Skocz do zawartości

Jaki samochód... elektryczny, .. bądź łódka ;-)


radekk

Rekomendowane odpowiedzi

Krok w kierunku ku dobremu.

Wreszcie zaczynają hamować te wariactwo. Szkoda tylko, że na to pozwolili, bo miliony tej ekranozy już zalała świat.

 

https://www.theverge.com/2024/3/5/24091043/euro-ncap-safety-rating-europe-2026-touchscreen-buttons-dials?fbclid=IwAR2Cp_3POSHQhms-iAxK2wAQeR6RTmRQF01MrCM_rrtE77O42Ht-xcgVgQk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Adi napisał(a):

Krok w kierunku ku dobremu.

Wreszcie zaczynają hamować te wariactwo. Szkoda tylko, że na to pozwolili, bo miliony tej ekranozy już zalała świat.

 

https://www.theverge.com/2024/3/5/24091043/euro-ncap-safety-rating-europe-2026-touchscreen-buttons-dials?fbclid=IwAR2Cp_3POSHQhms-iAxK2wAQeR6RTmRQF01MrCM_rrtE77O42Ht-xcgVgQk

wspaniała wiadomość, dla mnie podstawowe funkcje w systemie dotykowym to nieporozumienie. Na siłę "bajerują" auta na poziomie hindusa, jego rikszą z gps-sem i bluetooth. Bajer i tyle bo nadal to riksza.

 

Oczywiście taniej zrobić to na ekranie niż fizyczne przyciski...

 

ja bym zabierał 2 gwiazdki. Jedziesz, paruje Ci szyba a ty masz klikać na ekran aby włączyć nawiew na szybę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, AdaSch napisał(a):

ja bym zabierał 2 gwiazdki. Jedziesz, paruje Ci szyba a ty masz klikać na ekran aby włączyć nawiew na szybę...


Upierdliwe strasznie gdy prawie wszystko odbywa się za pomocą ekranu. 
Jeszcze pół biedy gdy funkcjami sterować głosowo, ale i tu jakoś … ja jednak tęsknię za fizycznymi pokrętłami, przyciskami, które moja pamięć mięśniowa szybko kiedyś odnajdywała  … ;) 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się że niewiele się zmieni. 

 

To be eligible for the maximum safety rating after the new testing guidelines go into effect, cars will need to use buttons, dials, or stalks for hazard warning lights, indicators, windscreen wipers, SOS calls, and the horn.

 

W artykule przywołana jest np. Tesla jako przykład ekranozy.

Jednak pomimo że ma „wszystko” na ekranie i nie ma np.wajchy kierunkowskazów czy wycieraczek,  to i tak powyższe wymagania spełnia. 

Te nowe wymagania skupiają się tylko na kilku podstawowych funkcjach.

Obsługi klimatyzacji, radia, świateł (poza kierunkami), grzania foteli itd. itp. te przepisy nie dotyczą. Owszem jest to krok w dobrą stronę ale rewolucji nie będzie. 

 

 

 

 

Edytowane przez matros1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, AdaSch napisał(a):

ja bym zabierał 2 gwiazdki. Jedziesz, paruje Ci szyba a ty masz klikać na ekran aby włączyć nawiew na szybę...

 

7 godzin temu, matros1 napisał(a):

Obsługi klimatyzacji, radia, świateł (poza kierunkami), grzania foteli itd. itp. te przepisy nie dotyczą

 

@matros1  tak swoją drogą to często ci parują szyby w TM3 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Adi napisał(a):

Krok w kierunku ku dobremu.

Wreszcie zaczynają hamować te wariactwo. Szkoda tylko, że na to pozwolili, bo miliony tej ekranozy już zalała świat.

