napisał:

Korby akurat są takiej samej długości od 92 roku do teraz, czy to 2.0 czy 2.5 to są tej samej długości. Sam założyłem kiedyś takie z ej257 z 2008 do EJ20K z 98 i podeszły jak ulał.

jesteś w błędzie

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nie wiem. Miałem na stole, porównywałem. Założyłem, jeździłem. Dziury w tłoku nie zrobiłem. Nawet w katalogach oem korba występuje jako EJ20/25 turbo... Klasyczne od newage różnią się wyglądem, ale długoscią nie. A korba ej207 z STI'01 od takiej ej257 STI'07 to w ogóle się niczym nie rózni, nawet wyglądem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minut temu, Gaceq napisał:

to w ogóle się niczym nie rózni, nawet wyglądem.

bzdury , jak będe w poniedziałek w firmie , to Ci zrobię zdjęcia poszczególnych korb i roczników . od GT po STI 08  oraz ich różne wagi , o czym pewnie nie wiesz :)

Edited by carfit

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, owad napisał:

A napiszesz o level 2? Bo ciekawy jestem :)

 

Mogę dać wytyczne. Nie mogę wszystkiego opisać ponieważ niektórym mogło by się to nie spodobać. Chociaż nie jest to jakaś tajemna wiedza i każdy kto jest w stanie policzyć coś w matematyce nie będzie miał problemu.

Aby policzyć pojemność komory spalania trzeba znać:

- skok wału

 - długość korbowodu

-  piston compression height, geometria tłoka, zależna od producenta.

- średnica cylindra

- wysokość bloku

 

Mając te dane obliczymy deck clearance  lub piston deck height.  Mając deck clearance możemy obliczyć z wzoru na objętość -> ile cieczy znajdzie się pomiędzy denkiem tłoka górną ścianką cylindra - to jest nasze V1.

Objętość komory spalania w górnym położeniu to V1+V2+V3+V4

Żeby nie było tak łatwo to każdy tłok ma swoją pojemność którą trzeba uwzględnić. Podaję ją producent. I to jest nasze V2. V2 zależy od kształtu tłoka dla wklęsłęgo będzie to wartość dodatnia dla płaskiego - zero.

V3 - jest to objętość zależna od grubości uszczelki. Oprócz grubości można uwzględnić też jej większą średnicę przy wyliczaniu objętości ale to już aptekarska dokładność.

V4 - jest to objętość zależna od kształtu głowicy - można ją obliczyć, przyjmując półkole albo zmierzyć, albo poszukać w necie jakie są pojemności  głowic w subaru.

 

Pamiętajmy że w dolnym położeniu również mamy V2, V3,V4, zmienia się tylko V1.

 

Mając te dane można obliczyć stopień sprężania - czyli objętość w dolnym położeniu tłoka z uwzględnieniem  V1,V2,V3,V4 dzielone przez pojemność w górnym położeniu komory spalania.

 

Reszta to Level 3 - niedostępny :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

no dobra , już mi się nie chce ..... :)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minut temu, carfit napisał:
21 godzin temu, 4mamut napisał:

W 2.5 tłok ma 100 mm

w 2.5 nominał jest 99.50 mm , głowica z 255 ma mniejszą pojemność stąd wyższy st.spr. jak w połączeniu z głowicami EJ257 z STi .

 

Zgadza się 99.5 , i zgadza się że STI ma większą pojemność głowic ale można z głowicami od 255 przejść na tłoki SOHC - są również kute ale wymiarowo korzystniejsze aby nie podnosić st. spr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, 4mamut napisał:

przejść na tłoki SOHC - są również kute

nie wiem co palisz , ale masz dobrego dealera :biglol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
w 2.5 nominał jest 99.50 mm , głowica z 255 ma mniejszą pojemność stąd wyższy st.spr. jak w połączeniu z głowicami EJ257 z STi .

Jest jeszcze EJ255 z przedliftowych Forków i Legacy GT MY05-06, które ma takie same głowice i stopień sprężania jak EJ257, ale to tak na marginesie :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 godzin temu, carfit napisał:

bzdury , jak będe w poniedziałek w firmie , to Ci zrobię zdjęcia poszczególnych korb i roczników . od GT po STI 08  oraz ich różne wagi , o czym pewnie nie wiesz :)

Dziękuje, ale nie trzeba, wszystkie widziałem.  A pytanie było:

W dniu 6.10.2018 o 09:33, mirasek napisał:

Korby w 2.5 są krótsze?

 

I na nie odpowiedziałem że wszystkie od silników ej 20/25 turbo są tej samej długości. I to jest bzdura wg Ciebie.

To, że różnią się poszczególne korby wyglądem i wagą na przestrzeni lat to oczywiste! Nie widziałem na żywo korb jedynie od najnowszego STI, mniemałem że nic nie zmieniali, ale jak sprawdziłem teraz to rzeczywiście od 2008 albo od 2014 jest inny numer oem dla nich - 12100AA291. Choć długość na pewno tradycyjnie ta sama.

