Czas zabić klina co do masy holowanej przyczepy. pozwolę sobie zacytować za http://www.auto-swia...iecia-przyczep.
"Wydawałoby się, że to proste: by sprawdzić, jaką przyczepę możemy ciągnąć naszym samochodem, zaglądamy do dowodu rejestracyjnego auta i wszystko staje się jasne. W rubryce Q1 podana jest maksymalna masa przyczepy hamowanej, a w polu Q2 – dopuszczalna masa przyczepy niehamowanej. Niestety, to byłoby za proste! Otóż hamulec najazdowy przyczepy nie spełnia, według polskich przepisów, definicji hamulca, który musi być uruchamiany z pozycji kierowcy. A tymczasem przyczepy, jakie możemy holować autem osobowym bądź furgonem, wyposażane są tylko w hamulec najazdowy!
W tym przypadku stosowne rozporządzenie mówi, że stosunek masy (dmc) pojazdu do masy (dmc) przyczepy musi być jak 1,33:1. A zatem: bierzemy dopuszczalną masę całkowitą pojazdu (w naszym przypadku 2150 kg z pozycji F1 w dowodzie rejestracyjnym), dzielimy ją przez 1,33 i otrzymujemy wynik, w naszym przypadku: 1616 kg. To maksymalna masa przyczepy z hamulcem najazdowym, jaką możemy ciągnąć tym samochodem. Jeśli dmc przyczepy wynosi do 1350 kg (dmc zestawu wyniesie wówczas 3500 kg), wystarczy nam kategoria B, jeśli więcej – potrzebne będzie dodatkowe uprawnienie B96."
Przykład Forester III SH MY09 5MT
DMC pojazdu ( F.2 w dowodzie rej.) 2015 kg
DMC przyczepy ( O.1 w dowodzie rej ) 2000 kg. czyli teoretycznie i zgodnie z ( F.3 z dow. rej.) DMC zestawu to 4015 kg. wystarczy kat B+B96 i teraz zaczynają się schody.
2015/1,33=1515,03 i to jest maksymalna masa przyczepy którą możemy holować Forkiem III.
2040/1,33= 1530 MAX DMC przyczepy niezależnie od masy ładunku.