 

https://www.theverge.com/2024/3/5/24091043/euro-ncap-safety-rating-europe-2026-touchscreen-buttons-dials?fbclid=IwAR2Cp_3POSHQhms-iAxK2wAQeR6RTmRQF01MrCM_rrtE77O42Ht-xcgVgQk

 

 

jako praktyk Tesli i VW ID5 które są przywołane w artykule powiem tak

 

ten w Tesli nie mam nic do zarzucenia,

ten w VW to dramat nad dramatami poganiane dramatem, pomimo "niby przycisków" cały ten system powinien być prawnie zakazany z powodu nieprzejrzystości i "chimery" działania

 

najlepsze jest to, że nawet tu na forum motoryzacyjnym są krzyki o rzeczy z którymi tylko mała cześć z nas mam kontakt i dłuższą praktykę 

 

można zrobić setki przycisków, boisko przycisków w których się  tak ostatecznie ktoś pogubi a można zrobić prosty przejrzysty interface oparty o skromną ilość kontrolerów 

 

polecam pojeździć i wyrobić sobie zdanie samemu 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, AdaSch napisał(a):

Oczywiście taniej zrobić to na ekranie niż fizyczne przyciski...

 

ja bym zabierał 2 gwiazdki. Jedziesz, paruje Ci szyba a ty masz klikać na ekran aby włączyć nawiew na szybę...

 

Zgoda, pod warunkiem, że masz to tak opracowane, jak np. w Foresterze SG. Potem przyciski i pokrętełka były coraz trudniejsze w obsłudze.

Przed Teslą miałem BMW i tam kliknięcie (a najpierw znalezienie) np. przycisku obiegu zamkniętego trwało dłużej niż na ekranie w Tesli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ketivv napisał(a):

ten w VW to dramat nad dramatami poganiane dramatem, pomimo "niby przycisków" cały ten system powinien być prawnie zakazany z powodu nieprzejrzystości i "chimery" działania

 

Najbardziej upierdliwe było wyłącznie asystenta pasa - gdzieś  głęboko w menu w kilku ruchach. (konieczne za każdym razem po odpaleniu samochodu, bo system, miał zaszytą opcję autodestrukcji). 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, ketivv napisał(a):

@matros1  tak swoją drogą to często ci parują szyby w TM3 ?

Jak klima chodzi w automacie w deszczowy dzień to się zdarza. Zauważyłem że automat włącza/wyłącza AC jak mu tam pasuje. Temperaturę w kabinie trzyma, jednak jak w taką pogodę wyłączy AC to zaczynają szyby parować. Przechodzę sobie wtedy na ręczne sterowanie.

Generalnie tryb auto klimy w żadnym samochodzie nie działał mi dobrze. Albo dmucha mi za mocno, albo nie tam gdzie chcę itd. itp. Wolę sobie to z ręki ustawić po swojemu.

Co do obsługi klimy z ekranu to i w Volvo i Tesli moim zdaniem jest to spoko. Grunt że temperaturę jest łatwo ustawić jednym paluchem. Myślę jest to porównywalne z pokrętłem. 

Edytowane przez matros1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Blixten napisał(a):

Nie związane z tematem ? :huh:
No to czytajcie dalej … 

 

https://www.rmf24.pl/fakty/swiat/news-chinscy-policjanci-beda-patrolowac-ulice-na-wegrzech,nId,7373788#crp_state=1

 

nie podoba mi się ten NWO :toobad:

 

 

 

https://policja.pl/pol/aktualnosci/233142,Polscy-policjanci-dbaja-o-bezpieczenstwo-polskich-turystow-na-wybrzezu-Adriatyku.html

 

"Although Hungary is home to the largest Chinese community in the CEE region, the Chinese diaspora does little to shape the image of China, as it barely spreads any news about China in Hungary. The Chinese Embassy in Budapest cooperates with the local Chinese diaspora in organizing cultural events, such as spring festivals, but these are mostly aimed at the Chinese community itself and Hungarians interested in Chinese culture."

https://cepa.org/comprehensive-reports/chinese-influence-in-hungary/

 

to nie są niecodziennie praktyki, policja ze sobą współpracuje

 

US np. na bieżąco filtruje nasze konta i inne miejsca skąd możemy wypłacać nasze, polskie aktywa i nie wypłacisz ich jak nie zrobisz raportu FATCA

Screenshot2024-03-0706_46_56.thumb.png.18ea2b932473ea4f608018575510a23a.pngScreenshot2024-03-0706_46_41.png.15adc345ca4e43ce37c34c75e328f585.png

