Jump to content
jacbosz

Maksymalna moc STI - wzmocnienie turbo

Recommended Posts

Witam 

 

Jestem szczęśliwym posiadaczem subaru sti 2,5 L 2008.

Aktualna moc to 350 km i jak zawsze po czasie to mało.

Mam zakuty silnik. I z tego co pamiętam docisk sprzęgła jest wzmacniany.

Turbo jest oryginalne.

 

Ostatnio kolega naprawiający turbosprężarki zaproponował mi zmianę wirnika w turbinie na większy co znacznie zwiększy moc i tu nasunęły mi się pytania do Was Panowie:

 

- jaką moc i moment mogę maksymalni (bezpiecznie) zrobić żeby nie uwalić skrzyni biegów - manual 6 i sprzęgła.

- czy zwiększając doładowanie nie uwalę czegoś w silniku.

- czy zwiększając moc trzeba zmienić coś w wale.

 

 

Używam subaru tylko na torze w Poznaniu, na Track Days.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj jacbosz, moim skromnym zdaniem to bezpieczną granicę już osiągnąłeś, ale niech spece się wypowiedzą, skrzynia jest pancerna, martwiłbym się o inne podzespoły i awarie wynikające ze słabego chłodzenia, jakie EGT pokazują Ci budziki podczas upalania? O upg nawet nie będę pisał bo pewnie zdajesz sobie sprawę. Duży wiatrak to późniejsze wstawanie ,ten silnik ma dobry dół  i w sumie po co to pogarszać. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temp max to 120 stopni.

Mój wkręca się dopiero od ok 2800 obrotów. Liczę że to jest wina programu który poprzedni właściciel zapodał.

We czwartek jedzie na zmianę zawieszenia i przy okazji sprawdzą program, jak będzie ok to póki co turbo zostawię. Ale nie ukrywam że chętnie zwiększył bym moc do ponad 400 koni.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwiększając moc do 400KM+ musisz zmienić poza turbo, wtryski, pompę paliwa, zrobić FMIC i najlepiej przerobić kolektor. Uczciwy program będzie tutaj kluczowy ale on zależy od stanu silnika, to że zakuty nie oznacza że "nieśmiertelny".

Zresztą słowo "zakuty" odnosi się do jakich elementów silnika?

Edited by ADK90

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pisząc turbo miałem na myśli zwiększenie ciśnienia doładowania aktualnie 1,2 bar max. Wiadomo że zmieniając wirnik na większy w turbo mam możliwość wycisnąć nawet 2 bary. Kolega od turbin doradzał na początek 1,5 bar. Ale najpierw program do poprawy. Pompa paliwa jest większa. Silnik na torze ok 160 km upalania przez cały dzień bierze ok 0,8 litra oleju. 

Co do wymiany części w silniku nie chcę na razie ruszać może po sezonie.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

To nie jest takie proste jak Ci się wydaje. Samo turbo nie wystarczy jak wyżej kolega pisał, sprzęgło też pewnie trzeba będzie wymienić i poza tym nie zawsze samo zwiększenie koła kompresji wystarczy. Może się okazać, że trzeba będzie do tego zmienić całe turbo(łącznie ze stroną gorącą) i kolektor wydechowy, choć takie rzeczy to już bezpośrednio z tunerem musisz ustalać. A poza tym chodziło o EGT(temperaturę spalin) a nie temperaturę oleju...

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 22 maja 2018 o 09:36, siewcu napisał:

To nie jest takie proste jak Ci się wydaje. Samo turbo nie wystarczy jak wyżej kolega pisał, sprzęgło też pewnie trzeba będzie wymienić i poza tym nie zawsze samo zwiększenie koła kompresji wystarczy. Może się okazać, że trzeba będzie do tego zmienić całe turbo(łącznie ze stroną gorącą) i kolektor wydechowy, choć takie rzeczy to już bezpośrednio z tunerem musisz ustalać. A poza tym chodziło o EGT(temperaturę spalin) a nie temperaturę oleju...

