Jump to content
MaMis

XV II -pierwsza wyniana oleju

Recommended Posts

4 godziny temu, Snuff napisał:

btw. trzeba było w pierwszym Twoim poście wspomnieć o degustacji jabłecznika...

I tak o to degustacja jabłecznika wyjaśniła konstrukcję silnika :) za to lubię internetowe dyskusje :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, Snuff napisał:

Ale ten "twój" schodek jeżeli powstanie, to tylko na granicach pracy pierścieni uszczelniających czyli w górnym i dolnym martwym punkcie pracy, dalej już nie "podskoczy" i nie będzie przejścia z "luźnego do ciaśniejszego".

btw. trzeba było w pierwszym Twoim poście wspomnieć o degustacji jabłecznika...byśmy nie strzępili języka. :biglol: Mam nadzieję, że smakował.

 

Widzę, że ciętą retoryką nadrabiasz brak argumentów.

 

No to poczytaj sobie poniższe. Niestety poza abstractami to płatne artykuły. No ale może warto wydać tak pieniądze niż kupować kolejne pomarańczowe wlepki na XVa :biglol:

 

Problematyka ruchu osiowego górnego pierścienia w rowku:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167892201801462

(położenie pierścienia zależy m.in. od ciśnień w komorze spalania i w skrzyni korbowej oraz bezwładności pierścienia)

 

Tu jest coś o ruchu osiowym środkowego pierścienia:

https://www.researchgate.net/publication/239393014_Axial_Movement_of_Piston_Rings_in_the_Groove

 

Pod tym linkiem jest interesujący wstęp (przesunięcie pierścienia pomiędzy skrajnymi położeniami w rowku może trwać do 60st. obrotu wału - wiedziałeś?). Później skupiają się na modelu matematycznym, to jest mniej ciekawe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy mógł bym poprosić o materiały w języku polskim? Na przykład na takim poziomie http://www.combustion-engines.eu/entityfiles/files/articles_published/ptnss-2013-sc-197.pdf choć tam właściwie nie ma prawie niczego o pierścieniach tłokowych. Wydaje mi się co najmniej niegrzeczne nakłanianie nas na tym forum do czytania specjalistycznych tekstów w obcym języku. No chyba, że będzie to język japoński. Jak się weszło między Plejady to grzecznym będzie czytać i rozumieć po japońsku, prawda? Mam jeszcze inną propozycję , zachowam ją na później i może użyję gdy ten wątek będzie aberował dalej w kierunku absurdu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, Knurek1111 napisał:

 

Widzę, że ciętą retoryką nadrabiasz brak argumentów.

 

No to poczytaj sobie poniższe. Niestety poza abstractami to płatne artykuły. No ale może warto wydać tak pieniądze niż kupować kolejne pomarańczowe wlepki na XVa :biglol:

 

Problematyka ruchu osiowego górnego pierścienia w rowku:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167892201801462

(położenie pierścienia zależy m.in. od ciśnień w komorze spalania i w skrzyni korbowej oraz bezwładności pierścienia)

 

Tu jest coś o ruchu osiowym środkowego pierścienia:

https://www.researchgate.net/publication/239393014_Axial_Movement_of_Piston_Rings_in_the_Groove

 

Pod tym linkiem jest interesujący wstęp (przesunięcie pierścienia pomiędzy skrajnymi położeniami w rowku może trwać do 60st. obrotu wału - wiedziałeś?). Później skupiają się na modelu matematycznym, to jest mniej ciekawe.

Wskaż mi proszę zdanie na poparcie Twojej tezy, że przy większej prędkości pierścienie tłokowe zachodzą wyżej tulei cylindrowej, bo dla mnie to nowość... albo kiepsko znam angielski. :blush:

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Godzinę temu, Knurek1111 napisał:
 
Widzę, że ciętą retoryką nadrabiasz brak argumentów.
 