Roczniki 2001-2007 do których się odnosiłem, czy to 2.0 czy 2.5 STI miały takie same korby 12100AA181 i to podtrzymuje ;)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, carfit napisał:

nie wiem co palisz , ale masz dobrego dealera :biglol:

 

Mahle - śr. 99.50 mm  dł. korby 130,4mm ,  comp.h 30,7 mm  poj. - 22 cc poj. głowica 56 cc - gr. uszczelki 0,5 -> st. spr. 8.2

Na głowicach 255 - te same Mahle - śr. 99.50 mm  dł. korby 130,4mm ,  comp.h 30,7 mm  poj. - 22 cc poj. głowica 46 cc - gr. uszczelki 0,5 -> st. spr. 9.2

Na tłoku SOHC i głowicach 255 r. tł.  99.50 mm  dł. korby 130,4mm ,  comp.h 29,4 mm  poj. - 18 cc poj. głowica 46 cc - gr. uszczelki 1 mm -> st. spr. 8.3

Poszukaj Wiseco K600M995 i przelicz stopień sprężania będziesz wiedział o co chodzi i nie traktuj każdego jak swoich klientów którzy nie mają pojęcia o silnikach.

Wstawiając im do WRX kute tłoki mahle na głowicach 255 zwiększasz stopień sprężania ponad 10% co przy badziewnej UPG zwiększa ryzyko jej wywalenia. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@4mamut pisz proszę przejrzyściej , bo ja wczoraj zrozumiałem że tłoki SOHC są kute ..... dlatego zażartowałem że coś paliłeś :) , teraz wszystko jasne , że miałeś co innego na myśli . :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oki :) rzeczywiście szybciej myśle niż pisze mając na mysli kute tłoki od wiseco dla wersji sohc nie seryjne standardowe.

aczkolwiek chodzi mi po głowie zbudowanie jednostki 300+ na głowicach sohc z dołem polzamknietym i kutych tlokach. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrobiła się z tego niezła epopeja!:) biorąc pod uwagę zmianę bloku na ten z 2.5 konieczna jest też wymiana głowic na te z 2.5 (inne srednice tulei)? Z 2.0 wrx nie ma szans na przypasowanie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, PrzemoST napisał:

Zrobiła się z tego niezła epopeja!:) biorąc pod uwagę zmianę bloku na ten z 2.5 konieczna jest też wymiana głowic na te z 2.5 (inne srednice tulei)? Z 2.0 wrx nie ma szans na przypasowanie?

Oczywiście że można do 2.5 dołu , dać głowicę z GT , wrx , od 2.0 !

Żywym przykładem był tego @ALEX gdzie mu ulepiłem ( bez budżetu ) sprzęt do wygrywania ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, carfit napisał:

Oczywiście że można do 2.5 dołu , dać głowicę z GT , wrx , od 2.0 !

Żywym przykładem był tego @ALEX gdzie mu ulepiłem ( bez budżetu ) sprzęt do wygrywania ;)

 

jak wtedy wygląda sprawa pojemności takiego zestawu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, carfit napisał:

Oczywiście że można do 2.5 dołu , dać głowicę z GT , wrx , od 2.0 !

Żywym przykładem był tego @ALEX gdzie mu ulepiłem ( bez budżetu ) sprzęt do wygrywania ;)

 

I to jest level 3. Subaru  nie przewidziało tego co użytkownicy sami są w stanie stworzyć z tym motorem 

 

3 minuty temu, PrzemoST napisał:

 

jak wtedy wygląda sprawa pojemności takiego zestawu? 

 

Wróć parę postów wyżej i się wczytaj raz jeszcze o pojemnościach .....

Im więcej wiesz o subaru .........tym bardziej dociera do ciebie jak dużo jeszcze zostało do odkrycia.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 6.10.2018 o 21:03, carfit napisał:
W dniu 6.10.2018 o 21:02, Gaceq napisał:

Korby akurat są takiej samej długości od 92 roku do teraz, czy to 2.0 czy 2.5 to są tej samej długości. Sam założyłem kiedyś takie z ej257 z 2008 do EJ20K z 98 i podeszły jak ulał.

jesteś w błędzie

 

W dniu 6.10.2018 o 21:22, carfit napisał:
W dniu 6.10.2018 o 21:14, Gaceq napisał:

Klasyczne od newage różnią się wyglądem, ale długoscią nie. A korba ej207 z STI'01 od takiej ej257 STI'07 to w ogóle się niczym nie rózni, nawet wyglądem.

bzdury

 

Co tam z moimi "bzdurami" ? Bo znajomy któremu poradziłem montaż korb od ej257 STI przy remoncie GC8 STI to się teraz dziwi co mu to zaproponowałem :blink: Ale jeszcze bardziej się dziwi, że skoro nie pasują wg Ciebie do starego 2.0 to czemu mu auto jeszcze jeździ  ;)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Gaceq napisał:

Co tam z moimi "bzdurami" ? Bo znajomy któremu poradziłem montaż korb od ej257 STI przy remoncie GC8 STI to się teraz dziwi co mu to zaproponowałem :blink: Ale jeszcze bardziej się dziwi, że skoro nie pasują wg Ciebie do starego 2.0 to czemu mu auto jeszcze jeździ  ;)

 

A to że korby jak już pisałem na przestrzeni lat 92-2015 zmieniały się kształtem, wagą i sposobem skręcania stopek korbowodu . Możesz również kupić korbowody o długości 131,5mm czyli o 1mm dłuższe . Seryjne oczywiscie ej205/7,vs ej255/7 są oczywiście zamienne w sensie długości, to jest jasne .

Edited by carfit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...