Skocz do zawartości

Tylny dfer: subaru plytkowy wiskotyczny a bmw plytkowy cierny


Zbyszek_

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie mam czysto teoretyczne z ciekawości. Oglądałem film o budowie/działąniu tylego mech. różnicowego ze sprzęgłem płytkowym ciernym z BMW. I zgłupiałem.

W subaru jest sprzęgło lepkościowe płytkowe, które myślałem, że włącza się w momencie gdy jedna oś zaczyna się dużo szybciej kręcić niż druga. Czyli np na błocie.

A to w BMW załącza się wtedy gdy mocniej wał napędowy nakręca obudowę mech. różnicowego - wtedy te płytki się stykają. Czy przy gwałtownym przyspieszeniu a nie przy poślizgu w błocie.

 

Czy ja to dobrze rozumie? Ze viskoza w subaru złącza osie w poślizgu a w BMW przy mocnym przyspieszeniu?

 

tu jest to omówienie szpery w BMW:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiskoza:

Kazda oś ma swój zestaw płytek, ułożone są naprzemiennie z płytkami obudowy dyfra i wypełnione gęstym płynem. Płytki są bardzo ciasno ale sie nie stykają. Jeśli powstaje różnica w prędkości obrotowej miedzy płytkami, za pośrednictwem oleju zwieksza sie tarcie działające na płytki i stara sie utrzymać tą samą prędkość obrotową.

 

image.png.4de0aa95df24745ab8b0a8eccb985e06.png

 

Płytka:

Znowu, kazda oś ma swój zestaw płytek jednak spiecie obywa sie przez specjalny klin/bolec który naciska na pierścienie i dopycha płytki do siebie. Z tego tytułu, czesto o takiej szperze mówi sie "mechaniczna". W zaneżności od kształu rowka na który naciska klin, taki dyferencjał będzie spinał przy przyspieszaniu, przyspieszaniu i czesciowo hamowaniu, przy przyspieszaniu i hamowaniu niemal równomiernie. Oczywiscie spina również gdy pojawia sie różnica prędkosci miedzy osiami.

 

image.png.0020633f3a44509608ed0405b2039c09.png

 

 

 

Do codziennego użytku i zwykłej jazdy wiskoza jest dobrym rozwiazaniem. Serwisowanie w zasadzie to tylko wymiana płynu i uszczelnień, pracuje cicho i spina w "płynny" sposób. Jednakże nigdy nie osiaga pełnego spiecia, zawsze jedna oś minimalnie będzie sie różnić w prędkości od drugiej a w przypadku mocniejszej eksploatacji przegrzany płyn osłabia efekt spięcia.

 

Do wyczynowej jazdy najczesciej stosuje sie dyferencjały mechaniczne - płytkowe. One spinają osie z równomierną i większą siłą, dają kierowcy wiecej możliwosci. Z drugiej strony płytki sie zużywaja, szpera hałasuje, momenty załączenia nie są już płynne a nagłe.

  • Dzięki! 2
  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...