No to poczytaj sobie poniższe. Niestety poza abstractami to płatne artykuły. No ale może warto wydać tak pieniądze niż kupować kolejne pomarańczowe wlepki na XVa :biglol:
 
Problematyka ruchu osiowego górnego pierścienia w rowku:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167892201801462
(położenie pierścienia zależy m.in. od ciśnień w komorze spalania i w skrzyni korbowej oraz bezwładności pierścienia)
 
Tu jest coś o ruchu osiowym środkowego pierścienia:
https://www.researchgate.net/publication/239393014_Axial_Movement_of_Piston_Rings_in_the_Groove
 
Pod tym linkiem jest interesujący wstęp (przesunięcie pierścienia pomiędzy skrajnymi położeniami w rowku może trwać do 60st. obrotu wału - wiedziałeś?). Później skupiają się na modelu matematycznym, to jest mniej ciekawe.


Tak jak pisałem wcześniej, Twój pierwszy post brzmiał jakby przy zwiększonych obrotach pierścień latał milimetry dalej, stąd też jak mniemam wywiązała się długa dyskusja.
Za linki dziękuje, oczywiście je przeczytałem, potwierdzają moją wiedzę zdobytą na uczelni ( lata temu ), pierścień pracuje w zakresie rowka/luzów i swojej elastyczności.

Co do wstawek pomarańczowych ...jednemu się podoba drugiemu nie, mi się podoba i na to wydaję swoje pieniądze.. Na co Ty wydajesz to Twoja sprawa i niech tak zostanie.

Poza tym uwagi na temat dodatków do samochodu (też pomarańczowych)proponuję pisać w wątku o akcesoriach subaru, a że wkrótce pokażę nowe to będziesz miał okazję :D

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Edited by Snuff
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Blixten napisał:

Wskaż mi proszę zdanie na poparcie Twojej tezy, że przy większej prędkości pierścienie tłokowe zachodzą wyżej tulei cylindrowej, bo dla mnie to nowość... albo kiepsko znam angielski. :blush:

 

Tu nie trzeba angielskiego (choć oczywiście zachęcam do nauki), więc proszę nie strzelać fochów.

 

1 godzinę temu, Knurek1111 napisał:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167892201801462

(położenie pierścienia zależy m.in. od ciśnień w komorze spalania i w skrzyni korbowej oraz bezwładności pierścienia)

 

Bezwładność zależy od przyśpieszenia i masy. Siła bezwładności: F = -m*a (wektorowo), gdzie a = dv/dt

v tłoka w górnym położeniu wynosi 0, co oznacza że dv w tym przypadku wynosi v max w czasie suwu. A ta jest proporcjonalna do prędkości obrotowej silnika.

A ponieważ masa pierścienia jest niezerowa to podczas zbliżania się do GMP działa na niego siła, proporcjonalna do prędkości obrotowej i zwrócona przeciwnie do (ujemnego) przyśpieszenia.

Tyle wzorów. Pewnie jeszcze coś tam oddziałuje na pierścień z tytułu ciśnień w dolocie (spadających przy wyższych prędkościach, przynajmniej w silniku NA) i ew. rosnących ciśnień w skrzyni korbowej (z tytułu przedmuchów). Ale obstawiam, że to ma mniejsze znaczenie.

  • Downvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, Knurek1111 napisał:

Tu nie trzeba angielskiego (choć oczywiście zachęcam do nauki), więc proszę nie strzelać fochów.

A ja zachęcam do nauki japońskiego, choć większości Polaków język japoński nie jest potrzebny. Ale nie ma to jak czytać o Subaru w oryginale, prawda? Japończycy czytają i fochów nie strzelają.

 

Te zdania o sile bezwładności to o czym miały przekonać czytelników, o możliwości powstania schodka w tulei cylindra czy o tym że wciąż na świecie są besserwiserzy?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Szürkebarát napisał:

A ja zachęcam do nauki japońskiego, choć większości Polaków język japoński nie jest potrzebny. Ale nie ma to jak czytać o Subaru w oryginale, prawda? Japończycy czytają i fochów nie strzelają.

Te zdania o sile bezwładności to o czym miały przekonać czytelników, o możliwości powstania schodka w tulei cylindra czy o tym że wciąż na świecie są besserwiserzy?

 

Rozbrajasz mnie...