Podpisuje sie obiema rekami , tu masz jacbosz dokładny instruktarze jak sie za to zabrać. Ale zastanów sie jeszcze nad tym, jeździsz z pewnością bardzo dobrze ,ale zastanów sie tak z ręką na sercu czy jesteś w stanie wykorzystać ten potencjał który teraz masz , bo to juz jest baaardzo konkret maszyna! Może te pieniądze warto zainwestować w coś innego ,nie koniecznie w pogoń za mocą. Taki mocny samochód musi być już bardzo doinwestowany a i tak nie ma gwarancji czy nie będziesz więcej stał w depo i studził auto niż upalał:faja:ogarnięcie takiej mocy to już zupełnie inny temat. Tor Poznań jest szybki to prawda ,ale pojedź jeszcze na mniejsze tory ,bardziej takie "kjsowe" tam jeszcze sprawdź auto i umiejętności 

 

W dniu 21 maja 2018 o 23:22, ADK90 napisał:

Zwiększając moc do 400KM+ musisz zmienić poza turbo, wtryski, pompę paliwa, zrobić FMIC i najlepiej przerobić kolektor. Uczciwy program będzie tutaj kluczowy ale on zależy od stanu silnika, to że zakuty nie oznacza że "nieśmiertelny".

Zresztą słowo "zakuty" odnosi się do jakich elementów silnika?

Święte słowa! Zakute silniki też padają , UPG wcale nie jest jakąś nieośiągalną usterką , krótsza też żywotność zakutego silnika

 

W dniu 21 maja 2018 o 22:33, jacbosz napisał:

Temp max to 120 stopni.

Mój wkręca się dopiero od ok 2800 obrotów. Liczę że to jest wina programu który poprzedni właściciel zapodał.

We czwartek jedzie na zmianę zawieszenia i przy okazji sprawdzą program, jak będzie ok to póki co turbo zostawię. Ale nie ukrywam że chętnie zwiększył bym moc do ponad 400 koni.

 

2800 to jeszcze nie tragedia :)ale faktycznie jeśli jest coś wgrane, bo poprzedniemu właścicielowi tak pasowało a Tobie nie koniecznie to może irytować. Napisz potem co tam z tym zawiasem wymodziłeś i jak ten program ,No i to EGT o którym siewcu przypomniał (jesli masz taki budzik) interpretowanie tego to już zaawansowana bajka ,nie mniej jednak za wysokie EGT już daje jakiś obraz co do dalszych modyfikacji. Miałem dokładnie takiego lanosa jak Twój z tego właśnie rocznika z podobną mocą, EGT w ciepły letni dzień po 3-4kilometrach oesowej jazdy było dramatycznie wysokie ,900 stopni i to nie na cylindrach! Bo tak zamontowany był czujnik! Co musiało być w silniku, myśle ze gdybym modził dalej podnosząc moc mogło by dojść do tragedii pomimo ze silnik zakuty jak Twój. pozdrowienia dla wszystkich :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Cherusek1 napisał:

EGT w ciepły letni dzień po 3-4kilometrach oesowej jazdy było dramatycznie wysokie ,900 stopni i to nie na cylindrach!

No ale EGT to, jak sama nazwa wskazuje, temperatura spalin a nie temperatura w cylindrze. Większe znaczenie ma miejsce zainstalowania czujnika, bo jak miałeś 900 stopni za turbo to można wróżyć jakie by było wskazanie przy termoparze zaraz za głowicą. Może 950 a może 1250...

 

Tak czy siak to takie dumanie, większe turbo ciągnie za sobą kolejne mody i takie rzeczy to się uzgadnia z tunerem.. Trza podjechać i pogadać po prostu. Chyba że chcesz wymyśloną na pałę listę modów przy większym turbo:

- pompa paliwa

- wtryski

- FMIC

- dolot do turbo

- ECU(to do uzgodnienia z tunerem, nie wiem jakie są możliwości seryjnego względem planowanych modów i co powie tuner - i celowo pomijam tu racerom ecuteka z powodu tego ostatniego)

- jakiś zawór upustowy

- kolektor wydechowy

- układ wydechowy(nie wiem co masz)

- układ paliwowy

- kolektor dolotowy

- listwy paliwowe

Nie wspominając o dużej ilości różnych drobiazgów i tym, że to wymyślona tak o lista.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, siewcu napisał:

No ale EGT to, jak sama nazwa wskazuje, temperatura spalin a nie temperatura w cylindrze. Większe znaczenie ma miejsce zainstalowania czujnika, bo jak miałeś 900 stopni za turbo to można wróżyć jakie by było wskazanie przy termoparze zaraz za głowicą. Może 950 a może 1250...