 

"Rejestracja polskich banków w amerykańskim urzędzie skarbowym

Zgodnie z wymogami FATCA, banki w Polsce zostały zarejestrowane na stronie internetowej Urzędu Skarbowego Stanów Zjednoczonych Ameryki - każdemu bankowi została nadana odpowiednia identyfikacja."

https://www.pitax.pl/wiedza/aktualnosci/fatca-co-to-jest-i-na-czym-polega/

 

przy tym wspólne patrole policji na terenach gdzie jest duże natężenie osób z różnych części czy np. mieszka tam duża diaspora to nic innego jak rozsądna policyjna praktyka, którą i my Polacy stosujemy 

 

a że świat w którym żyjemy stał się "coraz mniejszy" to tez fakt z którego będą wynikać różne implikacje, czasami może szokujące ale zrozumiałe 

 

etit:

paradoksalnie to może być bardzo związane z tematem bo jednak chiński BYD wiąże się mocno z Węgrami, może właśnie "kulturowo jest im do siebie blisko" i ma na to wpływ także kwestia znaczniej diaspory chińskiej na Węgrzech

 

do przemyślenia: jeśli twoim partnerem w biznesie jest despota, władający całym krajem tak długo jak nie wejdziecie w konflikt można spokojnie "robić biznes"

zamiast jak Tesla w Niemczech użerać się z "nadmierną biurokracją" 

 

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, matros1 napisał(a):

Generalnie tryb auto klimy w żadnym samochodzie nie działał mi dobrze. Albo dmucha mi za mocno, albo nie tam gdzie chcę itd. itp. Wolę sobie to z ręki ustawić po swojemu.

 

 

a widzisz ja używam niemalże cały rok automatyki czy to w Tesli czy we wcześniejszych autach i ta w Tesli jest dla mnie cacy bo np. dość dobrze rozpoznaje potrzebę osuszania itp. wnętrza o czym informuje małym napisem pod wyświetleniem temperatury i system ten działa dla mnie chyba nawet jeszcze lepiej jak w BMW a obydwa auta mają humidity sensor pod lusterkiem wewnętrznym (choć mocno wyposażona Skoda Yeti też była cacy, podobnie jak stary Saab najsłabiej automatyka działała w Subaru)

 

sorry, że zapytałem o dość osobiste kwestie ale przyszła mi do głowy myśl jak duże mogą być różnice w indywidualnych zapatrywaniach, jak wspomniałem wyżej ja stosuje auto HVAC w autach jeśli tylko jest taka opcja, każda automatyzacja jest dla mnie interesująca, ciekawa i chętnie pożądana a wszelkie wynikające z tego niedogodności to dla mnie ciekawostka, wyzwanie do pokonania 

Screenshot2024-03-0707_17_16.png.1417bbf822458cb8dfaa2c8a8776b79d.png

 

na zdjęciu widać smugi po pracy wycieraczek, kiedyś o tym wspominałem, że często pojawia się np. po wosku z myjni ręcznej (nie stosowanego bezpośrednio na szybę czołową) czy tłuszczu z owadów itp. 

dawniej do myjni automatycznych dostawało się nawilżaną ściereczkę do zmycia wosku z przedniej szyby i cos mi się wydaje, że smużenie ma wpływ na pracę systemu, mogę się mylić tylko sobie obserwuje bo mam taką naturę

 

Screenshot2024-03-0707_27_23.thumb.png.e67ffd535adbb9be7298d4e1eb75f54e.png

wczoraj sobie pogrzebałem przy aucie i muszę powiedzieć, że super wygonie wymienia się wszystkie wahacze w przednim zawiasie w TM3 

oczywiście jak to ja musiałem sobie rozkręcić odrobinę więcej 

 

podobnie jak super wygodnie można było rozłożyć i złożyć wnętrze Subaru XV jakie posiadałem, coś te auta łączy nazwałbym to dążeniem do prostoty i jednak chyba technologia ukryta w głębi, gdzieś w DNA 

 

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały test zasięgu i efektywności napędu:

 

Nie zaskakuje Lexus, bo to chyba to samo co w BZ4X/Solterra, ale uczciwie (a nawet zachowawczo) na papierze podają efektywność. 