 

Wybolduję jeszcze raz:

2 godziny temu, Knurek1111 napisał:

Problematyka ruchu osiowego górnego pierścienia w rowku:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167892201801462

(położenie pierścienia zależy m.in. od ciśnień w komorze spalania i w skrzyni korbowej oraz bezwładności pierścienia)

 

Jeśli górny pierścień może się przesuwać, raz w górę a raz w dół - to powstanie 'zły schodek'. Co do tego już zgoda, prawda?

 

Te dyskusje w Internecie... (jak już @Zyzol  zauważył... :mrgreen: )

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, Knurek1111 napisał:

Rozbrajasz mnie...

 

I co z tego wynika dla dyskusji? Że należy zrobić wymianę oleju wcześniej niż producent wskazuje w manualu czy może nie należy? Tak jak ty zachęcasz do nauki angielskiego tak ja zachęcam do nauki japońskiego i czytaniu o Subaru w oryginale. Podesłać jakiś link czy znasz je wszystkie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minut temu, Knurek1111 napisał:

Tu nie trzeba angielskiego (choć oczywiście zachęcam do nauki), więc proszę nie strzelać fochów.

Nie zrozumiałeś. 

Nie prosiłem Cię o wykład z fizyki na poziomie podstawówki, ale żebyś "wyboldował" mi w tekście który sam przytoczyłeś potwierdzenie Twojej teorii, że przy większej prędkości tłoka jego pierścienie pokonają dłuższą drogę niż przy mniejszej prędkości. 

Nie musisz niczego tłumaczyć, wskaż tylko miejsce w źródłowym tekście. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is there a doctor in the room? Sorry, ale nie wiem jak to jest po japońsku :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Już tłumaczę, "z polskiego na nasze", patrz na moje usta: "XV II- pierwsza wyniana oleju". Może z powodu tytułu wątku wszystko tu zrobiło się trudne? :dobranoc:

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minut temu, Blixten napisał:

Nie zrozumiałeś. 

Nie prosiłem Cię o wykład z fizyki na poziomie podstawówki, ale żebyś "wyboldował" mi w tekście który sam przytoczyłeś potwierdzenie Twojej teorii, że przy większej prędkości tłoka jego pierścienie pokonają dłuższą drogę niż przy mniejszej prędkości. 

Nie musisz niczego tłumaczyć, wskaż tylko miejsce w źródłowym tekście.

 

Nie ma tu stwierdzenia jakiego oczekujesz (inaczej nie pytałbyś).

Ktoś tu sugerował, że pierścień siedzi sztywno w rowku i zawsze pokonuję taką samą drogę. Więc istotne jest: " This paper describes analytical studies of the axial motion of the piston ring within the piston groove due to the balance of gas pressure, inertia, hydrodynamic and contact forces."

Nie będę wspominał, że o zjawisku przesuwania pierścieni siłą bezwładności opowiedział mi człowiek, który prowadzi obliczenia i symulacje dla silników. Wiadomo, jego zdanie się nie liczy... :mrgreen:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Knurek1111 napisał:

 

Nie ma tu stwierdzenia jakiego oczekujesz (inaczej nie pytałbyś).

Ktoś tu sugerował, że pierścień siedzi sztywno w rowku i zawsze pokonuję taką samą drogę. Więc istotne jest: " This paper describes analytical studies of the axial motion of the piston ring within the piston groove due to the balance of gas pressure, inertia, hydrodynamic and contact forces."

Nie będę wspominał, że o zjawisku przesuwania pierścieni siłą bezwładności opowiedział mi człowiek, który prowadzi obliczenia i symulacje dla silników. Wiadomo, jego zdanie się nie liczy... :mrgreen:

 

Jak wcześniej pisałem, pierścienie nie są montowane na wcisk, posiadają luzy w rowkach tłoka z dwóch powodów - aby lepiej uszczelnić komorę spalania oraz ze względu na rozszerzalność cieplną. Luzy te potrafią wynosić parę setek milimetra, a biorąc pod uwagę, że pierścienie pracują w oleju, luz jest tak minimalny, że wręcz pomijalny. Twoja teoria jakoby odległość jaką pokonują pierścienie zmienia się wraz z prędkością obrotową silnika ma niewiele wspólnego z prawdą.  