 

Tak czy siak to takie dumanie, większe turbo ciągnie za sobą kolejne mody i takie rzeczy to się uzgadnia z tunerem.. Trza podjechać i pogadać po prostu. Chyba że chcesz wymyśloną na pałę listę modów przy większym turbo:

- pompa paliwa

- wtryski

- FMIC

- dolot do turbo

- ECU(to do uzgodnienia z tunerem, nie wiem jakie są możliwości seryjnego względem planowanych modów i co powie tuner - i celowo pomijam tu racerom ecuteka z powodu tego ostatniego)

- jakiś zawór upustowy

- kolektor wydechowy

- układ wydechowy(nie wiem co masz)

- układ paliwowy

- kolektor dolotowy

- listwy paliwowe

Nie wspominając o dużej ilości różnych drobiazgów i tym, że to wymyślona tak o lista.

Tak siewcu masz racje chodzi oczywiście o temp spalin, troche skrótu  myślowego użyłem ,pisząc o wysokim EGT ,bałem sie bardzo o to,ze skoro ono jest takie wysoki a czujniki właśnie za turbo to co może byc na cylindrach! No tak jak piszesz wróżenie z fusów! I,po drugie dlaczego aż tak szybko rośnie! Auto było u przeróżnych fachowców nawet u Carfita naszego nie bylismy w stanie wykryć co może byc przyczyna ,innym razem nie udało sie chłopakom w ogóle zagrzać go podczas Jazd próbnych na tyle żeby EGT wzrosło niepokojąco! Zupełnie tak jak by miało,własne życie 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie moje plany póki co są takie:

- aktualnie zakładam sprężyny tein - obniżam auto maksymalnie i utwardzam 

- 3 czerwiec testuję twardość na torze Poznań (z drobnymi regulacjami) - aktualny czas na tym autku to 1,55, 2...

- kolejnym krokiem będą tuleje uniball przód tuleje wahaczy oraz wahacze tylne regulowane

- razem z tym zmienię stabilizator tył i przód jeżeli będzie konieczne

- jak już potestuję to dołoże jeszcze EDFC PRO PLUS - fajna sprawa z zawieszeniem tein.

- a potem zabiorę się za turbo

 

Problem w moim subaru jest to że nie trzyma tył przy dohamowaniu z prostej startowej w dojeździe do pierwszego zakrętu tył nadrzuca i musze robić delikatną kontre.

 

Dziękuję Panowie za fachowe rady na pewno będę pytał przy kolejnej zmianie.

 

Fajne autko do zabawy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, Cherusek1 napisał:

czujniki właśnie za turbo

Ja bym go trochę przesunął...

Edited by siewcu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Już po montażu Tein'a, jak się okazało poprzedni właściciel zamontował tylny grubszy stabilizator wilsteina i tuleje poliamidowe.

Za tydzień czas na testy :)

 

IMG_9040.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie będę się mądrzył, tematów tego typu było juz sporo, ale "kolega Ci poradził" wiele fajnych rzeczy, które mogą auto zwykle ZABIĆ

Nie słuchaj "kolegi", jeśli często bywasz w Poznaniu, pojedź do @PKocial i poradź się chłopiny bo zęby zjadł na takich projektach.

 

Swoją drogą, jeden z kolegów "stąd" STIem 2011 minimalnie dłubniętym, bez wydechu, bez zawiechy, zrobił coś w okolicy 1:52...

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minut temu, woyt napisał:

Swoją drogą, jeden z kolegów "stąd" STIem 2011 minimalnie dłubniętym, bez wydechu, bez zawiechy, zrobił coś w okolicy 1:52...

 

 

@Intakwrx ile Ty tam swoim WRXem na mapie Pani Krysi robiłeś? :rolleyes:

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

W 2008 roku 1:56

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę się pozmieniało

Po ostatniej awarii na TRAck Days jest nowe turbo IHI vf48 na razie bez zmian w środku ale już wirnik mam zakupiony. Muszę przepalić żeliwo. Okazało się że stara turbina miała jak większości subaru pęknięcie przy zaworze (przy delikatnej jeździe nie było problemu) ale na torze padło turbo. Niestety nie ma tej części w IHI dostępnej, a zamienniki regenerowane o kant D....y można rozbić, pospawane żeliwo z praktyki pęka obok; takie tam materiałoznawstwo :).

21 i 22 dwa dni upalania, liczę że przetrwa.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak chcesz się ścigać na torach typu Poznań, to nie inwestuj w Subaru :).

 

Sporo koledzy wyżej napisali, ja też dodam coś od siebie, bo miałem auto zrobione na ok. 400KM/600Nm przez wspomnianego Piotrka z Mapteka. Auto szybkie i bezawaryjne więc jak się to robi z głową, to można. Ale projekt musi być bardzo dobrze przemyślany i przygotowany a nie robiony przez przypadkowe osoby... Te silniki mają dużą tendencję do grzania się, więc przede wszystkim trzeba zadbać o wydajne chłodzenie.

