Skocz do zawartości

Klimatyzacja przestaje działać przy wysokich temperaturach


jareki007

Rekomendowane odpowiedzi

Zaobserwowałem, że przy wysokiej temp. zewnętrznej (tak pow. 30-35 st.) przestaje chodzić klima. Wystarczy ruszyć i wszystko wraca do normy. Zauważyłem to stojąc w korku na autostradzie, drugi raz w mieście też w korku. Generalnie jak jest straszny upał to się to zdarza. Jakiś czujnik ja wyłącza? No bo skoro podczas jazdy chłodzi jak wściekła to chyba czynnika nie brakuje. OBK MY15 3.6

 

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego Ci nie powiem, mechanik mi wymieniał, ale to podobno częsta usterka, ale dotyczy raczej staraszych aut, Twój jak teraz widzę dość młody. Z tego co pamiętam to chodziło o przekźnik który odpowiadał za załączanie klimy.

Wysłane z mojego G8441 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepsze jest to, że wystarczy zacząć jechać i wraca normalne działanie klimy. Nigdy wcześniej w żadnym aucie się z czymś takim nie spotkałem. Wyszło dopiero na wakacjach w upałach i przy dłuższych postojach w korkach.

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprzęgło klimatyzacji nie wyrabia, to pierwszy objaw. Na postoju jest za ciepło i sprzęgło już nie spina. Trzeba rozebrać sprzęgło klimy, wyjąć jedną podkładkę regulacyjną, sprawdzić tolerancję i powinno zacząć działać poprawnie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, skwaro napisał:

Sprzęgło klimatyzacji nie wyrabia, to pierwszy objaw. Na postoju jest za ciepło i sprzęgło już nie spina. Trzeba rozebrać sprzęgło klimy, wyjąć jedną podkładkę regulacyjną, sprawdzić tolerancję i powinno zacząć działać poprawnie :)

Pudło. :D

Sprzęgło nie ma bimetalu, więc powinno działać niezależnie od temperatury.

Osobiście skłaniam się ku tezie o zacinającym się lub stojącym wentylatorze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opiszę Wam zasadę działania skraplacza (chłodnicy klimatyzacji) co by nie powielać bzdur. 

Zadaniem skraplacza jak sama nazwa wskazuje jest zmienić stan  czynnika z gazu do cieczy poprzez skroplenie jego zbijając temperaturę o jakieś 15-20 stopni z około 60 C. do około 45-40 C. Jeżeli  nie schłodzimy czynnika  to temperatura jego pozostanie na poziomie 60 C. a nawet wzrośnie do 75 C. a wraz z nią ciśnienie w układzie klimatyzacji po stronie wysokiej powodując hamowanie sprężarki na tłokach (nie oszukujmy się to nie kompresor wan którym zasilimy instalację powietrzną na cały zakład tylko drobny kompresorek który maksymalnie dobije do 30 bar  czasem do 33 bar gdzie na tyle ustawiony jest zawór bezpieczeństwa) przez co prędkość obrotowa wału kompresora połączona na sztywno z tarczą dociskową (element sprzęgła) ma dużo mniejszą prędkość od koła pasowego napędzanego przez silnik samochodu. Przy problemach skraplacza (wyłamane lamele, zapchane lamele piaskiem, powyginane lamele, niesprawny wentylator , przegrzewająca się chłodnica silnika ) dochodzi do wzrostu temperatury a co za tym idzie i ciśnienia w układzie co odbija się na sprzęgle kompresora i wymiana tarczy na nową lub redukcja szczeliny jest tylko doraźnym rozwiązaniem problemu podobnym do licowania bezpieczników. Palenie się sprzęgła jest skutkiem w 95% a nie przyczyną, te 5 % to zle ustawiona szczelina podczas wymiany łożyska. Jeżeli wentylatory  u Ciebie @jareki007 działają a nadal jest problem z pracą klimatyzacji na postoju to sprawdź czy skraplacz nie jest zapchany i czy nie masz pozaginanych lameli przez co wentylator nie jest pchać strumienia  powietrza schładzającego skraplacz. Podczas jazdy pęd powietrza powoduje schładzanie skraplacza a na światłach i w korku brak tego pędu zastępuje dodatkowy wiatrak od klimy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapominasz o jednej sprawie, sprzęgło się wyciera i po pewnym przebiegu mimo sprawnych pozostałych elementów klimy i tak nie spina bo szczelina jest za duża. Po to sa własnie podkładki regulacujne żeby ją wyregulować, a to że po wymianie łożyska ktoś tego nie robi to inna sprawa.

 

Edytowane przez skwaro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zerknij na model auta autora tematu i powiedz czy w 3 letnim aucie ma prawo być już wytarte sprzęgło ? w moim 24 letnim jeszcze nie jest wytarte. Dlatego pominąłem tą przypadłość zużywania się bo przyczyną ścierania się nadmiernego sprzęgła opisałem wyżej a przy normalnym bezproblemowym eksploatowaniu sprzęgło wytrzymuje te 20 lat  lub 200 - 250 tys  km bo taka żywotność jest łożysk w klimatyzacji , później łożysko powoduje psucie sprzęgła bo ma luzy boczne przez co tarczki często są nierówno powycierane i wymieniamy na nowe bo nie nadają się do splanowania na tokarce.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwracam honor, nie spojrzałem na rocznik, szansa że jest wytarte są dość małe bo raczej nie ma 200kkm przebiegu, w takim razie też bym obstawiał zasyfioną chłodnicę lub wiatrak.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem i wiatraki działają. Jak klima jest wyłączona to stoją, po jej włączeniu ruszają oba. Zauważyłem jeszcze, że mam stan płynu chłodniczego na minimum. Nie jest poniżej kreski ale w dolnym stanie. Spróbuję kupić gdzieś na miejscu i dolać.
Auto jest z US i miało z przodu uszkodzenie, chłodnice wyglądają jak nowe. Podejrzewam, że były wymienione przy naprawie. Ale płyn na pewno był nowy zalany. Może jest jakiś lipny i teraz dopiero to wyszło. W sumie w zimie nie było żadnych problemów, rok temu w lecie też byłem w IT na wakacjach ale fakt, że nie było aż tak gorąco.
W sumie odkąd mam ten samochód pierwszy raz trafiłem w taki upał i do tego tak długie stanie w korkach - za pierwszym razem jak się klima wyłączyła staliśmy jakieś 2h na autostradzie. Klima siadła po ok. 30 min postoju, było że 40 stopni na zewnątrz + rozgrzany asfalt itd. U nas w PL nie było takich temperatur i nigdy tak długo nie stałem w korku.

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...