Na drugim końcu BYD, które chce być efektywne jak Tesla, a jest takie se - papier wszystko przyjmie.

Rozbieżność między zasięgiem deklarowanym a rzeczywistością to też ciekawa sprawa - dla mnie porażka WLTP - nowy test, a nie uwzględnia specyfiki aut elektrycznych.

Dopłata do pompy ciepła w VAG - tylko dla ideologów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, ketivv napisał(a):

sorry, że zapytałem o dość osobiste kwestie ale przyszła mi do głowy myśl jak duże mogą być różnice w indywidualnych zapatrywaniach, jak wspomniałem wyżej ja stosuje auto HVAC w autach jeśli tylko jest taka opcja, każda automatyzacja jest dla mnie interesująca, ciekawa i chętnie pożądana a wszelkie wynikające z tego niedogodności to dla mnie ciekawostka, wyzwanie do pokonania 

 

Ja zwyczajnie niecierpliwy jestem i nie mam czasu czekać i patrzeć jak to działa. Jestem szybszy od automatyki. Zaczyna parować to sam sobie włączam AC i nadmuch na szybę póki jeszcze coś widzę ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

image.thumb.png.d7ac7d9a610727914d57aa37dcffca08.png

image.thumb.png.13995e9fb0d19b84d00dfe3c2be8e9c6.png

2 godziny temu, aflinta napisał(a):

Rozbieżność między zasięgiem deklarowanym a rzeczywistością to też ciekawa sprawa - dla mnie porażka WLTP - nowy test, a nie uwzględnia specyfiki aut elektrycznych.

 

Ale za to wygląda ładnie na papierze. Generalnie żeby mieć jakieś względne pojęcie o realnym zasięgu to trzeba brać to WLPT z broszury minus 20-30%. 

Np. moja TM3 wg WLTP ma zasięg 515 km a realnie są to okolice 400 km z małym haczykiem. 

Edytowane przez matros1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

W dniu 6.03.2024 o 11:32, spawalniczy napisał(a):

Najbardziej upierdliwe było wyłącznie asystenta pasa - gdzieś  głęboko w menu w kilku ruchach. (konieczne za każdym razem po odpaleniu samochodu, bo system, miał zaszytą opcję autodestrukcji). 

 

Jeszcze jedno mi do głowy przychodzi jeżeli idzie odrywanie uwagi przez ekran. Sposób w jaki nawigacja informuje jak ustawić się do zjazdu czy zakrętu. 

Poniżej przykład z tego samego miejsca z Meganki i TM3. Oba samochody wykorzystują mapy google. 

A2234B1C-8812-4ED9-9F63-596E646EAE09_1_105_c.thumb.jpeg.782c39c82c09fda5d4a041355da3bd74.jpeg

39ECCB8E-B414-4C75-9D08-8B95401F0489_1_105_c.thumb.jpeg.176d40188a63b7c14f2f981dadd388c2.jpeg

 

W Megance szybki rzut oka i wiadomo na którym pasie się ustawić. W TM3 potrzeba chwili żeby się zorientować. W gęstym ruchu może się to różnie skończyć. Szczególnie jak jest sekwencja następujących po sobie różnych zjazdów.

Do tego w Megance przez to że na mapie nagle pojawia się sporych rozmiarów grafika, to zwraca to uwagę że trzeba zaraz zmienić kierunek. W TM3 jest tylko ta mała szara plama ze strzałkami. 

Co ciekawe w Chinach gdzie Tesla nie korzysta z map google, nawigacja pokazuje zjazdy tak:

image.thumb.png.8f1c20aa2cd048ee1d555bead0a055b1.png

 

a w Korei tak:

 

image.thumb.png.39d881c87bd209cac4748f033d633e8a.png

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Następne informacje świadczące o tym, że elektryczna motoryzacja jest często nieprzemyślaną idealnie bańką.

 

W dużym skrócie.

