Na początek - Dexos to normy GM.
Dexos 1 gen 2 i nowsze to przede wszystkim formulacje zabezpieczające przed występowaniem LSPI, czyli głównie do turbo (pewnie wielu z Was słyszało o problemach oplowskich 1.4 i 1.6 turbo).
Dexos 2 w teorii, od jakiegoś czasu, jest zalecany do oplowskich diesli. Ale to, że olej ma taką aprobatę to wcale nie znaczy, że nie może być stosowany w innych silnikach. Po prostu ma aprobatę i już Ważny jest jego skład, a ten zazwyczaj w większości jest tajemnicą producenta. Dużo dowiadujemy się z analiz zużytych olejów. Natomiast z pisaniem, że Sustina to praktycznie Oplowski Dexos 2 byłbym bardzo ostrożny
Ciężko pisać, że olej jest nowocześniejszy. Raczej jego skład jest dostosowany do nowocześniejszych silników. Zdarza się, że kosztem niższego zużycia paliwa oraz emisji zapewnia słabszą ochronę, choć nie jest to jednoznaczne. Generalnie ten temat jest bardzo bardzo skomplikowany. Z punktu widzenia użytkownika bez sensu jest się nad tym rozwodzić.
W wolnossaku 2.5 (nawet z bezpośrednim wtryskiem) Sustina jest bardzo dobrym wyborem. To dobry olej. Nie martw się normą, która nie dotyczy Twojego samochodu.
Żeby pokazać Ci jak ogromny jest rozrzut napiszę Ci, że ja na identycznym oleju jeżdżę zarówno w STI jak i w FXT DIT. To jest Amsoil SS 0W40. Zupełnie inne silniki, a ten konkretny olej chroni oba znakomicie. I nawet nie ma aprobat, o których piszesz STI interwał co 5 kkm, FXT co 7,5 kkm.
Pamiętaj, że olej ma aprobatę ponieważ producent zlecił jego badanie i certyfikację. Są oleje, które takiej aprobaty nie mają, a mimo to mają parametry znacznie dane normy przekraczające. Kierowanie się tylko tym, co jest napisane na pudełku, często może zaprowadzić w ślepy zaułek. Dlatego proponuję Ci nie doktoryzować się z olejów, bo nie starczy Ci życia na kontynuowanie tego wątku Zalej to, co zaleca producent, bo to jest ważne dla bezproblemowego utrzymania gwarancji. Uwierz mi, że przy zmniejszonych o połowę interwałach w tym silniku nie będzie miało kompletnie żadnego znaczenia czy zalejesz Sustinę czy X-Prime. Najważniejsze jest aby olej zmieniać regularnie, w przypadku niemodyfikowanego silnika normą był zbliżony lub zgodny z zaleceniami producenta i dbać o to aby pochodził z pewnego źródła. I wtedy możesz o temacie zapomnieć
P.S. Jeśli masz wątpliwości co leje Twoje ASO zawsze masz prawo przywieźć swój olej.
P.S 2 Chyba wyszedłem troszkę poza temat