Jump to content

.... Oficjalna prezentacja Imprezy WRC 2003......


matt
 Share

Recommended Posts

no to mamy (oficjalnie) nowa impreze wrc w rsmś, oto news ze strony http://www.rally.online.pl:

 

Przed startem Rajdu Monte Carlo zespół fabryczny Subaru przedstawił nową Imprezę WRC 2003. Silnik nowego samochodu jest mocniejszy, ma większy moment obrotowy od swojego poprzednika i lepiej reaguje na polecenia kierowcy ...

 

Masywny tylny spoiler z pionowymi przegródkami i nowe przednie lampy to najlepiej widoczne z zewnątrz zmiany, jednak szef Prodrive Subaru David Lapworth zwrócił uwagę, że zmiany pod maską są równie ważne.

 

Nowy tylny spoiler jest wynikiem badań przeprowadzonych przez Subaru i Prodrive w tunelu aerodynamicznym. Zwiększa on przyczepność samochodu bez konieczności zmian w zawieszeniu. Dzięki badaniom w tunelu aerodynamicznym zredukowano opór powietrza i umieszczono lusterka dalej od karoserii [podobnie jak w Peugeotcie 206 WRC], co również ma zmniejszyć opór aerodynamiczny samochodu.

 

Inżynierom z Prodrive udało sie zmniejszyć wagę samochodu o 20 kilomgramów. Zmieniono pozycję gaśnic i koła zapasowego i samochód będzie musiał być obciążony balastem na większości rajdów aby jego waga była większa od regulaminowych 1230 kilogramów. Zmieniono wnętrzności silnika ale przyrost mocy i momentu obrotowego Subaru zawdzięcza głównie nowej turbosprężarce IHI i zmodyfikowanemu układowi wydechowemu.

 

- Proszę zwrócić uwagę na ewolucję World Rally Carów w dłuższym przedziale czasowym. Zrobiliśmy krok do przodu który jest o wiele większy niż typowa 0,1 sekundy na miesiąc - powiedział Lapworth.

 

zamieszczam jeszcze zdjecia ze strony http://www.swrt.com

.........ten spoiler na pierwszy rzut oka wyglada dosc nietypowo :shock: ale mnie sie podoba :P , natomiast te lustereczka sa dosc smieszne :lol: ale aerodynamika jest przeciez wazniejsza niz wyglad. :!: .........

piszcie co myslicie o niej :P :arrow:

Link to comment
Share on other sites

Lusterka wygladaja jak z TIR-a. A co do spoilera to ten model bedzie uzywany tylko na rajdach szutrowych oraz tych z prawdopodobienstwem sniegu (Szwecja, Monte Carlo).

 

Za pomoca specjalnego systemu opantentowanego przez Prodrive ten spoiler chowa sie wpierw do kabiny kierowcow, przesuwa sie nastepnie miedzy kierowca, a pilotem, wychodzi na maske, a na koniec zsuwa sie przed przedni zderzak. Wszystko dzieje sie po wcisnieciu przez pilota czerwonego guzika znajdujacego sie na desce rozdzielczej. W przypadku rajdu Szwecji i Monte Carlo ma sluzyc jako plug sniezny, zeby samochody mogly wyjechac z zasp oraz usuwac je w przypadku nawiania na droge. Narazie Subaru jako jedyny zespol uzywa tego systemu i zespol ma na dzieje, ze inni beda tracic czas na mozolnym przekopywaniu sie prze snieg.

Warto dodac, ze cala procedura zmiany pozycji spoilera trwa zaledwie 2,3 sek.

 

Pewnie niektorzy beda teraz pytali: po co taki spoiler na rajdach szutrowych? Otoz stosowany bedzie tylko w rajdach, gdzie prawdopodobienstwo spotkania dzikich zwierzat jest duze, czyli np. Afryka, Australia, Nowa Zelandia. Natomiast na Cyprze czy Grecji to prawdopodobienstwo jest mniejsze, wiec uzywany bedzie spoiler zwyczajny. Jak sie pewnie domyslacie, celem jest w razie wypadku zmniejszenie szkod przy silniku, intercoolerze.

 

 

Systam jest juz, jak wynika z twierdzen Davida Lapwortha, w 99% gotowy i juz na Showdown'ie W Monte Carlo spisywal sie znakomicie. Jedyne co, to czasem sie zacina i spoiler zostaje w kabinie. Tommi Makinen zartowal jednak, ze "wtedy mamy tacke na napoje".

 

 

Pozdrawiam i mam nadzieje, ze co nieco wyjasnilem,

ThanJu

Link to comment
Share on other sites

No i klops. Subaru Makinena i Solberga nie ukończyły 5. OS'u i wycofały się. Tommi wypadł z drogi i nie był w stanie na nią już powrócić, a Petter uderzył w mostek i uszkodził chłodnicę. Szkoda...

PS: a wszystko to pewnie, że w czasie jazdy bawili sie nowym mechanizmem okołospoilerowym !!! (szczegóły w poscie Thanatosa)

Link to comment
Share on other sites

Taka niestety prawda. Jak podala strona Subaru Wild Rallye Team (http://www.swrt.com), obaj piloci wylecieli z trasy, co bylo w obu przypadkach spowodowane (posrednio) multifunkcyjnym sytemem uzywania spoilera (M.U.S.S.).

Petter Solberg: "Na wszystkich oesach uzywalem MUSS-a, zeby dokladnie sprawdzic jego dzialanie, o co mnie mechanicy poprosili. Niestety przed mostkiem zagapilem sie na spoiler przesuwajacy sie akurat po masce, gdyz jest to widok iscie fascynujacy, i wpakowalem w bariere mostu"

 

Powod wypadku Makinena byl troszke inny. Jak wiadomo, spoiler zhanjdujacy sie przed przednim zderzakiem nie moze dociskac tylu. Otoz na szybkim odcinku z dwoma zakretami brak docisku spowodowal, ze kierowca nie mogl utzymac samochodu WRC na trasie i wpadl do rowu. Na szczescie nikomu nic sie nie stalo.

 

 

"Musimy sie zastanowic, czy polepszyc system, czy po prostu zaniechac uzywania MUSS-a. Wlasnie sie obawialismy, ze przy wiekszych predkosciach praktyczny brak wlasciwego spoilera moze spowodowac niestabilnosc samochodu" komentowal DAvid Lapworth.

 

 

 

Ojoj, niedobrze. Zdaje sie, ze spoiler zostanie tylko ozdoba :(

 

 

Pozdrawiam,

ThanJu

Link to comment
Share on other sites

Than, Twoja fantazja powoli zaczyna dorównywać smiałym koncepcjom Siwego (patrz FUCAKI, ŻONA itd)...czekamy na więcej !!!

A ten spoiler jest po prostu brzydki i tyle i to właśnie przez niego chłopaki nie ukończyli rajdu !!! Po prostu wstyd im było dalej jeździć z takim pługiem z tyłu i chcieli jak najszybciej skończyć !!! :)

Chłodnica, rów to tylko wymówki.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...