Mnie nie przekonałeś, ale niech każdy pozostanie przy swojej szkole. :drinks:

 

 

 

  

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Jak wcześniej pisałem, pierścienie nie są montowane na wcisk, posiadają luzy w rowkach tłoka z dwóch powodów - aby lepiej uszczelnić komorę spalania oraz ze względu na rozszerzalność cieplną. Luzy te potrafią wynosić parę setek milimetra, a biorąc pod uwagę, że pierścienie pracują w oleju, luz jest tak minimalny, że wręcz pomijalny. Twoja teoria jakoby odległość jaką pokonują pierścienie zmienia się wraz z prędkością obrotową silnika ma niewiele wspólnego z prawdą.  
Mnie nie przekonałeś, ale niech każdy pozostanie przy swojej szkole. :drinks:
 
 
 
  
Nie setek tylko dziesiątek. Dokładnie to 0,15mm

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, skwaro napisał:
18 minut temu, Blixten napisał:
 
Jak wcześniej pisałem, pierścienie nie są montowane na wcisk, posiadają luzy w rowkach tłoka z dwóch powodów - aby lepiej uszczelnić komorę spalania oraz ze względu na rozszerzalność cieplną. Luzy te potrafią wynosić parę setek milimetra, a biorąc pod uwagę, że pierścienie pracują w oleju, luz jest tak minimalny, że wręcz pomijalny. Twoja teoria jakoby odległość jaką pokonują pierścienie zmienia się wraz z prędkością obrotową silnika ma niewiele wspólnego z prawdą.  
Mnie nie przekonałeś, ale niech każdy pozostanie przy swojej szkole. :drinks:
 
 
 
  

Nie setek tylko dziesiątek. Dokładnie to 0,15mm

Napisałem, że potrafią mieć mniej, bo są różne silniki.  Czy 0,15mm to wartość luzu osiowego w SB20 ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, skwaro napisał:
15 minut temu, Blixten napisał:
 
Jak wcześniej pisałem, pierścienie nie są montowane na wcisk, posiadają luzy w rowkach tłoka z dwóch powodów - aby lepiej uszczelnić komorę spalania oraz ze względu na rozszerzalność cieplną. Luzy te potrafią wynosić parę setek milimetra, a biorąc pod uwagę, że pierścienie pracują w oleju, luz jest tak minimalny, że wręcz pomijalny. Twoja teoria jakoby odległość jaką pokonują pierścienie zmienia się wraz z prędkością obrotową silnika ma niewiele wspólnego z prawdą.  
Mnie nie przekonałeś, ale niech każdy pozostanie przy swojej szkole. :drinks:
 
 
 
  

Nie setek tylko dziesiątek. Dokładnie to 0,15mm

A o ile się zmienia jego wartość w zakresie pomiędzy np. 5000 a 6000 obr/min?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem, to pytanie do projektantów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A wszytko zaczęło się od tego, że Knurek1111 napisał, że w trakcie docierania silnika naszych XV dobrze jest go wkręcać na wysokie obroty, bo to zapobiegnie powstaniu "złego schodka" w tulei.
Zagłębiliśmy się w świat gdzie nie tylko pierścień ale i sam rowek, w którym ten pierścień jest umieszczony się odksztauca, mało tego, zmienia się także dynamika odksztauceń rowka i pierścienia. Są to wartości mierzalne i policzalne.
Skoro już tak daleko w tym zaszliśmy to powinniśmy wziąć pod uwagę chyba rodzaj stosowanego oleju. Gdyż nie jest wykluczone że docieranie poprzez butowanie jest możliwe, ale tylko przy zastosowaniu odpowiedniego smarowania. W związku z tym, że instrukcja obsługi XV wyraźnie mówi że nie należy cisnąć silnika, można dojść do prostego wniosku, że w naszych autach nie ma wlanego oleju umożliwiającego docieranie na wysokich obrotach.
@Knurek1111 dziękuję bardzo za pokazanie tych materiałów, otworzyło mi to oczy, jak głęboko analizowane są procesy zachodzące w silnikach spalinowych. Jednak nie przekonałeś mnie do swojej teorii o docieraniu XV.
Zawsze możemy się zgodzić, że się nie zgadzamy.
Pozdrawiam serdecznie.