Bunt Europy przeciw Chińskim dopłatom do nieopłacalnej produkcji samochodów elektrycznych. Możliwe cła nawet do 25%

Rezygnacja Apla z produkcji samochodów, mimo wydanych na projekt kilku miliardów dolarów. Przełykają stratę, by nie generować jeszcze większych, rozpoczynając produkcję.

Problemy pozostałych statupów z bilansem. Np. Rivian, traci coraz więcej (40 tys$) na jednostkowej produkcji, a sprzedaje mniej niż zakłądał...to znaczy lepiej chyba, bo mniej traci :P

Fisker i Lucid też mają niejasną przyszłość.

Ford również traci na produkcji.

Ten biznes jawi się jako najbardziej patologiczny ze wszystkich nowych przedsięwzięć. Z góry jest obliczony na największa zarazę biznesu- dotacje.

Bez nich zaraz będą spektakularne upadki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, matros1 napisał(a):

Jeszcze jedno mi do głowy przychodzi jeżeli idzie odrywanie uwagi przez ekran. Sposób w jaki nawigacja informuje jak ustawić się do zjazdu czy zakrętu. 

Poniżej przykład z tego samego miejsca z Meganki i TM3. Oba samochody wykorzystują mapy google. 

A2234B1C-8812-4ED9-9F63-596E646EAE09_1_105_c.thumb.jpeg.782c39c82c09fda5d4a041355da3bd74.jpeg

39ECCB8E-B414-4C75-9D08-8B95401F0489_1_105_c.thumb.jpeg.176d40188a63b7c14f2f981dadd388c2.jpeg

 

ale nawigujesz w różne destynacje TM3 zjazd rozjazdem w lewo a Meganką "w prawo" ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Adi napisał(a):

Rezygnacja Apla z produkcji samochodów, mimo wydanych na projekt kilku miliardów dolarów. Przełykają stratę, by nie generować jeszcze większych, rozpoczynając produkcję.

 

 

auto Appla w założeniu miało być bez kiery w pełni autonomiczne nie wyszło, sorry ale Tesla w 5 minut zbiera tyle danych co Apple zbierało w ciągu roku a aby się uczyć trzeba dobrych danych z realnego świata nie mówiąc już o hardwarze który te dane przetrawi w ramach LLM NN

Apple wycofało się z tego projektu bo sromotnie ten wyścig technologiczny przegrało przy już dostępnej w USA Tesla FSD beta v.12 w górę 

 

Godzinę temu, Adi napisał(a):

Bunt Europy przeciw Chińskim dopłatom do nieopłacalnej produkcji samochodów elektrycznych. Możliwe cła nawet do 25%

 

to się buntujmy 

przed japońską motoryzacją też się tak broniono i jakoś się nie udało

 

Godzinę temu, Adi napisał(a):

Problemy pozostałych statupów z bilansem. Np. Rivian, traci coraz więcej (40 tys$) na jednostkowej produkcji, a sprzedaje mniej niż zakłądał...to znaczy lepiej chyba, bo mniej traci :P

Fisker i Lucid też mają niejasną przyszłość.

Ford również traci na produkcji.

Ten biznes jawi się jako najbardziej patologiczny ze wszystkich nowych przedsięwzięć.

 

nie raz pisałem, na sprzedaży BEV w skali świata zysk operacyjny ma właściwie tylko Tesla 

 

być może uda się się paru firmom z Chin z ponad 90 tych znaczących jakie tam funkcjonują, na miejscu u siebie już od tamtego roku marzą krwawą rzeźnię 

 

cóż Nokia raczej nie jest potentatem w smartfonach które zdominowały rynek a jakoś jest w czym wybierać

Kodak nie produkuje aparatów ani klisz a zdjęć robimy coraz więcej i koszt ich zrobienia jest bliski zeru 

filmów w fajnej rozdzielczości nie musimy oglądać na Sony BluRay a "wypożyczalnie" są dostępne bez większego problemu z poziomu kanapy

 

taki znak czasów, a cyferki za 2 miesiące 2024 sprzedaży BEV bardzo ładne

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...