Poniżej główne modyfikacje z czym się trzeba przy takim setupie liczyć:

 

Silnik:

Oczywiście szerokie pojęcie - zakuty silnik 2,5

- turbo Borg Warner EFR 6758 (doładowanie 1,5bar a w peaku pokazywało nawet 1,8 ;))

- wtryski Bosch ID 1000cc long tip

- dolot Mishimoto

- kolektor wydechowy równoodległościowy Perrin - daje świetny przebieg momentu - 500Nm już przy 2800rpm

- wydech przelot 3" bez katów

- robione na wymiar uppipe i downpipe

- chłodnica oleju Mishimoto z termostatem

- chłodnica wody Mishimoto

- 3-portowy zawór sterowania turbo Cobb

- intercooler STI ‘06 z natryskiem wody - do 400KM wystarczy

- pompa paliwa Walbro 255

- wywalone TGV

- wywalona ekologia - pompa wtórnego powietrza

 

Napęd:

6MT DCCD z STI 2011 – oznaczenie skrzyni TY856UG1MA

Sprzęgło: docisk N-Grupa, tarcza STI

 

Zawieszenie:

Protlum TOP Race 3

Stabilizatory Eibach – przód 23mm, tył 24mm

Tuleje Powerflex

 

Hamulce: AP Racing 355 N-Grupa, tarcze pływające

Magiel: 2.2 PRS

 

O kosztach szkoda pisać, bo to wszystko spokojnie podwaja lub czasem potraja wartość auta, ale czego to się nie robi dla funu :).

 

Zawieszenie Tein, to trochę chińska pomyłka. Jest fajne do lansu na ulicy i zrobienia gleby a nie do ścigania. Mogę polecić czeskiego protluma, robiony na zamówienie zgodnie z oczekiwaniami i w rozsądnej jak na ten poziom cenie.

Przed EFR miałem VF48 i wszystko co się dało z niej wyciągnąć, to 340-350KM i 530-540Nm przy doładowaniu 1,5bar ze sporo gorszą charakterystyką. I tak na koniec padła z powodu kawitacji więc to pokazuje jak ważna jest zrobiona z głową modyfikacja dolotu.

 

To auto było naprawdę szybkie i nie ma sensu walczyć o wyższe cyferki, tylko zdecydowanie więcej środków przeznaczyć na doskonalenie własnych umiejętności. Często po uzyskiwanych czasach widać, że moc nie jest najważniejsza ;).

Edited by Simon WRC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szymon!!! Zniechęcisz kolegę :)    a mógł kupić auto od Ciebie :P Szkoda tego RK

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, obcy17 napisał:

Szkoda tego RK

A mi nie szkoda, bo auto użytkowane zgodnie z przeznaczeniem i na pewno cześciej i lepiej jak u mnie ;)

 

616394F9-4133-4ECE-A40F-E0EBC4288444.jpeg.6ff0f8271bcc4dcb0a2b3bd637a433a9.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ludziska a jakie turbo wsadzić do wrx sti 2014 zamiast vf 48 bo pękła sobie troszke... 

Silnik okuty, zrobione upg , downpipe, chłodnica oleju , wtryski oem wydech narazie też ale docdlowo chciałbym pod 380hp ale chętnie bym to już zrobił prawie na gotowo ... 

No i bosze Gdzie to wystroić na południu polski?

Edited by Daniel sti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podjedź do Nowego Sączą do Carfita i pogadaj. Można TD05 lub HTA. Edwin też pomoże w strojeniu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ogółem niebyłby to problem jak bym miał silnik w komorze;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

O chłodzenie zadbałem - założyłem chłodnicę oleju Mishimoto (cały zestaw z termostatem), co do zawieszenia Tein ja jestem zadowolony - miałem myśl zakupu EDFC PRO ale po ręcznych ustawieniach auto fajnie trzyma się toru, znaczna różnica do serii.

 

Silnik zrobiony pracuje idealnie nowe turbo żadne płyny nie uciekają, rok można się ścigać, a co potem zobaczę.

 

Mi auto pasuje świetnie się prowadzi 4 koła napęd, kwestia umiejętności :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, jacbosz napisał:

O chłodzenie zadbałem - założyłem chłodnicę oleju Mishimoto (cały zestaw z termostatem),

Jaka chłodnica wody?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chłodnica wody nie wiem. Jedyne co to umyta janem do silników i wymyta.

Edited by jacbosz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...