Subaru XV II 2.0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@Knurek1111 napisał:

Nie ma tu stwierdzenia jakiego oczekujesz (inaczej nie pytałbyś).

Ktoś tu sugerował, że pierścień siedzi sztywno w rowku i zawsze pokonuję taką samą drogę. Więc istotne jest: " This paper describes analytical studies of the axial motion of the piston ring within the piston groove due to the balance of gas pressure, inertia, hydrodynamic and contact forces."

Nie będę wspominał, że o zjawisku przesuwania pierścieni siłą bezwładności opowiedział mi człowiek, który prowadzi obliczenia i symulacje dla silników. Wiadomo, jego zdanie się nie liczy... :mrgreen:

 

 

Przeczytałem jeszcze raz wątek od Twojej pierwszej wypowiedzi i nie widzę, żeby ktoś twierdził, że pierścień siedzi na sztywno w rowku, wręcz przeciwnie wszyscy się zgadzają, że ma luzy. Inaczej by nie spełniał swojej roli. Ruch pierścienia jest jednak ograniczony rowkiem i w tym zakresie może się poruszać (układ tłok-pierścień).
Tak jak wspomniałem wcześniej, cała dyskusja zaczęła się od Twojej nieprecyzycjnej wypowiedzi. Pisałem też, że schodek/próg jeżeli powstaje to też w określonym miejscu wynikającym z układu wał-korbowód-tłok, dalej nie poleci. 

Edited by Snuff
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Godzinę temu, Snuff napisał:

Przeczytałem jeszcze raz wątek od Twojej pierwszej wypowiedzi i nie widzę, żeby ktoś twierdził, że pierścień siedzi na sztywno w rowku, wręcz przeciwnie wszyscy się zgadzają, że ma luzy. Inaczej by nie spełniał swojej roli. Ruch pierścienia jest jednak ograniczony rowkiem i w tym zakresie może się poruszać (układ tłok-pierścień).
Tak jak wspomniałem wcześniej, cała dyskusja zaczęła się od Twojej nieprecyzycjnej wypowiedzi. Pisałem też, że schodek/próg jeżeli powstaje to też w określonym miejscu wynikającym z układu wał-korbowód-tłok, dalej nie poleci. 

@Snuff, to jak rozumiem odpowiedź do @Knurek1111 , z którego teorią 

nie chciałbym być kojarzony :D

Edited by Blixten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Blixten napisał:

@Snuff, to jak rozumiem odpowiedź do @Knurek1111 , z którego teorią 

nie chciałbym być kojarzony :D

poprawione, nie ten cytat wrzuciłem (znowu) ;)

  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie zamierzałem nikogo przekonywać do 'mojej teorii'. Kiedy ja dowiedziałem się wpływie sił bezwładności na drogę pokonywaną przez pierścień (i praktyczny skutek jaki to wywołuje), wydało mi się to ciekawe. Wcześniej nie zdawałem sobie z tego sprawy.

Może kiedyś projektanci silników przyznają rację Wam, drodzy oponenci i przestaną zajmować się głupotami:hi::mrgreen:  Na razie jednak stosują różne wątpliwe 'teorie' a producenci silników płacą za to niemałe pieniądze :biglol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jutro jadę na przed pierwszą wymianę oleju, przy przejechanych od zera niecałych 3kkm.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i po bólu. Trwało to godzinkę ale dali kawy czy herbaty się napić w motelu :yahoo:. Na paragonie do zapłaty 389,20 po udzieleniu rabatu na Klub Subaru 48,80, jeszcze bez karty z której nie dosłali tylko "na meila" w którym dostałem numer karty. Oleju 5W30 wtłoczyli 4,8 ltr. Hm. Właśnie przypomniałem sobie, że przecież z samochodem dostałem litr oleju! Szkoda, że nie dałem go żeby wlali a uzupełnili mi butelkę świeżym. Mam wrażenie, że obniżyły się (obniżono?) obroty biegu jałowego, które teraz sięgają nieco ponad 600 a wcześniej było ponad 800. O wyrównanie ciśnienia w kołach bo w każdym miałem inne, nie wiem z jakiego powodu, musiałem poprosić jeszcze raz po odebraniu pojazdu, bo nie zauważyli na zleceniu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...